Har bytt olja Bytt till ny Kamremm och spännare Kollat över kam och nockar så att smörjning funkar fint, allt rullar utan motstånd. Tändhjul rullar utan motstånd Krysskilar är som dem ska. Nollad som den ska efter kuggning men problemet återkommer
Själva blocket har inte rullat över 15kmil och allt är orginal!
Det ska vara den med fyrkantiga kuggar inte den med runda kuggar.
Helt säker på att den är rätt nollad och att kamremmen är rätt vid montering? Motorn ska vara nollad med 1an i tändläge.
Det är väldigt lätt att råka få kamremmen en kugg fel så den inte blir rätt spänd. När kamremmen är spänd så ska remmen gå att vrida 90° om du tar tag i remmen mittemellan fördelardrev och kamdrev.
Har den gått varm nångång? Kan vara så att det isåfall har slagit sig lite och överfallen nyper lite för hårt på kammen. Har faktiskt vart med om det en gång.
sitter sprinten till kammen i? har hänt att dom gått av då blir det lite knas. men samtidigt borde inte nollningen bli fel vilket som.. iof startar den inte då men iallfall.
En klassiker på b19 är att nedre kamremsdrevets kil pajjar, då snurrar det fritt där nere. Kolvar och ventiler krockar inte heller på dessa motorer, låter väldigt konstigt att en ny och fräsch rem skulle kugga med korrekt spänning.
Annars, ta en däckpenna och dra ett streck över rem och en kugg på nedre och övre kamdrevet så ser du vart det kuggar över. Jag är dock skeptisk till att det kuggar över.
Nej vi nollat helt från grunden med märkningarna på dreven.
Har pratat med så många personer som kan rödblockarna utan och innan men vi kommer inte fram till vad felet är, börjar bli lite frustrerande.
Inte säkert att 1an är i tändläge för det. Du måste ta loss fördelarlocket och se så rotorn pekar mot 1ans kontakt i fördelarlocket. Finns ett spår i fördelarhusets kant som rotorn ska peka mot, då först är 1an i tändläge och då är det bara att nolla vev, fördelardrev och kamdrev mot sina respektive märkningar.