3552
Sök

Problematisk bromsvärde.

60 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
Hejsan, började idag att jag var påväg att besikta bilen
Bmw 520 -91
Fick vänster fram 1.7 och 0.8 höger fram.
Bromsklossar och skiva är i bra skick. ingen glasyta eller liknande.
Men vad kan felet vara? kan det vara Glidpinnarna? För dom går inte att få lös.
finns det något mer jag ska kolla på? Bromsarna är kanon i fart men inte när det står still.

5 700 Inlägg
7 november 2013
Du menar allså att oket på kärvar på glidpinnarna. Det är garanterat det som är felet i så fall.
Om oken gliden som dem ska på glidpinnnarna så är det bromskolven/arna som kärvar i oken.

60 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Du menar allså att oket på kärvar på glidpinnarna. Det är garanterat det som är felet i så fall.
Om oken gliden som dem ska på glidpinnnarna så är det bromskolven/arna som kärvar i oken.

Okej det var det jag tänkte, Bromskolvarna kärvar ej. Men får testa att Byta glidpinnar kanske blir någon skillnad smile

5 700 Inlägg
7 november 2013
Linuspw skrev:
simlar skrev:

Okej det var det jag tänkte, Bromskolvarna kärvar ej. Men får testa att Byta glidpinnar kanske blir någon skillnad smile

Lär blir ordentlig skillnad. Om oket inte glider på glidpinnarna så klämmer den inte åt beläggen ordentligt, det ena belägget dras ju mot skivan av oket och det andra belägget trycks mot skivan av kolven i oket, kärvar då glidpinnarna så är det bara ena belägget som trycks ordentligt och har man otur kan skivan brytas av.

En sak som verkligen rekommenderas är att ta loss bromsoket och smörja glidpinnarna med silikonfett minst en gång per år för att oket ska glida lätt på glidpinnarna och inte rosta fast.
Detta kan man göra t.ex vid däckbyte då hjulen ändå ska av från bilen.
Senast redigerat av simlar (7 november 2013)

4 476 Inlägg
7 november 2013
skivan brytas av ??  Tror jag inte på,,Bromsklossarna kan även sitta fast i bygeln..

5 700 Inlägg
7 november 2013
zzr94092 skrev:
skivan brytas av ??  Tror jag inte på,,Bromsklossarna kan även sitta fast i bygeln..

Tror mig skivan kan brytas av då jag varit med om det själv på en bil där oket hade rostat fast på glidpinnarna, själva skivan hade brytits så "ringen" hade lossnat från navet.
Vad tror du själv händer om oket bara trycker på ena sidan av skivan?
Senast redigerat av simlar (7 november 2013)

1 020 Inlägg
7 november 2013
Har oxå varit med om skivor som gett sig, slitbanan trillar av från centrumdelen.
Men då är skivan enormt dålig om det ska hända.
Tog hammare o skulle slå av skivan när min dela sig.
Glidpinnarna är ofta boven händer bla att gummit svullnar.
Brukar köra lämpligt borr genom gummit alt byt.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Sök