3192
Sök

Tig-svetsning för och med hemma-fixare

Det är kul att svetsa och hoppas att andra tycker detsamma. Är själv en glad amatör som nyss börjat...

150 335 Visningar
Uppdaterades senast 21 april 2017
116 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#1
Hej, tänkte nu starta en tråd för oss svetsare som har det mer som ett fritids-intresse som t.ex till sitt bilbygge.

Nuförtiden så ser man många extrema byggen med nästa robotliknande svetsfogar,
så här är vi lite mer "basic"

Men självklart är alla välkomna med sina bilder!

Har du även bra tips och råd är det bara att skriva...

Mvh Peter


116 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#2
Så här ser det ut när jag försöker mig på att tigga alu...
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-8c6f27f416fcf76154e4ff9db9abe821_large.jpg

En grovhuggen motorsågshållare
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-7042db98441dde9efdbd88590a954653_large.jpg

Försökte svetsa en behållare till spolarvätska
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-0dfa9b63069dfb29e7916eba793c4af2_large.jpg


6 Inlägg
20 november 2013
#3
Testa köra med lite mindre tillsatts på spolarvätske behållaren smile

34 Inlägg
20 november 2013
#4
Hur stor skillnad är det på att tig-svetsa stål jämfört med aluminium? Har själv bara tigat stål men det skulle vara kul att testa lite alu också:).

116 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#5
OskaarG: Ja och lite mer värme, detta var ett litet försök och tyvärr blir det inte mycket bättre smile
Jag har nu svetsat en ny behållare med annat resultat och annan taktik men fortfarande tjocka fogar.

Försöker fotfarande att lära mig ställa in svetsen, lite annorlunda än det jag är van vid (MIG)
Nu ska man ställa in amp, balans, hertz och tänka på att använda rotgas nu när jag bygger ett kärl.

Men tack för tipset.

------------------

_Retro_:  Aluminiet måste man värma på mer och rengörning är nästan allt om du frågar mig.
Det är lätt att få föroreningar i svetsen.
Sen är det flyktigare också, jag är bortskämd med att man kan "bygga" bättre med en MIG t.ex.

Men det är väldigt kul att försöka lära sig det.

Mvh Peter


116 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#6
Alu-lock
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-505fd8d9606467149281a4d29e44a2b2_large.jpg

Här syns mitt misstag med placeringen av plåtarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c339ef229d09b7a2d31486486b377719_large.jpg

Svetsfogen
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-4ddd8910bf22ed5796692d05c2d99fcb_large.jpg

En till med annan metod
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-b3f3cdd4e2cde9f01ebf62b6fcb1497c_large.jpg

Här är bild 2 av "misstaget"
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-f021d8947ac800a8689fa96567de7fb3_large.jpg

Och bild 3
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-94f2e0e2f7a4fed1947be6ac200def9e_large.jpg

Hemmagjord variant av rotgas i detta fallet argon.
Funkade okej men inte optimalt
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-b29f238e8e10f34f0140cdadb5b2fdd9_large.jpg

Enkel lösning smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c19e5de5164b2ca083cb7ff46af5a1ea_large.jpg

Alldeles för hög värme på kanterna och fula svetsar men tät på första försöket
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c102684c1c3dcc238fce3340ec2a20bf_large.jpg

Snabb puts bara för att se hur det kan se ut.
Mycket slip och puts kvar men för att va det första projektet så får det duga.
Funktion före skönhet big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-a3a03f1a608c71e56a2b96b29670de4b_large.jpg

Nu ska jag hitta på ett nytt projekt att svetsa ihop.
Tills dess är det bara att mata på lösa plattor.
Mvh Peter


334 Inlägg
21 november 2013
#7
Tycker inte det ser så tokigt ut? Kunde ju varit värre? tongue
Jag är dock ingen tig svetsare (Än) Men är väldigt intresserad av det och lär mig mer än gärna, så lägger en prem här för eventuellt tips & tricks! smile

Rätta mig om jag har fel, men har hört någon liten grund regel att man ska öka med 10-15 amp per millimeter gods? om ni förstår hur jag menar? eller är detta helt åt helvete fel ?smile

Mvh

Just... Awsome!

116 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#8
Kan nog stämma, jag vet själv inte.
MEN jag kör med 60 amp på 4 mm gods så det låter inte fel i alla fall.

Sen kör jag utan pedal vilket kan vara en fördel när man lär sig att svetsa (tycker jag) men jag kommer nog snart skaffa en.
Varför?
Jo, den enkla förklaringen är att utan pedal så måste man värma upp aluminiumet
innan det börjar smälta och man kan börja svetsa och sen mot slutet av svetsen
så går det lite snabbare.

Med pedalen kan man dra på ström i början och sen släppa av när metallen fått upp värmen.

Mvh Peter


7 Inlägg
21 november 2013
#9
Bra tråd.. Hur gör du rent plåtarna ? Lamellskiva eller borste?

84 Inlägg
21 november 2013
#10
Härlig sida! Har själv planer på att lära mig att tig'a smile


George
1 956 Inlägg
21 november 2013
#11
Lite kul att se detta som erfaren svetsare smile

Får jag fråga varför du använder rotgas?

För mig är det som att kasta pengarna rakt ut i luften.

Alu har ett väldigt tjockt oxidskikt som du aldrig bryter upp på rotsidan av svetsen... alltså behöver du inte ha nån rotgas då själva smältbadet aldrig kommer i kontakt med luften wink

Jag ser att du behöver lära dig en hel del basic saker som skulle hjälpa dig att få ett avsevärt bättre resultat smile

Kan kanske ladda upp nån bild på lite alu svetsar jag gjort. Om intresse finns.

Mvh
Senast redigerat av jojje81 (21 november 2013)

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

116 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#12
Bezzon: Både och faktiskt, med rena alu plattor så försöker jag köra lamell och få så bra passform som möjligt och sen svabbar jag av med aceton för att få bort smutsen och fett.

På gjutgods så kör jag en rostfri stålborste.

ohr: Det är bara att köra på, det är väldigt kul big_smile

jojje81: Mitt första försök till spolarbehållaren gick sådär, jag svetsade ihop ett slutet kärl.
När jag gjorde detta så fick jag föroreningar i smältan, ett slags svart kleg.
När jag snackade med den lokala mekaniska verkstan så sa dom att det va syret som ville ur kärlet vilket gör att syret går i smältan och förorenar så därför provade jag at "tvinga" ur syret.

Det blev inte mycket bättre men med lite mindre föroreningar.

Jag torkar av wolframet, tillsatstråden samt matrialet jag svetsar i med aceton.
Ska man göra något mer?

Ja, jag tar emot alla råd för allt jag lärt mig hitills är utav att sitta och prova sig fram.
Allt från att förstå sig på inställningar på svetsen till olika svets metoder.
För tanken är ju såklart att bli så bra som möjligt på att tigga big_smile

Och bilder är alltid välkommet.


116 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#13
Min avancerade "CAD" ritning ska visa hur jag kommer svetsa mina skarvar hädanefter.
Ni ser i dom tidigare inläggens bilder varför...

De gråa är då alu och de svarta är svetsfogen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-7a5ef4fcea5be34aedb3dc7c08459e9c.jpg


Och ni kunniga svetsare, försök att hålla er för skratt.
Alla är vi barn i början big_smile


George
1 956 Inlägg
22 november 2013
#14
Volvo214 skrev:
jojje81: Mitt första försök till spolarbehållaren gick sådär, jag svetsade ihop ett slutet kärl.
När jag gjorde detta så fick jag föroreningar i smältan, ett slags svart kleg.
När jag snackade med den lokala mekaniska verkstan så sa dom att det va syret som ville ur kärlet vilket gör att syret går i smältan och förorenar så därför provade jag at "tvinga" ur syret.

Det blev inte mycket bättre men med lite mindre föroreningar.

Jag torkar av wolframet, tillsatstråden samt matrialet jag svetsar i med aceton.
Ska man göra något mer?

.

Ett slutet kärl får man göra ett evakueringshål nånstans. Allt expanderar när det hettas upp.

Test nr två där du körde med rotgas var också helt fel.
Basic nr 1: Vad du för in måste ut. Så en pappersbit gjorde inte mycket till nytta där wink

Basic nr 2: Ta alltid reda på om din gas är tyngre eller lättare än luft. Argon är tyngre.
Alltså fyller man ner ifrån och upp. Slang nere och evakueringshålet så högt upp som möjligt.

Dock behövs det inte på alu som jag sa innan.

Här är en plåt jag bara lekte med:
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24369/24369-c65739e31d56bcd24cce8ade0756c81e.jpg

Och framsidan på samma:
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24369/24369-baa976a66b9875096cce81889a46d0fd.jpg

Basic 3: En tumregel är ca 40A per millimeter på alu. Så du har svetsat på tok för kallt dessutom.

Basic 4: Försök att ALLTID borsta rent med en REN rostifri borste precis innan du tänder ljusbågen. Då hjälper du till att bryta oxidskiktet som annars återbildas bara på nån bråkdels sekund.
Visst det blir repor men det får du polera upp sen om du vill ha det blankt.
Annars var det rätt att tvätta med aceton smile

Hoppas det var användbara tips. Finns ju så mycket mer att skriva.

Mvh

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

103 Inlägg
22 november 2013
#15
Du kan få lite bra tips till dina alusvetsar.

Ligg på ca 30-40A och ha rätt wolfram och gashylsa.
Gör rent ALLT väldigt noga! Tillsatsen också, med t-röd.
Använd en rostfri stålborste och en fil som du endast filat alu med.
Undvik rondell, använd roterande fil ist.
Ett bra utsug skadar inte heller smile

Hoppas det var något nyttig med smile Snygga svetsar med! lycka till i fortsättningen smile

116 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#16
jojje81: Hej och TACK till att börja med.
Jag har bara kört på "känsla" innan alltså självlärd.

Rotgas grejen jag provade gjorde jag precis som dom sa på den lokala mekaniska verkstaden sa till mig.
Ja, till och med den ihoprullade maskeringstejpen smile

Sen är mitt problem att när jag går ut mot kanten av plåten så smälter allt undan väldigt snabbt till och med på 60 amp.
Är balansen fel inställd då?
Har jag för mycket värme i objektet och ska ställa om så wolframet blir varmare?

Tack än en gång!
Mvh Peter




holmpa94: Hej, alla förslag är välkomna.
Tack så mycket!
Mvh Peter


George
1 956 Inlägg
23 november 2013
#17
Volvo214 skrev:
jojje81: Hej och TACK till att börja med.
Jag har bara kört på "känsla" innan alltså självlärd.

Rotgas grejen jag provade gjorde jag precis som dom sa på den lokala mekaniska verkstaden sa till mig.
Ja, till och med den ihoprullade maskeringstejpen smile

Sen är mitt problem att när jag går ut mot kanten av plåten så smälter allt undan väldigt snabbt till och med på 60 amp.
Är balansen fel inställd då?
Har jag för mycket värme i objektet och ska ställa om så wolframet blir varmare?

Tack än en gång!

Kul att tipsen uppskattas :-)

Jag kommer vid tillfälle att skriva ner en hel del bra att veta saker :-)
Just nu skriver jag från telefonen och det är inte lika trevligt.

Men som snabbt svar på din fråga. DOWNSLOPE funktionen är nått du måste lära dig att ställa in.  Och i kombination med UPSLOPE kan du göra mycket fina avslut.

Du har problem med kanten/slutet vid 60A på 4mm godstjocklek säger du.
Jag skulle kunna ha 200+++A utan problem med rätt inställda värden.

Bättre förklaring och tips kommer senare smile

Mvh

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

116 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#18
Ja, jag är säker på att jag inte har rätt inställning på svetsen.
Jag har beställt en pedal så jag kan styra lite bättre under gång också.

Kommer att labba mer imorgon då jag inte har svetsen hemmavid.
Mvh Peter


116 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#19
Testat igen med annan balans inställning och mer ström men lite tillsats
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-45f3bbf1af927a7e86d3f7cf622ccd19_large.jpg


Provade få ihop plåtar där dom inte är helt mittför varann
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-3414dd8fcf3b2f22e4c44889d5a5194b_large.jpg


Här lyckades jag doppa wolframet mitt i svetsen sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c5718bf2c3072e981b11bdc2dc3a480e_large.jpg


Här börjar det likna nåt, lite ojämnt med tillsats...
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-7ef10efb565e42d16284a51d9813f859_large.jpg


Fixar inte kantsvetsning än men det är bara att fortsätta att prova sig fram...
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-c86b7b9de5e3085b846b4e6672bccf4f_large.jpg

Thats it för denna gång//Peter


116 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#20
Då va de dags igen.
Nu med spolarbehållarbygge nr.3!

Ska det bli 3:e gången gillt!

Jag tar åt mig det som folk tipsar om och så här ser det ut för tillfället...
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-815556276f11014a7263b757ff0837e5_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-35802da4ddcda4354fff0e4db9d6b777_large.jpg

När man tycker att man gjort rent tillräckligt så borstar man ytterligare lite till.
Och framför allt, gör rent med aceton först och sen borsta av aluminiumet innan det ska svetsas.
Jag har gjort tvärtom innan och fått föroreningar i svetsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-f2e2d47d54bdd2ddaf5457fc6befedb2_large.jpg

Det har blivit bättre med mer ström, 20 amp för att vara exakt.
Har även fixat hörnena bättre denna gång, fortfarande för varmt men den sista blev ok.

Här är även behållare nr.2 som skräck exempel :-D
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-935f0ce416e408a6f3d81ae28aeba290_large.jpg

Liten närmare bild på det sista hörnet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-994dce8a276b23f6965b60c870184d8b_large.jpg

De va de.
Jag kommer med mer bilder så snart jag gjort något mer.
Mvh Peter



Sök