3552
Sök

Byte av hjullager på Peugeot 206cc -01 Hur gör man sedan...

39 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#1
God dag.. smile

Har börjat på att byta hjullager fram på min sambos Peugeot 206cc -01
har tagit bort bromsar mm och lås bulten i mitten men hur får man bort det sedan ?

Har bytt hjullager på Volvo mm innan men där byter man ju hela "navet" där man fäster hjulbultarna mm..

Men så verkar inte fallet vara här.. för detta verkar sitter fast i hela konstruktionen till fjäder fram mm

Det som ska bytas enligt Peugeot är bara lagret.. Det enda som följde med va ett lager, ny låsbult och en "låsbricka" antagligen för att "låsa"fast lagret efter montering..

Någon som har bytt eller vet hur man gör så skulle jag vara väldigt tacksam..

Mvh Kristian


604 Inlägg
27 oktober 2013
#2
Du får ta bort navet från bilen och pressa ur lagret.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

39 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#3
När navet fortfarande sitter på bilen hur får jag bort de ?
Slår jag ut Navet när "lås" bulten är borta eller ? bronco_z?

Mvh
Senast redigerat av woofergas (27 oktober 2013)


604 Inlägg
28 oktober 2013
#4
Lite otydlig där, hela spindeln skall bort. Lossa spindelleden och sen ta bort spindeln från fjäderbenet.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

39 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#5
Oki hum..

Hur mycket måste jag ta bort ?
kan man inte ta bort bara navet?

Det finns ingen guide ?

Mvh Kristian


Muttley
29 oktober 2013
#6
Hittade inga bra bilder så snodde en länk på bildelsbasen.  http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=25695630 
Så mycket ska bort, det kallas för spindeln ibland.
Insidan sitter låsringen och den ska väck. Sen pressar man ut lagret och pressar dit de nya och på med en ny låsring.
Och så är de bara att montera tillbaka i omvänd ordning. 
Rengör noggrant lagerbanan innan du pressar dit nytt lager.

Tråkig konstruktion men de fixar du .

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
29 oktober 2013
#7
finns inget tråkigare att pressa lager =/

måste göra samma sak med min 306:a  franskt skit..
mitt lager är fortfarande blankt och fint  så sätter nästan min vänstra pungkula på att det står biltema på lagret..
så vad du än gör köp inte deras hjulager.

sist jag bytte på min seat så hamnade trumman längre in dessutom passade lagret dåligt på tappen..det gamla lagret av samma märke och modell gick dock lätt..jävla smäck grejer..

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#8
Tack så mycket grabbar för mycket bra svar
Ska ge mig på denna skiten till helgen och sedan sälja bilen till våren.. Aldrig mer FRANSKT...

Ha en trevlig vecka
Mvh Kristian


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
30 oktober 2013
#9
våran pegga fungerar helt okej. för pengarna den kostade (1500kr) men satan så tråkigt fordon.. finns inget roligt med den alls.. dålig väghållning högt vägljud slö som aset.

men att åka fungerar otroligt bra. men jag måste ha något mer än så med en bil. den behöver inte vara snabbast eller bäst finast osv..men den måste kännas som ett med mig.. det kan inte våran 306:a göra..smile

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#10
Hejsan vänner smile

Nu har jag fått bort allt utom abs givaren som sitter i den biten som ska bort...
hur får man bort den ? har lossat skruven som sitter igenom den och sedan ryckt och lirkat i den men den sitter som berget..

Ingen som har några tips ?

Mvh Kristian


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
8 november 2013
#11
köp en ny helt enklt..surt men enda sättet..om den ser ut som på min 306:a   den fick dom byta givare på när ena lagret byttes..för den gamla snea skiten satt kvar när jag köpte bilen men var som tur var loss tagen kostar nog itne jätte mycket nya på rätt ställe.

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
8 november 2013
#12
Sitter den inte med en skarv längre upp ?  Har för mig att på en av mina bilar så bakom plastkåpor och skit så fanns de en skarvkontakt.

39 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#13
plastkåpan = hjulhuset ?


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
8 november 2013
#14
tkd_rille skrev:
Sitter den inte med en skarv längre upp ?  Har för mig att på en av mina bilar så bakom plastkåpor och skit så fanns de en skarvkontakt.

grejen är att givaren sitter ivägen för att pressa ur hjulagret. derför behöver man ta bort den..
skarven sitter en bit upp på insidan av rambalken iallfall på 306

Kör fort så hinner inget hända...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 november 2013
#15
Losaas spindeln från stötdämparen,spindelleden,styrleden. ABS givaren kan sitta kvar ta bara loss kontakten.

Ta sedan hela härlighetetn å lägg det i din verkstadspress å presaa ur navet. Efter detta behöver du en ängels tålamod för å få ut den gamla låsringen. Pressa sedan ut lagret. Pressa i det nya lagret å montera ny låsring. Ta loss den delen av lagret som sitter kvar på navet antingen med en avdragare avsedd för ändamålet eller kapa ett snitt i det INTE FÖR DJUPT så du kan slå bort det med en huggmejsel. Upp med spindel i pressen igen å pressa i navet i lagret. Låt nave ligga underst å pressa på inneringet på lagret från baksidan.

Förstår du inte detta eller inte har tillgång till verkstadspress,ängelstålamod montera tilbaks det du har demonterat å lämna bilen till nån som kan.

Mvh
Chäfen

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Muttley
8 november 2013
#16
woofergas skrev:
plastkåpan = hjulhuset ?

Ja precis.  Om du tittar på denna så ser du hur kabeln ser ut.  Om de sen är som Growe säger så har du lite pill.  Men alltid värt att leta efter kontakten smile  Drygt att köpa en begagnad och pilla med.

Kanske skulle ta med länken.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=23683214
Senast redigerat av tkd_rille (8 november 2013)

39 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#17
oki oki 

sitter den bara ner tryckt i hålet eller hur får man bort den ?


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 november 2013
#18
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
Sitter den inte med en skarv längre upp ?  Har för mig att på en av mina bilar så bakom plastkåpor och skit så fanns de en skarvkontakt.

grejen är att givaren sitter ivägen för att pressa ur hjulagret. derför behöver man ta bort den..
skarven sitter en bit upp på insidan av rambalken iallfall på 306

Givaren sitter inte i vägen om man pressar med rätt grejjer på rätt ställe.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
8 november 2013
#19
JaggaChafen skrev:
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
Sitter den inte med en skarv längre upp ?  Har för mig att på en av mina bilar så bakom plastkåpor och skit så fanns de en skarvkontakt.

grejen är att givaren sitter ivägen för att pressa ur hjulagret. derför behöver man ta bort den..
skarven sitter en bit upp på insidan av rambalken iallfall på 306

Givaren sitter inte i vägen om man pressar med rätt grejjer på rätt ställe.

nu bytte jag bara givaren på min eftersom den gamla var tok trasig men såg ut som den stack ner så långt att den tar i lagret när man pressar ut den..


så är det tex på hyndai där går givaren åt skogen hur bäst man än är på att pressa lager..
men svär inte att det är så på franska skitbilar oxå.

kan varit så att lagret varit jätte dåligt på min bil och dödat givaren av den anledningen.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök