Kamremsbyten brukar vara runt 8000-10 000mil på småbilar.
Många småbilar har dock kamkedjor och dessa behöver aldrig bytas.
Nissan Micra tror jag dock har rem och ingen kedja, och ett byte är nödvändigt.
Om remmen börjar bli sliten elelr vetnilerna står fel på något sätt så börjar ventilerna ticka, det låter precis som du beskriver " som en cykel"
Kamremsbyte är ganska knepigt och man måste veta precis vad man gör, för annars kan man få motorras. Jag bytte nyligen på min småbil och där kostade ett rembyte 2000kr.
Att den är sådär segstartad kan också bero på felaktig kaminställning (sliten kamrem).
Men det kan också bero på att den inte får luft, har du kollat luftfiltret? Byt ut detta! Bensinfiltret kan vara igensatt också, men då borde den vara seg och tveka vid full gas också, gör den inte det så är det inte bensinfiltret.
Byter man inte remmen och den går av så har man garanterat motorras.
Jag tror att den är segstartad för att ventilerna står lite fel, antaligen för att kamremmen är sliten. Ventilerna öppnar då lite fel och den börjar då gå bra först när den börjar bli varm. Om detta är felet så borde motorn också bara bli mer och mer svårstartad.
Byt kamrem, ställ in ventilerna eller kör tills det blir motorras eller motorn inte vill starta längre och sen dumpa den på skroten :-)