3128
Sök

Polo startar inte efter byte av tändningslås

169 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#1
har bytt tändningslås på en polo 1.6 -99 efter detta startar den inte...har dragit ström direkt från pumpen till batteri så bensin kommer fram så den startar men dör efter 2sekunder...vad bryter startspärren mera eller har någon tips på hur man dödar startspärren


5 127 Inlägg
8 november 2013
#2
Den slår ifrån tändningen via motorstyrdornet har ja för mig.  Lättas är att fixa in den på en vw verkstad och koda in nya nycklarna.
Annars har jag sett dom som tagit bort lässpolen som känner av nyckeln och sedan tejpat fast gamla nyckeln i den och petat in under panelen smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

169 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#3
men vill inte lämna in en så gammal bil för omkodning låter rätt dyrt...kan ju prova med gamla nyckeln


35 Inlägg
8 november 2013
#4
Prova öppna gamla nyckeln och flytta över nyckelchippet till den nya nyckeln.
Annars är enda sättet för dig att åka till auktoriserad vag verkstad och koda nycklarna!
Elhärvan till imobilizersystemet är inget man frivilligt ger sig in och börjar bråka med kan jag lova dig! :-)


265 Inlägg
8 november 2013
#5
mb_pucken skrev:
Annars har jag sett dom som tagit bort lässpolen som känner av nyckeln och sedan tejpat fast gamla nyckeln i den och petat in under panelen smile

Detta funkar finfint. Man får desto sämre stöldskydd, men det kanske inte spelar någon roll. smile
Exempel; http://www.youtube.com/watch?v=reSyRjBap90
Senast redigerat av Tunestream (8 november 2013)

169 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#6
alla tips är välkomna hade vart skönt att få igång bilen...annars blir det att slakta ner denna


5 127 Inlägg
8 november 2013
#7
Jag tror inte det är så dyrt att koda nycklarna. Tror det brukar kosta mellan 500-1000kr max. Ring runt och hör vet jag smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
10 388 Inlägg
8 november 2013
#8
mb_pucken skrev:
Jag tror inte det är så dyrt att koda nycklarna. Tror det brukar kosta mellan 500-1000kr max. Ring runt och hör vet jag smile

^^ Det är väl där det brukar ligga i pris ja.



Annars är ju ett tips, som tidigare påpekats, att flytta över transpondern från den gamla nyckeln. Ja, om du nu inte har någon i din bekantskapskrets som kan koda in nyckeln åt dig (fast, det hade du nog vetat om om du hade)
Senast redigerat av it_mutt (8 november 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
9 november 2013
#9
ta loss ringen ta en rulle silvertejp

ta gamla nyckeln lägg den i ringen och tejpa ihop skiten
sen är det färdigt!!!

har försökt gått in och få fram säkerhetskoden på min Arosa med samma motor men kommer ej åt den.

men på nyare bilar är det inga problem skit märkligt..men klart det ska vara svårare att stjäla en Arosa än en s8 smile betydligt bättre bil roligt sätt dom visar det på ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
9 november 2013
#10
Growe skrev:
ta loss ringen ta en rulle silvertejp

ta gamla nyckeln lägg den i ringen och tejpa ihop skiten
sen är det färdigt!!!

har försökt gått in och få fram säkerhetskoden på min Arosa med samma motor men kommer ej åt den.

men på nyare bilar är det inga problem skit märkligt..men klart det ska vara svårare att stjäla en Arosa än en s8 smile betydligt bättre bil roligt sätt dom visar det på ;-)

Vad har du försökt komma åt koden med?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
9 november 2013
#11
it_mutt skrev:
Growe skrev:
ta loss ringen ta en rulle silvertejp

ta gamla nyckeln lägg den i ringen och tejpa ihop skiten
sen är det färdigt!!!

har försökt gått in och få fram säkerhetskoden på min Arosa med samma motor men kommer ej åt den.

men på nyare bilar är det inga problem skit märkligt..men klart det ska vara svårare att stjäla en Arosa än en s8 smile betydligt bättre bil roligt sätt dom visar det på ;-)

Vad har du försökt komma åt koden med?

vag commander och lite andra verktyg.

det är något med dom där j-vla bilarna som gör dom svåra att komma åt

att lägga in ny nyckel är inga problem men går inte utan säkerhets koden.

funderar på att pröva att koppla in Zed bullen och se om den fungerar men fattar mig inte på appraten.

kan iof kopiera själva chippet oxå med den appraten. men svårt att skriva in skiten när man inte är 100 vilket chipp man måste ha.
Senast redigerat av Growe (9 november 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
9 november 2013
#12
Growe skrev:
it_mutt skrev:
Growe skrev:
ta loss ringen ta en rulle silvertejp

ta gamla nyckeln lägg den i ringen och tejpa ihop skiten
sen är det färdigt!!!

har försökt gått in och få fram säkerhetskoden på min Arosa med samma motor men kommer ej åt den.

men på nyare bilar är det inga problem skit märkligt..men klart det ska vara svårare att stjäla en Arosa än en s8 smile betydligt bättre bil roligt sätt dom visar det på ;-)

Vad har du försökt komma åt koden med?

vag commander och lite andra verktyg.

Ah. Bara undrade då jag aldrig haft några problem med vagtacho. Men, det kräver ju visserligen en annan kabel än "vagcom".

Eller ja, jag har inte haft några problem på de VAGkärror jag försökt på innan...typ 01

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
9 november 2013
#13
it_mutt skrev:
Growe skrev:
it_mutt skrev:
Vad har du försökt komma åt koden med?

vag commander och lite andra verktyg.

Ah. Bara undrade då jag aldrig haft några problem med vagtacho. Men, det kräver ju visserligen en annan kabel än "vagcom".

Eller ja, jag har inte haft några problem på de VAGkärror jag försökt på innan...typ 01

har faktist vagtacho men ej testat denna ännu faktist glömt bort denna smile

kanske skulle pröva.

har prövat 3andra verktyg på bilen.

är lite märkligt för äldre bilar verkar den inte gå med men testar man på tex en 03:a audi så ser man koden direkt så sjukt smile


brukar dock använda Autocomen vid inprogrameringen  den känns säkrare på något sätt
Senast redigerat av Growe (9 november 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
9 november 2013
#14
Growe skrev:
it_mutt skrev:
Growe skrev:

vag commander och lite andra verktyg.

Ah. Bara undrade då jag aldrig haft några problem med vagtacho. Men, det kräver ju visserligen en annan kabel än "vagcom".

Eller ja, jag har inte haft några problem på de VAGkärror jag försökt på innan...typ 01

har faktist vagtacho men ej testat denna ännu faktist glömt bort denna smile

kanske skulle pröva.

har prövat 3andra verktyg på bilen.

är lite märkligt för äldre bilar verkar den inte gå med men testar man på tex en 03:a audi så ser man koden direkt så sjukt smile

Ja, det är ju något märkligt. Du får väl återkomma med resultat av VT.

Men visst, jag har å andra sidan inte heller försökt med några äldre bilar än 98. Så, "testspannet" för min del är ju relativt litet

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
9 november 2013
#15
it_mutt skrev:
Growe skrev:
it_mutt skrev:

Ah. Bara undrade då jag aldrig haft några problem med vagtacho. Men, det kräver ju visserligen en annan kabel än "vagcom".

Eller ja, jag har inte haft några problem på de VAGkärror jag försökt på innan...typ 01

har faktist vagtacho men ej testat denna ännu faktist glömt bort denna smile

kanske skulle pröva.

har prövat 3andra verktyg på bilen.

är lite märkligt för äldre bilar verkar den inte gå med men testar man på tex en 03:a audi så ser man koden direkt så sjukt smile

Ja, det är ju något märkligt. Du får väl återkomma med resultat av VT.

Men visst, jag har å andra sidan inte heller försökt med några äldre bilar än 98. Så, "testspannet" för min del är ju relativt litet

jo det är inte så många jag testat heller.  en äldre passat tdi och 03:ans audi a4 2.0   

har väldigt svårt att komma åt våran arosa med några verktyg förutom autocomen. kan koppla upp och allt men inte få fram något annat.    vag commander är det som alltid brukar fungera på alla bilar. men går inte att göra ett skit.

med autocomen får jag fram all data ur styrboxen förutom säkerhetskoden så klart.

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
9 november 2013
#16
Growe skrev:
it_mutt skrev:
Growe skrev:

har faktist vagtacho men ej testat denna ännu faktist glömt bort denna smile

kanske skulle pröva.

har prövat 3andra verktyg på bilen.

är lite märkligt för äldre bilar verkar den inte gå med men testar man på tex en 03:a audi så ser man koden direkt så sjukt smile

Ja, det är ju något märkligt. Du får väl återkomma med resultat av VT.

Men visst, jag har å andra sidan inte heller försökt med några äldre bilar än 98. Så, "testspannet" för min del är ju relativt litet

jo det är inte så många jag testat heller.  en äldre passat tdi och 03:ans audi a4 2.0   

har väldigt svårt att komma åt våran arosa med några verktyg förutom autocomen. kan koppla upp och allt men inte få fram något annat.    vag commander är det som alltid brukar fungera på alla bilar. men går inte att göra ett skit.

med autocomen får jag fram all data ur styrboxen förutom säkerhetskoden så klart.

Ja, då får jag iaf helt enkelt reservera mig något i mitt tidigare förslag.

Och då verkar det som om det finns tre alternativ för ts;

1) Flytta över transpondern

2) Tejpa fast den gamla nyckeln på/vid läsringen (kanske dock inte att rekommendera ur stöldsäkerhetssynpunkt, men iaf)

3) Få de/n nya nycklarna/nyckeln inkodad på verkstad (rimligtvis för en kostnad på runt 500-1000kr)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
9 november 2013
#17
it_mutt skrev:
Growe skrev:
it_mutt skrev:

Ja, det är ju något märkligt. Du får väl återkomma med resultat av VT.

Men visst, jag har å andra sidan inte heller försökt med några äldre bilar än 98. Så, "testspannet" för min del är ju relativt litet

jo det är inte så många jag testat heller.  en äldre passat tdi och 03:ans audi a4 2.0   

har väldigt svårt att komma åt våran arosa med några verktyg förutom autocomen. kan koppla upp och allt men inte få fram något annat.    vag commander är det som alltid brukar fungera på alla bilar. men går inte att göra ett skit.

med autocomen får jag fram all data ur styrboxen förutom säkerhetskoden så klart.

Ja, då får jag iaf helt enkelt reservera mig något i mitt tidigare förslag.

Och då verkar det som om det finns tre alternativ för ts;

1) Flytta över transpondern

2) Tejpa fast den gamla nyckeln på/vid läsringen (kanske dock inte att rekommendera ur stöldsäkerhetssynpunkt, men iaf)

3) Få de/n nya nycklarna/nyckeln inkodad på verkstad (rimligtvis för en kostnad på runt 500-1000kr)

frågan är vem som snor en gammal polo.. så billigast och lättast är nog att tejpa fast nyckeln smile

fast det gäller att få denna en bit ifrån låset då nya nyckel har ett chipp dessa gillar inte att vara för nära varandra för då stör dom så pass att det inte är säkert att den blir godkänd smile

Kör fort så hinner inget hända...

366 Inlägg
9 november 2013
#18
Kostar 500kr att koda nycklar.

Avstängd
10 388 Inlägg
9 november 2013
#19
zagzer skrev:
Kostar 500kr att koda nycklar.

Det varierar. VAG här tar 750:- så det går inte att säga att "det är vad det kostar"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

169 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#20
det gamla tändningslåset va helt förstört men plastkransen har ja kvar som ska sitta runt låset som kabel sitter fast i...



Sök