3900
Sök

Dumpventil vägrar dumpa, varför?

114 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#21
simlar skrev:
Kan vara för hård fjäder i den. Vad jag förstått det som så har många eftermarknadsdumpventiler alldeles för hårda fjädrar original.

Här har du lite tips hur du ska göra för att ställa in dumpen:
http://www.zatzy.com/teknik/111409-just … raett.html

Jo men nu när den är utskruvad max så den står halv öppen på tomgång borde väll inte det vara problemet, eller?


114 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#22
Tunestream skrev:
Jag förstår... Men om den där JBR-dumpventilen har suttit där sen du köpte bilen med blåst toppackning och skenande laddtryck hade jag testat att byta den med en gång. Kanske är där roten till allt elände ligger?

Nja det skenande laddet berodde på att slangen till wg:n var trasig. Men det är som sagt åtgärdat och laddar för tillfället knappt 1 bar.


5 686 Inlägg
7 november 2013
#23
TWR skrev:
simlar skrev:
Kan vara för hård fjäder i den. Vad jag förstått det som så har många eftermarknadsdumpventiler alldeles för hårda fjädrar original.

Här har du lite tips hur du ska göra för att ställa in dumpen:
http://www.zatzy.com/teknik/111409-just … raett.html

Jo men nu när den är utskruvad max så den står halv öppen på tomgång borde väll inte det vara problemet, eller?

Jaha det missade jag att du skrivit i första inlägget.

Jag antar att du kollat så ventilen inte kärvar?

För om den är så pass slapp så den står öppen på tomgång bör den ju dumpa. Är det en återcirkulerande eller atmosfärisk?

Står på deras produktinfo att den är god för runt 350hk så det känns ju som att den borde flöda tillräckligt.
http://www.jbraceparts.se/proda25.htm
Senast redigerat av simlar (7 november 2013)


114 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#24
simlar skrev:
TWR skrev:
simlar skrev:
Kan vara för hård fjäder i den. Vad jag förstått det som så har många eftermarknadsdumpventiler alldeles för hårda fjädrar original.

Här har du lite tips hur du ska göra för att ställa in dumpen:
http://www.zatzy.com/teknik/111409-just … raett.html

Jo men nu när den är utskruvad max så den står halv öppen på tomgång borde väll inte det vara problemet, eller?

Jaha det missade jag att du skrivit i första inlägget.

Jag antar att du kollat så ventilen inte kärvar?

För om den är så pass slapp så den står öppen på tomgång bör den ju dumpa. Är det en återcirkulerande eller atmosfärisk?

Står på deras produktinfo att den är god för runt 350hk så det känns ju som att den borde flöda tillräckligt.
http://www.jbraceparts.se/proda25.htm

Den kärvar inte, går mjukt o fint. Den är atmosfärisk.
Jo jag läste det med så tycker den borde klara av jobbet så att säga.
Verkar ju inte som släpper ut nått alls då det "kvittrar" som tusan och jag skjuter bort luftfiltret..


265 Inlägg
7 november 2013
#25
Får du någonsin undertryck på laddtrycksmätaren när du står på tomgång till exempel? Exempelvis ett laddtryck på -0,4 bar osv? Annars har du inget vakuum i vakuumslangen.

114 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#26
Tunestream skrev:
Får du någonsin undertryck på laddtrycksmätaren när du står på tomgång till exempel? Exempelvis ett laddtryck på -0,4 bar osv? Annars har du inget vakuum i vakuumslangen.

Ja jag får undertryck på mätaren.
Och hade jag inte haft vakuum hade väll dumpen inte kunnat stå halvöppen på tomgång.?


265 Inlägg
7 november 2013
#27
TWR skrev:
Ja jag får undertryck på mätaren.
Och hade jag inte haft vakuum hade väll dumpen inte kunnat stå halvöppen på tomgång.?

Nej, det är sant förvisso. Då gör ju faktiskt motorn sitt jobb och öppnar den lite grann. Riktigt konstigt att den inte öppnar när du byggt upp laddtryck... mad

114 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#28
Tunestream skrev:
TWR skrev:
Ja jag får undertryck på mätaren.
Och hade jag inte haft vakuum hade väll dumpen inte kunnat stå halvöppen på tomgång.?

Nej, det är sant förvisso. Då gör ju faktiskt motorn sitt jobb och öppnar den lite grann. Riktigt konstigt att den inte öppnar när du byggt upp laddtryck... mad

Ja jag fattar det inte, får prova imorgon med en separat anslutning på insuget.
Jag har ju svårt att tro att det skulle funka med tanke på att den redan öppnar på tomgång, men är ju värt ett försök smile

Annars får jag väll helt enkelt prova med en annan dumpventil.


904 Inlägg
8 november 2013
#29
JFB skrev:
TWR skrev:
JFB skrev:
inte så att du behöver dumplock på turbon ?

Förklara gärna hur du tänker, för jag förstår inte alls..

det sitter la redan en orginal dump på turbon då måste den bort först o ersättas med dumplock annars kommer du inte få det o funka

Tyvärr har du fel det funkar ändå :-)

AUTOTECH S60 power

4 586 Inlägg
8 november 2013
#30
Hade samma dump på min 850 turbo där fick jag kapa fjädern för den skulle öppna

Den ska inte sitta på tryckröret som går till turbon utan vid gasspjället

körde med 1.2-1.3 bar och den öppnade inte blev perfekt efter att jag kapat fjädern
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 november 2013)


359 Inlägg
8 november 2013
#31
Blyfot_Racing skrev:
JFB skrev:
TWR skrev:

Förklara gärna hur du tänker, för jag förstår inte alls..

det sitter la redan en orginal dump på turbon då måste den bort först o ersättas med dumplock annars kommer du inte få det o funka

Tyvärr har du fel det funkar ändå :-)

Sitter det en original på turbon så kanske den släpper allt tryck där?

114 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#32
jocke_gronberg skrev:
Hade samma dump på min 850 turbo där fick jag kapa fjädern för den skulle öppna

Den ska inte sitta på tryckröret som går till turbon utan vid gasspjället

körde med 1.2-1.3 bar och den öppnade inte blev perfekt efter att jag kapat fjädern

Men innan du kapade din fjäder, var den då så pass mjuk att den var halvöppen på tomgång? Borde väll inte vara för spänd då?

Vart man placerar dumpventilen är väll ändå en smaksak? Finns ju fördelar på båda sidor  om IC:n. Det ska väll inte påverka dess funktion?


4 586 Inlägg
8 november 2013
#33
aldrig att den är så pass mjuk så den är öppen ifall du ej rört fjädern

ta isär den blåa/röda sitter gängad och kan tas bort

fjädern är mycket trög så tror ej att den är öppen ifall inte något annan varit där och skruvat innan.

ifall den skulle vara öppen på tomgång så skulle det vara svårt att få ladd för den skulle öppna sig mer när laddet kommer
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 november 2013)


7 274 Inlägg
8 november 2013
#34
En kompis hade en sån i sin 940 och vi fick kapa fjädern mycket innan den började öppna.


4 586 Inlägg
8 november 2013
#35
Brains skrev:
En kompis hade en sån i sin 940 och vi fick kapa fjädern mycket innan den började öppna.

samma som för mig då. Öppnade bara ibland vid 1.2 bar


114 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#36
Jag vet inte om någon annan har gjort något med fjädern.
Men faktum kvarstår, den är så pass mjuk så den är öppen på tomgång men den dumpar inte!


4 586 Inlägg
9 november 2013
#37
TWR skrev:
Jag vet inte om någon annan har gjort något med fjädern.
Men faktum kvarstår, den är så pass mjuk så den är öppen på tomgång men den dumpar inte!

verkar som en sådan där dump ska vara öppen på tomgång och stänga när du gasar. Så för hårt spänd kan den fortfarande vara ända fast den är öppen på tomgång

b230 mår bäst av att ha en återcirkulerande dump finns massor med trådar om just öppen dump på dessa motorer

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167042

http://www.zatzy.com/teknik/212062-oepp … mgang.html
Senast redigerat av jocke_gronberg (9 november 2013)


5 686 Inlägg
9 november 2013
#38
jocke_gronberg skrev:
TWR skrev:
Jag vet inte om någon annan har gjort något med fjädern.
Men faktum kvarstår, den är så pass mjuk så den är öppen på tomgång men den dumpar inte!

verkar som en sådan där dump ska vara öppen på tomgång och stänga när du gasar. Så för hårt spänd kan den fortfarande vara ända fast den är öppen på tomgång

b230 mår bäst av att ha en återcirkulerande dump finns massor med trådar om just öppen dump på dessa motorer

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167042

http://www.zatzy.com/teknik/212062-oepp … mgang.html

Ja men nu har ju TS Megasquirt och då spelar det ingen roll eftersom det sprutet kör med MAP och insugstemp istället för luftmassemätare.
Det är bara sprut med luftmassemätare som inte gillar öppen dump.


114 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#39
simlar skrev:
jocke_gronberg skrev:
TWR skrev:
Jag vet inte om någon annan har gjort något med fjädern.
Men faktum kvarstår, den är så pass mjuk så den är öppen på tomgång men den dumpar inte!

verkar som en sådan där dump ska vara öppen på tomgång och stänga när du gasar. Så för hårt spänd kan den fortfarande vara ända fast den är öppen på tomgång

b230 mår bäst av att ha en återcirkulerande dump finns massor med trådar om just öppen dump på dessa motorer

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167042

http://www.zatzy.com/teknik/212062-oepp … mgang.html

Ja men nu har ju TS Megasquirt och då spelar det ingen roll eftersom det sprutet kör med MAP och insugstemp istället för luftmassemätare.
Det är bara sprut med luftmassemätare som inte gillar öppen dump.

Precis som simlar skriver.

Att den SKA vara öppen på tomgång känns ju inte rätt, men får väll prova att kapa fjädern ändå..


158 Inlägg
10 november 2013
#40
Innan du börjar kapa fjädrar så kolla att det ej sitter en backventil i t-korset som du hade till vakumslangarna.



Sök