4201
Sök

Lagerqvist 740 T5 "vardagsstuk!

Volvo 740 med T5, Fjärde jag bygger! Blir vardagsstuk på denna!

25 867 Visningar
Projektet avslutat 24 februari 2014
46 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#1
Då var det dax igen! Men först lite bakgrunds info!!

Har tidigare byggt 3st t5 maskiner i olika karosser!

Den första jag gjorde var tänkt endast som vinterbil och isbil, motorn i den första helrenoverades och fick H-profil i sig! La inte ner så mycket tid på att motorrummet skulle se orginal ut, utan det mesta byggdes för smidighetens skull!

Karossen hade sett sina bättre dar, men den va grymt go, trots orginal turbo m.m!

http://s22.postimg.org/n96xszwa5/large_282351_2799483.jpghttp://s21.postimg.org/mu09e62fn/282351_2799349.jpg
http://s11.postimg.org/878b7llnz/282351_2649974.jpg


Bil nr 2, var en 960 -92 som var ombyggd av tidigare ägare! Denna gången la jag ner mycket tid på utseendet i motorrummet, ville att den skulle se så orginal ut som möjligt. Tycker själv att jag lyckades rätt bra med detta. Fick inte tag i någon reg tid så det fick bli att besikta först! På bes la dom först inte märke till att det satt en femma i isället för en sexa, det var först när de klagade på att det satt en manuell låda istället för automat jag berättade att de missat något i motorrummet! smile

http://s21.postimg.org/immxlmwnn/large_309955_2933750.jpghttp://s17.postimg.org/jbhfegn4r/large_309955_2933754.jpghttp://s21.postimg.org/3mhpvb9hv/309955_2933755.jpg



Parallelt med dessa så har jag under åren byggt på en Nissan 200, köpte en tom kaross för många årsen! Skulle först bygga audi femma i men den byttes senare ut till en vit femma!

Bilen såldes tyvärr precis efter den blev färdigt! Ångrar mig en del faktiskt Riktig läskig bil att köra! Trots bara K24, grönaspridare och 3tums lmm, så gick den riktigt gott! Med lite goa stötdämpare och fullbur så var den hård i karossen!

http://s17.postimg.org/vpuk3xixn/large_131467_2934001.jpghttp://s8.postimg.org/r8uhaxbo1/131467_2933998.jpg
http://s24.postimg.org/596xg1t4x/large_131467_2934000.jpg



Dessa bilar kan ni beskåda på garaget!
http://www.garaget.org/Lageron



Köpte i somras en 850 T5 som ej startade!
Visade sig att kamremmen troligtvis hade hoppat, för ett par insugsventiler var krokiga! När jag väl började riva ur motorn så satt allt i stort sett löst! turbon var inte åtdragen, motorfästen var lösa m.m
Kändes som att nån inte hade vart helt ärlig!!!

Men skit samma, toppen byttes, nya packningar m.m fick det bli!
Kamremsats, vattenpump och det runtom kring byttes!

Började köpa på mig lite rakställnings delar, och lite senare stod motorn färdig för montering i kaross!

Då var det bara dax att hitta en!
Ville ha en riktigt fin kaross denna gång, åkte och kolla på ett par st men tyvärr så är de flesta sämre än vad folk uppger!

Hittade till slut en riktigt fin!
15000mil, 3 ägare och taklucka! Perfekt! smile

Har tyvärr inga riktigt bra bilder på den! Men har har har vi en iallfall!

http://s22.postimg.org/hoz1w3mst/bild_1.jpg

Jrc.nu

1 677 Inlägg
21 november 2013
#2
Prem lagd! smile

218 Inlägg
21 november 2013
#3
Dina tidigare byggen såg riktigt bra ut. Prem lagd!

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

2 121 Inlägg
22 november 2013
#4
prem lagd dig man ska vända sig till sen när de gäller att montera en rak ställd 5 i någon rolig kaross som vardags bil tongue


46 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#5
Tackar för prem, och kommentarer! smile

Bilen är igentligen helt klar, håller på att små kör nu och  testar den!

Har haft problem med kylet då övre anslutningen var trasig, har försökt att laga den men kommer att köpa ett nytt kyl istället! Självklart kör jag med tropikkylet! smile

Tänkte lägga upp lite bilder från byggtiden!

Dag 1 Måndag
Jag började med bilen en måndag kväll! Körde in bilen på jobbet efter jag slutat, och började med att byta fjädrar, fick en uppsättning av brorsan som han tyckte att hans bil va för stötig med dessa på smile


http://s2.postimg.org/j31cmhbid/1_3.jpg

http://s22.postimg.org/4mz4hsq7x/1_2.jpg

Bilen blev ca 3cm lägre, kan va gott att få ner den lite till men det får vänta! Tänkte lösa reg och besiktning först!
http://s14.postimg.org/udt16x97x/3_1.jpg



Samma kväll bytes även soppapump, fick bli en Walbro gss342, som hade blivit över sen min evo 1!

http://s24.postimg.org/ohjbyr22p/1_4.jpg
Fräsch lucka!!

http://s18.postimg.org/kjw48a7xx/1_5.jpg
Lite skillnad storleksmässigt! smile
Senast redigerat av Lageron (23 november 2013)

Jrc.nu

46 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#6
Lite bilder på kabelhärvan!
Rensade ur den på Ac kablar, hastighetssignalkablar m.m! plockade ur de kablar jag vill ha in i kupen, tex som varvräknare,12v tändning, generatorlampa, lambda lampa m.m. Drog i nya kablar för sepertaspolar! Fick bli en st 4kvadrat som 12v till spolarna och 0,75kvadrat till signal!

Allt drogs till kontaktstycket, där jag placerar relä till spolarna, huvudrelä, relä till fläkt och diagnosuttag!

Köpte kabelstrumpor på ebay, för att få en snygg installation men också för att det blir mycket smidigare än med vanlig eltejp eller plastslang!

Nån som behöver hjälp med härva så får ni hojta till! smile


Kontakter till spolar och spridare m.m!
http://s16.postimg.org/y9jt24nht/9_1.jpg

http://s23.postimg.org/kxjdzh8x3/9_3.jpg

A och B härva färdiga, samt kablage till fläkt!
http://s18.postimg.org/qkr8jghj9/9_2.jpg

Jrc.nu

46 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#7
Dag 2 Tisdag

Får hjälp av brorsan att tvätta gamla motorn, samt att vi börjar släppa på kardan, motorfästen, bränsle, elhärva, vattenanslutningar med mera!



http://s12.postimg.org/mn1ceivmx/1_1.jpg

Titta runt huven, inte ofta de är så rena runt kanterna smile
http://s18.postimg.org/7y1yrw2x1/7_1.jpg

Brorsan är aktiv!
http://s8.postimg.org/7eehzfs4h/7_3.jpg


http://s24.postimg.org/wgmjnamvl/8_5.jpg
Vi lyfte ur motorn komplett med växelåda och grenrör, första biten på avgassystemet!

http://s11.postimg.org/vejft3rlr/8_1.jpg

Sedan in med bilen i tvätten igen för att fetta av och blåsa rent motorrum och motorbalken! blev riktigt rent! Roligare att skruva då!!
http://s11.postimg.org/pk4hw8kfz/8_2.jpg

Bonus bild, fin invändigt, blåa inredning är ingen favorit men det är helt okej ändå!!!
http://s9.postimg.org/6ju92l9x7/7_2.jpg
Senast redigerat av Lageron (23 november 2013)

Jrc.nu

Rinnings letare
70 Inlägg
25 november 2013
#8
Ska följas! smile


2 121 Inlägg
26 november 2013
#9
blir ju riktigt skyst ser bra drygt ut med elsystemet men ska göra samma sak sen så kanske får se vad man säger tongue


46 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#10
Fortsättning Dag 2 Tisdag

Efter tvätten var det dax för T5an, vi tog ner den från motorstativet och parade ihop den med M90 växellådan. Svänghjul och koppling hade jag tidigare monterat! Ny olja blev det i lådan medans det är smidigt att komma åt!


http://s23.postimg.org/ai4y1tuuf/8_4.jpg


Motor på plats!
http://s16.postimg.org/40xe654hd/6_1.jpg

Tanken var att få dit spakställ och kardan samma kväll! Tyvärr så hade jag inte fått med mig spakstället från polarens garage, så det fick bli att montera nytt stödlager och kapa ur lite i fronten för orginal intercooler!


http://s21.postimg.org/7gnt33nsj/6_3.jpg


Slut på dag 2 smile

Jrc.nu

46 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#11
Då var det dax igen Dag 3 Onsdag

Spakstället är hämtat, så brorsan får montera det plus att han fixar dit kardanen! Han får även plocka lite med intercoolern och kylet!

Själv så börjar ja med avgassystemet!
Kör med 2.5 tumssystem fram till 850 katten sedan är det orginal 740! Ev blir det 2.5tums system resten med men det är såfall efter Reg.

Downpipebygge!
http://s10.postimg.org/b7b0atyd1/6_5.jpg


Kapade av orginal downpipefläns från 850n, passar perfekt att gå på med 2.5tums på den, flexböj och sedan anslutning till katt!

Köpte V-bands flänsar billigt på Ebay, bra kvalite på dessa och 1/3 pris av det som de svenska "styling" nätbutikerna säljer för!

http://s22.postimg.org/6i489cs8d/6_4.jpg


Smidigt om man vill lossa på grejorna nångång och tätt blir det smile

Satte ett avgasfäste på växellådan så att det inte frestar för mycket i turbon!
http://s24.postimg.org/8n9b5qzpt/4_1.jpg

Mycket mer han vi tyvärr inte på dag 3!

Jrc.nu

46 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#12
Dag 4 Torsdag
Drog iväg efter jobbet till Swedol o fixade en pressad slang till bränslet! Fick även bli en slangbit till returen!

Torsdagen gick istörsta del till att bygga tryckrör! Behövde igentligen bara bygga ett nytt på insugs sidan. På turbosidan kunde jag använda mig av ett orginal som kapades och förlängdes!

Använder mig av luftbox från 940 turbo och även siliconslangar som är orginal! Allt för att få ett så orginal utseende som möjligt!


http://s2.postimg.org/5wx4p3uhh/2_2.jpg

http://s12.postimg.org/z1248fell/5_1.jpg


http://s9.postimg.org/mu8b4y1dn/2_4.jpg

El på ingång, har fastnat för att avända orginal 850 låda, många använder ju sig av 960 lådan, men får ju plats med både JG box, huvudrelä, och relä till spolarna i 850 lådan! Sen så sitter ju boxen smidigt och den är lätt att byta ut!
http://s23.postimg.org/5rf6e1enb/2_5.jpg


Sätter även distanser vid krängningshämmaren, har två polare som kört det på sina så har gjort det på mina med! Ett tips till er som inte vill lägga en tusenlapp på ett 760 stag! Vågar inte säga om det skulle bli sämre, men har inte upplevt någon skillnad!


http://s23.postimg.org/aisu1abmv/4_2.jpg

Jrc.nu

46 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#13
Har idag bokat reg och besiktningstid! Blev om en vecka så det blir kul! Nån som vet om man måste ha original ratt på besiktning??

Har även bytt kylet och monterat oljekyl! Bilder på det kommer! smile

Jrc.nu

198 Inlägg
27 november 2013
#14
Detta verkar ju vara det ultimata busbilsprojektet! En fräsch 740 kaross, man byter motor och rakställer och fixar lite el och sen bara att regga eller? Jag är inte så mycket för Volvo men jag börjar bli riktigt sugen att bygga 740 med t5 pga att det verkar så lätt och du får en ganska så potent maskin! Inspirerande projekt!

MVH Gabbe
Permanent fartblind

46 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#15
ahG16 skrev:
Detta verkar ju vara det ultimata busbilsprojektet! En fräsch 740 kaross, man byter motor och rakställer och fixar lite el och sen bara att regga eller? Jag är inte så mycket för Volvo men jag börjar bli riktigt sugen att bygga 740 med t5 pga att det verkar så lätt och du får en ganska så potent maskin! Inspirerande projekt!

Haha smile Vad bra att de är inspirerande, bara till att bygga smile men jag kanske får det att låta enkelt men man får ju inte direkt ha tummen mitt i näven wink

Är fjärde jag bygger och har hjälpt några andra med för den delen, så för min egna del så vet jag precis hur jag vill ha det! Samlat på mig kunskap om vilka delar jag behöver och vart jag hittar dom! Hur jag ska bygga, var de ska kapas, vad som behövs vara Custom,  vilka kablar jag behöver, vilka jag inte behöver, vad som skarvas med vad m.m! Bygger med mycket original delar men tyvärr är det inte plugandplay :p

Reg är smidigt, åker man original, så blir det inga problem! smile

Är det första gången får man nog räkna med att det tar lite tid! wink

Jrc.nu

46 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#16
Dag 5 Fredag

Denna kvällen får jag hjälp av frugans bror Johan! Har hjälpt han med elen i hans nybyggda T5a, så nu får han betala igen!
Han går på bromspedal och kopplingspedal eftersom bilen var en automatare! Även slavcylinder och en go moccaratt monteras smile

http://s15.postimg.org/shu7ky7kn/2_3.jpg


Själv kör jag på med elen! Fick JG boxen på posten en vecka tidigare! Riktigt bra grejor och även Görgen är en trevlig prick att ha o göra med!

Drar in en mångledare iin i kupen. Där kopplar jag på mig på varvräknare, oljetryck, generatorlampa, vattentemp, lamdalampa, checkengine. Kopplar på mig på tändning plus i säkringscentralen! Använder säkring 7 som är ledig! Kopplar även in bränslerelät, som får ligga vid de andra reläerna!

Eftersom jag kör med luftbox från 940 turbo så får batteriet inte plats på högersida, vill inte ha det på vänstersida vid boxen så placerar det istället i bagagen!


http://s15.postimg.org/8gpvhztuf/bild_2.jpg


http://s18.postimg.org/44ehilps5/bild_3.jpg

Alla tryckrör monteras så nu börjar det likna nått


http://s21.postimg.org/6ekin671v/5_5.jpg

Jrc.nu

60 Inlägg
3 december 2013
#17
Ser bra ut! Håller själv på med en 745 t5 men går jävligt trögt just nu, men kul med lite inspiration smile
Kör hårt!


46 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
#18
bingokrull skrev:
Ser bra ut! Håller själv på med en 745 t5 men går jävligt trögt just nu, men kul med lite inspiration smile
Kör hårt!

Kul o höra!!! bara till att köra på gött när det är färdigt smile

Jrc.nu

46 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#19
Dag 5 Lördag

Blir ett par timmar på Lördagen med!

Alla el kopplas klart!

Motorn jordas med en 50kvadrat i rambalken!

Kopplingen luftas, stöter dock på problem med att slavencylindern läcker vid slanganslutningen!

Gör ett försöka att start, motorn går runt men hoppar tyvärr inte igång! Kollar felkoderna med hjälp av diagnosuttaget, får felkod att kamlägesgivaren saknas!

Hade lite tur och kom över en 855 T5 -94 renoveringsobejekt nån vecka tidigare, åkte upp och hämtade den givaren på söndagen! Därefter startar motorn! Har efter det små grejat med lite saker! Blivit nytt tropikkyl, oljekyl och lite små puts!



Regg och besiktning imorgon med, håller tummarna smile


Här kommer ett par färdiga bilder på bilen och motorn!

http://forumbilder.se/CGD2U/img-1260.JPG

http://forumbilder.se/CGD2U/img-1281.JPG

http://forumbilder.se/CGD2U/img-1324.JPG

http://forumbilder.se/CGD2U/img-1296.JPG

http://forumbilder.se/CGD2U/img-1250111.jpg

http://forumbilder.se/CGD2U/img-1346.JPG

http://forumbilder.se/CGD2U/img-1266.JPG
Senast redigerat av Lageron (6 december 2013)

Jrc.nu

467 Inlägg
5 december 2013
#20
Klockren jävla bil. Precis i min smak



Sök