3006
Sök

Är vissa märken bättre än andra?

Muttley
20 november 2013
#81
CHEEVA skrev:
tkd_rille skrev:
Ja tror Chevrolet syftar på veteran.  Dör är de inte så plastigt smile

skulle vilja påstå att många veteranare är plastiga också.. kanske inte 50-60 tals bilarna men nyare än så har  ofta väldigt plastig inredning.

eller plastig är kanske fel ord, dåligt ihop satt stämmer bättre

Såklart.  Tyvärr prioriteras ju inte vissa märken så de blir taskig montering. 
Värsta jag varit med om var en 80 tals Grand prix och en trans am.  Peugeot 405 88 hamnar på samma lista.

Men man får ju mer utrustning för lägre pengar än sjukligt dyra Volvo smile

Tekniker
221 Inlägg
20 november 2013
#82
CHEEVA skrev:
_XenoX_ skrev:
PlumCrazy skrev:

Definiera ditt robust.

Med Robust menar jag att det inte beräknas med en viss livslängd. Förr räknade man hållfasteheten fast inte lika noga som idag vilket gjorde att det mesta var överdimensionerat (Finns undantag)

Vi kan ta en 240 som exempel. Motor och drivlina generellt håller livet ut (Om man inte svinar) vilket en tex V70 Passat eller dyligt inte skulle göra pga hjullager styrleder knutar m.m Och den referensen har man ju med sig idag med så när nått går sönder när bilen är typ 2 år tycker man de e kasst. Och det tycker jag!

Även om jag är en Volvo fantast så skulle jag aldrig i mitt liv köpa en ny Volvo. Allt massproduceras och nettovinsten måste bli så hög som möjligt. Kompromiss alltså.

Bilen idag säljs billigt men du betalar ju sjukt dyra servicekostnader och reservdelar istället.
Allt har blivit bakvänt. Jag har för mig att en 240 kostade 170,000 1986 vilket är dyrt men det höll ju också..

Sen att dom lcokar med sjukt mycke lyx i bilarna och inte tänker på kvalitetsintrycket i bilen stör mig nått enorm.
allt är ju av plast idag? Det knirrar och känns ju som att det skall gå sönder. Och nä. Det är inget påstående, det är av ren erfarenhet

hoppa in i till exempel en ny s klass ... där kan jag lova dig att det inte känns som om de går sönder när du tar i grejerna

Kan nästan satsa nått på att det är träimitation i plast i den med . Men Jo visst, men det är då ingen "svensonbil" heller .

Jag är delägare i en Opel Admiral som vi åker och festar i ibland. Och i den är jag nästan förvånad hur go inredningen va/är i den. Plåt bräda med uppstoppad vinyl. även i dörrarna. Det ger en känsla av kvalitet. till och med lamporna i instrumenteringen funkar efter 40 år .  Men det skulle nog vara för dyrt att ha i en svenson bil idag. Det är ledsamt att se hur utvecklingen har gått. Förr var ju bilen en livsinvestering. Idag byter man vart 3e år


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
20 november 2013
#83
tkd_rille skrev:
CHEEVA skrev:
tkd_rille skrev:
Ja tror Chevrolet syftar på veteran.  Dör är de inte så plastigt smile

skulle vilja påstå att många veteranare är plastiga också.. kanske inte 50-60 tals bilarna men nyare än så har  ofta väldigt plastig inredning.

eller plastig är kanske fel ord, dåligt ihop satt stämmer bättre

Såklart.  Tyvärr prioriteras ju inte vissa märken så de blir taskig montering. 
Värsta jag varit med om var en 80 tals Grand prix och en trans am.  Peugeot 405 88 hamnar på samma lista.

Men man får ju mer utrustning för lägre pengar än sjukligt dyra Volvo smile

min 306 har ruskigt kass kvalite känsla.   alla bilar brukar ha förvaringsfack. och det har även en 306:a men inget är stort nog för att ens rymma instruktionsboken smile

iskuffen finns det istort sätt ingenstans att lägga bra ha saker utan dom får man ha löst i en plast låda eller nått.

det knirrar och knarrar och inget är utänkt.

min syster har en 307:a och man kan tycka att det borde vara bättre men den bilen känns verkligen inte som en 2005:a  den känns sämre ihopskruvad än en gammal golf 2 från 1984 =/
Motorn som är en 1.6:a 16v är så död på låga varv att bilen niger till när man ska iväg och efter 3000rpm så börjar det hända något   när 5:ans växel är i är det som att åka en gammal volvo på 4an
samma med min 306:a   varvar något överjävligt och ihop med den taskiga kvaliten så är det som att sitta i en stenkross    vid 150 tror man skiten ska ramla ihop totalt.

har även en Seat arosa absolut det sniknaste man kan köpa ingen utrustning förutom ställbara framljus
plåt invändigt och allmänt rätt så tråkig..
men t.o.m den är tystare invändigt. där förväntar jag mig att det ska låta och varva men i 140 hörs inte ens motorn. visst att det är vägljud men betydligt mycket bättre än min systers 307:a =/




nyare volvosar är inte bättre  sätta sig i en 2010-2011 s80 så gråter man fy fan vilket platsskit.
instrumentbräda i hårdplats hur F-N tänkte Volvo som lät ford dra ner märket så djupt i skiten.

det är okej på en Ford Ka men INTE på en svindyr Volvo..

gillar volvo men dom nyare är verkligen inte någon höjdare hela volvos kvalite stämpel har blåst ut genom dörren när ford tog över..   får hoppas att kineserna får ordning på det.

Kör fort så hinner inget hända...

1 534 Inlägg
20 november 2013
#84
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
CHEEVA skrev:

skulle vilja påstå att många veteranare är plastiga också.. kanske inte 50-60 tals bilarna men nyare än så har  ofta väldigt plastig inredning.

eller plastig är kanske fel ord, dåligt ihop satt stämmer bättre

Såklart.  Tyvärr prioriteras ju inte vissa märken så de blir taskig montering. 
Värsta jag varit med om var en 80 tals Grand prix och en trans am.  Peugeot 405 88 hamnar på samma lista.

Men man får ju mer utrustning för lägre pengar än sjukligt dyra Volvo smile

min 306 har ruskigt kass kvalite känsla.   alla bilar brukar ha förvaringsfack. och det har även en 306:a men inget är stort nog för att ens rymma instruktionsboken smile

iskuffen finns det istort sätt ingenstans att lägga bra ha saker utan dom får man ha löst i en plast låda eller nått.

det knirrar och knarrar och inget är utänkt.

min syster har en 307:a och man kan tycka att det borde vara bättre men den bilen känns verkligen inte som en 2005:a  den känns sämre ihopskruvad än en gammal golf 2 från 1984 =/
Motorn som är en 1.6:a 16v är så död på låga varv att bilen niger till när man ska iväg och efter 3000rpm så börjar det hända något   när 5:ans växel är i är det som att åka en gammal volvo på 4an
samma med min 306:a   varvar något överjävligt och ihop med den taskiga kvaliten så är det som att sitta i en stenkross    vid 150 tror man skiten ska ramla ihop totalt.

har även en Seat arosa absolut det sniknaste man kan köpa ingen utrustning förutom ställbara framljus
plåt invändigt och allmänt rätt så tråkig..
men t.o.m den är tystare invändigt. där förväntar jag mig att det ska låta och varva men i 140 hörs inte ens motorn. visst att det är vägljud men betydligt mycket bättre än min systers 307:a =/




nyare volvosar är inte bättre  sätta sig i en 2010-2011 s80 så gråter man fy fan vilket platsskit.
instrumentbräda i hårdplats hur F-N tänkte Volvo som lät ford dra ner märket så djupt i skiten.

det är okej på en Ford Ka men INTE på en svindyr Volvo..

gillar volvo men dom nyare är verkligen inte någon höjdare hela volvos kvalite stämpel har blåst ut genom dörren när ford tog över..   får hoppas att kineserna får ordning på det.

Håller med om det mesta, vet dock inte om det kommer att bli mindre plastigt om kineserna får påverka neutral

5 111 Inlägg
20 november 2013
#85
_XenoX_ skrev:
CHEEVA skrev:
_XenoX_ skrev:

Med Robust menar jag att det inte beräknas med en viss livslängd. Förr räknade man hållfasteheten fast inte lika noga som idag vilket gjorde att det mesta var överdimensionerat (Finns undantag)

Vi kan ta en 240 som exempel. Motor och drivlina generellt håller livet ut (Om man inte svinar) vilket en tex V70 Passat eller dyligt inte skulle göra pga hjullager styrleder knutar m.m Och den referensen har man ju med sig idag med så när nått går sönder när bilen är typ 2 år tycker man de e kasst. Och det tycker jag!

Även om jag är en Volvo fantast så skulle jag aldrig i mitt liv köpa en ny Volvo. Allt massproduceras och nettovinsten måste bli så hög som möjligt. Kompromiss alltså.

Bilen idag säljs billigt men du betalar ju sjukt dyra servicekostnader och reservdelar istället.
Allt har blivit bakvänt. Jag har för mig att en 240 kostade 170,000 1986 vilket är dyrt men det höll ju också..

Sen att dom lcokar med sjukt mycke lyx i bilarna och inte tänker på kvalitetsintrycket i bilen stör mig nått enorm.
allt är ju av plast idag? Det knirrar och känns ju som att det skall gå sönder. Och nä. Det är inget påstående, det är av ren erfarenhet

hoppa in i till exempel en ny s klass ... där kan jag lova dig att det inte känns som om de går sönder när du tar i grejerna

Kan nästan satsa nått på att det är träimitation i plast i den med . Men Jo visst, men det är då ingen "svensonbil" heller .

Jag är delägare i en Opel Admiral som vi åker och festar i ibland. Och i den är jag nästan förvånad hur go inredningen va/är i den. Plåt bräda med uppstoppad vinyl. även i dörrarna. Det ger en känsla av kvalitet. till och med lamporna i instrumenteringen funkar efter 40 år .  Men det skulle nog vara för dyrt att ha i en svenson bil idag. Det är ledsamt att se hur utvecklingen har gått. Förr var ju bilen en livsinvestering. Idag byter man vart 3e år

Opel Admiral var verkligen ingen "Svenssonbil" när den var ny, det var Opels dyraste (nåja, näst dyraste, den fanns som Diplomat med V8 med) modell som skulle konkurrera med bl.a. stora Mercedes.

En 240 kostade verkligen inte 170 000 1986. Och det är väl en bil om någon som har plastig inredning som bara knarrar. Dock känns den förvisso robust, ungefär som att man kan slå till knappen till elbakrutan med en hammare utan att något händer....om nu det är någon stor fördel tongue

Och om franska bilar vore sånt skräp så hade knappast halva afrika rullat runt i gamla peugeoter i mer eller mindre väglöst land och tufft klimat.


253 Inlägg
20 november 2013
#86
Jag hatar franska bilar.(Att skruva med) Jag jobbar som bil reparatör på en liten verkstad och jag skruvar på alla märken. Men den som kom på dessa franska "konster" borde få ett pris.  Så som dom har gjort på bilden så ser de ut på bilarna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122535/122535-6566883ff2cf96337d18031a7aed5a07.jpg

Sätt fast nyckelringen och försök stoppa in den i nyckelhålet ni!
Senast redigerat av RFMF (20 november 2013)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

9 Inlägg
20 november 2013
#87
Har själv en MB W124 och tycker att de är bland de driftsäkraste /  bästa bilarna som nånsin byggts, har en om603/300D 6a med turbo som gått 49K mil och det finns inget att klaga på. Ska dock byta turbo så de händer nått när man trycker på gasen. smile
Senast redigerat av akce (20 november 2013)


Tekniker
221 Inlägg
20 november 2013
#88
Volvo544special65 skrev:
_XenoX_ skrev:
CHEEVA skrev:

hoppa in i till exempel en ny s klass ... där kan jag lova dig att det inte känns som om de går sönder när du tar i grejerna

Kan nästan satsa nått på att det är träimitation i plast i den med . Men Jo visst, men det är då ingen "svensonbil" heller .

Jag är delägare i en Opel Admiral som vi åker och festar i ibland. Och i den är jag nästan förvånad hur go inredningen va/är i den. Plåt bräda med uppstoppad vinyl. även i dörrarna. Det ger en känsla av kvalitet. till och med lamporna i instrumenteringen funkar efter 40 år .  Men det skulle nog vara för dyrt att ha i en svenson bil idag. Det är ledsamt att se hur utvecklingen har gått. Förr var ju bilen en livsinvestering. Idag byter man vart 3e år

Opel Admiral var verkligen ingen "Svenssonbil" när den var ny, det var Opels dyraste (nåja, näst dyraste, den fanns som Diplomat med V8 med) modell som skulle konkurrera med bl.a. stora Mercedes.

En 240 kostade verkligen inte 170 000 1986. Och det är väl en bil om någon som har plastig inredning som bara knarrar. Dock känns den förvisso robust, ungefär som att man kan slå till knappen till elbakrutan med en hammare utan att något händer....om nu det är någon stor fördel tongue

Och om franska bilar vore sånt skräp så hade knappast halva afrika rullat runt i gamla peugeoter i mer eller mindre väglöst land och tufft klimat.

Förlåt.. Jag hade fel . den kostade 149 300kr 1992 visst. Hur gammal är du? Tycker du ska åka med i min 240 och trycka på defrostknappen. Den knirrar inte förresten. Du bekräftar ju det jag sa förut med att äldre bilar är robusta. Skulle vilja se hur en Peugeot 307 klarar sig i afrika


Tekniker
221 Inlägg
20 november 2013
#89
RFMF skrev:
Jag hatar franska bilar.(Att skruva med) Jag jobbar som bil reparatör på en liten verkstad och jag skruvar på alla märken. Men den som kom på dessa franska "konster" borde få ett pris.  Så som dom har gjort på bilden så ser de ut på bilarna!
http://www1.garaget.org/gallery/images/123/122535/122535-6566883ff2cf96337d18031a7aed5a07.jpg

Sätt fast nyckelringen och försök stoppa in den i nyckelhålet ni!

Hehe jobbade också på verkstad i några år, där vi fick en Peugeot Partner HDI. Den skulle ha en ny topplockspackning. Jag gör fan inte om det igen.


253 Inlägg
20 november 2013
#90
_XenoX_ skrev:
Hehe jobbade också på verkstad i några år, där vi fick en Peugeot Partner HDI. Den skulle ha en ny topplockspackning. Jag gör fan inte om det igen.

Haha, nu försvarar jag inte något annat märke. Men alla märken har sina för och nackdelar.
Men franska har dom konstigaste lösningarna/problemen jag har varit med om! ;-)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

Tekniker
221 Inlägg
20 november 2013
#91
RFMF skrev:
_XenoX_ skrev:
Hehe jobbade också på verkstad i några år, där vi fick en Peugeot Partner HDI. Den skulle ha en ny topplockspackning. Jag gör fan inte om det igen.

Haha, nu försvarar jag inte något annat märke. Men alla märken har sina för och nackdelar.
Men franska har dom konstigaste lösningarna/problemen jag har varit med om! ;-)

Jo det är sant. Får du tillfälle så ska du se hur dom har dragit tryckröret från turbon till insuget. =P


Rumpmas
3 860 Inlägg
23 november 2013
#92
Det beror väl på vad man ska ha bilen till och tycke och smak. Det är väl inte konstigt att en Merca för 600k har bättre känsla i materialet och mer komfort än en Dacia för 120k? Konstigt vore väl annars. Alla bilmodeller har vissa kvalitetsproblem i omgångar, t ex de tre dyra tyskarna och rost.

Franska bilar verkar ju leda elfelsligan i Sverige, men det är säkert helt Ok bilar i länder med slätare vägar och utan vintersäsong, för det ändå förhållandevis låga pris de har jämfört med t ex tyskarna och Volvo.

Men visst, är man ute efter komfort och kvalité är det alla gånger bättre att köpa en BMW 530 med ett par år på nacken istället för en splitt ny Reanult Megané för samma pris.


7 Inlägg
1 december 2013
#93
Man ska vara noga med att kvalitetskänsla inte är detsamma som kvalitet...
Samt att personliga åsikter kontra kvalitet inte heller är samma sak.

Alla bilar har sina "problem", det spelar dock ingen roll om du tittar på en Mercedes för 650' eller en fransk bil för 200'. Då snackar jag nypriser och inget annat. Några som är duktiga på att få saker att hålla är japs/korea, dock
är det väl så att det kanske inte är samma kvalitetskänsla som att sätta sig i t.ex. MB/BMW/Audi. Noga nu med att inte blanda ihop det med kvalitet. Tittar man bakåt genom åren har de flesta märken några svarta får.

Jag har ju haft förmånen att jobba med i stort sett alla fabrikat genom åren...då både nytt och begagnat.

Kan inte påstå att jag skulle kunna generellt rekommendera det ena eller andra märket bara genom att prata kvalitet.
Det beror helt och hållet på årsmodell, modell samt vad du får säkrast hållbarhet för din budget.

735 Inlägg
1 december 2013
#94
För mig har det gått så långt så att jag tror på en konspiration.
De europeiska märkena bygger skitbilar delvis enbart för att de ska kunna tjäna på andrahandsmarknaden.
Det är inte meningen att man ska äga en bil som inte har nybilsgaranti. Köper man en 2-3 år gammal bil så står man med grisen i säcken hos verkstaden. Delar som iaf i mitt tycke ska gå minst 20-30k mil/15-20 år tvingar märkesverkstäderna att kunderna ska bekosta efter 5-10k mil/3-5 år. Som konsult brukar jag ofta ta upp bilämnet vid fikabordet hos kunderna. Ser man till reparationskostnaderna merparten av Volvo, BMW och Audi-ägare har så kan man faktiskt ibland till och med motivera ett nybilsköp. Och det läskiga är att den röda tråden är tydlig. Det är inte bara slitagedelar som bytts utan delar i motorstyrning, generatorer, ac-kompressorer osv. Folk lämnar in, klagar lite, betalar, tiger och tröstar sig med tanken att de i alla fall kör premiumbil. Rätt patetiskt när man tänker på det.

Jag har själv ägt flera bilar av dessa märken och kvalitetsbristerna jämfört med de Toyota(3 till antalet) jag ägt är så tydliga att det blir löjligt. Men de Europeiska märkena kan om de vill, det är jag övertygad om. Så jävla mycket sämre på att bygga bilar än japanerna kan de inte vara.

Jodå, jag äger Volvo numer. Men jag fick den billigt och har en reparationsbuffert.. Samt mekar själv wink Så jag är inte så jävla insnöad som det verkar. Jag har bara ägt lite för många Europeiska bilar samt snackat reparationskostnader med för många människor

Det finns för övrigt bra kompromisser även i Toyotas modellpark.
Toyota Corolla T-sport har jag ägt 2 och har i särklass den roligaste motorn i alla fall jag ägt. En 192hk och en med kompressor 220hk. Den senare kan även mäta sig med BMW/Audi i körglädje men är ovanlig. Finns dock 3 tillsalu i Sverige i skrivande stund.
Den 1a är vanligare och duger med sänkfjädrar som kompromiss om man tror på samma konspiration som mig och tröttnat på att stå i garaget tongue Pga vikten hamnar 0-100 på runt 7s trots enbart 190hk så räcker gott och blir över som bruksis.
Senast redigerat av tobee (1 december 2013)

326 Inlägg
1 december 2013
#95
Andromeda skrev:
Franska bilar verkar ju leda elfelsligan i Sverige, men det är säkert helt Ok bilar i länder med slätare vägar och utan vintersäsong, för det ändå förhållandevis låga pris de har jämfört med t ex tyskarna och Volvo.

Folk brukar säga så ja. Märkligt tycker jag, eftersom det sitter Tyska grejor i åtminstone Citroen.

F.ö. tror jag BMW har värre problem med elen än vad Fransmännen har. Det grundar jag på det jag snappade upp på olika forum när jag åkte BMW själv.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 december 2013
#96
Peter_5565 skrev:
Andromeda skrev:
Franska bilar verkar ju leda elfelsligan i Sverige, men det är säkert helt Ok bilar i länder med slätare vägar och utan vintersäsong, för det ändå förhållandevis låga pris de har jämfört med t ex tyskarna och Volvo.

Folk brukar säga så ja. Märkligt tycker jag, eftersom det sitter Tyska grejor i åtminstone Citroen.

F.ö. tror jag BMW har värre problem med elen än vad Fransmännen har. Det grundar jag på det jag snappade upp på olika forum när jag åkte BMW själv.

Jag kör Renault i jobbet, och ja, de har mycket mystiska, ofta intermittenta elfel. BMW har jag ingen åsikt om, men det är rätt mycket mer elfunktioner i de flesta sådana.
Senast redigerat av Andromeda (1 december 2013)


463 Inlägg
2 december 2013
#97
Andromeda skrev:
Peter_5565 skrev:
Andromeda skrev:
Franska bilar verkar ju leda elfelsligan i Sverige, men det är säkert helt Ok bilar i länder med slätare vägar och utan vintersäsong, för det ändå förhållandevis låga pris de har jämfört med t ex tyskarna och Volvo.

Folk brukar säga så ja. Märkligt tycker jag, eftersom det sitter Tyska grejor i åtminstone Citroen.

F.ö. tror jag BMW har värre problem med elen än vad Fransmännen har. Det grundar jag på det jag snappade upp på olika forum när jag åkte BMW själv.

Jag kör Renault i jobbet, och ja, de har mycket mystiska, ofta intermittenta elfel. BMW har jag ingen åsikt om, men det är rätt mycket mer elfunktioner i de flesta sådana.

Nu blir jag nyfiken! Vad har BMW för elfunktioner som inte finns i franska bilar?

Jag är lite insnöad på Renault och kan inte BMW's utbud. Jag är genuint nyfiken och inte ute efter att trasha något.

1 534 Inlägg
2 december 2013
#98
habomaster skrev:
Andromeda skrev:
Peter_5565 skrev:

Folk brukar säga så ja. Märkligt tycker jag, eftersom det sitter Tyska grejor i åtminstone Citroen.

F.ö. tror jag BMW har värre problem med elen än vad Fransmännen har. Det grundar jag på det jag snappade upp på olika forum när jag åkte BMW själv.

Jag kör Renault i jobbet, och ja, de har mycket mystiska, ofta intermittenta elfel. BMW har jag ingen åsikt om, men det är rätt mycket mer elfunktioner i de flesta sådana.

Nu blir jag nyfiken! Vad har BMW för elfunktioner som inte finns i franska bilar?

Jag är lite insnöad på Renault och kan inte BMW's utbud. Jag är genuint nyfiken och inte ute efter att trasha något.

Har du hört talas om utrustningsnivå?

Tror inte ens Renaults dyraste modell klår BMW's mest snikna modell på den punkten.

Sen är det mer avancerad elektonik i en BMW än i en Renault generellt sett.

Jämför en BMW 5-serie med en Renault Laguna från 2005 till exempel..

Tekniker
221 Inlägg
2 december 2013
#99
jetta16v skrev:
habomaster skrev:
Andromeda skrev:

Jag kör Renault i jobbet, och ja, de har mycket mystiska, ofta intermittenta elfel. BMW har jag ingen åsikt om, men det är rätt mycket mer elfunktioner i de flesta sådana.

Nu blir jag nyfiken! Vad har BMW för elfunktioner som inte finns i franska bilar?

Jag är lite insnöad på Renault och kan inte BMW's utbud. Jag är genuint nyfiken och inte ute efter att trasha något.

Har du hört talas om utrustningsnivå?

Tror inte ens Renaults dyraste modell klår BMW's mest snikna modell på den punkten.

Sen är det mer avancerad elektonik i en BMW än i en Renault generellt sett.

Jämför en BMW 5-serie med en Renault Laguna från 2005 till exempel..

Är mer elektronik något man strävar efter i en driftsäker bil?


Rumpmas
3 860 Inlägg
2 december 2013
#100
_XenoX_ skrev:
jetta16v skrev:
habomaster skrev:

Nu blir jag nyfiken! Vad har BMW för elfunktioner som inte finns i franska bilar?

Jag är lite insnöad på Renault och kan inte BMW's utbud. Jag är genuint nyfiken och inte ute efter att trasha något.

Har du hört talas om utrustningsnivå?

Tror inte ens Renaults dyraste modell klår BMW's mest snikna modell på den punkten.

Sen är det mer avancerad elektonik i en BMW än i en Renault generellt sett.

Jämför en BMW 5-serie med en Renault Laguna från 2005 till exempel..

Är mer elektronik något man strävar efter i en driftsäker bil?

Nej, det lär det väl inte vara, men BMW är inte en av de tillverkare som går med störst vinst per såld bil p g a att de säljer driftsäkra bilar. Folk vill ha tonvis med utrustning de inte visste att de behövde och gärna känslan av att äga en s.k. "premiumbil" och betalar för det. Komfort och ny teknik säljer mot den marknad som har gott om pengar. Driftsäkerhet, simplicitet och 60 hk/ton gör det inte, även om det är ett mycket sundare alternativ ekonomiskt sett.



Sök