3269
Sök

Motorvärmare/Glasvärmare

44 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
Tjena!

Nu börjar det blir små kyligt och börjat koppla motorvärmaren, en sak som jag märkt att min bil är den enda som har lite snö/små vattendroppar från kvällen kvar på glasen, taken och dörrarna, medan alla andra bilar som står runt om har inget..   Frågade en kompis och sa att jag måste skaffa en Kupévärmare och koppla den in i bilen?

Borde det inte va så när man kopplar motorn så värmer hela bilen/glasen då eller?

Tack i förhand

21 761 Inlägg
17 november 2013
Om bilen bara har en helt vanlig motorvärmare, dvs block/kontakt/slangvärmare, så värms inte hela bilen upp och man måste då komplettera med kupevärmare. Det är när bilen har någon typ av bränslevärmare som även bilkupen värms upp. smile

5 685 Inlägg
17 november 2013
Motorvärmaren värmer endast kylarvätskan.

Vill du ha varmt i kupén samtidigt som du köra motorvärmaren så måste du komplettera med en kupévärmare.

44 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om bilen bara har en helt vanlig motorvärmare, dvs block/kontakt/slangvärmare, så värms inte hela bilen upp och man måste då komplettera med kupevärmare. Det är när bilen har någon typ av bränslevärmare som även bilkupen värms upp. smile

Har vanlig kontakt/slang vid grillen typ och elkontakt in vid passagerarens sittplats

44 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
simlar skrev:

Vill du ha varmt i kupén samtidigt som du köra motorvärmaren så måste du komplettera med en kupévärmare.

Då förstår jag, men är det vanligt att sätta på kupévärmaren under hela natten då?

1 749 Inlägg
17 november 2013
laithayash skrev:
simlar skrev:

Då förstår jag, men är det vanligt att sätta på kupévärmaren under hela natten då?

Du använder väl en timer som slår på i lämplig tid innan du ska ha bilen?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Forummoderator
26 339 Inlägg
17 november 2013
laithayash skrev:
simlar skrev:

Har man stolpe vid parkeringsplatsen så är det brukligt att man får ställa timern på när man avreser (finns olika modeller av timers), och då ger stolpen normalt sett bara nån timme, kanske en och en halv, med ström.
Så nej, kupévärmaren går inte hela natten.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

44 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
patrikke skrev:
laithayash skrev:
simlar skrev:

Du använder väl en timer som slår på i lämplig tid innan du ska ha bilen?

ajo precis, en timer på antal timmar som bilen kommer stå där..

44 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
Mack skrev:
laithayash skrev:
simlar skrev:

Har man stolpe vid parkeringsplatsen så är det brukligt att man får ställa timern på när man avreser (finns olika modeller av timers), och då ger stolpen normalt sett bara nån timme, kanske en och en halv, med ström.

Då är det safe, man behöver inte oroa sig om värmen och el i bilen..

Forummoderator
26 339 Inlägg
17 november 2013
laithayash skrev:
Mack skrev:
laithayash skrev:

Då är det safe, man behöver inte oroa sig om värmen och el i bilen..

Exakt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

44 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
Tack för era svar, nu ser man hela bilden, bara att skaffa sig kupévärmare.

21 761 Inlägg
17 november 2013
Tänk på att kupevärmaren inte ska ha alltför hög effekt så att säkringen i stolpen pajjar. Om du väljer en kupevärmare med flera olika effektlägen så brukar det dock finnas åtminstone något effektläge som passar. smile

44 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tänk på att kupevärmaren inte ska ha alltför hög effekt så att säkringen i stolpen pajjar. Om du väljer en kupevärmare med flera olika effektlägen så brukar det dock finnas åtminstone något effektläge som passar. smile

Nej precis, tänkte kolla imorgon vad det står för effekt på säkringen. Tack för hjälpen! smile

Sök