b230FT är lågkompskolvar å b230Fd är högkomskolvar.
gropen i mitten på kolven skiljer 2-3mm i djuphet annars ser väl kolvarna typ liakadana ut.
Dock tror jag de är b230FK vs b230FT kolvar du menar för b230FD slutade tillverkas 90-91 om jag inte missminner mig.
b230FT å b230FK har precis samma kolvar om dom är tillverkade efter 90..
FDn är ju 116hk sugmotorn som sitter i senare 940. En vanlig B230F fast med både puls-air och EGR och även oljekylda kolvar har jag för mig. Du tänker nog på FBn på 131hk.
B230FD är den sista sugmotorn i rödblocksfamiljen, Sitter i alla icke turbo 240 och 940 93-95. De har rundkugg på kamremmen, oljekylda kolvar och sånt EGR puls-air påhäng
B230FD är den sista sugmotorn i rödblocksfamiljen, Sitter i alla icke turbo 240 och 940 93-95. De har rundkugg på kamremmen, oljekylda kolvar och sånt EGR puls-air påhäng
Är det oljekylda kolvar ? Har för mig att det inte är det på min 940 93:a
Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Att sätta kolvarna från b230f/fd i ft kommer komprisionen öka enormt ? Går köra turbo fotfarande eller dom får svarvas ner nån mm ?
Om du kör på E85 så kan du köra med sugmotor-kolvar. Det är ändå bara 9,8:1 i kompressionsförhållande i en B230F/FD om jag inte minns fel. Har för mig FK/FT har 8,?:1 i kompressionsförhållande.
Att sätta kolvarna från b230f/fd i ft kommer komprisionen öka enormt ? Går köra turbo fotfarande eller dom får svarvas ner nån mm ?
Om du kör på E85 så kan du köra med sugmotor-kolvar. Det är ändå bara 9,8:1 i kompressionsförhållande i en B230F/FD om jag inte minns fel. Har för mig FK/FT har 8,?:1 i kompressionsförhållande.
Ah det stämmer rätt bra, 8,3 eller 8,4 till ett . Får nog bli så då nästan. Tackar.
Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.