Dumpventil vägrar dumpa, varför?

TWR
7 november 2013 · 114 Inlägg

Vet att det finns massa trådar om dumpventiler men hittar ingen lösning på mitt problem.

Dumpen dumpar alltså inte, har justerskruven max utskruvad och den öppnar på tomgång men ändå dumpar den inte. Skjuter bort luftfiltret ist.
Har vart uppe på drygt 1.6 bar utan att det fungerar. Fungerar heller inte på lägre ladd.

Ventilen i fråga är en JBR A-25, som är placerad precis efter turbon.
Och motorn en B230 med Megasquirt och T3/T4 turbo.

Dumpen borde väll klara av att släppa ut allt tryck utan att det ska behöva gå tillbaks genom turbon?
Vad kan vara felet/orsaken?

Tacksam för lite hjälp smile

KHRacing
7 november 2013 ·

den sitter inte felmonterad då ?

TWR
7 november 2013 · 114 Inlägg

Sitter på tryckröret precis efter turbon med vacuum slang till insuget efter spjället.
Tycker det är rätt men vad vet jag?

Mack Forum- och sitemoderator
7 november 2013 · 26 187 Inlägg

Den ska inte öppna på tomgång i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
TWR
7 november 2013 · 114 Inlägg

Har ju släppt justerskruven så mycket för att se om den var för hårt spänd men blir ju ingen skillnad

KHRacing
7 november 2013 ·

TWR skrev:
Sitter på tryckröret precis efter turbon med vacuum slang till insuget efter spjället.
Tycker det är rätt men vad vet jag?

Inte alls så jag menade. Utan den sitter kanske bak-o-fram.

Warn
7 november 2013 · 24 Inlägg

Dum fråga kanske, Men har du anslutit tryck/vakuumslangen?

TWR
7 november 2013 · 114 Inlägg

KHRacing skrev:

TWR skrev:
Sitter på tryckröret precis efter turbon med vacuum slang till insuget efter spjället.
Tycker det är rätt men vad vet jag?

Inte alls så jag menade. Utan den sitter kanske bak-o-fram.

Bak-o-fram, hur menar du då?

simlar
7 november 2013 · 5 550 Inlägg

TWR skrev:

KHRacing skrev:

TWR skrev:
Sitter på tryckröret precis efter turbon med vacuum slang till insuget efter spjället.
Tycker det är rätt men vad vet jag?

Inte alls så jag menade. Utan den sitter kanske bak-o-fram.

Bak-o-fram, hur menar du då?

Han menar ifall du monterat dumpen så laddtrycket trycker på sidan av ventilen istället för under ventilen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
TWR
7 november 2013 · 114 Inlägg

simlar skrev:

TWR skrev:

KHRacing skrev:

Inte alls så jag menade. Utan den sitter kanske bak-o-fram.

Bak-o-fram, hur menar du då?

Han menar ifall du monterat dumpen så laddtrycket trycker på sidan av ventilen istället för under ventilen.

Nej så sitter den inte, den sitter rätt.

TWR
7 november 2013 · 114 Inlägg

JFB skrev:
inte så att du behöver dumplock på turbon ?

Förklara gärna hur du tänker, för jag förstår inte alls..

Tunestream
7 november 2013 · 265 Inlägg

Jag sätter 10 öre på att det är något knas med vakuumslangen som skall öppna dumpventilen!

TWR
7 november 2013 · 114 Inlägg

Tunestream skrev:
Jag sätter 10 öre på att det är något knas med vakuumslangen som skall öppna dumpventilen!

Ja den tanken har slagit mig med, men hittar liksom inget "knas".
Slangen sitter iof med ett t-kors ihop med (tror det är) laddtrycksmätaren, kan det vara ett problem?

TWR
7 november 2013 · 114 Inlägg

JFB skrev:

TWR skrev:

JFB skrev:
inte så att du behöver dumplock på turbon ?

Förklara gärna hur du tänker, för jag förstår inte alls..

det sitter la redan en orginal dump på turbon då måste den bort först o ersättas med dumplock annars kommer du inte få det o funka

Som jag redan skrivit har jag en T3/T4 turbo, där finns ingen "orginal dump".

Warn
7 november 2013 · 24 Inlägg

Nej det ska inte vara något problem alls att ha det kopplat så. Jättevanlig lösning.

Tunestream
7 november 2013 · 265 Inlägg

TWR skrev:
Ja den tanken har slagit mig med, men hittar liksom inget "knas".
Slangen sitter iof med ett t-kors ihop med (tror det är) laddtrycksmätaren, kan det vara ett problem?

Det funkar kanske, men jag tror inte att det är optimalt. Själv skulle jag haft en separat vakuumslang från insuget till dumpen. Det kan ju faktiskt hända att det är en vakuumläcka någonstans med så många slangar kopplade på samma vakuumuttag.
Men visar laddtrycksmätaren rätt? 1,6 bar låter ganska mycket - vad är det för bil?

Senast redigerat av Tunestream (7 november 2013)

Tunestream
7 november 2013 · 265 Inlägg

Vad hände förresten med vakuumslangen som var kopplad på den gamla dumpventilen?

TWR
7 november 2013 · 114 Inlägg

Är ganska säker på att mätaren visar rätt.
1,6 bar var p.g.a skenande ladd.
Har precis köpt bilen med trasig topplockspackning, när jag bytt den och provkört förstod jag ju varför den gick sönder. Det skenande laddet alltså, som nu är åtgärdat.
Bilen är en 245a.
Så någon gammal dumpventil har jag inte?

simlar
7 november 2013 · 5 550 Inlägg

Kan vara för hård fjäder i den. Vad jag förstått det som så har många eftermarknadsdumpventiler alldeles för hårda fjädrar original.

Här har du lite tips hur du ska göra för att ställa in dumpen:
http://www.zatzy.com/teknik/111409-just … raett.html

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tunestream
7 november 2013 · 265 Inlägg

Jag förstår... Men om den där JBR-dumpventilen har suttit där sen du köpte bilen med blåst toppackning och skenande laddtryck hade jag testat att byta den med en gång. Kanske är där roten till allt elände ligger?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang