3133
Sök

ANG RÖD LACK // Volvo 855R

132 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#1
Hejsan, har just köpt mig en volvo 855r t-röd.

Har precis upptäckt att lacken är vit fläckig  på vissa ställen, vilket är riktigt tråkigt sad

Pratade med en polare i helgen och han påstår att det inte går att rädda utan det är om lackering som gäller.

Så frågan är ju till er som kan det här med billack och bilvårds produkter. Går lacken att rädda ?

Tacksam för svar. tongue

>< Volvo ><

Bike
10 november 2013
#2
Är det vita fläckar som att flagor
som du lätt kan pilla bort med nagel ?
om det är klarlack släpp vi pratar om då gäller omlackering
annars går allt och rädda
ta gärna ett foto på det drabbade området så kan jag ge dig ett rakt svar

132 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#3
Nej inte klarlacken.  utan mer solblekt ?

>< Volvo ><

9 117 Inlägg
10 november 2013
#4
T-röd är ju solid och sen ingen klarlack va? Solid röd lack har en tendens att oxidera och då blir det vita fläckar. Om bilen är i bra skick i övrigt så om jag vore som du så skulle jag lämna in den på helrekond, så lär du ha en riktigt fin bil sen!


132 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#5
OKej.  Men hur länge håller det smile ??

>< Volvo ><

Bike
11 november 2013
#6
Suck lämna in den... Gör det själv oxid är det lättaste som går att få bort. Om det nu är fallet
Nu börjar det bli riktigt kallt och ett garage är ett måste. 10 grader plus är minsta rek tempen
Bara och gnida på oxidlösare billigt enkelt. Sedan ett vax på toppen
Om du har maskin så kör med den men säger det går utmärkt för hand.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 november 2013
#7
oxid är ett helvete o hålla på med, lämna in för en lackförsegling istället, bilen kommer att blekas igen med bara vax... kör en ditec behandlig på den, gjorde det på en polares 850r, vi började med vax men den började blekas igen så jag la ditec på den istället o det har hållt wink


132 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#8
okej..  då får man kanske ta å snacka med dom smile

>< Volvo ><

193 Inlägg
11 november 2013
#9
Eller så polerar man själv och lägger vaxet på efter poleringen som man annars ska göra. Använd Meguiars eller nå annan typ av kvalité medel, kör först med compound, sen polish och till slut lägg på vax så blir det prima. Kan rekommendera Meguiars Ultimate produkter som funkar otroligt bra, använder dessa själv, lätta produkter att jobba med, sjukt bra kvalitet, vaxet håller sig länge. smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 november 2013
#10
vaxet är tyvärr skit, kommer inte att hålla mot en bil som varit matt innan, tro mig, jag jobbar på ditec wink


193 Inlägg
11 november 2013
#11
Och era behandlingar håller i 6 år, jajamensan smile det det snacket åkte jag på en gång i tiden som kostade mig 7k, aldrig mer, behandlingen som man betalar dyrt och sen ska man återkomma om 18 månader för ytligare behandlingar som kostar.. Lägger man vaxet två gånger om året så har man skydd som håller året runt, det där snack som ditec och diamond bright håller på med är rent sagt bara en massa påhittat för att lura folk på pengarna tyvärr smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 november 2013
#12
då har nog ditt ditec företag fuskat, vi har aldrig haft problem, och alla våra kunder är jätte nöjda, bla en som startade upp 3M o saab och volvos lackfabrik, och han har själv testat ditec, så ja, vet inte vad du har fått ditt ifrån men dom måste fuskat smile


193 Inlägg
11 november 2013
#13
Sist så åkte farsan också på samma snack via diamond bright, bilen är behandlad för ett år sen och då jämförde jag hur lättvättade våra bilar var, lagom smutsiga var båda bilarna, min var vaxad för typ 4-5 månader sen och hans bil diamond bright behandlad för 6-7 månader sen. Vilket van då tror du? Hans bil var man tvungen att gnugga i för att ta bort smutsen från lacken, medan på min räckte det att springa runt snabbt med en tvätthandske spola av och klart. smile Så vilket är mer prisvärt?? Lägga på vaxet själv två gånger om året till en kostnad av 200-300:- per år inkl. medel samt svampar och liknande, eller göra en behandling som kostar dig 4-5k samt 1500:- var 18 månader? smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 november 2013
#14
diamond bright är ju rent skit, enda som funkar är ju ditec eller mr cap, men sen är det skillnad på vax o försegling, du får ju aldrig samma skydd med lackförsegling som med vax, bara avrinning. O när avrinningen på lackförseglingen försvinner finns skyddet fortfarande kvar, kännbart wink


193 Inlägg
11 november 2013
#15
Aldrig mer som sagt och oavsett vad du än säger så tror jag på det jag har sett, sen att du hyllar ditec och dissar diamond bright känns inte hellre trovärdigt då du själv jobbar med ditec, det är ju samma som att se en MAC fanboy dissa Microsoft.. smile

Sen även har pratat med snubben som har vunnit några SM i puts och även tävlat i VM och varit EM mästare, det han har att säga om ditec, mrcap, diamod bright är gott skratt och det där åker på bara folk som inte kan nått om lackskydd, lackskydd har du redan från fabrik och den heter klarlack. Så, vilken sida tror du jag väljer? smile


310 Inlägg
11 november 2013
#16
Skulle vara toppen om du kunde ladda upp några bilder så man får se vad det kan vara smile

först ta bort oxiden såklart. Sen för att skydda skulle jag personligen lagt på ett lackskydd samt ett vax, skadar aldrig att ha extra skydd! sen ger vaxet en oftast en bättre pärl effekt på vattnet smile
Senast redigerat av HeroiX (11 november 2013)


Bike
11 november 2013
#17
jag tog hand om en bil i somras som var enormt blekt och oxiderad nu har det gått
snart 7 månader
och röd och fin ännu.

http://i1104.photobucket.com/albums/h33 … a4847e.jpg

detta gjorde jag med en billig maskin från biltema
och vaxet må vara lite finare men det har inte blekt sig.

Om du vill spara pengar så fixa oxiden själv och be något rekond företag lägga på 2k lackförsegling

DMNDphoto
727 Inlägg
11 november 2013
#18
Om du polerar i rätt ordning med dessa medel

http://www.pingens.se/p/paketerbjudande … 50-ml.html

och sen lägger den här lackförseglingen

http://www.pingens.se/p/vax-polish-lack … gling.html

Kommer du få ett bra och hållbart resultat som dessutom blir billigare än att lämna in på Ditec.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

Bike
11 november 2013
#19
Det du skrev där, tycker du inte det är väl grovt att behöva använda rubbing och polish om lacken är repfri ?
om det bara är oxid så är väl oxidlösare bättre.

Men lackförseglingen är fina saker

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
11 november 2013
#20
Fick svar från Ditec på min röda: Har det väl börjat tappa förgen så är det kört. Vill man ha röd bil ett bra tag igen så gäller omplacering.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE


Sök