2407
Sök

Kortslutning hjälp!

85 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Vi håller på med en m20b25 som för närvarande sitter i en BMW E30 kaross.
Motorn kommer från en e34 kaross.
Motorn är "sneak - Turbo konverterad".
Polaren inskaffade bilen då alla elektriska kopplingar och tidigare fel är helt okända:

SÖKER ORSAKER/EN TILL VARFÖR DET BLIR KORTSLUTNING I DE STÅLOMSPUNNA SLANGARNA:

- problem 1 -
(vid läge 50 hos tändningslåset för att ge signal till solenoiden, startmotorn knackar och hackar samt låter bara allmänt konstigt, det ryker och har sig i de stålomspunna slangarna), startmotor byts ut
- problem 1 -


-NUVARANDE PROBLEM  -
(försök 1 ny startmotor, startmotorn gick runt och bilen hoppade igång, bilen dog sedan. Försök 2 hackar startmotorn och låter konstigt [inte som vid problem 1 utan nu klickar den likt dålig jordning] och det börjar genast rycka och gnistra i de stålomspunna slangarna:

x Blocket till turbo
x Turbo till sandwich adapter
x sandwich adapter till oljekylare
x oljekylare till motorblock

Slangarna är isolerade från varandra, har försökt mäta med kretsmätare (biltemas voltmeter) samt leda efter konstigt kablage längs med härvan.

- NUVARANDE PROBLEM -

Tack på förhand

Mvh

// Mbmanen\\
___________
    _______
       ___
Senast redigerat av MBmannen (21 november 2013)


5 119 Inlägg
21 november 2013
#2
Sätt dit en jordkabel till motorn eller byt den som sitter där.
Så gjorde en bil för mig när jordkabeln lossnade. Du har säkert jord genom avgasröret och mot fronten och oljekylaren smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

85 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#3
Tack för tips: testade med jordkabel men tog inte bort gamla,

kul projekt merca projekt du har !

// M



Sök