3565
Sök

M50 insug på 328 e36 vilka delar?

51 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
ska ge mig på att byta till m50 insuget på min 328. har läst en hel del om vad som behövs inför bytet men endel saker är fortfarande luddiga.

tänkte använda både spridar brygga och gasspjäll från m50 också för att underlätta bytet.

men min fråga är då: eftersom 328 gasspjället inte sitter riktigt bra mot m50 insuget kan man använda sig av m50 spjället? passar alla slangar och givare?

och 328 har ju ett extra litet spjäll efter gasspjället och de har inte m50. kan man slänga bort de extra spjället?

frågade bmw va dom trodde men dom hade ingen aning förutom att spjället måste ha någon givare för anti spinn?

sen för att slippa skära bort plast på insuget och göra extra fästen tänkte jag använda m50 spridar brygga. men kan man ta bort 328ans brygga helt ? kommer det rinna ut massa bensin?
och kan det komma in luft i bränsle systemet när ja byter till m50 bryggan ?

har gjort tråd på autopower men där verkar det inte hända mycket..

Diagnostekniker
2 869 Inlägg
10 november 2013
norlingen skrev:
ska ge mig på att byta till m50 insuget på min 328. har läst en hel del om vad som behövs inför bytet men endel saker är fortfarande luddiga.

tänkte använda både spridar brygga och gasspjäll från m50 också för att underlätta bytet.

men min fråga är då: eftersom 328 gasspjället inte sitter riktigt bra mot m50 insuget kan man använda sig av m50 spjället? passar alla slangar och givare?

och 328 har ju ett extra litet spjäll efter gasspjället och de har inte m50. kan man slänga bort de extra spjället?

frågade bmw va dom trodde men dom hade ingen aning förutom att spjället måste ha någon givare för anti spinn?

sen för att slippa skära bort plast på insuget och göra extra fästen tänkte jag använda m50 spridar brygga. men kan man ta bort 328ans brygga helt ? kommer det rinna ut massa bensin?
och kan det komma in luft i bränsle systemet när ja byter till m50 bryggan ?

har gjort tråd på autopower men där verkar det inte hända mycket..

Tja.

328ans gasspjäll sitter bra mot m50 insuget om man använder sig av 2st packningar.

Vilket litet spjäll pratar du om?
Jag har varken sett eller hört talas om detta.

Du kan ta bort bryggan utan problem sålänge du nyper ihop matningen och returen till den.
Och då du byter till en m50 brygga så är den tom på bensin, och då kör man antingen på startmotorn tills den hoppar igång, annars så sitter det en luftningsskruv längst fram på bryggan.

Mvh

Up the RA

51 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
okej alltså dubbla gummi packningar då? en mot insuget och en mot spjället om ja fattat rätt? sett att endel använder sig av en plåtbit mellan spjäll och packning? är det något man kan beställa någonstans?

det andra spjället jag  nämnde ska tydligen vara för antispinn. endel 325/328 har det. så om du inte har sett det på din bil så har du antagligen ingen asc knapp i bilen?

det spjället har också en "bricka" som stänger av luften när bilen börjar spinna. man kan ta bort spjället och antingen lägga åt sidan och lämna inkopplat eller skruva av spjället men då  måste man löda på ett motstånd på en kontakt för att asc lampar inte ska lysa och för att absen inte sluta atta fungera! detta är vad jag har läst mig till , sen om jag läst helt fel de kan jag inte lova smile

okej kanon där med spridar bryggan! tack för hjälpen.

tror jag kör på 328ans spjäll men tar bort asc spjället. men då måste ja köpa en ny gummibälg som är till bilar utan asc ?
och på gummibälgens undersida finns en liten öppning , vad är den till för ? ska det sitta en givare där ?
ser ut som en silikonslang med öppning för dumpventil om man ska försöka förklara hur denna gummibälgen ser ut.

Diagnostekniker
2 869 Inlägg
10 november 2013
Ah, då förstår jag vad du menar! smile

Och ja, jag kör med dubbla packingar både mellan insug och topp samt insug och spjäll.
Bara att gegga på lite packningspasta då det sätter sig fint!

Den enda öppningen som jag vet på gummibälgen går till tomgångsmotorn.

Mvh

Up the RA

Sök