3412
Sök

Volvo 740 GLE spökar!

24 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, det är så att jag ärvde en volvo 740 gle årsmod 88 som jag gjort iordning då den stått i 4 år.
men det är bara de att från och med igår (dagen efter jag besiktat den) så blir den svårstartad ibland, när den är kall startar den jättefint, men när jag kör den varm och sedan stänger av den i ca 10 minuter eller längre så blir den skitseg att starta! märkte även att den drar ovanligt mkt soppa, (4,5liter  på   2 mil.)
har gått över varenda vakum slang som finns, verkade vara tätt. bränslepumpen och filter är bytt för 2 veckor sedan så det bör va uteslutet.
så frågan är vad som igentligen är fel? aldrig skruvat mekaniskt insprut innan, tempraturmätaren funkar inte heller, kan det ha nått med de att göra?




Tacksam för svar MVH!

6 738 Inlägg
30 oktober 2013
#2
vad är det för motor i den? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

24 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#3
b230E smile

24 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#4
ingen som vet?

1 230 Inlägg
31 oktober 2013
#5
kollat så du inte har någon läcka på vägen mellan tank och motor? smile


65 Inlägg
31 oktober 2013
#6
Ingen lambdalampa som lyser?


24 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#7
nepp de läcker inte hmm finns ingen lamda på den bilen

65 Inlägg
31 oktober 2013
#8
Hmm okej. Det kanske är en tempgivare som spökar? Så att den tror att motorn är kall fast den är varm och därmed ger för mycket soppa?


labil eller va det la bil
82 Inlägg
31 oktober 2013
#9
skulle tippa på termotidgivaren,för soppan,och minns inte vad den heter,men den gör att den behåller soppa trycket när du stänger av motorn,om den inte stänger så blir den trög när den är varm,

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318

6 738 Inlägg
31 oktober 2013
#10
Kajzeeer skrev:
Hmm okej. Det kanske är en tempgivare som spökar? Så att den tror att motorn är kall fast den är varm och därmed ger för mycket soppa?

finns ej heller nån sån på en E motor

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

65 Inlägg
31 oktober 2013
#11
Henkix skrev:
Kajzeeer skrev:
Hmm okej. Det kanske är en tempgivare som spökar? Så att den tror att motorn är kall fast den är varm och därmed ger för mycket soppa?

finns ej heller nån sån på en E motor

Oooops sorry! Måste ha läst lite hastigt, missade den detaljen.


24 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#12
jonns skrev:
skulle tippa på termotidgivaren,för soppan,och minns inte vad den heter,men den gör att den behåller soppa trycket när du stänger av motorn,om den inte stänger så blir den trög när den är varm,

mja tänkte jag ska testa byta termotiden och  kallstartsventilen. men du vet inte vad felet kan vara på tempratur mätaren?

773 Inlägg
3 november 2013
#13
Freddafan skrev:
jonns skrev:
skulle tippa på termotidgivaren,för soppan,och minns inte vad den heter,men den gör att den behåller soppa trycket när du stänger av motorn,om den inte stänger så blir den trög när den är varm,

mja tänkte jag ska testa byta termotiden och  kallstartsventilen. men du vet inte vad felet kan vara på tempratur mätaren?

kan vara en givare om sitter i toppen runt 2ans insug, du ser den framifrån. ev trasig mätare.
Senast redigerat av tvedberg (3 november 2013)

24 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#14
okej tack för svar. ska testa under veckan så återkommer jag med svar smile

24 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#15
tvedberg skrev:
Freddafan skrev:
jonns skrev:
skulle tippa på termotidgivaren,för soppan,och minns inte vad den heter,men den gör att den behåller soppa trycket när du stänger av motorn,om den inte stänger så blir den trög när den är varm,

mja tänkte jag ska testa byta termotiden och  kallstartsventilen. men du vet inte vad felet kan vara på tempratur mätaren?

kan vara en givare om sitter i toppen runt 2ans insug, du ser den framifrån. ev trasig mätare.

du vet inte vad givaren heter? då det tydligen inte finns någon tempgivare på dessa

OVERBOOSTED
852 Inlägg
11 november 2013
#16
kolla spridar tätningarna/gummiringarna dom brukar va helt slut på b230E motorerna tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893


Sök