3226
Sök

Volvo 945 ltt -96 läcker olja

102 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#1
Tjena! Har som rubriken lyder en Volvo 945 ltt med en (liten) skavank.. Den läcker olja som fan.. Först så sprutade det olja från oljestickan men det löste jag genom att tejpa dit den ordentligt för packningen vid Stickan hade försvunnit. 

Men nu t dagens problem, den läcker olja någonstans, det ryker vitt/lite blå rök som fan bakom bilen när man gasar, det ryker även lite upp ur motorn. Den laddar 1.2, man ser även olja under bilen vid typ motorblocket och turbon.

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
102 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#3
StlpMK skrev:
Toppackningen

Borde inte oljan vara lite vit aktig då?

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393

871 Inlägg
3 november 2013
#4
Behöver nödvändigtvis inte bli olja i vattnet/vatten i oljan..

Meen! Kolla mer exakt var oljan kommer ifrån och skruva av trickslangen till turbon (den som går frpn luftbox och känn på turbons axel..


102 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#5
Märkte nu att den läcker även när den står stilla. Kan det betyda något annat?

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
3 november 2013
#6
en fråga.. VARFÖR måste det alltid vara topp packningen..om det droppar olja om bakaxeln så blir det 400st som skriver nog topp packningen..


gissar på oljereturen då blir det gärna ett litet blåmoln när man kör.
men sen knasar nog vevhuset jäkligt mycket.

tar den lättaste vägen då såklart och det blir genom packningen till returen ner i blocket.


sista jag gissar på är topp packningen.
inget som tyder på det.

Kör fort så hinner inget hända...

4 476 Inlägg
3 november 2013
#7
Precis.ALLTID toppackningen som gått hädan,märkligt..

4 586 Inlägg
3 november 2013
#8
Att det kommer olja ifrån oljestickan tyder på tät motor/vevhusventilation.

En motor som är som det ska skapar undertryck vid oljestickan så där ska det inte komma olja.

misstänker att turbons oljeretur är tät även vevhusventilation. Då måste oljan ta en annan väg och då brukar läckaget bli stort och packboxar går sönder.

turbon verkar inte heller må så bra då det ryker vitt

På vilket sätt är bilen trimmad ? pysventil är en fattigmans lösning som fungerar vid en liten höjning med inte för några 1.2 bar


Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
3 november 2013
#9
jocke_gronberg skrev:
Att det kommer olja ifrån oljestickan tyder på tät motor/vevhusventilation.

En motor som är som det ska skapar undertryck vid oljestickan så där ska det inte komma olja.

misstänker att turbons oljeretur är tät även vevhusventilation. Då måste oljan ta en annan väg och då brukar läckaget bli stort och packboxar går sönder.

turbon verkar inte heller må så bra då det ryker vitt

På vilket sätt är bilen trimmad ? pysventil är en fattigmans lösning som fungerar vid en liten höjning med inte för några 1.2 bar

är det stopp i vevhus venten kan den tyvärr trycka igenom en fräch turbo oxå.

men vit/ljusblått brukar vara olja.

men inte säkert att det kommer från ändröret..har själv snikat en gång när jag bytte topp på en gammal 245turbo jag hade. eftersom det satt ett 16T på den så var det rätt trångt att riva returröret så jag lät det sitta
men sen tryckte den ur sig fint med rök och olja genom returpackningen mot blocket själva "oringen"

men börjar man kolla vart oljan droppar så ser man nog rätt fort vart ett av problemen är.

finns risk att motorn är tvär kass så laddet trycker ur all olja =/

inte ovanligt när någon snorunge varit på bilen.

Kör fort så hinner inget hända...

1 639 Inlägg
3 november 2013
#10
Jag hade börjat med att göra rent vevhusventen sedan så hade jag bytt o-ring till oljereturen, då är med lite tur problemet löst och plånboken inte allt för tunn smile


102 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#11
Jag konstaterade igår att turbon var slut, låg olja överallt. Men sen idag hämtade jag en turbo. Jag hade grubblat lite över att problemet kanske inte bara är turbon.. Så jag gjorde idag ett komptest på cylindrarna, tog ut alla tändstiften och började mäta, resultat:
1: 9 bar
2: 10 bar
3: 4 bar
4: 9 bar

Detta tyder ju på att tredje kolven är kass.. Detta ger, som jag ser det. Tre möjliga alternativ:
Alternativ 1:
Värsta tänkbara.. Kolven/kolvringarna så komtrycket går ner i sumpen där av olje övertrycket.
Alternativ 2:
Eftersom den tar lite kylarvätska, kan toppackningen ha gått då och det därmed ger det samma fenomen?
Alternativ 3:
Kanske inte så troligt.. Men det borde väll inte vara ventilerna som gör detta?

Om jag inte är helt ute och seglar så är alternativ 3 uteslutet. Men finns det någon som vet/varit med om samma sak, som kanske vet om det bara kanske är packningen eller om det bara är att byta motor. Renovera det orkar jag inte.

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
5 november 2013
#12
för att se om det ens är möjligt att packningen gått så kolla efter olja i vattnet
vatten i cyl
eller komp i expantionskärlet.

syns ganksa tydligt. tror mer att kompet går ner förbi kolven.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök