Har problem med en hel del återkommande felkoder samt dålig motorgång som jag vill få bukt med på min 740 Italien import.
Bilen har TCU (Turbo controll unit) och Jetronic LH 2.4.2 originalboxar ochipade. Nära på allt med bilen är original förutom ett öppet filter och annan dragning av tryckslangar (förra ägaren snodde originalburken till sin andra 740) Dryga 26 000 har den rullat.
Felkoder jag får på uttag 5 (TCU) är:
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
Har letat som en tok på nätet utan att finna något mer än magnetventil på turbon som jag dock inte kan hitta var den kan sitta?
Spjällägesgivaren är av udda slag med 6 polig kontakt, den har jag Ohm mätt och ny är beställd med rätt Bosch nummer. Den som sitter på har inget lock och extremt inoljad från när vevhusventilationsslangen hoppat loss, därefter troligen varför den paja (har provat att rengöra den utan resultat).
På uttag 2 (bränslesystem) får jag:
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
Dock ingen felkod på uttag 6 (tändning), vilket tog mig till denna tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=63200 dock förstod jag inte riktigt vilken kabel som är "4 --> 28", hur jag kan mäta den etc.
Bilens symptom är ryckig gång, tomgång hoppar allt från 500-3000 varv och kan dö om du kopplar ur (tomgången antar jag är spjällgivaren som spökar). Bilen är trött som en gammal diesel innan turbon trycker fullt vid dryga 3200 varv, och känns som den tvekar vid runt 5000 för att sedan trycka på igen. Går som bäst vid 5500 varv ? :S "Miljölampan" tänds efter 20 sekunders motorgång och resterande felkoder nämnda, kommer där efter.
Står extremt lite på internet om denna bil och allt hjälp jag kan få uppskattas något enormt!