2810
Sök

Fälgar från 850 på 940 enbart bak?

199 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#1
Har googlar lite och vill bekräfta en sak. Har vinterdäck från min 850 (som inte körs vintertid längre) varav två är bra. Två av vinterdäcken till 940n är i sin tur kassa. Tanken var att lägga över däcken, men det kostar och sedan var däcken till 850n 10 mm bredare också. Kan jag sätta två dubbdäck 195/65-R15 på 850-fälg bak på en 940 utan en massa spacers? 940n har 185/65-R15. Går det fysiskt och är det lagligt?

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

130 Inlägg
5 november 2013
#2
SEpaket skrev:
Har googlar lite och vill bekräfta en sak. Har vinterdäck från min 850 (som inte körs vintertid längre) varav två är bra. Två av vinterdäcken till 940n är i sin tur kassa. Tanken var att lägga över däcken, men det kostar och sedan var däcken till 850n 10 mm bredare också. Kan jag sätta två dubbdäck 195/65-R15 på 850-fälg bak på en 940 utan en massa spacers? 940n har 185/65-R15. Går det fysiskt och är det lagligt?

Bak går men fram tar oken i har jag för mig.

199 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#3
Ja, fram är inte aktuellt. Bästa däcken bak och allt det där. Men det lär väl se lite löjligt ut?

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 november 2013
#4
SEpaket skrev:
Ja, fram är inte aktuellt. Bästa däcken bak och allt det där. Men det lär väl se lite löjligt ut?

rakt fram i kurvorna det är sköj... framför allt på en 940. smile  efter vintern sitter dom bästa däcken fram hur du än gör ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

199 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#5
Jag förstår inte vad du menar. Jag har svårt att ens provocera fram sladd i den där bilen. Kanske för att jag är en mycket tråkig och laglydig kontorsråtta som mest åker när jobbet så motiverar det.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

5 november 2013
#6
Fram funkar inte då dom tar i fjäderbenet men bak är det inga problem, och den kombination du har med dom däcken åkte ja i vintras och det gick kanon!
Men det här med bäst däck bak har jag aldrig förstått är det inte bättre att det svänger å bromsar än att det driver? menar driver det inte framåt så kommer man ju ändå anpassa farten..

Love the life you live, live the life you love

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 november 2013
#7
Christofferekstrand skrev:
Fram funkar inte då dom tar i fjäderbenet men bak är det inga problem, och den kombination du har med dom däcken åkte ja i vintras och det gick kanon!
Men det här med bäst däck bak har jag aldrig förstått är det inte bättre att det svänger å bromsar än att det driver? menar driver det inte framåt så kommer man ju ändå anpassa farten..

fast man kan vända på det.. jag slipper hellre att ha en kärring på sladd mot mig än nere i diket.

så förstår tanken..men en 940 kommer endå gå på tvären hela vintern så däcken bak kommer det bara att vara soppor av hur man än gör.  för man kör inte en 940 för att smyga runt hela vintern..
då är det bättre med en pegga 306 som är så slö att man inte ens kan överköra vinter tid ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

199 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#8
Nu blir jag lite irriterad på allt förbannat tjat om sladdar. Jag körde bilen hela förra vintern utan en enda tendens till sladd. Anledningen till att däcken är kassa är punktering på grund av skadegörelse. Därför har jag bara två dubbdäck.

Bästa däcken bak beror på en mängd faktorer och på en bil med drivning bak är det ännu mer viktigt.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

pim_pim
5 november 2013
#9
Det fungerar kanon och sätta så som du har tänkt, och det är lagligt.

199 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#10
pim_pim skrev:
Det fungerar kanon och sätta så som du har tänkt, och det är lagligt.

Tack för ett utmärkt svar!

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 november 2013
#11
då kör du med bästa däcken bak.. eftersom du har den inställningen.

annars flyttar man enkelt över däcken på rätt fälgar. för risken finns att det kan ta i i vissa lägen.

nu snackar vi extrem fall och då kan det låsa sig duktigt bak och då går det bredare än bredast utan förvarning och då hjälper det inte vart däcken sitter..

Kör fort så hinner inget hända...

199 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#12
Förklara för mig varför någon som kör 20 tämligen lugna mil i veckan på mestadels motorväg skall lägga 700 kronor på att skifta runt däcken? Är det så farligt alltså?

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 november 2013
#13
SEpaket skrev:
Förklara för mig varför någon som kör 20 tämligen lugna mil i veckan på mestadels motorväg skall lägga 700 kronor på att skifta runt däcken? Är det så farligt alltså?

troligen inte..men 700?

grejen är att det KAN ta i betvivlar personligen att det kommer hända men dom hamnar en bit in så när axeln lutar väldigt kan det ta i.

Kör fort så hinner inget hända...

199 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#14
Det var priset som däckverkstaden gav mig. Därför är jag villig att chansa lite.

Funderar på en grej, det finns ju universalspacers på 5 mm, kan det hjälpa?

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 november 2013
#15
nja är rätt stor skillnad men gör så här.

byt däcket bak hissa sen upp bilen på ena sidan fram och motsvarande sida kollar du på insidan tar det inte i är det riskfritt..

svårt att kolla kanske men bara böka sig in där under.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök