vevhusventilationen är stort problem på dom där,
För att kolla detta startar du motorn och lyfter upp oljestickan, lys med lampa, ryker det som någon sitter och röker där nere är den täppt. När den blir tät så spränger du packboxen mellan låda och motor. Under alla mina år med bilar, har jag nog bara sett en 850 / v70 som inte läcker mellan motor och låda.
Byta hela ventilationen är ganska avancerat, kostar några tusen på firma, Det är inte riktigt så som meaganeowner säger, jag har haft många 850, v70 m.m och bytt detta på alla mina.
Du kan enbart släppa röret som går in i tråget, rengöra lite sen sätta tillbaka, Men ska du göra på riktigt sätt, måste motorn lossas, hängas upp lite på ena sidan, det går inte ta bort tråget när motorn sitter normalt.
Kanalen går från blockets utsida ner i tråget, där ska man köra med en vajjer liknande rengörningsborste i maskin och köra bort allt skit, då hamnar det i tråget och oljesump m.m måste rengöras.
Burken ska väga som ett tomt mjölkpaket typ, brukar väga som 2 fulla oftast, det går rengöra om man är envis, men slangarna brukar vara enklast byta då dom brukar spricka.
Har även bytt ventiltätningar vilket också är en svaghet på volvo 5or över 20k mil, du märker detta om den ryker när du gasar upp och sen motorbromsar, om det luktar eller ryker. Även om den stått över natten och startar den brukar det bli en poff.
Finns medel hälla i som otroligt nog funkar förvånansvärt bra. Omega 917 tex, fungerade på kompisens och blev en jävla skillnad.