4357
Sök

Bilprovningen pajja min motor? bmw 525 tds

5 131 Inlägg
26 november 2013
#21
pim_pim skrev:
H3dlund skrev:
Rasar den av detta hade den rasat förr eller senare.

En frisk motor ska klara av det utan problem.

//En som varvstoppar dieselbil varje dag. wink

Hehe exakt.

OM603 på 43k fick smaka varvstopp hela vintern förra året. cool

Min förra om603a gick 3 år som bla isbil och med maxad pump, gick lika bra när den skrotades pga en kabelbrand smile motorn knackar å går ännu smile mil okänt men gått långt smile 
Har även en kompis som hade en w124 med om605 som gått över 90k och 3 haft pojkar med nytagna körkort som brukare dom senaste 10 åren även den har överlevt och gick bra tills den tyvärr blev skrot sad

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 738 Inlägg
26 november 2013
#23
Har haft praktik på bilprovningen ja. Och alla äldre dieslar varvade dom ur ganska rejält 6000 varv typ, varför vet jag inte men så gjorde dom iaf med alla gamla diesel bilar tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 november 2013
#24
Henkix skrev:
Har haft praktik på bilprovningen ja. Och alla äldre dieslar varvade dom ur ganska rejält 6000 varv typ, varför vet jag inte men så gjorde dom iaf med alla gamla diesel bilar tongue

Hoppas jag inte, få äldre dieslar som varvar så mycket (VW?)

Men som sagt, det är rökgastätheten vid fullast dom mäter.

Ska man rejsa är det alltså bemz-dieslar som gäller, det är tydligt wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

pim_pim
26 november 2013
#25
mb_pucken skrev:
pim_pim skrev:
H3dlund skrev:
Rasar den av detta hade den rasat förr eller senare.

En frisk motor ska klara av det utan problem.

//En som varvstoppar dieselbil varje dag. wink

Hehe exakt.

OM603 på 43k fick smaka varvstopp hela vintern förra året. cool

Min förra om603a gick 3 år som bla isbil och med maxad pump, gick lika bra när den skrotades pga en kabelbrand smile motorn knackar å går ännu smile mil okänt men gått långt smile 
Har även en kompis som hade en w124 med om605 som gått över 90k och 3 haft pojkar med nytagna körkort som brukare dom senaste 10 åren även den har överlevt och gick bra tills den tyvärr blev skrot sad

Redigt trevliga motorer ! smile

5 131 Inlägg
26 november 2013
#26
pim_pim skrev:
mb_pucken skrev:
pim_pim skrev:

Hehe exakt.

OM603 på 43k fick smaka varvstopp hela vintern förra året. cool

Min förra om603a gick 3 år som bla isbil och med maxad pump, gick lika bra när den skrotades pga en kabelbrand smile motorn knackar å går ännu smile mil okänt men gått långt smile 
Har även en kompis som hade en w124 med om605 som gått över 90k och 3 haft pojkar med nytagna körkort som brukare dom senaste 10 åren även den har överlevt och gick bra tills den tyvärr blev skrot sad

Redigt trevliga motorer ! smile

Finns inge bättre dieselmotorer än merca dieslar med radpump smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 738 Inlägg
26 november 2013
#27
twin_cam skrev:
Henkix skrev:
Har haft praktik på bilprovningen ja. Och alla äldre dieslar varvade dom ur ganska rejält 6000 varv typ, varför vet jag inte men så gjorde dom iaf med alla gamla diesel bilar tongue

Hoppas jag inte, få äldre dieslar som varvar så mycket (VW?)

Men som sagt, det är rökgastätheten vid fullast dom mäter.

Ska man rejsa är det alltså bemz-dieslar som gäller, det är tydligt wink

jag kollade på varvmätaren på en av alla bilar som varvades ur bara för jag blev nyfiken på hur mycket dom varvar ur bilarna, detta var en merca diesel o då stod varvräknaren på 5900varv typ smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

441 Inlägg
26 november 2013
#28
Dum fråga men varför skulle de vara skyldiga till att din katalysator gick sönder efter besiktningen? Har svårt att tänka mig att bmw har konstruerat en katalysator som inte tål att bilen varvas. Att skylla på bilens ålder är ju BS, då kan man ju säga att man får bromsa försiktigt vid bromsprovet då bilen är "gammal"


Med lem
1 127 Inlägg
26 november 2013
#29
pompe90 skrev:
H3dlund skrev:
Rasar den av detta hade den rasat förr eller senare.

En frisk motor ska klara av det utan problem.

//En som varvstoppar dieselbil varje dag. wink

varvstoppar du en 40k mil diesel varje dag? Coolt..

Inge bitter du inte?

Anledningen till att diesebilar inte varvar så mycket är för att det är svårt att få till en bra förbränning på höga varvtal. Man flyttar därför ner registret, registret avtar ganska tidigt och det är därför ganska lönlöst att varva en diesel högt.

Däremot ska de hålla för lite varv, varvstopp klarar en motor av.


Fotograf
1 319 Inlägg
26 november 2013
#30
mb_pucken skrev:
pim_pim skrev:
mb_pucken skrev:

Min förra om603a gick 3 år som bla isbil och med maxad pump, gick lika bra när den skrotades pga en kabelbrand smile motorn knackar å går ännu smile mil okänt men gått långt smile 
Har även en kompis som hade en w124 med om605 som gått över 90k och 3 haft pojkar med nytagna körkort som brukare dom senaste 10 åren även den har överlevt och gick bra tills den tyvärr blev skrot sad

Redigt trevliga motorer ! smile

Finns inge bättre dieselmotorer än merca dieslar med radpump smile

säger bara cummins smile

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Forummoderator
26 397 Inlägg
26 november 2013
#31
fredda_king skrev:
mb_pucken skrev:
pim_pim skrev:

Redigt trevliga motorer ! smile

Finns inge bättre dieselmotorer än merca dieslar med radpump smile

säger bara cummins smile

Eller Detroit Diesel..men..nu kanske man frångår ämnet lite..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

408 Inlägg
26 november 2013
#32
H3dlund skrev:
pompe90 skrev:
H3dlund skrev:
Rasar den av detta hade den rasat förr eller senare.

En frisk motor ska klara av det utan problem.

//En som varvstoppar dieselbil varje dag. wink

varvstoppar du en 40k mil diesel varje dag? Coolt..

Inge bitter du inte?

Anledningen till att diesebilar inte varvar så mycket är för att det är svårt att få till en bra förbränning på höga varvtal. Man flyttar därför ner registret, registret avtar ganska tidigt och det är därför ganska lönlöst att varva en diesel högt.

Däremot ska de hålla för lite varv, varvstopp klarar en motor av.

det håller jag med dig om. Har inte sagt något annat. Det jag menade var endast att en oöppnad motor med 40-50k mil på mätarn inte skall utsättas för sådana varvningar flertal ggr om man inte vet att motorn är i sådant skick att man kan göra det. Alltid något som går sönder annars, och nej jag tycker  inte att som vissa skriver " då har det varit trasigt innan". Hur vet man hur väl en sådan mår i lager, packningar osv om man inte är tillräckligt bilkunnig...
Om den går igenom besiktningen och inte våldas med så kan dom hålla länge utan att bli "öppnade".

sen att någon varvstoppar sin bil varje dag tycker jag inte är "coolt" oavsett om det är en diesel, bensin,etanol, metanol -driven fordon. Tycker snarare hur duktiga förarna är som jag tycker är "coolt". wink

förövrigt så kan jag även skriva något till TS, du lär inte få ersättning. Ett sådant fel som har konstaterat händer på vilken bil som helst ändå med jämna mellanrum. Tycker inte det är skäligt heller då felet ej uppkom under besiktningen.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

Muttley
26 november 2013
#33
Prata med platschefen och se om de kan pröjsa en katalysator. Går för 1500-3000 på bildesbasen.  Ny kan du nog glömma gissar jag på.
En katt ska tåla det ja, aldrig några problem med de dieslarna jag kört runt med som gått över 60 och fortfarande original katt wink

377 Inlägg
26 november 2013
#34
Har väldigt svårt att tro att dessa varvningar skulle göra denna inverkan på din katalysator.
En katt tål mycket och 40k mil på en katt tycker jag är jävligt bra..
Det där kalaset får du nog stå för själv, det ska katten tåla om den är frisk.


Meister
6 763 Inlägg
26 november 2013
#35
Herregud... En katt som är 20 som faller isär efter besiktningen var garanterat kass redan innan du kom dit. Sluta grina och köp en ny katt och åk in och besiktiga om skiten. Eller så kör du soporna till skroten direkt


Sothora <3
1 201 Inlägg
27 november 2013
#36
eller bara passa på o tömma katten på innehåll:) mer puuulver till dig:)

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Ung&Dum
430 Inlägg
27 november 2013
#37
Herregud ... varför sa du inte rakt ut direkt istället för att sitta här och gråta ut , tänk om alla kunde få ersättning för delar som gått sönder efter besiktningar.....Byt katten och stäng munnen

In hoc signo vinces

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 november 2013
#38
Skulle väll kunna säga utan att ljuga att jag kör som ett svin med min 35k milade tds med evrymod och 2 bar laddtryck dagligen och den går fortfarande som en pärla, varvar nästan jämt 5-6k rpm vid lek och acceleration.

Men och andra sidan så är väll m51d25 inte direkt kända för att va dom bästa moterna men går det sönder så må det väll va hänt då, bara byta motor och se glad ut smile
Senast redigerat av _Glenne_ (1 december 2013)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

18 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#39
Värst vad alla blev otrevliga helt plötsligt, jag slutade "grina" för många inlägg sedan..

Men eftersom alla här är världsmästare på allting kan ju ni tala om för grinputte här vad som är fel nu.. Monterade bort katten och bilen gick bra, tömde då innehållet och monterade tillbaka. Nu är den likadan som innan..

3 259 Inlägg
2 december 2013
#40
Gick bilen bra med katten bortplockad och avgassystemet helt öppet men inte så fort du stoppade tillbaka allt? Den gick alltså inte upp i temp och gick som den skulle? Låter ju helmysko...

Men om den bara går illa och inte svarar på gas så kan det ju bara stopp i avgasröret nånstans...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök