Rekordvarmt – men snöröjningen spränger budget
Det extrema mildvädret till trots – Stockholms stad spränger budgeten för snöröjningen. Klart är att snöröjningen kostar pengar även utan snö. Årets nyhet är att alla plogar ska ha GPS.
Enligt SMHI blev 2013 ett av de mildaste åren sedan mätningarna inleddes 1860. Kännetecknande blev också frånvaron av snö på senhösten, inte minst under de nyss gångna jul- och nyårshelgerna.
Ändå har det senaste mildvädret inte räckt för att Stockholms stad ska klara snöröjningsbudgeten.
Ett skäl är att även utebliven snö kostar pengar.
– Så mycket som 75–80 procent av snöröjningskostnaderna är fasta. Det fungerar inte så att man ringer efter en snöröjare den dag det snöar, säger Mats Freij, presstalesman vid Stockholms stads trafikkontor.
Det var i fjol som Stockholms stads snöröjning sprängde alla gränser, något som alltså fortfarande belastar ekonomin. Den 5 december 2012 föll så mycket snö att snösvängen inte hann i kapp på flera veckor. Snart utbröt hård debatt när SvD avslöjade att bland annat huvudentreprenörerna inte levde upp till de detaljerade kontrakten med Stockholms stad – till exempel om att övergångsställen inte får blockeras av snöhögar och att snön inte får lämnas kvar så att den packas eller bildar is på vägar och gångbanor.
Till bristerna hörde också att Stockholms stad inte kunde kontrollera var plogbilarna hade varit – något som nu ska rättas till genom att de ska kunna spåras.
– Nytt den här vintern är att alla fordon ska vara utrustade med GPS, förklarar Mats Freij.
Slutnotan för 2013 tycks nu hamna på uppåt 200 miljoner kronor, alltså ett underskott kring 40 miljoner kronor i förhållande till en årsbuget på 160 miljoner kronor. Utfallet uppges dock bli något bättre än befarat – i höstas trodde man att notan kunde bli cirka 210 miljoner.
– 2013 blev alltså dyrt och angående 2014 vet vi faktiskt ingenting annat än att det ska börja snöa på fredag, säger Mats Freij.
I Stockholm var det Peab och Svevia som hamnade i blåsväder när särskilt södra delarna av Stockholm inte fick den snöröjning som behövdes förra julen. Christina Sandin som är arbetschef för Svevias väghållning i söderort, menar att problemet till stor del var att bortforslingen av de enorma snömängderna inte sattes igång i tid.
– Nu är inriktningen att vi ska komma igång snabbare med så kallad utlassning av snö, när det behövs. Dessutom kommer Stockholms stad att kunna se exakt var snöröjningsmaskinerna har gått när nu alla ska vara försedda med GPS.
Klart är att erfarenheterna från i fjol också har lett till att flera underentreprenörer som lejdes in av huvudentreprenörerna, har blivit av med sina uppdrag.
– Hos oss var det ett par enheter som inte fungerade. Dem bytte vi ut, säger Christina Sandin.
Årets första snöfall i Stockholm väntas alltså till helgen. Enligt SMHI kommer ett regnområde in från väster på torsdag och till kvällen och natten mot fredagen kan östra Svealand få blötsnö. Den torrare snön kommer ett dygn senare när ett nytt nederbördsområde drar ner med nordvindar varefter vinterkyla med flera minusgrader väntas i Stockholm från och med lördag.
Enligt Mats Freij är det trots allt ovanligt med så stora snöfall som den femte december 2012. Bara tre gånger under 2000-talet har Stockholms stad drabbats så att snöhögarna inte kunde läggas på helt närbelägna platser.
– När detta händer, är volymerna så stora att det blir väldigt många extratransporter något som kostar väldigt mycket, så som 2013, säger Mats Freij.
Hos Svevia framhåller Christina Sandin att även när vintern uteblir, pågår annan väghållning, som röjning av sly. Den kontrakterade beredskapen för snöröjning har dock hela tiden varit igång, och entreprenörerna har utfört sådant som saltning och sandning.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rekor … 870582.svdHade varit skoj att se hur det blivit OM det kommit den snömängd som varnats om