3060
Sök

Lifepo4 - Litiumbatteri till Volvo D5:an

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#1
Nu sitter det ett litiumbatteri i bilen eftersom jag tröttnat på blyackar som inte levererar sin kapacitet. Visst bilen hoppar igång men den fixar inte 10min med tändning och lyse på och när dieselbrännaren går på morgonen så tar krämen slut, i synnerhet när det blir kallare ute. Jag kör ändå långa sträckor och batteriet laddar inte fullt ändå. Tar jag in det och sätter det på laddning med min modellflygladdare så tickar det i 20Ah över en veckas tid, sen går bilen som tusan någon månad innan det är tomt igen. Tror inte acken ger mer än maximum 10Ah, kanske bara 5Ah. Som sagt trött på blyack så jag köpte en Lifepo4 istället, 4S på 60Ah. Den laddas precis som ett bilbatteri och har en max laddspänning strax över vad en 6S blyacke har. Perfekt med andra ord.

Det som i första anblicken talar emot Lifepo4 är en lägre CCA. CCA är Cold cranking amps och definieras av den ström acken kan ge vid -18grader i 30sekunder utan att spänningen går under 7.2V.  En fullkomligt värdelös mätmetod eftersom min Volvo D5 behöver 240A i max tre sekunder. Så att en blyack presterar 1000A där spelar liksom ingen roll. 240A i tre sekunder är bara 0.2Ah i kapacitet.

Nåväl, acken kom hem blixtsnabbt på ett par dagar från http://www.hab.se/ShowSearchResult.aspx … tring=60ah och jag monterade den i bilen. Nu startar bilen "som fan" och jag tror detta blir toppen.  Efter att ha hört mig för på elbilsforumet så isolerade jag acken med 30mm isolering runt om för att skydda mot kylan en smula.

Jag anslög mig med ringkabelskor på original batteriskor för att kunna bygga tillbaka på ett enkelt sätt, därav de något klumpiga skarvarna.

Enda uppoffringen var plastbaljan som fanns under golvet på bagaget.


https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/551305_10152158575489505_1267164575_n.jpg


https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1379335_10152161420959505_1538307490_n.jpg


https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1424320_10152161421129505_1171752633_n.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

466 Inlägg
30 oktober 2013
#2
Haha trevligt med litium big_smile


272 Inlägg
30 oktober 2013
#3
Häftigt! Har själv haft lösa funderingar på någon LiXx-ack, men aldrig kommit längre eftersom jag antog att priset skulle vara alldeles sjukt högt. Visst är det dyrare än en bly-ack men inte så blodigt ändå. LiFePo4 var dessutom en ny kemi för mig, så bra koll hade jag... smile

Några funderingar...

Hur gör du med balanseringen? Finns det anslutningar för det?

Kikade på hemsidan, max laddström 60A, du har koll så du inte överskrider det?

Hur pass fulladdad blir acken vid generatorns max-spänning? Har ingen koll på LiFePo4 och hittar inga grafer...


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#4
Trekmeister skrev:
Häftigt! Har själv haft lösa funderingar på någon LiXx-ack, men aldrig kommit längre eftersom jag antog att priset skulle vara alldeles sjukt högt. Visst är det dyrare än en bly-ack men inte så blodigt ändå. LiFePo4 var dessutom en ny kemi för mig, så bra koll hade jag... smile

Några funderingar...

Hur gör du med balanseringen? Finns det anslutningar för det?

Kikade på hemsidan, max laddström 60A, du har koll så du inte överskrider det?

Hur pass fulladdad blir acken vid generatorns max-spänning? Har ingen koll på LiFePo4 och hittar inga grafer...

Den kostar "bara" dubbelt så mycket som en blyack och jag hoppas det betalar igen sig.

Eftersom jag aldrig kommer dra ur speciellt mycket så kommer den aldrig ladda max egentligen och jag tror inte bilen orkar ladda med 60A heller. En omgång med brännaren och en kallstart kommer på sin höjd dra ur 10% av batteriets riktiga 60Ah medan med blyacken så motsvarade det i princip 100% av dess faktiska kapacitet. Laddströmmen i sig är inte farlig utan batteriet temperatur.

Balanseringen klarar sig, dels pga batteriets kemi och dels pga att man aldrig vare sig laddar i eller ur den speciellt många % av sin kapacitet.

Men facit har vi inte än på ett tag eftersom jag precis lyft i acken i bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

och Dupont
581 Inlägg
30 oktober 2013
#5
Stiligt bygge smile  Skitsnyggt

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

21 761 Inlägg
30 oktober 2013
#6
Intressant med den typen av batteri som startbatteri, men det finns ju troligen en anledning till att de vanliga startbatterierna inte har fungerat bra. Otillräcklig laddning är ganska vanlig, tex för låg laddspänning eller för kort körtid i förhållande till de antal Ah som förbrukas innan start.

Just den där batterimodellen är jag dock fundersam på hur den ska fungera i vinterkyla, det hade nog varit bättre med nanofosfat-teknik eftersom såna batterier tydligen har liknande köldegenskaper som blybatteri enligt info hos A123. smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Intressant med den typen av batteri som startbatteri, men det finns ju troligen en anledning till att de vanliga startbatterierna inte har fungerat bra. Otillräcklig laddning är ganska vanlig, tex för låg laddspänning eller för kort körtid i förhållande till de antal Ah som förbrukas innan start.

Just den där batterimodellen är jag dock fundersam på hur den ska fungera i vinterkyla, det hade nog varit bättre med nanofosfat-teknik eftersom såna batterier tydligen har liknande köldegenskaper som blybatteri enligt info hos A123. smile

Jag vill slå hål på myten om korta sträckor som sagt ovan. Jag pendlar 5.9+5.9mil och det är väl inte att betrakta som kort sträcka och en start gör bara av med ett par hundra mAh, generatorn laddar med iaf 30A. En start är alltså återladdad på ett tiotal sekunder. Problemet är att man använder blyackar för kontinuerlig urladdning tex brännaren.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

21 761 Inlägg
30 oktober 2013
#8
Om generatorn har tillräcklig laddspänning så ska det fungera åtminstone någorlunda bra med batteriets laddstatus ifall körtiden är minst lika lång som den tid bränslevärmaren har varit igång när bilen var avstängd. Är inte laddspänningen tillräcklig så blir batteriet fort dåligt laddat, speciellt i vinterkyla.

Ett renodlat startbatteri brukar dessutom inte vara "optimalt" när man har en del extrautrustning som behöver ström med motorn avslagen.

Körsträckan är egentligen ointressant, det är körtiden som har betydelse. smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#9
Jag mätte lite nu precis. Brännaren drar 15A under 30sek när den tänder för att i drift lägga sig på ungefär 3.3A  En start drar alltså 0.125Ah och sen löpande 3.3Ah per timme. Där en normal värmning är ungefär 30min lång dvs 1.8Ah totalt.

En start tar 240A i 3sekunder vilket blir 0.2Ah, säg det dubbla om man behöver glöda lite innan.  En duvning med brännare + start tar alltså totalt 2.175Ah

Generatorn laddar med 30A (mätte precis efter en start) och då har du laddat tillbaka hela uppvärmningen och starten på lite mer än 4minuter. Jag kör mina 5.9mil till jobbet på längre tid än 4minuter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 oktober 2013
#10
vad är de för C klassning på de lituimpacket ?


21 761 Inlägg
30 oktober 2013
#11
Om generatorn laddar 30 A så är det ju inte batteriet som tar allting, det mesta går till diverse belysning och elektronik. Batteriets laddningsmottaglighet avgör hur snabbt det återfår laddningen, där ligger väl blybatteriet i lä jämfört med det batteri du har nu kan jag tänka mig. Jag vet dock alldeles för lite om LiFePo4-tekniken.

Som sagt, intressant med det där batteriet (man blir nästan sugen att prova själv), men jag tror ändå att någonting (eller kombination av flera saker) orsakar att ett vanligt blybatteri inte har fungerar bra hittills. smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 oktober 2013
#12
Drönirettab skrev:
Om generatorn laddar 30 A så är det ju inte batteriet som tar allting, det mesta går till diverse belysning och elektronik. Batteriets laddningsmottaglighet avgör hur snabbt det återfår laddningen, där ligger väl blybatteriet i lä jämfört med det batteri du har nu kan jag tänka mig. Jag vet dock alldeles för lite om LiFePo4-tekniken.

Som sagt, intressant med det där batteriet (man blir nästan sugen att prova själv), men jag tror ändå att någonting (eller kombination av flera saker) orsakar att ett vanligt blybatteri inte har fungerar bra hittills. smile

skulle nog vilja hålla med dig i mycke där !

farsans volvo diesel går med brännarn varje dag, han har max 1 mil till å från jobbe å han klarar sig hela vintern utan laddning.. tror han max kör typ 10 mil i veckan å då används dieselvärmarn varje dag.
ser man till å ha vätska i batteriet å kollar efter oxid så brukar dom funka bra.


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Om generatorn laddar 30 A så är det ju inte batteriet som tar allting, det mesta går till diverse belysning och elektronik. Batteriets laddningsmottaglighet avgör hur snabbt det återfår laddningen, där ligger väl blybatteriet i lä jämfört med det batteri du har nu kan jag tänka mig. Jag vet dock alldeles för lite om LiFePo4-tekniken.

Som sagt, intressant med det där batteriet (man blir nästan sugen att prova själv), men jag tror ändå att någonting (eller kombination av flera saker) orsakar att ett vanligt blybatteri inte har fungerar bra hittills. smile

Nu mätte jag vad generatorn laddar, alltså till batteriet och inte ut från generatorn. Den fyller på batteriet med 30A efter en start.

Helt rätt att lifepo4 laddar fortare. På samma sätt som det håller högre spänning vid urladdning så håller det emot vid laddning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#14
Xuri skrev:
vad är de för C klassning på de lituimpacket ?

C klassning är bara bullshit egentligen. Ett påfund från hobbyvärlden där det oftast inte har någon verklighetsåterkoppling. Det man ska titta på är inre motstånd i första hand och i andra hand cellernas form, där en stor platt cell är bättre värmeavledande aspekt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 oktober 2013
#15
torpis skrev:
Xuri skrev:
vad är de för C klassning på de lituimpacket ?

C klassning är bara bullshit egentligen. Ett påfund från hobbyvärlden där det oftast inte har någon verklighetsåterkoppling. Det man ska titta på är inre motstånd i första hand och i andra hand cellernas form, där en stor platt cell är bättre värmeavledande aspekt smile

De må vara bullshit men de kan ge en fingervisning vad de är för något man ska köpa om de är märkesgrejer.
tror du också inom hobbyvärden vet att oftast ger ett batteri med hög c klassning mer än motsvarande med mindre.
jag hade hellre köpt ett 60Ah litium med hög c klassning än ett batteri utan.

själver provar jag mindre lituimbatteirer med laddarn å krämar på, blir de varmt är de skit :p


21 761 Inlägg
30 oktober 2013
#16
torpis skrev:
Nu mätte jag vad generatorn laddar, alltså till batteriet och inte ut från generatorn. Den fyller på batteriet med 30A efter en start.

Okej, då verkar det iaf som att batteriet tog emot en del laddning. Det jag kan tänka mig är att laddspänningen inte är tillräcklig, vilket har lett till att batteriet successivt har blivit sulfaterat och tappat en massa kapacitet.

Inte helt omöjligt att bilen även har en något högre viloströmsförbrukning än normalt och på så sätt blir batteriet totalt sett mer urdraget än man tror.

Det här kan tyckas vara bortförklaringar, men vanliga blybatterier ska normalt sett funka utan stora bekymmer på bilar med bränslevärmare om körtiden är minst lika lång som användningstiden innan start. Under förutsättning att laddspänningen är tillräckligt hög, men en del bilar har inte det. smile

5 119 Inlägg
30 oktober 2013
#17
När du räknar på vad värmaren förbrukar mäter du bara värmaren då eller bilen i helhet? Tänkte eftersom värmaren startar delar av bilens elsystem med klimator osv. Nyfiken då jag ska börja jobba lite med just bränslevärmare smile
sen är ja lite nyfiken på hur man mäter endast vad batteriet får för laddström smile kör du kabel mellan plusspolen och batteripolen och mäter med amperetång? Tänkte eftersom man då inte vill få med bilens förbrukare smile
Senast redigerat av mb_pucken (30 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 oktober 2013
#18
btw henke jag kollade länken nu när jag fick mer tid, är de någon skyddskrets i batteriet ? tänkte på att de står på sidan att de inte går under 11volt?   finns de ingen skyddskrets i de så går ju de batteriet för 4 papp å döda rätt enkelt?


och Dupont
581 Inlägg
30 oktober 2013
#19
Farsan köpte en häftig liten grej på clas ohlson, Optisk glykolprovare/ refraktometer

http://www.clasohlson.com/se/Optisk-gly … er/36-4782

För 349 spänn så är det en häftig liten pryl till garaget tongue

Hittills (2 gånger) har den funkat skitbra.  Man ser fryspunkten för kyl och spolarvätskan och kan även se hur batteriet mår, syran alltså om man har sådant batteri.

Det vi såg med den var att på samtliga batterin vi har, så är syranivån för låg. Visst är batterinen lite äldre men 1 av dom är ganska nytt, ca 6 månader. Fast mätarn kan ju visa fel tongue

Meningen med allt är att påpeka att tillverkaren av batterina spär förmodligen ut syran, tjänar mer pengar och vi får sämre batterin.  Batteriet kanske inte håller laddningen. Allt ska ju snålas in på nu förtiden -.-

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#20
mb_pucken skrev:
När du räknar på vad värmaren förbrukar mäter du bara värmaren då eller bilen i helhet? Tänkte eftersom värmaren startar delar av bilens elsystem med klimator osv. Nyfiken då jag ska börja jobba lite med just bränslevärmare smile
sen är ja lite nyfiken på hur man mäter endast vad batteriet får för laddström smile kör du kabel mellan plusspolen och batteripolen och mäter med amperetång? Tänkte eftersom man då inte vill få med bilens förbrukare smile

Jag mäter med tångamperemeter vid batteriet. Men det spelar liksom ingen roll om den drar det dubbla för det laddas igen snabb ändå, iaf lätt under min halvtimme till jobbet. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök