3112
Sök

Volvo 745 16v Turbo (B204GT) TCU-felkodsproblem & Knacksensor

102 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#1
Har problem med en hel del återkommande felkoder samt dålig motorgång som jag vill få bukt med på min 740 Italien import.

Bilen har TCU (Turbo controll unit) och Jetronic LH 2.4.2 originalboxar ochipade. Nära på allt med bilen är original förutom ett öppet filter och annan dragning av tryckslangar (förra ägaren snodde originalburken till sin andra 740) Dryga 26 000 har den rullat.

Felkoder jag får på uttag 5 (TCU) är:

2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.

Har letat som en tok på nätet utan att finna något mer än magnetventil på turbon som jag dock inte kan hitta var den kan sitta? hmm
Spjällägesgivaren är av udda slag med 6 polig kontakt, den har jag Ohm mätt och ny är beställd med rätt Bosch nummer. Den som sitter på har inget lock och extremt inoljad från när vevhusventilationsslangen hoppat loss, därefter troligen varför den paja (har provat att rengöra den utan resultat). sad

På uttag 2 (bränslesystem) får jag:

3-1-2 Knacksensorsignal saknas

Dock ingen felkod på uttag 6 (tändning), vilket tog mig till denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=63200 dock förstod jag inte riktigt vilken kabel som är "4 --> 28", hur jag kan mäta den etc. neutral

Bilens symptom är ryckig gång, tomgång hoppar allt från 500-3000 varv och kan dö om du kopplar ur (tomgången antar jag är spjällgivaren som spökar). Bilen är trött som en gammal diesel innan turbon trycker fullt vid dryga 3200 varv, och känns som den tvekar vid runt 5000 för att sedan trycka på igen. Går som bäst vid 5500 varv ? :S "Miljölampan" tänds efter 20 sekunders motorgång och resterande felkoder nämnda, kommer där efter.

Står extremt lite på internet om denna bil och allt hjälp jag kan få uppskattas något enormt! smile

102 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#2
Lyckats hitta en reservdelsskiss över turbon: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ … 0590_n.jpg

Och antar att NR 18 är magnetventilen.

Dock ej blivigt klokare på knacksensorproblemet. hmm

102 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#3
Ännu en uppdatering ut i tystnaden!
Kröp under bilen och monterat ner alla tryckslangar, visat sig att det inte sitter en magnetventil fastän jag har TCU? (vacumslangarna kopplade som en utan tcu)

Då är frågan vad för magnetventil jag behöver införskaffa och vart jag får tag på en som passar.. Tröttsamt hmm
Antar att någon under bilens år plockat bort den av någon anledning.
Ska pröva med att koppla ur TCU'n när jag väl funnit den och se hur bilen beter sig, antagligen underligt.

Ännu ett nytt symptom är om bilen går på varvstopp högst sekunden så börjar bilen efteråt bluddra och masstända i dryga 5-10 sekunder och går sämre än grannens traktor som är feltankad för sedan åter gå "rent" (dock fett).

Behöver verkligen hjälp... sad

102 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#4
Absolut ingen här som kan/har någon aning om denna bil? :S

Rivit ner turbon och grenrör för packningsbyte (T03 turbo) och *tror* har funnit TCU boxen dock ej säker om det är en del av någon form av sekundär lamrbox? eller är det TCU'n? (sitter ovanför motorhuv-spaken längst in till vänster strax under kabelstammen från motorutrymmet).

Fått spjällgivaren i vilket fall!

102 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#5
Update: Turboproblemet löst med TCU felkoderna med ny magnetventil. nu återstår:

På uttag 2 (bränslesystem):
3-1-2 Knacksensorsignal saknas

Vilket får bilen att gå ner i "safe mode", som sagt tidigare så finns ej några felkoder i stift 6. Prövat bytt knacksensor och dragit med moment (20nm) så utesluter sensorn.
Vad ska jag göra?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
5 december 2013
#6
TurboRiddarn skrev:
Update: Turboproblemet löst med TCU felkoderna med ny magnetventil. nu återstår:

På uttag 2 (bränslesystem):
3-1-2 Knacksensorsignal saknas

Vilket får bilen att gå ner i "safe mode", som sagt tidigare så finns ej några felkoder i stift 6. Prövat bytt knacksensor och dragit med moment (20nm) så utesluter sensorn.
Vad ska jag göra?

har haft samma problem, då var det en kontakt vi hö fjäderbenstorn som inte var isatt


102 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#7
Alex-s skrev:
TurboRiddarn skrev:
Update: Turboproblemet löst med TCU felkoderna med ny magnetventil. nu återstår:

På uttag 2 (bränslesystem):
3-1-2 Knacksensorsignal saknas

Vilket får bilen att gå ner i "safe mode", som sagt tidigare så finns ej några felkoder i stift 6. Prövat bytt knacksensor och dragit med moment (20nm) så utesluter sensorn.
Vad ska jag göra?

har haft samma problem, då var det en kontakt vi hö fjäderbenstorn som inte var isatt

Ska ut och ta en titt på vardera kontaktdon jag kan finna på höger sida!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
5 december 2013
#8
TurboRiddarn skrev:
Alex-s skrev:
TurboRiddarn skrev:
Update: Turboproblemet löst med TCU felkoderna med ny magnetventil. nu återstår:

På uttag 2 (bränslesystem):
3-1-2 Knacksensorsignal saknas

Vilket får bilen att gå ner i "safe mode", som sagt tidigare så finns ej några felkoder i stift 6. Prövat bytt knacksensor och dragit med moment (20nm) så utesluter sensorn.
Vad ska jag göra?

har haft samma problem, då var det en kontakt vi hö fjäderbenstorn som inte var isatt

Ska ut och ta en titt på vardera kontaktdon jag kan finna på höger sida!

fel av mig! vänster menade jag!!


102 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#9
Alex-s skrev:
TurboRiddarn skrev:
Alex-s skrev:
har haft samma problem, då var det en kontakt vi hö fjäderbenstorn som inte var isatt

Ska ut och ta en titt på vardera kontaktdon jag kan finna på höger sida!

fel av mig! vänster menade jag!!

Letat en stund och allt jag kan finna är ABS-kontakten (givaren) och en drös urdragna kontakter som jag tror "ska" vara till AC'n (torrfiltret osv) då det är bortmonterat. Tog en bild dock hittar inte kabeln till kameran, typiskt nog. hmm
Senast redigerat av TurboRiddarn (5 december 2013)


Sök