3200
Sök

Vad kommer det att kosta? 240 eller 244 upp till 350-400hk

250 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
#1
Jag har funderat på att trimma en 240 eller en 244 hur mycket kommer det att kosta mig ungefär att få upp den i 350-400 hk?

Om någon vet på ett ungefär eller vad ni skulle tippa?


2 123 Inlägg
13 november 2006
#2
gorre skrev:
Jag har funderat på att trimma en 240 eller en 244 hur mycket kommer det att kosta mig ungefär att få upp den i 350-400 hk?

Om någon vet på ett ungefär eller vad ni skulle tippa?

Bra fråga, har varit uppe många gånger förut så sök du.
Du borde ju iaf ha en budget på 200000k för den effekten.
Det är inget man gör på en handvänning direkt.

workoholic
146 Inlägg
13 november 2006
#3
en fördel e ju om du köper en bil från 75 lr tidigare så du kanbyta motor o så en 850motor hade vatt en bra grund

Sleeper
3 084 Inlägg
13 november 2006
#4
kan du ju köpa en supra ist

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

250 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
#5
deanrobert varför just före 75


sushi då är det ju inget status längre:)


2 123 Inlägg
13 november 2006
#6
gorre skrev:
deanrobert varför just före 75


sushi då är det ju inget status längre:)

Är en 240 mer status än en supra ?
Tra på trissorna för i så fall säljer jag min och köper 10st 240is.

Sleeper
3 084 Inlägg
13 november 2006
#7
hehe... nej det eju klart =P

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

250 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
#8
det är det ju tänk dig att du har en supra och en 240 som går lika hårt då är det så mycket coolare med 240


9 108 Inlägg
13 november 2006
#9
gorre skrev:
det är det ju tänk dig att du har en supra och en 240 som går lika hårt då är det så mycket coolare med 240

Det beror på om man är volvoraggare eller om man uppskattar snygga bilar.

400hk är extremt om du ska ha en 240-motor.. Lättare att byta till en 850-motor som är betydligt mer trimvänlig. Räkna med en stoor budget, sedan behövs matchande bromsar och hjulupphängningar.. Är det värt det?


250 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
#10
MilleN skrev:
gorre skrev:
det är det ju tänk dig att du har en supra och en 240 som går lika hårt då är det så mycket coolare med 240

Det beror på om man är volvoraggare eller om man uppskattar snygga bilar.

400hk är extremt om du ska ha en 240-motor.. Lättare att byta till en 850-motor som är betydligt mer trimvänlig. Räkna med en stoor budget, sedan behövs matchande bromsar och hjulupphängningar.. Är det värt det?

ca hur stor skulle du tippa?


workoholic
146 Inlägg
13 november 2006
#11
gorre läs tråden att besiktiga med annan motor än orginal så fattar du vad jag menar

9 108 Inlägg
13 november 2006
#12
gorre skrev:
ca hur stor skulle du tippa?

Omöjligt att säga på rak arm då jag inte är insatt i Volvo. Som sagt, 400hk är extremt, 100.000kr klarar du dig absolut inte på om du vill att det ska hålla längre än en sommar.


workoholic
146 Inlägg
13 november 2006
#13
MilleN skrev:
gorre skrev:
ca hur stor skulle du tippa?

Omöjligt att säga på rak arm då jag inte är insatt i Volvo. Som sagt, 400hk är extremt, 100.000kr klarar du dig absolut inte på om du vill att det ska hålla längre än en sommar.

nja du skulle kunna klara dej under 100k men då får du använda lustgas o oktanbooster alternativt racesoppa sen e de som sagt int bara o slänga i en 850 motor o lite chip avgas filter headers fulportning o lustgas mm mm du måste ju ha en ordentlig vxlåda har hört om olk som kör me alpinalådor till volvo o d e ju som sagt dyrt men 100k e nog ingen omöjlighet men då får du göra mkt själv o skippa biran i vinter

250 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
#14
ja blir det ett bygge så gör jag allt förutom bearbetning av topp och  och annat fin lir


10 287 Inlägg
13 november 2006
#15
OK. Så här.

Endera baserar man bygget på en 75:a 240 för att slippa avgaskraven eller så bygger man på en nyare och köper papper och A-stolpe från en 75:a och bygger om bilen till 75:ans identitet.

Om man skall räkna in rubbet:
- Bromsar (tex 940 bromsar)
- Ordentliga kränghämmare / dämpare
- M90 låda eller M5 Getrag
- Nyrenoverad bakaxel med fräsch diff
- Bur ( bygg INTE en 240 med 400 Hkr utan bur....)
- Riktig bottendel med tex Parnerstakar etc
- Bra byggd 8V 531 topp
- Bra turbo
- tubgrenrör och bättre insug med plenum
- Vettigt sprut (det går med LH2.4 men då skall man få tag på rätt chip)
- IC, WG, etc etc etc

Så landar man på runt 200.000 kr med inredning, hjul och färg.

Kika på www.resultatservice.com så hittar du mycket Volvogodis och kan göra riktiga kap för att få ner priset.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
13 november 2006
#16
200lök för att trimma en gammal b23?

lite kolvar, stakar och lager.. en stor turbo och lite lull lull.. blir inte så dyrt.
De där gamla motorerna är väl de billigaste man kan trimma.

kolvar/stakar/lager.. 10K
Toppbearbetning plus motorrenovering 15K
Turbo/IC 10-15K
Koppling 5K
Insprut 10K
Vlåda 10K
Övrigt 10-30K

90 lök för jag det till som MEST.. o då får du ju bygga motorn själv smile
Går att få billigare definitivt om man letar på rätt ställen.. ok 80lök mkt pengar men långt ifrån 200!

EDIT: Vill inte trotsa gurun sharky men vill man inte bygga en rallybil i samma veva behöver det inte kosta röv
Senast redigerat av JapMax (13 november 2006)

608 Inlägg
13 november 2006
#17
behövs ingen 850 motor för att få sån effekt! går nog med en 2,3 turbo från en 240 eller 740 lika bra. 350hk ska nog gå ganska lätt! den 740in som finns på hedbergs har ju 530hk och 713nm om jag inte minns fel. förståss är det nog nersatt mycke tid och pengar på den!

men kan ju börja me att sätta: marinvev,andra kolvar,16v lock portat,större ventiler,vassare kammar,stor turbo,annat insprut och större spridare, m.m    och myki laddtryck! smile

old volkswagens never die,they just get lower:D

64 Inlägg
13 november 2006
#18
hm om målet var 400hk så är det inga problem med en b23, kompis till mig har sina Hk på rätt sida 600 sträcket iaf, iochförsej ingen gatbil men bevisar mer att det går!

Sällan Pinkar En Trä Häst

10 287 Inlägg
13 november 2006
#19
Min totalkostnad innefattar rubbet för att bygga en säker, tillförlitlig, rostfri, nylackad 240 med 400Hkr ur en B230 8V motor.

Rubbet alltså, sätt nu igång att räkna så får ni se vart ni hamnar. (Sedan räknar man ner allteftersom man hittar billigare grejor på beg.marknader...).

Stolar. pris?
Instrument, pris?
Bur, pris?
Lack, pris?
Ny framruta, pris?
Nya torkarblad, pris?
Nya bult till svänghjulet, pris?
Soppapump typ 044, pris?
Catchtank så att man kan busa utan att suga luft, pri?

Allt kostar och man glömmer tyvärr massor med småposter.

400Hkr i en lättat 240 på 1000kg är SKITMYCKET och skall man kunna användaeffekten utan att vara rädd för att grejorna går sönder eller att man inte får stopp så kostar det.

Vi köpte en 240 med över 500Hkr i garaget för ca 4 år sedan. Riktiga Hkr men snikbygge. Det första som hände när vi börnade i garaget var att vi vred av kardan och totalrensade lådan. Det kostade motsvarande 50 - 60.000 i motsvarande nya delar för att få bilen vettig, lätt och körbar/hållbar.

Notera att vi i TTR garaget har åkt 8.66 / 402m med en 240 med B19 motor år 1999 så vi vet vad som krävs och vad det kostar och hur man bygger 240.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 november 2006
#20
kosta och kosta...

Det dyraste priset du kommer få betala är folks respekt för dig om du slänger ut ett par hundra tusen på en sån bil som Volvo 240.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg


Sök