3235
Sök

Effekt uppskattning 940 turbo

12 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#1
Tjena, lägger upp en tråd då jag inte hittat någon annan tråd med
mina specs.

Har som sagt en 940 turbo (ltt -96) som jag hade tyckt det vart kul om någon hade en ungefärlig effekt uppskattning. Kanske någon som gjort samma sak tro? Är ju trotts allt en gammal beprövad rödblockare.

Sitter en b230fk motor i den.
Smidda kolvar och h-profil stakar ifrån SPM.
Balanserad vev, kolvar och stakar.
VX3 kam
Natrium kylda ventiler
Lätt portad 531 topp (tagit bort gjutskägg och polerat avgassidan.)
15g turbo från en gammal t5a, laddar 0.8 kg
3" från turbon med en 100 cells sportkatt
Hela motorn är nyrenoverad med nya lager
KN insattsfilter
Original spridare och lmm än så länge
Viking chip
Älg dekaler

Ber om ursäkt om jag missat någon tråd där någon kör samma specs smile
Senast redigerat av velmegren (8 november 2013)

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
Forummoderator
26 363 Inlägg
8 november 2013
#3
Bara älgdekalerna och insatsfiltret gör ju 50 hästar..minst!

Runt 200 ärliga hästar skulle jag gissa på sammanlagt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Lastbilsmekaniker
5 222 Inlägg
8 november 2013
#4
Mack skrev:
Bara älgdekalerna och insatsfiltret gör ju 50 hästar..minst!

Runt 200 ärliga hästar skulle jag gissa på sammanlagt.

Jag märkte ingen skillnad när jag tog bort mina älgdekaler på min 740:P. Så så mycket kan dom inte ge:P.
Det är säkert mer än 200 hästar snarare som den första skrev och kanske 250 med nya spridare och lmm och anpassat chipp för det. Du kan öka laddet till 1-1,2 bar sedan också det hjälper lite till med kusarna.
Senast redigerat av volvoqq (8 november 2013)


12 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#5
Okej, roligt smile

Har ett par ljusblå spridare som ligger och skräpar.

Jag förstår att jag behöver öka lmm med samma procent som jag ökar spridarna.
Men de ljus blå skall ju jobba på ett högre tryck, 3.8 gentemot 3.0 som det är nu.
Då antar jag att jag behöver en btr för att få upp det trycket. Men räknar jag flödes ökningen i mina spridare(3 bar) när jag kör dem på 3.8 eller? Eller kör man det bara rätt över och räknar flödet på hur mycket de flödar vid sitt ursprungs tryck?
Alltså att jag räknar ut den procentuella skillnaden mellan vad mina flödar på 3bar och de ljusblå på 3.8?

497 Inlägg
8 november 2013
#6
volvoqq skrev:
Mack skrev:
Bara älgdekalerna och insatsfiltret gör ju 50 hästar..minst!

Runt 200 ärliga hästar skulle jag gissa på sammanlagt.

Jag märkte ingen skillnad när jag tog bort mina älgdekaler på min 740:P. Så så mycket kan dom inte ge:P.
Det är säkert mer än 200 hästar snarare som den första skrev och kanske 250 med nya spridare och lmm och anpassat chipp för det. Du kan öka laddet till 1-1,2 bar sedan också det hjälper lite till med kusarna.

Jag skulle nog också tippa på iaf 230-250hk smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2013
#7
glöm 250 hk på 0.8bar!!! de finns inte ens chans på denna jord om han inte laddar 50 hästar lustgas å kör på mettis..

en 850 T5 med bättre motor i grund å botten lämnar 225 på ca 0.6bar, en gammel rödblockare lämnar inte 250 på 0.8bar med 15g aggregat.

bortåt 1-1.5bar å bra justerat kan jag tänka mig  i bästa fall kanske bortåt 240hk.

du behöver inte större spridare för att köra med 15G aggregat, orginalspridarna orkar bortåt 280hästar å de gör inte din turbo.

1.5 bar å std spridare med 15g var inga problem för mig. onödigt å byta mer än du behöver


12 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
glöm 250 hk på 0.8bar!!! de finns inte ens chans på denna jord om han inte laddar 50 hästar lustgas å kör på mettis..

en 850 T5 med bättre motor i grund å botten lämnar 225 på ca 0.6bar, en gammel rödblockare lämnar inte 250 på 0.8bar med 15g aggregat.

bortåt 1-1.5bar å bra justerat kan jag tänka mig  i bästa fall kanske bortåt 240hk.

du behöver inte större spridare för att köra med 15G aggregat, orginalspridarna orkar bortåt 280hästar å de gör inte din turbo.

1.5 bar å std spridare med 15g var inga problem för mig. onödigt å byta mer än du behöver

Ursäkta min okunskap, men std spridare?
Någon rolig turbo du rekomenderar sedan när det är dags att uppgradera sig?
Vill ha så kort spool-up som möjligt smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2013
#9
velmegren skrev:
Xuri skrev:
glöm 250 hk på 0.8bar!!! de finns inte ens chans på denna jord om han inte laddar 50 hästar lustgas å kör på mettis..

en 850 T5 med bättre motor i grund å botten lämnar 225 på ca 0.6bar, en gammel rödblockare lämnar inte 250 på 0.8bar med 15g aggregat.

bortåt 1-1.5bar å bra justerat kan jag tänka mig  i bästa fall kanske bortåt 240hk.

du behöver inte större spridare för att köra med 15G aggregat, orginalspridarna orkar bortåt 280hästar å de gör inte din turbo.

1.5 bar å std spridare med 15g var inga problem för mig. onödigt å byta mer än du behöver

Ursäkta min okunskap, men std spridare?
Någon rolig turbo du rekomenderar sedan när det är dags att uppgradera sig?
Vill ha så kort spool-up som möjligt smile

std = standard spridare smile

en tex tb58 från turbobanditen bör lämna ca 250hk/400nm vid 0.8 bar på den setupen du har å runt 300hästar vid 1.2-1.5 bar.
mitsubishi 19t spoolar lite snabbare men är svårare att plocka effekt med samt är dyrare.
tb58 har större avgasdel så den är lite segare å få snurr på men vid ca 3000rpm lämnar den mer effekt hela vägen mot varvstoppet.   
tro dock inte allt du läser om försäljare som säger att tb58an är god för 500hk. de är kompressorhjulet rent teoretiskt men tror ingen har bromsat över 350hästar med den turbon oavsett motorn...
den är lite feldesignad men lirar klockrent för dom pengarna man betalar förden jämnfört med mitsu19t

http://www.garaget.org/video/60517
där har jag följande setup

portad 531:a
V-kam
465cc spridare
Tb58
3" avgas utan katt.
större intercooler.
lite hemmaportat grenrör.
dock har jag programerbart sprut där då mitt orginalsprut gick sönder,
orginalsprutet lirar med denna effekten utan problem med 3" lmm å större spridare.
1.5bars laddtryck.

Kolla acctiderna lite å 1550kg tung bil å säg vad du tror jag har för effekt där
toppeffekt är inte allt, men ett bra register kompenserar för "låg effekt"


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2013
#10
man brukar kunna höfta lite  sugmotoreffekt vs Laddtryck för att få ett hum om vad man kan få för effekt.

ett exempel 940 lättrycksturbo

135hk delat på laddtrycket 135/1.3 =  103hk.   nu tänker du 1.3 vad fick du de från ?  Jo 1 bar är de vanliga luftrycket vid havsnivå.  å då blir de 1 bar + laddtryck  som standard är 0.3 på en lättrycksturbo.

Nu vet vi att en lättrycksmotorn har ca 103 sugmotorhästar innan den får laddtryck

tar vi då tex 103hk gånger 1.6   får vi ca 164.8hk 
Nu tog jag orginal laddtryck på en fulltrycksturbo å fick fram den effekten den faktiskt har.

så om vi räknar på tex 103hk gånger 1.8 som du har i laddtryck = 185hk
dock har du ju ändrat om lite så vi säger att du har 120 sugmotorhästar med annan kam å topp.
en orginal glt spis har ju 130hk med vx3 å 531, dock har du lägre kompression så mindre effekt.
120hk gånger 1.8bar = 216hk.

å leker vi tanken att du hade haft en VOC motor på 160hk orginal å gett den 1.8bar = 288hk istället.

Om man ska räkna på detta sättet gäller de ju dock att du har en turbo/motor som orkar leverera.
bromsar turbon så får du inte effekten du räknar på.
men de kan vara ett tips.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
8 november 2013
#11
Varför smidd botten sen bara en bebisturbo?

...........Team T-Röd Racing.............

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2013
#12
GreenDanger skrev:
Ja bänkade min med r spridare hx35 turbo chippad tändning å anpassat bränsle chipp för spridarna å 3 lmm hade 213 hjulhästar laddade 1,4 bar

Jag tror din wastegate är tjuvöppen, öppen så pass att du ändå får laddtryck men inte tillräckligt stängd för att turbon ska ge de den vill...

du har bara lite över 300nm vid 1.5 bar de säger mig att något är galet.

bänkade  å mappade min kärra till 296hk/340nm vid 1.2 bars ladd å dålig wastegate...
fixade i ordning min wastegate utan å göra något annat.

nästa dag i bromsbänken lämnade den 374hk/518nm vid 1.6bar istället. de är nästan 100hk/  200nm på 0.5 bars ladd....
å du har större turbon än vad jag hade....  kolla över din wastegate är mitt råd smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2013
#13
GreenDanger skrev:
Xuri skrev:
GreenDanger skrev:
Ja bänkade min med r spridare hx35 turbo chippad tändning å anpassat bränsle chipp för spridarna å 3 lmm hade 213 hjulhästar laddade 1,4 bar

Jag tror din wastegate är tjuvöppen, öppen så pass att du ändå får laddtryck men inte tillräckligt stängd för att turbon ska ge de den vill...

du har bara lite över 300nm vid 1.5 bar de säger mig att något är galet.

bänkade  å mappade min kärra till 296hk/340nm vid 1.2 bars ladd å dålig wastegate...
fixade i ordning min wastegate utan å göra något annat.

nästa dag i bromsbänken lämnade den 374hk/518nm vid 1.6bar istället. de är nästan 100hk/  200nm på 0.5 bars ladd....
å du har större turbon än vad jag hade....  kolla över din wastegate är mitt råd smile

Okej tänker du på vakuum läcka då eller för klen fjäder i wg ? Har sett att ja hade en liten por i svetsaen på wg röret. Kan de orsaka detta problem ?

antingen för mjuk fjäder eller så tätar inte ventiler ordentligt mot sitt fäste.
Min wastegate var öppen nån mm hela tiden men väl uppe i varv så orkade turbon ladda lite i alla fall meb gav dåligt med mos..

en por lär inte vara problemet smile


262 Inlägg
8 november 2013
#14
Xuri vilka originalspridare till b230 orkar 280hk???

Ang trådskaparens fråga så skulle jag gissa på ca 200, koppla in en bredbandslambda och kolla värden innan du meckar vidare. Och menar 200 svänghjuls hästar dvsa 150-170 på hjulen

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Volvotrimmare
323 Inlägg
8 november 2013
#15
hade 220whp vid 0,68bar. men en helt omgjort motor. så 250hp vid 0,8bar är troligen  intew möjligt i den maskinen? eller
Senast redigerat av Streeetkadett (8 november 2013)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2013
#16
323micke skrev:
Xuri vilka originalspridare till b230 orkar 280hk???

Ang trådskaparens fråga så skulle jag gissa på ca 200, koppla in en bredbandslambda och kolla värden innan du meckar vidare. Och menar 200 svänghjuls hästar dvsa 150-170 på hjulen

org 940 turbospridare är på 337cc, om jag inte mins fel bromsade sharky sin 940 hos bsr till 280 hästar med org spridare.


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2013
#17
Streeetkadett skrev:
hade 220whp vid 0,68bar. men en helt omgjort motor. så 250hp vid 0,8bar är troligen  intew möjligt i den maskinen? eller

med filad 531 å V-kam samt filat grenrör å betydligt maffigare turbo än trådskaparen har bromsa jag 246hk vid 0.8bar tongue med org spryt å chippat bränsle  så håller med dig


262 Inlägg
8 november 2013
#18
Xuri skrev:
323micke skrev:
Xuri vilka originalspridare till b230 orkar 280hk???

Ang trådskaparens fråga så skulle jag gissa på ca 200, koppla in en bredbandslambda och kolla värden innan du meckar vidare. Och menar 200 svänghjuls hästar dvsa 150-170 på hjulen

org 940 turbospridare är på 337cc, om jag inte mins fel bromsade sharky sin 940 hos bsr till 280 hästar med org spridare.

Jo 337cc@3bar stämmer helt riktigt, men 280hk på org spridare är inte möjligt. Teoretiskt så bottnar dom vid ca 200hk. Sedan är de skillnader på bänk och bänk men 280hk är omöjligt med original spridare på en b230

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

12 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#19
Xuri skrev:
velmegren skrev:
Xuri skrev:
glöm 250 hk på 0.8bar!!! de finns inte ens chans på denna jord om han inte laddar 50 hästar lustgas å kör på mettis..

en 850 T5 med bättre motor i grund å botten lämnar 225 på ca 0.6bar, en gammel rödblockare lämnar inte 250 på 0.8bar med 15g aggregat.

bortåt 1-1.5bar å bra justerat kan jag tänka mig  i bästa fall kanske bortåt 240hk.

du behöver inte större spridare för att köra med 15G aggregat, orginalspridarna orkar bortåt 280hästar å de gör inte din turbo.

1.5 bar å std spridare med 15g var inga problem för mig. onödigt å byta mer än du behöver

Ursäkta min okunskap, men std spridare?
Någon rolig turbo du rekomenderar sedan när det är dags att uppgradera sig?
Vill ha så kort spool-up som möjligt smile

std = standard spridare smile

en tex tb58 från turbobanditen bör lämna ca 250hk/400nm vid 0.8 bar på den setupen du har å runt 300hästar vid 1.2-1.5 bar.
mitsubishi 19t spoolar lite snabbare men är svårare att plocka effekt med samt är dyrare.


tb58 har större avgasdel så den är lite segare å få snurr på men vid ca 3000rpm lämnar den mer effekt hela vägen mot varvstoppet.   
tro dock inte allt du läser om försäljare som säger att tb58an är god för 500hk. de är kompressorhjulet rent teoretiskt men tror ingen har bromsat över 350hästar med den turbon oavsett motorn...
den är lite feldesignad men lirar klockrent för dom pengarna man betalar förden jämnfört med mitsu19t

http://www.garaget.org/video/60517
där har jag följande setup

portad 531:a
V-kam
465cc spridare
Tb58
3" avgas utan katt.
större intercooler.
lite hemmaportat grenrör.
dock har jag programerbart sprut där då mitt orginalsprut gick sönder,
orginalsprutet lirar med denna effekten utan problem med 3" lmm å större spridare.
1.5bars laddtryck.

Kolla acctiderna lite å 1550kg tung bil å säg vad du tror jag har för effekt där
toppeffekt är inte allt, men ett bra register kompenserar för "låg effekt"

Den ser ut att gå riktigt bra, mellan 250-300?
Tack så mycket för ett bra svar, kul att någon tar sig tiden att förklara för oss dödliga! smile

12 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#20
StlpMK skrev:
Varför smidd botten sen bara en bebisturbo?

Jadu, man måste ju börja någonstans. Började med att när den var så gott som original så gav min lilla 13c upp. Fick då tag på en 15g billigt. Sen så fick jag för mig att bygga en stabil botten för att lära mig och sedan kunna bygga vidare på smile Större turbo kommer garanterat i framtiden


Sök