1834
Sök

Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer

252 136 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#181
Kurres Flathead: Plastat å klart!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/motorplast_zpsa2e425df.jpg

Nu är blocket borrat och toppdeckat och står med inoljade lopp och väntar på att få komma hem, men det dröjer ytterligare en stund!
Färg är blandad och inköpt och om allt går som det ska så kommer målning att ske om drygt en vecka, spännande!
Allt med jobb med balansering är också slutfört och kommer garanterat att ge resultat i form av en mjuk och relativ vibratiosnfri gång...så mycket som man kan begära av en drygt 80-årig konstruktion! wink
Det skiljde faktiskt 10 g mellan de helt nya kolvarna i viktspann....tänk vad sånt kan ge i vibrationer, slitage på lager, bränsleförbrukning mm! Även den nya veven hade kraftiga obalansproblem....nu ligger allt inom 1/10 gram! smile

Fortsättning följer.....

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#183
danjac skrev:
Det närma sig big_smile

...den som väntar på nåt gott! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

850MatteR
7 april 2014
#184
Spännande!Inväntar nästa uppdatering då!

1 039 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#185
850MatteR skrev:
Spännande!Inväntar nästa uppdatering då!

.....den kommer! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#186
Kurres Flathead: Grönt är skönt!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00289_zps2238695e.jpg

För första gången går det åt rätt håll när det inte går som man tänkt sig! smile
Tanken var ju att målning skulle ske tidigast nästa helg men det blev målning i helgen som var...typiskt då jag var på väg till fjällen men det löste sig efter en intensiv timme med transportering inom Umeå. Fasen vad tungt ett Flathead block är att bära tomt, tur att man går på gym emellanåt! wink
Färgen är specialbruten på plats för att vara så lik Kurres botten- och klädselfärg som möjligt....kan bli bra när alla bitar kommer på plats!

Leverans till motorbyggaren sker på onsdag, så snart kan vi förvänta oss motoruppbyggnadsbilder, lite som Meccano för vuxna som någon sa! smile

.....fortsättning följer!
Senast redigerat av hugger69 (8 april 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Wolf_89
446 Inlägg
8 april 2014
#187
Riktigt snygg färg. Blir hela motorn den färgen?

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

1 039 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#188
Wolf_89 skrev:
Riktigt snygg färg. Blir hela motorn den färgen?

Tackar!
Jepp, du ser blocket under all maskering i bakgrunden!
..sedan är ju topplock, insug mm i aluminium och andra metaller! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#190
danjac skrev:
Snyggt smile

Tack du!
..blir spännande att se motorn växa fram, tror den kommer att bli ganska sevärd! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
8 april 2014
#191
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Snyggt smile

Tack du!
..blir spännande att se motorn växa fram, tror den kommer att bli ganska sevärd! wink

jag tror inte jag vet big_smile Tycker det var pricken över i:et att lacka blocket i grönt som liknar klädseln och bottnen. Istället för rött. Sen insuget. Och Offenhausers cylinderlock kyllimporna från Nils Gustavsson Motor med originalutblås i koppar och insuget o alla smådetaljer. Motorn monterad i båten. Gud va porrigt big_smile Som de säger i askungen alldeles alldeles underbar. big_smile


2 030 Inlägg
8 april 2014
#192
Det där kmr bli finare än fint när den väl kmr i båten!! roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 039 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#193
danjac skrev:
jag tror inte jag vet big_smile Tycker det var pricken över i:et att lacka blocket i grönt som liknar klädseln och bottnen. Istället för rött. Sen insuget. Och Offenhausers cylinderlock kyllimporna från Nils Gustavsson Motor med originalutblås i koppar och insuget o alla smådetaljer. Motorn monterad i båten. Gud va porrigt big_smile Som de säger i askungen alldeles alldeles underbar. big_smile

Tack som f-n! big_smile
Dessa motorer var faktiskt mörkt gröna 1937....wink
Däremot finns det ingen färdig färgkod för denna grönfärg så då tyckte jag det var lika bra att försöka matcha mot det övriga gröna på båten!

....vi får snart se om du får rätt! Däremot blir nog inte utblåsen i koppar tror jag utan dessa sitter bara på vid uppstart och inkörning av motorn...behöver plastbygga för att funka i båten samt få dit vattenlås tex!

Däremot kommer nog montaget i båten att dröja av olika anledningar där den främsta är den försening som blev av delarna i januari..... sad
Senast redigerat av hugger69 (8 april 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#194
BlueScreeen skrev:
Det där kmr bli finare än fint när den väl kmr i båten!! roll

...hoppas på de med! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

ontoft
8 april 2014
#195
hugger69 skrev:
Kurres Flathead: Grönt är skönt!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/ … 38695e.jpg

För första gången går det åt rätt håll när det inte går som man tänkt sig! smile
Tanken var ju att målning skulle ske tidigast nästa helg men det blev målning i helgen som var...typiskt då jag var på väg till fjällen men det löste sig efter en intensiv timme med transportering inom Umeå. Fasen vad tungt ett Flathead block är att bära tomt, tur att man går på gym emellanåt! wink
Färgen är specialbruten på plats för att vara så lik Kurres botten- och klädselfärg som möjligt....kan bli bra när alla bitar kommer på plats!

Leverans till motorbyggaren sker på onsda,g så snart kan vi förvänta oss motoruppbyggnadsbilder, lite som Meccano för vuxna som någon sa! smile

.....fortsättning följer!

Grönt ÄR skönt. Och snyggt.

1 039 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#196
ontoft skrev:
Grönt ÄR skönt. Och snyggt.

Eller hur! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
8 april 2014
#197
hugger69 skrev:
danjac skrev:
jag tror inte jag vet big_smile Tycker det var pricken över i:et att lacka blocket i grönt som liknar klädseln och bottnen. Istället för rött. Sen insuget. Och Offenhausers cylinderlock kyllimporna från Nils Gustavsson Motor med originalutblås i koppar och insuget o alla smådetaljer. Motorn monterad i båten. Gud va porrigt big_smile Som de säger i askungen alldeles alldeles underbar. big_smile

Tack som f-n! big_smile
Dessa motorer var faktiskt mörkt gröna 1937....wink
Däremot finns det ingen färdig färgkod för denna grönfärg så då tyckte jag det var lika bra att försöka matcha mot det övriga gröna på båten!

....vi får snart se om du får rätt! Däremot blir nog inte utblåsen i koppar tror jag utan dessa sitter bara på vid uppstart och inkörning av motorn...behöver plastbygga för at tfunka i båten samt få dit vattenlås tex!

Däremot kommer nog montaget i båten att dröja av olika anledningar där den främsta är den försening som blev av delarna i januari..... sad

Jaså. Ja man lär sig så länge man lever. Gjorde du rätt i att matcha det andra smile Ja för de är nog svåra att få tag i utblåsen =P Jo alltid är det något som blir försenat tyvärr sad Men snart så smile


1 039 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#198
Inför Kurres hjärtbyte!

Det har inte hänt så mycket med Kurre under en period nu då vi tillbringat väldigt mycket tid i fjällstugan! Men nu är den säsongen över och förhoppningsvis kommer det att ägnas mer tid åt båten nu! smile

Kurres Rover/Buick V8:a har nu lyfts ut med backslag å allt! Detta för att göra plats för den gröne sköne!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00304_zps48f26767.jpg

Så här gapar det tomt just nu och planerna är att återställa motorbädden som den var original 1937 och använda original motorfästen som troligtvis blir kopior av vad som verkar vara original med systerbåten Relda!

De grova plankorna är motorbädden anpassad för Rovern, förhoppningsvis går dessa lätt att demontera?!


Rover-8:an är nu till salu för hugade spekulanter, se annons under Köp & Sälj här på Garaget!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00301_zpsd6f58431.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00300_zpsc6ec1600.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00297_zps42615ed2.jpg

Med dessa helt nya Offenhauser-kåpor så är det en riktigt vacker motor, tycker jag!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00295_zpsf5e86874.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00293_zpsdb562fc8.jpg

Perfekt motor i ett wet-rod projekt eller i en bil där man vill ha en liten och smidig V8 med det rätta ljudet, i princip hela motorn är ju i aluminium och väger inte mer än en B20!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

2 030 Inlägg
23 april 2014
#199
kul att de börjar hända lite med Kurre igen! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 039 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#200
BlueScreeen skrev:
kul att de börjar hända lite med Kurre igen! smile

Eller hur! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1


Sök