3262
Sök

Tig-svetsning för och med hemma-fixare

Det är kul att svetsa och hoppas att andra tycker detsamma. Är själv en glad amatör som nyss börjat...

150 340 Visningar
Uppdaterades senast 21 april 2017
116 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#41
Hallå.
Flikar in med en liten ändring på spolar burken.....

Då jag sällan har med mig en riktig kamera så blir det halvkassa mobilbilder big_smile

Som på sidan 1:
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-3ca76a0c17e6a0ce35385a43773af8d0.jpg

Ett litet snitt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-32c5d14bd873b0c0fd84cf217f56ee50.jpg

Ett litet lock:
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-d3fa1c35feacd874cdb812ec8c17b4cd.jpg

Borra ett hål på 40 mm:
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-b9d2aff73311e31f98e79fe9fcc9ab84.jpg

Och så har man sig en liten spolarbehållare där man använder sig av org. påfyllningsrör:
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-003d13edc16115de0f2952bdc8fe8a24.jpg

Med liten snabb polering (som knappt syns på bilden):
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-a215ff3e6b548e017eff71b5e25c447f.jpg

Till nästa gång.....
//Peter


298 Inlägg
5 maj 2014
#42
Det märks att du har övat! Börjar se riktigt bra ut.

116 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#43
Tackar.
Lång väg kvar dock :-)


97 Inlägg
7 maj 2014
#44
Lägger prem och hoppas att du laddar upp fler bilder!

Vill själv lära mig att TIG-svetsa smile

Någon som kan rekommendera en bra TIG-svets?

Det ska synas att en bil inte är original, men man ska inte kunna se vad som är bytt - Definitionen av clean

116 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#45
Mitt tips är att kolla efter en som är 3-fas.
Upplever att dom är lite mer "stabila" vid t.ex tändning.
Jag har 1-fas och ibland får jag "skrapa" igång den.

Bilder blir det igen när jag drar igång och svetsar ic rör och kanske en annan vevhus ventilation.

//Peter


116 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
#46
Då har man börjat med ic rör.
Tunt jä*vla gods som jag inte riktigt grejar men vill man göra allt själv så får det bli som det blir ibland lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-52a3c6ec62475d8eebf19f6ebe3051f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-fafd07349079b84c44fd5d011738ffdb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-0785a96bb36d9ded7466903e2ff5721e.jpg

Och en liten stopp så inte slangen hoppar av...
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-b13bc1ba16263df6bf35453a8e11fe7e.jpg

Förhoppningsvis så fortsätter jag snart med andra sidan.

//Peter


1 938 Inlägg
1 juni 2014
#47
Ser riktigt bra ut för att inte vara svetsare, håller garanterat för dom låga tryck du skall ha där.
Lite jämnare med tillsatsen så blir det snyggare också smile

159 Inlägg
1 juni 2014
#48
https://www1.garaget.org/archive/200/199456/348045/large_348045-3400643.jpg


Polaren svetsa ihop en catchtank till 244an, va tycks om resultatet?


116 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
#49
Glesmark: Ja, jag provar mig fram vad som är snyggast, rikligt med tillsats eller så lite som möjligt.
Sen är jag riktigt kass på att följa rundningen på röret, antingen för långt ifrån eller så kör jag wolframet ner i smältan :-D


Screampipe: ser riktigt gött ut!


116 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
#50
Då har jag gett mig på tryckrör nr.2 och det har inte varit smärtfritt.
Något jag är riktigt bra på är att köra wolframet ner i smältan och förorena svetsen roll

Here we go....


Passform är som sagt mycket viktigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-99f1b6641e4f7a2b043cc338cde27bce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-5e3ba0ed3f1cf829baeb04d8ae0b299a.jpg

Det svarta som syns är då där wolframet som gjort kontakt
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-73c4847083cb4b1e0169c5104c5d5ea4.jpg

Sen ska allt poleras också, men de får bli ett senare projekt
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-0b6732e3f20ba2bd707ec335815cc5bf.jpg


Det var allt för denna gång.
//Peter


730 Inlägg
1 juni 2014
#51
Detta måste följas!

George
1 956 Inlägg
1 juni 2014
#52
Tycker inte du ska klaga... du har blivit bra mycket bättre än dom första bilderna du la upp iaf wink

Helt klart godkänt för en hemmapulare wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

116 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
#53
Jo då, jag gör det för att det är roligt att göra det mesta själv.
Då blir man inte en expert när man gör lite här och lite där.
Det ska vara kul att bygga annars kan jag lika gärna sitta hemma och samla på frimärken istället :-D
Sen har jag inget riktigt garage att stå i utan jag får göra ett litet "projekt" i taget.
//Peter


116 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
#54
Då är poleringen påbörjad.
Detta blir ingen super finish då man kan stå i timmar och polera.
Och sån lust har jag tyvärr inte plus att de ska ju bara sitta på en "traktor" big_smile

Här va de lite repor så först våtslip med 1200 papper och även slipat den vita rengörings effekt som blir vid svetsningen.

Dumpröret lite slipat
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-7592137add1f2ff53275ac323037c888.jpg
Polerat med lite autosol
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-8baa14be2dd7ea77af0140cb9b3ec9fe.jpg
slipat lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-ae13603673179f717d96a8443140951e.jpg
grovpolerat
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-309c5f381cd19047a9e93c275c37a864.jpg
syns lite dåligt men så här ser det ut för tillfället
https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-b99cc3abb4d6806ee9f1657e6953a41c.jpg

Nu väntar jag på lite delar så snart ska det svetsas anslutning till tomgångsmotor
och sen ska de poleras och monteras...

//Peter


116 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#55
Ännu ett projekt avslutat!

Som jag skrev innan så kan man stå och polera i timmar men det har jag nu inte gjort.
Ska bara byta lite slangklämmor sen är det klart.
Jag låter bilderna tala för sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-8579df14753edc9608f3190003c0beb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/110/109691/109691-0f14b8761e09678fdab0c7474858ffbf.jpg

Det var det för denna gång.
Nästa projekt dröjer för nu har jag haft semester så då hinner man ju med lite mer.

Ha de så länge.
//Peter


26 Inlägg
3 juni 2014
#56
Ser riktigt fint ut!! :-)


69 Inlägg
3 juni 2014
#57
Lägger prem, alltid kul att se fina svetsarbeten smile

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

298 Inlägg
4 juni 2014
#58
Ett litet trix är att ritsa på båda sidor skarven så är det lättare att ha koll på svetsens bredd.
Att gå igenom rörelsen innan man tänder svetsen så man kollar att inte slangpaketet häktar och att man kan nå dit man har tänkt underlättar också.

George
1 956 Inlägg
4 juni 2014
#59
Riktigt bra tips Baldrik nästans så man glömt bort knepen själv smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

116 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
#60
Baldrik: Bra tips med ritsningen.
Dom andra knepen kör jag dock med redan big_smile

//Peter



Sök