3019
Sök

Konstigt ljud när man trycker ner koppling.

14 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
Hejsan.

Som rubriken lyder så har jag ett konstigt vinande ljud när jag trycker ner kopplingen. hmm
Någon som har en förklaring på vad det kan vara för något?

Jag plockade ner lådan idag, för en mekaniker på mekonomen sa att det var urtrampningslagret.
Men när man plockar bort urtrampningslagret, så ser det fint ut. Bad en kille som kan mycket om bilar och just med urtrampningslager, kolla på lagret. Och han sa att det lätt hade kunnat gå ett bra tag till. tongue

Så lagret var ju inget fel på. yikes

Så någon som vet vad det annars kan vara för fel?
För känner ju inte för att slänga ihop allt igen utan att problemet är åtgärdat ordentligt!

Och sen var det en sak till.
Måste man använda loctite när man sätter på bultarna som man sätter fast växellådan med? :S
För nu när jag plockade ner lådan igen, så satt alla bultar "lösa" förutom de två som satt på startmotorn.
Kunde alltså lossa de med bara händerna, behövde inte använda verktyg. För när jag skruvade på lådan förra gången, så drog jag nästan för kung och fosterland! yikes

Tacksam för svar på samtliga frågor!

Tack på förhand.

1 948 Inlägg
27 oktober 2013
Tror också uttrampningslagret... var det infettat ordentligt?
Nej du ska inte behöva ha loctite, låter konstigt att dom gängat upp om du nu dragit dom så hårt... en massa vibrationer i bilen eller kassa gängor?

117 Inlägg
27 oktober 2013
centrerade du lamellerna när du satte tillbaka allt?

14 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
baltis skrev:
Nej du ska inte behöva ha loctite, låter konstigt att dom gängat upp om du nu dragit dom så hårt... en massa vibrationer i bilen eller kassa gängor?

Allt var precis gjort enligt boken, om man säger så!
Gängerna är jätte fina och inte alls mycket viberationer i bilen. Men får la dra de extra hårt denna gången smile

k-tuning skrev:

Varför ska jag centrera de, när jag inte plockat bort de?

604 Inlägg
29 oktober 2013
Du kanske borde ta ner lamellen och kolla så ingen fjäder är av?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Evildan
29 oktober 2013
Krux_88 skrev:
baltis skrev:

Gängerna är jätte fina och inte alls mycket viberationer i bilen. Men får la dra de extra hårt denna gången smile

k-tuning skrev:

Det behöver inte sitta bättre för att du drar skruvarna hårdare.
Drog du med angivet moment när du monterade dit lådan?
Kom den kanske i "spänn" så att den satte sig efter ett tag?

Jag tror även jag på urtrampningslagret trots att någon har tittat på dett, inte dyrt att köpa ett nytt och testa.

14 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
bronco_z skrev:
Du kanske borde ta ner lamellen och kolla så ingen fjäder är av?

Haha, jobbig du ska vara då! wink
Men kan upplysa dig om att det redan är gjort, och allt såg helt och fint ut! smile

Evildan skrev:
Krux_88 skrev:
baltis skrev:

k-tuning skrev:

Det behöver inte sitta bättre för att du drar skruvarna hårdare.
Drog du med angivet moment när du monterade dit lådan?
Kom den kanske i "spänn" så att den satte sig efter ett tag?

Jag tror även jag på urtrampningslagret trots att någon har tittat på dett, inte dyrt att köpa ett nytt och testa.

Har skruvat det med de angivna moment när jag monterat lådan.
Men ska testa och köra samma sak igen, sen efter ett tag ska jag kolla om de sitter kvar.

Urtrampningslager bytte jag nu, så ska bli spännande att se om det låter något sen när jag monterat på allt igen! smile

Sök