3688
Sök

Varning för extrem vinter och snö i Sverige 2013/2014

3 354 Inlägg
7 januari 2014
Rekordvarmt – men snöröjningen spränger budget

Det extrema mildvädret till trots – Stockholms stad spränger budgeten för snöröjningen. Klart är att snöröjningen kostar pengar även utan snö. Årets nyhet är att alla plogar ska ha GPS.

Enligt SMHI blev 2013 ett av de mildaste åren sedan mätningarna inleddes 1860. Kännetecknande blev också frånvaron av snö på senhösten, inte minst under de nyss gångna jul- och nyårshelgerna.

Ändå har det senaste mildvädret inte räckt för att Stockholms stad ska klara snöröjningsbudgeten.

Ett skäl är att även utebliven snö kostar pengar.
– Så mycket som 75–80 procent av snöröjningskostnaderna är fasta. Det fungerar inte så att man ringer efter en snöröjare den dag det snöar, säger Mats Freij, presstalesman vid Stockholms stads trafikkontor.

Det var i fjol som Stockholms stads snöröjning sprängde alla gränser, något som alltså fortfarande belastar ekonomin. Den 5 december 2012 föll så mycket snö att snösvängen inte hann i kapp på flera veckor. Snart utbröt hård debatt när SvD avslöjade att bland annat huvudentreprenörerna inte levde upp till de detaljerade kontrakten med Stockholms stad – till exempel om att övergångsställen inte får blockeras av snöhögar och att snön inte får lämnas kvar så att den packas eller bildar is på vägar och gångbanor.

Till bristerna hörde också att Stockholms stad inte kunde kontrollera var plogbilarna hade varit – något som nu ska rättas till genom att de ska kunna spåras.

– Nytt den här vintern är att alla fordon ska vara utrustade med GPS, förklarar Mats Freij.

Slutnotan för 2013 tycks nu hamna på uppåt 200 miljoner kronor, alltså ett underskott kring 40 miljoner kronor i förhållande till en årsbuget på 160 miljoner kronor. Utfallet uppges dock bli något bättre än befarat – i höstas trodde man att notan kunde bli cirka 210 miljoner.

– 2013 blev alltså dyrt och angående 2014 vet vi faktiskt ingenting annat än att det ska börja snöa på fredag, säger Mats Freij.

I Stockholm var det Peab och Svevia som hamnade i blåsväder när särskilt södra delarna av Stockholm inte fick den snöröjning som behövdes förra julen. Christina Sandin som är arbetschef för Svevias väghållning i söderort, menar att problemet till stor del var att bortforslingen av de enorma snömängderna inte sattes igång i tid.

– Nu är inriktningen att vi ska komma igång snabbare med så kallad utlassning av snö, när det behövs. Dessutom kommer Stockholms stad att kunna se exakt var snöröjningsmaskinerna har gått när nu alla ska vara försedda med GPS.

Klart är att erfarenheterna från i fjol också har lett till att flera underentreprenörer som lejdes in av huvudentreprenörerna, har blivit av med sina uppdrag.

– Hos oss var det ett par enheter som inte fungerade. Dem bytte vi ut, säger Christina Sandin.

Årets första snöfall i Stockholm väntas alltså till helgen. Enligt SMHI kommer ett regnområde in från väster på torsdag och till kvällen och natten mot fredagen kan östra Svealand få blötsnö. Den torrare snön kommer ett dygn senare när ett nytt nederbördsområde drar ner med nordvindar varefter vinterkyla med flera minusgrader väntas i Stockholm från och med lördag.

Enligt Mats Freij är det trots allt ovanligt med så stora snöfall som den femte december 2012. Bara tre gånger under 2000-talet har Stockholms stad drabbats så att snöhögarna inte kunde läggas på helt närbelägna platser.

– När detta händer, är volymerna så stora att det blir väldigt många extratransporter något som kostar väldigt mycket, så som 2013, säger Mats Freij.

Hos Svevia framhåller Christina Sandin att även när vintern uteblir, pågår annan väghållning, som röjning av sly. Den kontrakterade beredskapen för snöröjning har dock hela tiden varit igång, och entreprenörerna har utfört sådant som saltning och sandning.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rekor … 870582.svd

Hade varit skoj att se hur det blivit OM det kommit den snömängd som varnats om tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

815 Inlägg
7 januari 2014
Stod på Aftonbladet att det skulle komma snö och kyla i slutet av veckan. Får väl se hur det blir med det men man kan ju alltid hoppas så man får testa quattron smile

Muttley
7 januari 2014
Olssonz skrev:
Stod på Aftonbladet att det skulle komma snö och kyla i slutet av veckan. Får väl se hur det blir med det men man kan ju alltid hoppas så man får testa quattron smile

Just det. Aftonbladet och SMHI har sagt de.  Jag tror på de när de kommer smile

Cadillac_The_King
7 januari 2014
tkd_rille skrev:
Olssonz skrev:

Nu kan ju snö fan skapet kvitta

Muttley
7 januari 2014
Cadillac_The_King skrev:
tkd_rille skrev:
Olssonz skrev:

Nu kan ju snö fan skapet kvitta

Vi har fortfarande bara regn och helt bara vägar.  8,5 var högsta temperaturen idag wink   Så än så länge är de gött och jobba.

Olssonz skrev:

Aftonbladet skriver bara sånt som säljer... oavsett om det är sant eller inte wink

Men det blir nog lite snö smile en månad försent dock tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
7 januari 2014
Man blir sugen på att ta ut sommarbilen om det fortsätter vara såhär milt tongue

6 632 Inlägg
7 januari 2014
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/1604374_10202246428775901_1456999291_n.jpg

Meanwhile in Kiruna.

-5

De/Dem

1 412 Inlägg
7 januari 2014
Meanwhile in Värmland. wink

http://www.thebestbeach.net/wp-content/uploads/2011/07/Waikiki-Hawaii-Beach-007.jpg

Öhh
272 Inlägg
7 januari 2014
Fan, ge mig sommar nu!!!! Jag orkar inte springa runt i det här öststatsgråa skitvädret!

Jag vill rulla ut kojan ur garaget å åka en vända på stan för att sen åka till stranden å bara njuta av sol å +25grader med klarblå himmel!! smile
Senast redigerat av Majk_ (7 januari 2014)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 januari 2014
Majk_ skrev:
Fan, ge mig sommar nu!!!! Jag orkar inte springa runt i det här öststatsgråa skitvädret!

Jag vill rulla ut kojan ur garaget å åka en vända på stan för att sen åka till stranden å bara njuta av sol å +25grader med klarblå himmel!! smile

Tänk att halva livet är ägnat åt att vänta på sommaren tongue

Autotech

Öhh
272 Inlägg
7 januari 2014
Busgrabb skrev:
Majk_ skrev:

Tänk att halva livet är ägnat åt att vänta på sommaren tongue

Bedrövligt :'(

Kasta inte bäver i trähus
265 Inlägg
8 januari 2014
Det är ju bara att flytta dit det alltid är sommar wink

Vad vore en bil utan turbo?

Cadillac_The_King
8 januari 2014
Almen11 skrev:

Eller utrota vintern så det bara är sommar i .Sverige lät som än bättre ide

265 Inlägg
8 januari 2014
Cadillac_The_King skrev:
Almen11 skrev:

Aa, löser du det så vore det ju kanon! smile

Cadillac_The_King
8 januari 2014
Almen11 skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Almen11 skrev:

Aa, löser du det så vore det ju kanon! smile

Om det inte kommer snö i helgen som dom säger så har jag gjort de haha

Cadillac_The_King skrev:
Almen11 skrev:

Alltså, vi Svenskar uppskattar sommaren med dess värme och sol mer efter den långa mörka vintern...
Hälsat på vänner och bekanta som flyttat till varmare breddgrader, alla undvek solen, de gömde sig helst inne eller under något parasoll tongue

Ett varierande klimat tror jag är bra smile (fast några månader längre sommar skulle ju inte skada cool )

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

265 Inlägg
8 januari 2014
RightFront skrev:
Cadillac_The_King skrev:
Almen11 skrev:

Alltså, vi Svenskar uppskattar sommaren med dess värme och sol mer efter den långa mörka vintern...
Hälsat på vänner och bekanta som flyttat till varmare breddgrader, alla undvek solen, de gömde sig helst inne eller under något parasoll tongue

Ett varierande klimat tror jag är bra smile (fast några månader längre sommar skulle ju inte skada cool )

Jo, men om det bara kan bli vinter när det ska vara vinter så är jag nöjd. Alltid gött med lite alpint. Men vädret är ju som det är..

Almen11 skrev:
RightFront skrev:
Cadillac_The_King skrev:

Jo, men om det bara kan bli vinter när det ska vara vinter så är jag nöjd. Alltid gött med lite alpint. Men vädret är ju som det är..

Det kommer smile

Fast vi ska nog vänja oss med att ha ett ostabilt klimat livet ut... Hoppas bara att Golfströmmen inte slutar cirkulera smile

För Volvo i tiden

Muttley
8 januari 2014
RightFront skrev:
Almen11 skrev:
RightFront skrev:

Det kommer smile

Fast vi ska nog vänja oss med att ha ett ostabilt klimat livet ut... Hoppas bara att Golfströmmen inte slutar cirkulera smile

Ostabilt som 25-30 sommaren och 7-8 på vintern kan jag leva med. smile

Sök