2193
Sök

Volvo 945 automat som pyser när man bromsar och svänger!

7 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
hejsan!

har en väldigt skum fråga som jag inte verka kunna få svar på någonstans!

jag har en 945 automat och det kommer en konstigt pysande ljud antingen ifrån lådan eller bromsarna, kan inte riktigt sätta fingret på vart det kommer ifrån men låter mest vid lådan.

det pysande ljudet kommer mest vid inbromsning och vid svängar. så nu undrar jag vad detta kan vara? kanske kan få ett svar här smile det kanske inte ens har med lådan eller bromsarna att göra vad vet jag=) vore tacksam för svar!

//Ann-Si

755 Inlägg
31 oktober 2013
har du turbo på bilen?

If you want to win, You mustn't loose.

7 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
Japp det är en ltt.

755 Inlägg
31 oktober 2013
Annsi88 skrev:
Japp det är en ltt.

då är det nog dumpen du hör. "Dumpventilen" Den släpper ut övertryck ur motorn när du släpper på gasen, vilket medför ett pysande ljud.

7 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
Mspader:
Jag kanske fattade det du skrev fel, men jag vet hur en turbo låter har haft ett antal. och detta är inget sådant ljud.
om jag ska försöka förklara ljudet så låter det nästan som en gammal jäkla tuta som är ca 100 år gammal.

7 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
och med det menas med?? jag är en käring som inte är så insatt i bilar, jag bara kör dom, men hade gärna velat veta vad detta kan vara för något pga att ingen annan kan ge mig ett svar =/

Parai skrev:
vacum läckage?

755 Inlägg
31 oktober 2013
Annsi88 skrev:
Mspader:
Jag kanske fattade det du skrev fel, men jag vet hur en turbo låter har haft ett antal. och detta är inget sådant ljud.
om jag ska försöka förklara ljudet så låter det nästan som en gammal jäkla tuta som är ca 100 år gammal.

Det sitter en återcirkulerande dump på dessa motorer, dvs att den släpper tillbaka luften i motorn och inte ut i atmosfären. Dem dumparna låter inte så värst mycket om man inte har ett öppet filter och laddar mycket.

http://www.youtube.com/watch?v=hpe_mkes_Q0

är det något i denna stil? förutom det fluttrande ljudet?

755 Inlägg
31 oktober 2013
Annsi88 skrev:
och med det menas med?? jag är en käring som inte är så insatt i bilar, jag bara kör dom, men hade gärna velat veta vad detta kan vara för något pga att ingen annan kan ge mig ett svar =/

Parai skrev:
vacum läckage?

vacuum läckage.. vakuum styr det mesta på en turbo bil, styr laddtryck bränsletryck och lite andra saker, när du gasar och turbon snurrar så kommer du få ett positivt tryck dvs laddtryck, när du släpper på gasen så stängs spjällhuset och blockerar luften, vilket skapar ett mottryck och du får ett negativt "laddtryck" dvs vakuum.

Om det är en slang som läcker så kan det bli ett pysande ljud men det borde också höras på tomgång i sådana fall.

7 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
okey nej det är inte ens i närheten utav det ljudet tyvärr... det är så svårt att förklara haha hur det låter haha..Men jag får tacka för att du försökt i alla fall smile
MSpader skrev:
Annsi88 skrev:
Mspader:

Det sitter en återcirkulerande dump på dessa motorer, dvs att den släpper tillbaka luften i motorn och inte ut i atmosfären. Dem dumparna låter inte så värst mycket om man inte har ett öppet filter och laddar mycket.

http://www.youtube.com/watch?v=hpe_mkes_Q0

är det något i denna stil? förutom det fluttrande ljudet?

7 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
okey, nä detta låter bara när jag bromsar, dvs att jag släpper gasen en stund innan och sen bromsar eller svänger. då kommer ljudet och som jag skrev innan det låter inget som ett pys från en turbo utan  mer som en ihjäl körd tuta som inte orkar tuta länge hehe...

MSpader skrev:
Annsi88 skrev:

Parai skrev:
vacum läckage?

vacuum läckage.. vakuum styr det mesta på en turbo bil, styr laddtryck bränsletryck och lite andra saker, när du gasar och turbon snurrar så kommer du få ett positivt tryck dvs laddtryck, när du släpper på gasen så stängs spjällhuset och blockerar luften, vilket skapar ett mottryck och du får ett negativt "laddtryck" dvs vakuum.

Om det är en slang som läcker så kan det bli ett pysande ljud men det borde också höras på tomgång i sådana fall.

755 Inlägg
31 oktober 2013
Annsi88 skrev:
okey, nä detta låter bara när jag bromsar, dvs att jag släpper gasen en stund innan och sen bromsar eller svänger. då kommer ljudet och som jag skrev innan det låter inget som ett pys från en turbo utan  mer som en ihjäl körd tuta som inte orkar tuta länge hehe...

MSpader skrev:
Annsi88 skrev:

inte pedalen som pyser till då att den ligger emot något tongue gå ut och tryck på pedalen big_smile

Sök