2380
Sök

Volvo 850 som drar väldigt mycket olja

5 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
Hej, min 850 drar mkt olja å de läcker inte å de kommer ingen olja i kylar vattnet, någon som vet vad det kan vara? den har gått 35000+

tacksam för svar smile

202 Inlägg
28 oktober 2013
Ventil tätningar kanske ?

5 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
ingen aning, har inte kollat så mkt

Forummoderator
26 433 Inlägg
28 oktober 2013
Hur ser avgaserna ut? Väldigt blåa?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
röken e vit men de e bara i början när den e kall

Forummoderator
26 433 Inlägg
28 oktober 2013
ViolentSidekick skrev:
röken e vit men de e bara i början när den e kall

Kondens även kallat.
Hur vet du att du inte har läckage nånstans då? Helt bombsäker på det?

Och förresten..hur mycket är "mycket" för dig?
Dom drar en hel del om man jämför med en del andra motorer..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
är inte helt bom säker på att den inte läcker men de syns ingen olja någonstans, jag får fylla på olja näst intill varje dag å de känns ju inte riktigt rätt

2 251 Inlägg
28 oktober 2013
Vevhusventilationen är tät!
Sitter under insugningsröret på framsidan av motorn. Har beskrivit bytet tidigare. Nya prylar, olja, filter mm kostar ca 2000 kr. Inte allt för svårt att fixa.

Förmodligen så är avrinningen från oljefällan tät, så att det pytsas olja in till insuget i stället för att skickas ned till oljetråget.
I simplaste fallet är det tätt just där returen av oljan går in i blocket. men oftast så koksar vevhusventilationen igen helt och hållet inklusive slangarna kopplade till "burken).

Oljeaskiljaren - plastburken under grenröret var helt igenkorkad av avlagringar på min 850.
Senast redigerat av Meaganeowner (28 oktober 2013)

2 174 Inlägg
28 oktober 2013
vevhusventilationen är stort problem på dom där,

För att kolla detta startar du motorn och lyfter upp oljestickan, lys med lampa, ryker det som någon sitter och röker där nere är den täppt. När den blir tät så spränger du packboxen mellan låda och motor. Under alla mina år med bilar, har jag nog bara sett en 850 / v70 som inte läcker mellan motor och låda.

Byta hela ventilationen är ganska avancerat, kostar några tusen på firma, Det är inte riktigt så som meaganeowner säger, jag har haft många 850, v70 m.m och bytt detta på alla mina.

Du kan enbart släppa röret som går in i tråget, rengöra lite sen sätta tillbaka, Men ska du göra på riktigt sätt, måste motorn lossas, hängas upp lite på ena sidan, det går inte ta bort tråget när motorn sitter normalt.

Kanalen går från blockets utsida ner i tråget, där ska man köra med en vajjer liknande rengörningsborste i maskin och köra bort allt skit, då hamnar det i tråget och oljesump m.m måste rengöras.

Burken ska väga som ett tomt mjölkpaket typ, brukar väga som 2 fulla oftast, det går rengöra om man är envis, men slangarna brukar vara enklast byta då dom brukar spricka.

Har även bytt ventiltätningar vilket också är en svaghet på volvo 5or över 20k mil, du märker detta om den ryker när du gasar upp och sen motorbromsar, om det luktar eller ryker. Även om den stått över natten och startar den brukar det bli en poff.

Finns medel hälla i som otroligt nog funkar förvånansvärt bra. Omega 917 tex, fungerade på kompisens och blev en jävla skillnad.

2 251 Inlägg
28 oktober 2013
Här skrev jag: Volvo 850 hackade och stannade - Felet löst   2012-12-28

Och som jag skrev var jag lycklig över att packboxen innanför tändfördelaren gick först och inte den på veven.

Jag plockade aldrig bort oljetråget roll Inget lyft av motor heller, så det så! O  bilen har rullat några tusen mil sedan fixet. Klarade besiktningen galant.
Och fortfarande så sitter vevhusventilationens oljeavskiljaren på framsidan av motorn, inte alls inuti.

Visst ska man göra rent motorn invändigt, skrapa bort avlagringar i sumpen eller bara göra rent oljepumpsilen, då blir det mer skruvande.

Oljebyte rekommenderas om inte för annat, så för att få ut eventuella avlagringar som hamnar i tråget om man gör rent kanalen in i blocket.
Byt då även filter.

Körde 10 mil med billig olja, sen byttes olja o filter igen.....
Senast redigerat av Meaganeowner (28 oktober 2013)

367 Inlägg
17 november 2013
Ska du göra rent vevhusventilationen ska du riva insuget göra rent det och alla plastdetaljer o slangar samt byta oljefällan och ta en mejsel och peta ut gegget i hålen för oljefällan sen ta ner olje tåget och göra rent det sen sätta tillbaka allitning och fylla på med ny olja och byta oljefilter jag som har hållit på med 850 ett bra tag gör det här på 4 timmar ungefär då är det riktigt ordentligt gjort också men för en som inte kan riktigt och är osäker tar det säkert 1 dag 2 kanske till och med

5 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
okej tack för tipset! smile

Sök