4 november 2013
Trådstartare
Jag konstaterade igår att turbon var slut, låg olja överallt. Men sen idag hämtade jag en turbo. Jag hade grubblat lite över att problemet kanske inte bara är turbon.. Så jag gjorde idag ett komptest på cylindrarna, tog ut alla tändstiften och började mäta, resultat:
1: 9 bar
2: 10 bar
3: 4 bar
4: 9 bar
Detta tyder ju på att tredje kolven är kass.. Detta ger, som jag ser det. Tre möjliga alternativ:
Alternativ 1:
Värsta tänkbara.. Kolven/kolvringarna så komtrycket går ner i sumpen där av olje övertrycket.
Alternativ 2:
Eftersom den tar lite kylarvätska, kan toppackningen ha gått då och det därmed ger det samma fenomen?
Alternativ 3:
Kanske inte så troligt.. Men det borde väll inte vara ventilerna som gör detta?
Om jag inte är helt ute och seglar så är alternativ 3 uteslutet. Men finns det någon som vet/varit med om samma sak, som kanske vet om det bara kanske är packningen eller om det bara är att byta motor. Renovera det orkar jag inte.