2528
Sök

Volvo B19 kuggar över gång på gång

43 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#1
Bilen kuggar över gång på gång.

Har bytt olja
Bytt till ny Kamremm och spännare
Kollat över kam och nockar så att smörjning funkar fint, allt rullar utan motstånd.
Tändhjul rullar utan motstånd
Krysskilar är som dem ska.
Nollad som den ska efter kuggning men problemet återkommer

Själva blocket har inte rullat över 15kmil och allt är orginal!

Tacksam för svar

/ Tim


5 686 Inlägg
29 november 2013
#2
Har du rätt kamrem?

Det ska vara den med fyrkantiga kuggar inte den med runda kuggar.

Helt säker på att den är rätt nollad och att kamremmen är rätt vid montering?
Motorn ska vara nollad med 1an i tändläge.

Det är väldigt lätt att råka få kamremmen en kugg fel så den inte blir rätt spänd.
När kamremmen är spänd så ska remmen gå att vrida 90° om du tar tag i remmen mittemellan fördelardrev och kamdrev.

Edit:
Väldigt bra video som förklarar hur man ska göra (detta är en B200 med samma procedur på en B19 förutom att man oftast kan lirka in remmen utan att lossa på vevaxelbulten).
http://www.youtube.com/watch?v=jHBwXePU5B0 Part1
http://www.youtube.com/watch?v=O1Z8jpXL99A Part2
Senast redigerat av simlar (29 november 2013)


43 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#3
Vi har rätt kammremm, de är den med fyrkantiga kuggar. De är tillräcklig spänd, de går inte att vrida mer än 90°.
Har kollat på videon förut.

/ Tim


5 686 Inlägg
29 november 2013
#4
Hmm, underligt. Borde ju inte kugga över då allt bör vara rätt.

Och den är nollad med 1a cylindern i tändningstakt?


1 638 Inlägg
29 november 2013
#5
Har den gått varm nångång? Kan vara så att det isåfall har slagit sig lite och överfallen nyper lite för hårt på kammen. Har faktiskt vart med om det en gång.


925 Inlägg
29 november 2013
#6
Det är väl inte märkena på remmen du kollar på?
Dom stämmer bara en gång på "985" varv eller så.

Mats

43 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
#7
Den har aldrig gått varm.

Jo vi använda oss av en skurvmejsel i cyl 1.

Nej vi nollat helt från grunden med märkningarna på dreven.

Har pratat med så många personer som kan rödblockarna utan och innan men vi kommer inte fram till vad felet är, börjar bli lite frustrerande.


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
30 november 2013
#8
Kolla dreven så dom är fina och ej är skadade. Hur är det med löprullen då, rullar den fint?

Lev livet, det kan ta slut fort

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
30 november 2013
#9
sitter sprinten till kammen i?
har hänt att dom gått av då blir det lite knas. men samtidigt borde inte nollningen bli fel vilket som..
iof startar den inte då men iallfall.


ska inte kunna bli fel direkt smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 938 Inlägg
30 november 2013
#10
En klassiker på b19 är att nedre kamremsdrevets kil pajjar, då snurrar det fritt där nere.
Kolvar och ventiler krockar inte heller på dessa motorer, låter väldigt konstigt att en ny och fräsch rem skulle kugga med korrekt spänning.

1 938 Inlägg
30 november 2013
#11
Annars, ta en däckpenna och dra ett streck över rem och en kugg på nedre och övre kamdrevet så ser du vart det kuggar över.
Jag är dock skeptisk till att det kuggar över.

5 686 Inlägg
30 november 2013
#12
Timpa1995 skrev:
Den har aldrig gått varm.

Jo vi använda oss av en skurvmejsel i cyl 1.

Nej vi nollat helt från grunden med märkningarna på dreven.

Har pratat med så många personer som kan rödblockarna utan och innan men vi kommer inte fram till vad felet är, börjar bli lite frustrerande.

Inte säkert att 1an är i tändläge för det. Du måste ta loss fördelarlocket och se så rotorn pekar mot 1ans kontakt i fördelarlocket. Finns ett spår i fördelarhusets kant som rotorn ska peka mot, då först är 1an i tändläge och då är det bara att nolla vev, fördelardrev och kamdrev mot sina respektive märkningar.



Sök