2190
Sök

Mitsubishi Galant -01 startar inte.

13 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej.
jag har en Mitsubishi Galant -01 med GDI motor som vägrar att starta. Är helt original i motor.
Bilen har bara gått 12000 mil och allt började med att motorlampan mitt i allt börja lysa när jag var ute och körde. Bilen blev då väldigt trött och ryckig, var tvungen å varva nästan 4000 för att komma iväg och den dog bara om jag höjde försiktigt på kopplingen. Efter att bilen stått ca 1-2 dagar så dog batteriet och de gick inte å ladda så jag böt ut de till ett helt nytt och som om nån fe viftat lite med sitt trollspö så gick bilen som en klocka igen. jag körde i några dagar utan problem men en morgon så startade inte bilen alls. Den går runt i motor men ville inte starta. Skickade in bilen till Mitsubishi som bytte styrbox men den vägrar ännu. Någon som vet vad felet kan vara?


Forummoderator
17 996 Inlägg
29 oktober 2013
#2
ida95 skrev:
Hej.
jag har en Mitsubishi Galant -01 med GDI motor som vägrar att starta. Är helt original i motor.
Bilen har bara gått 12000 mil och allt började med att motorlampan mitt i allt börja lysa när jag var ute och körde. Bilen blev då väldigt trött och ryckig, var tvungen å varva nästan 4000 för att komma iväg och den dog bara om jag höjde försiktigt på kopplingen. Efter att bilen stått ca 1-2 dagar så dog batteriet och de gick inte å ladda så jag böt ut de till ett helt nytt och som om nån fe viftat lite med sitt trollspö så gick bilen som en klocka igen. jag körde i några dagar utan problem men en morgon så startade inte bilen alls. Den går runt i motor men ville inte starta. Skickade in bilen till Mitsubishi som bytte styrbox men den vägrar ännu. Någon som vet vad felet kan vara?

Jag antar att de kollade så den laddar ordentligt? Det låter ju som den inte gör det...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#3
Jo laddar gör den.


Forummoderator
17 996 Inlägg
29 oktober 2013
#4
ida95 skrev:
Jo laddar gör den.

För att utesluta laddfel så: Hur långt kör du per dag? Många start/stopp?

Men det är klart: Går startmotor runt och känns "normal" så skulle jag ta en titt på startspärren (immobilizer) Men om verkstaden inte är helt ute och cyklar bör de väl ha en teori om felet? Eller har de bara kopplat in en felkodsläsare och bytt grejer?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#5
Då jag nydligen har tagit körkort så har det blivit en hel del körande med bilen.
Verkstaden sa att dom inte kunde koppla in nån dator å felkoda eftersom det var något som blockerade den så de "gissade" på att det var styrboxen.


Forummoderator
17 996 Inlägg
29 oktober 2013
#6
ida95 skrev:
Då jag nydligen har tagit körkort så har det blivit en hel del körande med bilen.
Verkstaden sa att dom inte kunde koppla in nån dator å felkoda eftersom det var något som blockerade den så de "gissade" på att det var styrboxen.

Suck. En verkstad som gissar... Jag hoppas inte det är startspärren som krånglar. Troligen kostar detta mer i reparationer än bilen är värd. Vi får se vad andra skriver. Grattis till kortet för övrigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#7
joo man blir ju less. hmm är nog kanske bättre å sälja den som den är i köpa nått annat.
Tack så mkt smile


Evildan
30 oktober 2013
#8
Hej och välkommen hit.

Bränslepumpen som sagt upp sig?
Därav det första problemet med lysande motorlampa, kommer inte tillräckligt med bränsle och styrsystemet känner av ett felaktigt värde?
Nu kanske pumpen fullständigt kastat in handduken och därmed vill inte Galanten starta.
Märkligt detta med en Mitsubishiverkstad som inte klarar av att läsa ut ev felkoder, nu ska man iofs inte stirra sig blind på felkoder utan man kan göra en "old school" felsökning.

Plockat bort något tändstift och tittat på det?
Blött? Torrt? Bränt?

Får den bränsle?
Gnista?

Provat att knuffa igång den? (trots att man egentligen inte ska bogsera/knuffa igång bilar med katalysator, men en kort sträcka 40/50meter bara för att se om den tänder startar.)

537 Inlägg
30 oktober 2013
#9
Hur är det om du låter bilen stå 10 minuter och gör ett nytt försök då? Startar den då? Spjällhuset brukar ha problem med magneterna som styr trottelläget. Det går att reparera detta själv, vill minnas att någon skrev någon guide på www.mitsubishiclubsweden.se. GDI är ju tyvärr den sorgemotorn på galanterna... jag känner igen ditt fall, då bytte jag kamaxelgivaren (köpte från skroten) och sedan dess har jag inte haft några problem. Fick också motorlampa men verkstäderna kunde inte hitta något alls.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

13 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#10
Nu har nya saker hänt. Bilen startar då ännu inte ( har nu varit inne på 4 olika verkstäder, 2 Mitsubishi å 2 "vanliga" ) Men det mest intressanta är ändå de dom säger på Mitsubishi.. Jag lämnade ju som sagt först in bilen i Kiruna där dom bytte Styrboxen. Efter de så har jag nu tagit den till Luleå och på den Mitsubishi verkstan säger dom att Kiruna gjort helt fel.. Att "man kan inte bara byta styrboxen då felkodar styrboxen och immobilizer varandra eftersom det är olika koder i dom och den kommer aldrig att starta" så dom bytte tillbaka till original styrboxen å testade ifall den startar då men det gjorde den inte. Då säger dom att jag måste byta ut Styrboxen, immobilizer och alla nycklar. Allting MÅSTE vara nytt så denna summa kommer landa på lite mer än 20k.. i mina öron låter de väldigt orimligt att allt måste vara nytt å kosta så mycket, kan man inte bara ta Styrbox, immobilizer å nycklar från en annan Galant?
Vet inte riktigt hur de där fungerar å de verkar inte Mitsubishi verkstan heller göra då dom inte kan förklara varför allt bara lagt av mitt i allt.


226 Inlägg
29 januari 2014
#11
nu har inte jag felsökt din bil, jobbar till vardags med nyare mitsubishi men i vissa fall dyker dessa GDI kälkor in.
det som har varit det största felet på dessa bilar när dem bara plötsligt dör är att magneterna till spjällhuset har släppt (inte vajer styrt) dra loss gummislangen till spjällhuset och se om du med fingrarna kan agvöra om den fjädrar som den ska (trasig magnet= fastnar eller att den flimmrar när du slår på tändningen) hoppas du får någon hjälp av detta och återkoppla om det var felet smile lycka till


226 Inlägg
29 januari 2014
#12
såg just att du redan fått tipset av annan medlem så bortse om du redan testat
beigabaronen skrev:
nu har inte jag felsökt din bil, jobbar till vardags med nyare mitsubishi men i vissa fall dyker dessa GDI kälkor in.
det som har varit det största felet på dessa bilar när dem bara plötsligt dör är att magneterna till spjällhuset har släppt (inte vajer styrt) dra loss gummislangen till spjällhuset och se om du med fingrarna kan agvöra om den fjädrar som den ska (trasig magnet= fastnar eller att den flimmrar när du slår på tändningen) hoppas du får någon hjälp av detta och återkoppla om det var felet smile lycka till


13 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#13
tack för svar, ska testa detta och se vad som händer smile


537 Inlägg
29 januari 2014
#14
ida95 skrev:
tack för svar, ska testa detta och se vad som händer smile

Du har PM! wink

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.

226 Inlägg
6 februari 2014
#15
nu måste vi få veta status på detta smile mystiken tätnar



Sök