2596
Sök

Hastighets övervakning via satelit

Bussförare
97 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
Såg på nyheterna om ett projekt i Ålborg (Danmark) där man provar att övervaka personbilar via satelit.

Poängen med det hela är att få folk att sänka hastigheten och därigenom minska antalet dödsolyckor och som en morot får man sänkt premie.

Ett annat plus är ju att man kan spåra bilen vid stöld.

Vad tycker ni? Bra eller dåligt

Jag är inte full, jag är beautiful

417 Inlägg
13 november 2006
Tanken är god, men det där med "BigBrother"-samhället är inget att hänga i granen. Tänk er själva att få en go böteslapp varje gång man övertrasserar hastigheten... Glöm nollvisionen. 0 döda i trafiken, just det.. säkert

mvh/Jocke

1 926 Inlägg
13 november 2006
jockecruiser skrev:
Tanken är god, men det där med "BigBrother"-samhället är inget att hänga i granen. Tänk er själva att få en go böteslapp varje gång man övertrasserar hastigheten... Glöm nollvisionen. 0 döda i trafiken, just det.. säkert

mvh/Jocke

Håller med !

7 120 Inlägg
13 november 2006
Låter dåligt...

Rallyförare
1 075 Inlägg
13 november 2006
Det uttalas Noll vision...
jockecruiser skrev:
Glöm nollvisionen. 0 döda i trafiken, just det.. säkert

mvh/Jocke

2 594 Inlägg
15 november 2006
Peter_J_H skrev:
Undrar hur många personer som skulle få böta för fortkörning. Jag håller med de övriga om att det är bra vid stöld, men jag tycker verkligen inte om att bli bevakad när jag kör...

nä inte jag heller tycker det stider mot ens privatliv

130 Inlägg
15 november 2006
Låter ju som en kul grej, frågan är bara hur det är praktiskt genomförbart. Såg ju inte programmet.

Sändare i varje bil? Inte helt billigt.
Hur ser dom vem som kör fordonet resp nummerplåt? Tror man måste ha mer bevisföring i Sverige innan man kan bötfälla.

Entreprenör
1 286 Inlägg
15 november 2006
Intel skrev:
Låter ju som en kul grej, frågan är bara hur det är praktiskt genomförbart. Såg ju inte programmet.

Sändare i varje bil? Inte helt billigt.
Hur ser dom vem som kör fordonet resp nummerplåt? Tror man måste ha mer bevisföring i Sverige innan man kan bötfälla.

En liten enkel lagändrig från böter till "hastighetsavgift" så kan man låta fordonsägaren betala istället för föraren.

// Niklas Johansson

Sök