3398
Sök

Ford Sierra 2.0 CLX -90 låter konstigt!

45 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena,

Istället för att göra en ny tråd så redigerar jag denna.

Nu har det uppståt ännu ett fel, när jag körde bilen i cirka 20km/h så lät det som att något rasa bak i bilen och de tog stopp. Gick ut och kolla men allt ser normalt ut men det låter hemskt och jag vågar inte köra fortare än krypkörning. Ljudet ändras när jag använder kopplingen.

Filmade lite så någon här vet vad felet kan vara:

http://www.youtube.com/watch?v=wgmLfWST_D4

Vad är det som har gått sönder, tacksam för all hjälp!

Mvh Martin smile
Senast redigerat av Ziomek (4 november 2013)


5 686 Inlägg
30 oktober 2013
#2
Det låter som att bakaxeln inte mår så bra. Kolla först och främst att det är olja i diffen.

Sen måste jag även påpeka att alla bilar från början av 1900-talet och nyare har diffad bakaxel. En svetsad bakaxel = odiffad.
Diff = skillnad, dvs när man snackar differential så betyder det att hastigheterna på hjulen kan skilja.
(kommer säkert få en massa folk som gnäller över att jag påpekar det, men jag blir så jävla less på att obildat folk alltid säger tvärtom)


45 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Det låter som att bakaxeln inte mår så bra. Kolla först och främst att det är olja i diffen.

Sen måste jag även påpeka att alla bilar från början av 1900-talet och nyare har diffad bakaxel. En svetsad bakaxel = odiffad.
Diff = skillnad, dvs när man snackar differential så betyder det att hastigheterna på hjulen kan skilja.
(kommer säkert få en massa folk som gnäller över att jag påpekar det, men jag blir så jävla less på att obildat folk alltid säger tvärtom)

Okej, hur kollar jag upp ifall det finns olja i bakaxeln. Ifall det inte finns så hur fyller jag på det?

Alright då lärde jag mig något nytt big_smile


5 686 Inlägg
30 oktober 2013
#4
Ziomek skrev:
simlar skrev:
Det låter som att bakaxeln inte mår så bra. Kolla först och främst att det är olja i diffen.

Sen måste jag även påpeka att alla bilar från början av 1900-talet och nyare har diffad bakaxel. En svetsad bakaxel = odiffad.
Diff = skillnad, dvs när man snackar differential så betyder det att hastigheterna på hjulen kan skilja.
(kommer säkert få en massa folk som gnäller över att jag påpekar det, men jag blir så jävla less på att obildat folk alltid säger tvärtom)

Okej, hur kollar jag upp ifall det finns olja i bakaxeln. Ifall det inte finns så hur fyller jag på det?

Alright då lärde jag mig något nytt big_smile

Du får lossa påfyllningspluggen och känna efter, enda sättet jag vet förutom att tappa ur den oljan som är där i.
Oljenivån i diffen ska vara upp till påfyllningspluggen när bilen står plant (om du måste hissa upp bilen för att komma åt måste du hissa upp bilen lika mycket fram som du gör bak, annars blir oljenivån felaktig.

Egentligen skulle jag rekommendera att tömma ur oljan, ta loss diffkåpan och kolla skick på dreven inuti diffen. Sen stoppa tillbaka kåpan med flytande packning på packningsytan så det blir tätt och sedan fylla på med ny olja.
Men det kanske är mer jobb/pengar än du vill lägga ut på en vinterbil?

Vad bra, får jag hoppas du lär dina polare också wink


45 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Ziomek skrev:
simlar skrev:
Det låter som att bakaxeln inte mår så bra. Kolla först och främst att det är olja i diffen.

Sen måste jag även påpeka att alla bilar från början av 1900-talet och nyare har diffad bakaxel. En svetsad bakaxel = odiffad.
Diff = skillnad, dvs när man snackar differential så betyder det att hastigheterna på hjulen kan skilja.
(kommer säkert få en massa folk som gnäller över att jag påpekar det, men jag blir så jävla less på att obildat folk alltid säger tvärtom)

Okej, hur kollar jag upp ifall det finns olja i bakaxeln. Ifall det inte finns så hur fyller jag på det?

Alright då lärde jag mig något nytt big_smile

Du får lossa påfyllningspluggen och känna efter, enda sättet jag vet förutom att tappa ur den oljan som är där i.
Oljenivån i diffen ska vara upp till påfyllningspluggen när bilen står plant (om du måste hissa upp bilen för att komma åt måste du hissa upp bilen lika mycket fram som du gör bak, annars blir oljenivån felaktig.

Egentligen skulle jag rekommendera att tömma ur oljan, ta loss diffkåpan och kolla skick på dreven inuti diffen. Sen stoppa tillbaka kåpan med flytande packning på packningsytan så det blir tätt och sedan fylla på med ny olja.
Men det kanske är mer jobb/pengar än du vill lägga ut på en vinterbil?

Vad bra, får jag hoppas du lär dina polare också wink

Tack för all hjälp, tog ut pluggen och fyllde på olja och nu är det löst! smile


5 686 Inlägg
30 oktober 2013
#6
Ziomek skrev:
simlar skrev:
Ziomek skrev:

Okej, hur kollar jag upp ifall det finns olja i bakaxeln. Ifall det inte finns så hur fyller jag på det?

Alright då lärde jag mig något nytt big_smile

Du får lossa påfyllningspluggen och känna efter, enda sättet jag vet förutom att tappa ur den oljan som är där i.
Oljenivån i diffen ska vara upp till påfyllningspluggen när bilen står plant (om du måste hissa upp bilen för att komma åt måste du hissa upp bilen lika mycket fram som du gör bak, annars blir oljenivån felaktig.

Egentligen skulle jag rekommendera att tömma ur oljan, ta loss diffkåpan och kolla skick på dreven inuti diffen. Sen stoppa tillbaka kåpan med flytande packning på packningsytan så det blir tätt och sedan fylla på med ny olja.
Men det kanske är mer jobb/pengar än du vill lägga ut på en vinterbil?

Vad bra, får jag hoppas du lär dina polare också wink

Tack för all hjälp, tog ut pluggen och fyllde på olja och nu är det löst! smile

Vad trevligt att höra smile Skönt att det var så pass enkelt fel.


45 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#7
Uppar tråden eftersom det har inträffat något annat fel hmm


5 686 Inlägg
4 november 2013
#8
Känns inte helt orimligt att det skulle vara stötdlagret till kardan. Hissa upp bilen, ställ den på pallbockar och ryck i kardanen, glappar det så är stödlagret skrot.
Kan också vara hardyskivan.

Men bäst att lägga sig under och inspektera.


45 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Känns inte helt orimligt att det skulle vara stötdlagret till kardan. Hissa upp bilen, ställ den på pallbockar och ryck i kardanen, glappar det så är stödlagret skrot.
Kan också vara hardyskivan.

Men bäst att lägga sig under och inspektera.

Då får jag kolla upp det imorgon, är det något man skulle kunna klara av själv att göra ?


5 686 Inlägg
4 november 2013
#10
Ziomek skrev:
simlar skrev:
Känns inte helt orimligt att det skulle vara stötdlagret till kardan. Hissa upp bilen, ställ den på pallbockar och ryck i kardanen, glappar det så är stödlagret skrot.
Kan också vara hardyskivan.

Men bäst att lägga sig under och inspektera.

Då får jag kolla upp det imorgon, är det något man skulle kunna klara av själv att göra ?

Ja det borde du klara själv att byta, eller om du har någon kunnig polare som kan hjälpa dig.


45 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#11
simlar skrev:
Ziomek skrev:
simlar skrev:
Känns inte helt orimligt att det skulle vara stötdlagret till kardan. Hissa upp bilen, ställ den på pallbockar och ryck i kardanen, glappar det så är stödlagret skrot.
Kan också vara hardyskivan.

Men bäst att lägga sig under och inspektera.

Då får jag kolla upp det imorgon, är det något man skulle kunna klara av själv att göra ?

Ja det borde du klara själv att byta, eller om du har någon kunnig polare som kan hjälpa dig.

Tack, jag kollar upp det imorgon och återkommer smile Godnatt !



Sök