2263
Sök

Högt lambdavärde... Hur lösa?

1 322 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#1
Va inne å bessa golfen för ett tag sedan.

se bild : https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-771a6a58bb694f4d11f0dcca470864cc.jpg

Lambdan är hög och HC'n är otroliigt låg (tycker jag men är kanske bara postivt)




Då jag hade kört en såndär mirakelgrej i tanken ett par dagar innan bes, ihop om att de skulle lösa upp ev. skit som satt i en spridare. Så blev de värre.. Och den satte igen ännu mer! sluta med att bilen gick på 1-2 cyllindrar under tiden jag besiktade..

Och märkte sedan när jag kom hem att det är ett litet hål i avgassystemet . Sätter jag ett finger där så är det helt tätt!

Kan lambdavärdet blivit fel när bilen gick som en kratta? Och kan det lilla hålet göra lambdavärdet så mycket fel?roll

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

163 Inlägg
9 november 2013
#2
Fixa hålet så blir det säkert bra lambdavärde. Ett hål i avgassystemet gör att det uträknade lambdavärdet blir helt fel pga att det kommer in syre i avgaserna.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
10 november 2013
#3
garanterat ett hål i systemet efter lambdasonden.. eftersom alla andra värden är rätt.


fixade en saab 9-5 härom veckan med ett liknande fel.

bytte avgassystemet och lambda blev 1.00

vi hittade inget direkt fel vid felsökningen men när vi rev ner allt visade det sig att skruvarna mellan katen och downpipen rostat sönder så det tätade inte helt hundra inget som varken hörde eller syndes.


värst är det när dom mäter bilen inomhus med utsugen igång då är risken för fel värden störst!
Senast redigerat av Growe (10 november 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
10 november 2013
#4
Celeron skrev:
Va inne å bessa golfen för ett tag sedan.

se bild : http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-771a6a58bb694f4d11f0dcca470864cc.jpg

Lambdan är hög och HC'n är otroliigt låg (tycker jag men är kanske bara postivt)




Då jag hade kört en såndär mirakelgrej i tanken ett par dagar innan bes, ihop om att de skulle lösa upp ev. skit som satt i en spridare. Så blev de värre.. Och den satte igen ännu mer! sluta med att bilen gick på 1-2 cyllindrar under tiden jag besiktade..

Och märkte sedan när jag kom hem att det är ett litet hål i avgassystemet . Sätter jag ett finger där så är det helt tätt!

Kan lambdavärdet blivit fel när bilen gick som en kratta? Och kan det lilla hålet göra lambdavärdet så mycket fel?roll

Börjar du att försöka lösa problemet nu när det gått nästan 6 veckor sen besiktning och du har körförbud?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 november 2013
#5
Bilen går toksnålt. Har ditt mirakel medel möjligtvis löst upp sig och satt igen soppafilter/spridare?

Byt soppafilter. Se över alla insugsrör och få avgassystemet tätt så går det nog igenom.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 322 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#6
keykey skrev:
Fixa hålet så blir det säkert bra lambdavärde. Ett hål i avgassystemet gör att det uträknade lambdavärdet blir helt fel pga att det kommer in syre i avgaserna.

ah, får kika på hålet. Och hoppas det blir bättre.
Growe skrev:
garanterat ett hål i systemet efter lambdasonden.. eftersom alla andra värden är rätt.


fixade en saab 9-5 härom veckan med ett liknande fel.

bytte avgassystemet och lambda blev 1.00

vi hittade inget direkt fel vid felsökningen men när vi rev ner allt visade det sig att skruvarna mellan katen och downpipen rostat sönder så det tätade inte helt hundra inget som varken hörde eller syndes.


värst är det när dom mäter bilen inomhus med utsugen igång då är risken för fel värden störst!

Får laga det lilla hålet och hoppas det räcker för att få ner lambdavärdet tillräckligt..

Ahaa hehe. Får riva ner mitt också då kanske... Om inte hålet är boven. Innan jag ger mig på ny lambda...

Vettemannen skrev:
Celeron skrev:
Va inne å bessa golfen för ett tag sedan.

se bild : http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-771a6a58bb694f4d11f0dcca470864cc.jpg

Lambdan är hög och HC'n är otroliigt låg (tycker jag men är kanske bara postivt)




Då jag hade kört en såndär mirakelgrej i tanken ett par dagar innan bes, ihop om att de skulle lösa upp ev. skit som satt i en spridare. Så blev de värre.. Och den satte igen ännu mer! sluta med att bilen gick på 1-2 cyllindrar under tiden jag besiktade..

Och märkte sedan när jag kom hem att det är ett litet hål i avgassystemet . Sätter jag ett finger där så är det helt tätt!

Kan lambdavärdet blivit fel när bilen gick som en kratta? Och kan det lilla hålet göra lambdavärdet så mycket fel?roll

Börjar du att försöka lösa problemet nu när det gått nästan 6 veckor sen besiktning och du har körförbud?

/Benny

Inte haft tid innan att kolla på det.

myran skrev:
Bilen går toksnålt. Har ditt mirakel medel möjligtvis löst upp sig och satt igen soppafilter/spridare?

Byt soppafilter. Se över alla insugsrör och få avgassystemet tätt så går det nog igenom.

Japp, det satte igen spridarna.. för han gick ju som en kratta, på 1-2cylindrar när jag bessa. Så direkt efter så plocka jag ur spridarna och blåste rent dom. Då gick bilen på alla 4 cylindrarna sen.. Får byta soppafiltret och sånt. Tack för tipsen!
Senast redigerat av Celeron (10 november 2013)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
10 november 2013
#7
myran skrev:
Bilen går toksnålt. Har ditt mirakel medel möjligtvis löst upp sig och satt igen soppafilter/spridare?

Byt soppafilter. Se över alla insugsrör och få avgassystemet tätt så går det nog igenom.

äh  garanterat läcka. ser man rätt tydligt med dom andra avgasvärdena.

har som sagt en saab 9-5 som hade liknande värden som blev klockren när vi bytte systemet.

eftersom vi inte hittade någon läcka men såg att avgasystemet såg dåligt ut så med samråd med kunden testade vi att montera ett nytt system eftersom det endå behövde bytas ut och då var lambdavärdet klockrent efteråt.


man kan tro att en läcka borde visa raka motsatsen men av någon anledning suger den in luft i hålet och lambdavärdet knasar direkt.
oftast behövs det ingen jätte läcka för att värdet ska sticka rejält framför allt inte när dom mäter med utsugsblåsen på

men även vid utomhus mätningar brukar just detta fenomen uppstå

är det enbart lambdavärdet som är högt så brukar det vara läckage till 99.99% säkerhet.

sen att folk tror att ett katbyte gör någon skillnad för att det blev så när dom bytte så beror det bara på att dom fick systemet tätt efter bytet smile

Kör fort så hinner inget hända...

Dahlgren
450 Inlägg
10 november 2013
#8
Har haft höga lambda värden 2 ggr. båda gångerna så var det hål i avgasrör/avgasstrumpa.


163 Inlägg
13 november 2013
#9
myran skrev:
Bilen går toksnålt.

Man kan lura sig på det där med lambdavärdet och huruvida bilen går fett eller magert iom. att det är ett uträknat värde. Har precis hållit på med farsans bil som jag rensade katten på med ett järnspett förra sommaren.. skulle byta katt men ville få ner värdena lite innan så jag skulle vara säker på att den gick igenom. Den hade konstigt lambdavärde så jag var helt inställt på att problemet var sopparelaterat och att den gick magert så jag höll på o plocka ur spridare och rengöra och kolla sprutbilder osv.. allt var bra. Till slut när jag hängde dit en ny katt blev lambdavärdet 1.000. Inga insugs eller avgasläckor hittade eller åtgärdade.


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 november 2013
#10
keykey skrev:
myran skrev:
Bilen går toksnålt.

Man kan lura sig på det där med lambdavärdet och huruvida bilen går fett eller magert iom. att det är ett uträknat värde. Har precis hållit på med farsans bil som jag rensade katten på med ett järnspett förra sommaren.. skulle byta katt men ville få ner värdena lite innan så jag skulle vara säker på att den gick igenom. Den hade konstigt lambdavärde så jag var helt inställt på att problemet var sopparelaterat och att den gick magert så jag höll på o plocka ur spridare och rengöra och kolla sprutbilder osv.. allt var bra. Till slut när jag hängde dit en ny katt blev lambdavärdet 1.000. Inga insugs eller avgasläckor hittade eller åtgärdade.

nu tvivlar jag starkt på att katten var felet i din bil, hade katten varit felet så hade dom andra världena också varit fel......  du åtgärdade säkert något litet läckage nånstans eller så satte bilprovningen inte på avgaslangen ordentlgit första besöket.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 november 2013
#11
Katten påverkar inte lambdan nämnvärt. Däremot HC och co.

Skulle katten varit slut skulle han garanterat haft högre hc-värde.

Om det nu inte är strul efter mirakel vätskan som satt igen något så är det nästan garanterat hål i avgas. Dvs den suger in luft i avgaset som späder ut avgaserna och ger högre syrehalt dvs högre lambda.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
13 november 2013
#12
myran skrev:
Katten påverkar inte lambdan nämnvärt. Däremot HC och co.

Skulle katten varit slut skulle han garanterat haft högre hc-värde.

Om det nu inte är strul efter mirakel vätskan som satt igen något så är det nästan garanterat hål i avgas. Dvs den suger in luft i avgaset som späder ut avgaserna och ger högre syrehalt dvs högre lambda.

många påstår att lambda värdet påverkas jätte mycket inte helt sällan i samband med kat byte. fast tror vi alla förstår vad som händer... jo man tar bort läckan och sätter dit något som håller tätt istället smile


ungefär som saaben jag höll på med förra månaden. när systemet togs ner så hade alla 3bultar till rörena rostat sönder så pass att det gled isär bara jag tog och ruskade tag i grejerna.

inga direkta läckor syndes eller hördes men man såg att det läckt lite i just den skarven
och det åtgärdade så klart lambda värdet direkt så det blev 1.00

Kör fort så hinner inget hända...

163 Inlägg
17 november 2013
#13
Xuri skrev:
keykey skrev:
myran skrev:
Bilen går toksnålt.

Man kan lura sig på det där med lambdavärdet och huruvida bilen går fett eller magert iom. att det är ett uträknat värde. Har precis hållit på med farsans bil som jag rensade katten på med ett järnspett förra sommaren.. skulle byta katt men ville få ner värdena lite innan så jag skulle vara säker på att den gick igenom. Den hade konstigt lambdavärde så jag var helt inställt på att problemet var sopparelaterat och att den gick magert så jag höll på o plocka ur spridare och rengöra och kolla sprutbilder osv.. allt var bra. Till slut när jag hängde dit en ny katt blev lambdavärdet 1.000. Inga insugs eller avgasläckor hittade eller åtgärdade.

nu tvivlar jag starkt på att katten var felet i din bil, hade katten varit felet så hade dom andra världena också varit fel......  du åtgärdade säkert något litet läckage nånstans eller så satte bilprovningen inte på avgaslangen ordentlgit första besöket.

Jo de andra värdena var fel de också men det var inte det som var poängen tongue, poängen var att bara för att lambdavärdet är högt eller lågt kan man inte 100% säga att den går fett eller magert eftersom värdet räknas ut, det kan även vara andra saker som gör att det ändras. Det var katten, jobbar på en bilverkstad och det var jag som satte i proben eftersom jag testade med avgasmätaren på jobbet så jag vet att den satt i ordentligt alla gånger jag mätte.

*att det i detta fall nästan säkert handlar om ett avgasläckage skrev jag redan i post #2 så det argumenterar jag knappast.
Senast redigerat av keykey (17 november 2013)


The one and only
1 091 Inlägg
17 november 2013
#14
keykey skrev:
Xuri skrev:
keykey skrev:
Man kan lura sig på det där med lambdavärdet och huruvida bilen går fett eller magert iom. att det är ett uträknat värde. Har precis hållit på med farsans bil som jag rensade katten på med ett järnspett förra sommaren.. skulle byta katt men ville få ner värdena lite innan så jag skulle vara säker på att den gick igenom. Den hade konstigt lambdavärde så jag var helt inställt på att problemet var sopparelaterat och att den gick magert så jag höll på o plocka ur spridare och rengöra och kolla sprutbilder osv.. allt var bra. Till slut när jag hängde dit en ny katt blev lambdavärdet 1.000. Inga insugs eller avgasläckor hittade eller åtgärdade.

nu tvivlar jag starkt på att katten var felet i din bil, hade katten varit felet så hade dom andra världena också varit fel......  du åtgärdade säkert något litet läckage nånstans eller så satte bilprovningen inte på avgaslangen ordentlgit första besöket.

Jo de andra värdena var fel de också men det var inte det som var poängen tongue, poängen var att bara för att lambdavärdet är högt eller lågt kan man inte 100% säga att den går fett eller magert eftersom värdet räknas ut, det kan även vara andra saker som gör att det ändras. Det var katten, jobbar på en bilverkstad och det var jag som satte i proben eftersom jag testade med avgasmätaren på jobbet så jag vet att den satt i ordentligt alla gånger jag mätte.

*att det i detta fall nästan säkert handlar om ett avgasläckage skrev jag redan i post #2 så det argumenterar jag knappast.

Jobbar du på bilverkstad så får man hoppas att du vet att man måste titta på både CO, HC och LAMBDA... Det räcker inte att veta ett av värdena för att  kunna räkna ut vad som är galet.

O om du själv rensat katten med ett spett så borde det inte kommit som en stor överraskning att det var katten som var problemet i ditt fall!

http://ragefaces.s3.amazonaws.com/5041f66dae7c704fdb000001/genius.png
Senast redigerat av Volvo Knugen (17 november 2013)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

163 Inlägg
19 november 2013
#15
Volvo Knugen skrev:
O om du själv rensat katten med ett spett så borde det inte kommit som en stor överraskning att det var katten som var problemet i ditt fall!

No shit Sherlock...

Skrev väl knappast att det var svårt att lista ut det heller...?? Jag skrev MAN kan lura sig på det, inte att JAG lurade mig på det. Klart som fan att jag fattar att jag måste montera en ny katt om jag kört ett spett genom den gamla?

Mitt svar var bara för att påpeka att man inte behöver hojta direkt "DIN BIL GÅR MAGERT SOM FAN" eller "DIN BIL FÅR ALLDELES FÖR MYCKET SÅS" bara för att lambdavärdet är si eller så...

Scenario:
Om allt i motorstyrningen funkar som det skall men det är ett stort hål på ditt avgassystem mellan mittre och bakre dämparen och bilprovningens avgasmätare visar 1.435 i lambdavärde, går din bil garanterat magert bara för det? Nej? Om hålet sitter före syresensorn är fallet såklart nåt helt annat, det fattar jag också.

GENIUS!!!!! wink


One Man Clan
4 287 Inlägg
19 november 2013
#16
keykey skrev:
Volvo Knugen skrev:
O om du själv rensat katten med ett spett så borde det inte kommit som en stor överraskning att det var katten som var problemet i ditt fall!

No shit Sherlock...

Skrev väl knappast att det var svårt att lista ut det heller...?? Jag skrev MAN kan lura sig på det, inte att JAG lurade mig på det. Klart som fan att jag fattar att jag måste montera en ny katt om jag kört ett spett genom den gamla?

Mitt svar var bara för att påpeka att man inte behöver hojta direkt "DIN BIL GÅR MAGERT SOM FAN" eller "DIN BIL FÅR ALLDELES FÖR MYCKET SÅS" bara för att lambdavärdet är si eller så...

Scenario:
Om allt i motorstyrningen funkar som det skall men det är ett stort hål på ditt avgassystem mellan mittre och bakre dämparen och bilprovningens avgasmätare visar 1.435 i lambdavärde, går din bil garanterat magert bara för det? Nej? Om hålet sitter före syresensorn är fallet såklart nåt helt annat, det fattar jag också.

GENIUS!!!!! wink

Lambdavärdet är ju ett uppmätt värde ! varför kan man inte dra slutsatser från de ? i detta fallet var ju dom andra värdena bra dvs de var enbart för mycke syre i avgaserna ? var skulle allt detta syre komma från om motorn går bra ? JO läckage.. kan ju vara nån kines i bagaget också som med sugrör blåser in lite extra....


163 Inlägg
20 november 2013
#17
Xuri skrev:
Lambdavärdet är ju ett uppmätt värde ! varför kan man inte dra slutsatser från de ? i detta fallet var ju dom andra värdena bra dvs de var enbart för mycke syre i avgaserna ? var skulle allt detta syre komma från om motorn går bra ? JO läckage.. kan ju vara nån kines i bagaget också som med sugrör blåser in lite extra....

Med ditt resonemang kan man alltså stoppa i en avgasmätare i slutröret, sedan ta en borrmaskin och borra ett hål i avgasröret mellan mittre och bakre dämparen och plötsligt får motorn för lite bränsle insprutat på grund av det. Lambdavärdet ökar ju på avgasmätaren om du gör så.

En motor som får för lite bränsle och för mycket luft går magert. Mängden syre avgasmätaren som sitter instucken i slutröret drar i sig påverkar ju inte motorns styrsystem , bara det syret inte kommer in i motorns insug via ett insugsläckage/tjuvluftläckage eller i avgasröret _före_ lambdasonden.

Den "blandning" som du pratar om huruvida den är "mager eller fet" är bränsle- och luftblandningen som motorn suger i sig, inte avgas/luftblandningen som kommer ut ur slutröret eller hur?

Edit: För den som fortfarande inte fattar - Visst kan man dra slutsatser av lambdavärdet om man vill, men man kan inte automatiskt dra slutsatsen att "motorn går magert" eller "motorn går fett". Det är det enda jag påstår. För den som tänker fortsätta att argumentera efter att ha läst det fetstilta - gå och argumentera med en vägg eller en katt.
Senast redigerat av keykey (20 november 2013)


One Man Clan
4 287 Inlägg
20 november 2013
#18
keykey skrev:
Xuri skrev:
Lambdavärdet är ju ett uppmätt värde ! varför kan man inte dra slutsatser från de ? i detta fallet var ju dom andra värdena bra dvs de var enbart för mycke syre i avgaserna ? var skulle allt detta syre komma från om motorn går bra ? JO läckage.. kan ju vara nån kines i bagaget också som med sugrör blåser in lite extra....

Med ditt resonemang kan man alltså stoppa i en avgasmätare i slutröret, sedan ta en borrmaskin och borra ett hål i avgasröret mellan mittre och bakre dämparen och plötsligt får motorn för lite bränsle insprutat på grund av det. Lambdavärdet ökar ju på avgasmätaren om du gör så.

En motor som får för lite bränsle och för mycket luft går magert. Mängden syre avgasmätaren som sitter instucken i slutröret drar i sig påverkar ju inte motorns styrsystem , bara det syret inte kommer in i motorns insug via ett insugsläckage/tjuvluftläckage eller i avgasröret _före_ lambdasonden.

Den "blandning" som du pratar om huruvida den är "mager eller fet" är bränsle- och luftblandningen som motorn suger i sig, inte avgas/luftblandningen som kommer ut ur slutröret eller hur?

Edit: För den som fortfarande inte fattar - Visst kan man dra slutsatser av lambdavärdet om man vill, men man kan inte automatiskt dra slutsatsen att "motorn går magert" eller "motorn går fett". Det är det enda jag påstår. För den som tänker fortsätta att argumentera efter att ha läst det fetstilta - gå och argumentera med en vägg eller en katt.

jag har då aldrig sätt en motor som har gått för snålt å haft alla andra avgasvärden  bra å bilen har gått som den ska tongue   Är de "perfekt" förbränning så är de...

visar man upp papper med felaktig hc/co osv så nej då säger jag inte att den får tjuvluft i avgasystemet....


2 Inlägg
20 augusti 2014
#19
Hej
Hittade denna gamla tråd, men den handlar precis om mitt problem.
Har en -96 Hilux som har högt lambdavärde (övriga värden OK). Och har läckande avgasrör. Men den läckan sitter framför lambdasonden (tror att det är grenrörspackningen ev). Borde då inte lambdasonden mäta det högre syrevärdet och kompensera med mera bensin, vilket borde resultera i att lambdavärdet blir ok men bilen går sämre?
Funderar om det alltså är skillnad på om läckan är före eller efter lambdasonden (sitter en lambdasond på bilen).
Nån som kan klargöra den skillnaden?

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2014
#20
BlomsSkogsmulle skrev:
Men den läckan sitter framför lambdasonden (tror att det är grenrörspackningen ev). Borde då inte lambdasonden mäta det högre syrevärdet och kompensera med mera bensin, vilket borde resultera i att lambdavärdet blir ok men bilen går sämre?

Teoretiskt ja, men i praktiken kan sonden inte mäta i det området och inte kompensera så mycket.  Så NEJ.


BlomsSkogsmulle skrev:
Nån som kan klargöra den skillnaden?

Problemet är att besiktningen mäter i slutröret. Det ger alltså inte vilket lambdavärde motorn går på utan vad det blir när avgaserna passerat hela avgassystemet, på gott och ont.

Byt till ett tätt avgasrör och många problem försvinner, originalsprutet kan inte reglera tillräckligt mycket och skulle det kunna det så skulle övriga avgasvärden bli åt skogen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök