3235
Sök

Nissan Micra med små problem.

Revisor
151 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
#1
En poolare som undrar:

Hej köpte min nissan micra 1.3 igår men jag måste fixa ett par grejer så jag blir nöjd.

instrumentbelysning funkar ej det lyser inte, trodde det var nån säkring som har lagt av men har kollat och jag tror inte det är problemet. dessutom kan inte hitta säkring för instument belysning så har jag kollat alla allt är ok. kanske är det lamporna som har dött. sad

startar trögt efter 6-7 sekunder, antingen batteri är svag och kass, tändstift är dåliga eller fördelnings enhet dvs kolen i fördelningsenhet är kass. angry

det här är inte fel men jag vill veta varför det finns en knapp switch till vänster vid ratten. den står där men har ingen funktion, vad är det för nåt. bigeyes

hjälp för jag vill inte lägga fram stålar til både tändstif och batteri så antigen den enna eller andra eller är det kanske båda?

/audi

OBS! Tråden är 11 år gammal. /Mod
Senast redigerat av Hybrid_ (11 november 2017)


21 761 Inlägg
13 november 2006
#2
AudiRS6 skrev:
instrumentbelysning funkar ej det lyser inte, trodde det var nån säkring som har lagt av men har kollat och jag tror inte det är problemet. dessutom kan inte hitta säkring för instument belysning så har jag kollat alla allt är ok. kanske är det lamporna som har dött. sad

startar trögt efter 6-7 sekunder, antingen batteri är svag och kass, tändstift är dåliga eller fördelnings enhet dvs kolen i fördelningsenhet är kass.

Instrumentbelysningen borde gå till en säkring men ofta kan det sitta flera småsaker på samma säkring. Säkringen kan vara hel men det kan ha blivit oxid på kontaktytorna så att det glappar.

"Startar trögt", hur menar du?
Går startmotorn trögt eller går startmotorn som vanligt fast det dröjer 6-7 sekunder innan motorn tänder?

Om startmotorn går trögt så kan ju batteriet vara i dåligt skick eller bara dåligt laddat, det är enkelt att kontrollera genom att mäta syravikten.

527 Inlägg
13 november 2006
#3
Köp tändstift och tänddelar på biltema, det blir inte många kronor. Stiften 49 kr för 4 stycken och har du tur så har de rotor och fördelarlock också. (kostnad typ en hundring)
Byt tändkablarna när du ändå är i farten, de kostar 29 kr stycket.

Lyser inte intrumentpanlen så gissar jag på glödlamporna, de är bara krypa in under och lirka loss de små gummipluttarna som lamporna brukar sitta i.

Hur går den i övrigt?

Om den rycker vid full gas och acceleration så är det kassa tänddelar. Om den däremot "suckar" och tappar kraft vid full gas och acceleration så kommer inte soppan fram som den ska.

Är batteriet kasst så hör man det, startmotorn går trött.
Åk till en miljöstation och prova de olika kasserade batterirna där med en voltmeter. Ta det batteri som verkar friskast och ladda upp hemma. Då får du dej ett gratis batteri, alternativt åk till bilskroten och köp dej ett begagnat för en hundring.
Senast redigerat av Loffe123 (13 november 2006)

527 Inlägg
13 november 2006
#4
Rotor nissan micra  på biltema 29 kr
Fördelarlock 49 kr.

Det är inga pengar att bråka om :-)

Byt oljan också, småbilar brukar ha kass olja med massa bensinrester i. (100kr)
Senast redigerat av Loffe123 (13 november 2006)

Revisor
151 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
#5
När jag gasar så blir det ingen rök eller liknande.

startmotor varvar hela tiden med stor kraft och jämn takt men motor vill inte starta me en gång utan efter 7-8 sekunder och då startar motoren som att den går på 10 varv och inte brrrmmm 1000 varv och då måste jag gasa med pedalen för att den ska komma till liv att uppnå 1000 varv och det tar extra 4-5 sekunder tills tomgången blir jämn.

Det var intressant att någon nämde bensintillgång vad kan det vara för nåt????????

vad det gäller instrument belysning jag har kollat alla säkringar och den som du sa att nån kan va till nåt annat också. om det skulle vara så då ska det funka för när jag tog bort säkringen klockan i själva displayen försvan och parkeringsljus abs ljus osv så om det har nåt gemensamt skulle de funka men jag tror inte att det är säkringen.

köpte idag en sk fläktmotstånd för fläkten funkar bara på max hastighet så det var det fixat.

Däremot är jag orolig för att någon sa till mig att jag skulle kolla kamedjan. och då hörde jag klickande ljud från motorrummet. inte klickande men det va nåt ljud som påminner om cykel. och då fick jag kommentarer det kan vara kamkedjanifall du inte byter kamkedjan så kan du skada ventiler tom cylindrar osv. Den ligger nu på 10500 mil och sista servicen som jag såg i boken var vid 7800 mil

vad behövs för den stora servicen för jag tror inte att den var gjord. behövs verkligen kamkedje byte?

behöver en åsikt
tack


527 Inlägg
14 november 2006
#6
Kamremsbyten brukar vara runt 8000-10 000mil på småbilar.
Många småbilar har dock kamkedjor och dessa behöver aldrig bytas.
Nissan Micra tror jag dock har  rem och ingen kedja, och ett byte är nödvändigt.
Om remmen börjar bli sliten elelr vetnilerna står fel på något sätt så börjar ventilerna ticka, det låter precis som du beskriver " som en cykel"
Kamremsbyte är ganska knepigt och man måste veta precis vad man gör, för annars kan man få motorras. Jag bytte nyligen på min småbil och där kostade ett rembyte 2000kr.

Att den är sådär segstartad kan också bero på felaktig kaminställning (sliten kamrem).

Men det kan också bero på att den inte får luft, har du kollat luftfiltret? Byt ut detta! Bensinfiltret kan vara igensatt också, men då borde den vara seg och tveka vid full gas också, gör den inte det så är det inte bensinfiltret.
Byter man inte remmen och den går av så har man garanterat motorras.

Jag tror att den är segstartad för att ventilerna står lite fel, antaligen för att kamremmen är sliten. Ventilerna öppnar då lite fel och den börjar då gå bra först när den börjar bli varm. Om detta är felet så borde motorn också bara bli mer och mer svårstartad.

Byt kamrem, ställ in ventilerna eller kör tills det blir motorras eller motorn inte vill starta längre och sen dumpa den på skroten :-)

527 Inlägg
14 november 2006
#7
Övriga saker man gör vid stora servicen är bla byte av:
motorolja, oljefilter, luftfilter, stift, kylarvatten, bromsolja, växellådsolja.
Senast redigerat av Loffe123 (14 november 2006)

527 Inlägg
14 november 2006
#8
Är det en nyare modell av Nissan micra så ta reda på om den har kamkedja eller ej. Har den det så behövs nog ventilerna ställas in.
Då behövs inte kedjan bytas, men ventilerna ställas in.

Revisor
151 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
#9
Loffe123 skrev:
Är det en nyare modell av Nissan micra så ta reda på om den har kamkedja eller ej. Har den det så behövs nog ventilerna ställas in.
Då behövs inte kedjan bytas, men ventilerna ställas in.

Han har fixat en del problem nu. Tack så mkt för hjälpen!

Men instrumentbelysningen gör honom galen... Har kollat alla lamporna också. Ingen är trasig. Vad kan problemet vara?

/Audi


21 761 Inlägg
18 november 2006
#10
Om ni har kollat säkringen(instrumentbelysningen SKA rimligtvis gå till en säkring)och den verkar schysst så kan ni kika på reostaten för dessa lampor. Om den glappar så påverkar det alla instrumentlampor.

Reostaten brukar vara en lite kraftigare vridpotentiometer och det brukar kunna ärga och glappa i den när den blir lite gammal, inte just på denna bil utan allmänt bland bilar generellt.

Revisor
151 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
#11
Tack så mkt återigen. Undrar bara en sak tilll. HUr mkt kostar det att ställa in ventilerna hos en verkstad?

/audi


527 Inlägg
20 november 2006
#12
Borde inte vara helt omöjligt att göra själv faktiskst, fast det är klart, gör man fel så riskerar man mycket :-)
Ingen aning vad det kan kosta. Rent tidsmässigt så bör det inte ta så lång tid, det krävs heller inga reservdelar. Så 500 kr kanske, givet att man får av ventilkåpan lätt. Fast vad vet jag, jag vet inte ens om man kan ställa in ventilerna på dylika sätt på en Micra.
Senast redigerat av Loffe123 (20 november 2006)

x40
1 209 Inlägg
19 december 2009
#13
starta om denna tråden igen. och hoppas att det går bra, ville ej starta en ny...

har problem med min bil en nissan micra 98.. belysning i panelen e dött + bak ljuset, det som fungerar e bromsljus, dimljuset, blikers.. allt fungerade igår.. har tittat på alla säkringar men inget e fel??
kan ni hjälpa mej med d..

tack på förhand.. Hasse

Volvo S40 turbo.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 december 2009
#14
mr_Hasse skrev:
starta om denna tråden igen. och hoppas att det går bra, ville ej starta en ny...

har problem med min bil en nissan micra 98.. belysning i panelen e dött + bak ljuset, det som fungerar e bromsljus, dimljuset, blikers.. allt fungerade igår.. har tittat på alla säkringar men inget e fel??
kan ni hjälpa mej med d..

tack på förhand.. Hasse

har du spänning på säkringen till panelen?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

x40
1 209 Inlägg
19 december 2009
#15
NITROUS skrev:
mr_Hasse skrev:
starta om denna tråden igen. och hoppas att det går bra, ville ej starta en ny...

har problem med min bil en nissan micra 98.. belysning i panelen e dött + bak ljuset, det som fungerar e bromsljus, dimljuset, blikers.. allt fungerade igår.. har tittat på alla säkringar men inget e fel??
kan ni hjälpa mej med d..

tack på förhand.. Hasse

har du spänning på säkringen till panelen?

det har jag inte testat..  ska felsöka imon lite mer... när jag tittade så hittade jag inte säkring till panelen! först tänkte jag att det va räle( lr vad d nu heter) som spökar.. men vet inte heller vilken e d jag ska titta på---

Volvo S40 turbo.

x40
1 209 Inlägg
19 december 2009
#16
mr_Hasse skrev:
NITROUS skrev:
mr_Hasse skrev:
starta om denna tråden igen. och hoppas att det går bra, ville ej starta en ny...

har problem med min bil en nissan micra 98.. belysning i panelen e dött + bak ljuset, det som fungerar e bromsljus, dimljuset, blikers.. allt fungerade igår.. har tittat på alla säkringar men inget e fel??
kan ni hjälpa mej med d..

tack på förhand.. Hasse

har du spänning på säkringen till panelen?

det har jag inte testat..  ska felsöka imon lite mer... när jag tittade så hittade jag inte säkring till panelen! först tänkte jag att det va räle( lr vad d nu heter) som spökar.. men vet inte heller vilken e d jag ska titta på---

har tänkt på en sak om bilen nu har ingen spänning i säkring låda!! vad ska jag göra???

Volvo S40 turbo.

x40
1 209 Inlägg
19 december 2009
#17
behöver tips ang på hur jag ska försäka hitta felet på min vinter bil... e d nån som kan ha tips för mej..

tack på förhand

Volvo S40 turbo.

1 Inlägg
11 november 2017
#18
AudiRS6 skrev:
När jag gasar så blir det ingen rök eller liknande.

startmotor varvar hela tiden med stor kraft och jämn takt men motor vill inte starta me en gång utan efter 7-8 sekunder och då startar motoren som att den går på 10 varv och inte brrrmmm 1000 varv och då måste jag gasa med pedalen för att den ska komma till liv att uppnå 1000 varv och det tar extra 4-5 sekunder tills tomgången blir jämn.

Det var intressant att någon nämde bensintillgång vad kan det vara för nåt????????

vad det gäller instrument belysning jag har kollat alla säkringar och den som du sa att nån kan va till nåt annat också. om det skulle vara så då ska det funka för när jag tog bort säkringen klockan i själva displayen försvan och parkeringsljus abs ljus osv så om det har nåt gemensamt skulle de funka men jag tror inte att det är säkringen.

köpte idag en sk fläktmotstånd för fläkten funkar bara på max hastighet så det var det fixat.

Däremot är jag orolig för att någon sa till mig att jag skulle kolla kamedjan. och då hörde jag klickande ljud från motorrummet. inte klickande men det va nåt ljud som påminner om cykel. och då fick jag kommentarer det kan vara kamkedjanifall du inte byter kamkedjan så kan du skada ventiler tom cylindrar osv. Den ligger nu på 10500 mil och sista servicen som jag såg i boken var vid 7800 mil

vad behövs för den stora servicen för jag tror inte att den var gjord. behövs verkligen kamkedje byte?

behöver en åsikt
tack

Hej, vart sitter fläktmotståndet och vart köpte du det? Har själv samma problem!!


Sök