1663
Sök

Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer

252 130 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#221
Kurres Flathead: Uppbyggnaden igång, del 2.

Dan fortsätter bygget med installation av den lite häftigare kammen från Iskenderian Racing Cams:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0293_zpse58152a8.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0297_zps63f62ea1.jpg

...och naturligtvis noggrann kontroll av läget:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0301_zps3dc771bf.jpg

..och sedan är det dax för ventilmontage. Här har vi valt att använda justerbara lyftare vilket underlättar ventiljusteringen, det var inte original på dessa Flatheads konstigt nog! Varje ventil byggs ihop separat innan montage.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0315_zps668976c2.jpg

..och sedan montage med specialverktyg, man anar varför detta är liite knivigt att göra själv i hemma-garaget....
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0319_zpsf997fc09.jpg

Sedan dax för ventiljustering. Här ser man även hur Dan modifierat gjutgodset och borrat hål för att möjliggöra justering med verktyg:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0356_zps935a1188.jpg

...och inte att förglömma, den viktiga säkerhetstråden som kan förhindra framtida otrevligheter:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0361_zpsa4f23d2b.jpg

....som skall binda ihop dessa ventilknaster:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0365_zpsdb3e0ff1.jpg

....nog med motorporr för idag, det kommer mera när Dan kommit längre!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
8 maj 2014
#222
Den där Dan kan sin sak. Mer seriös motorbyggare får man leta efter. Jag lyfter av hatten för Dan och dig som delar med sig av detta vackra bygge.


9 121 Inlägg
1 039 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#224
danjac skrev:
Den där Dan kan sin sak. Mer seriös motorbyggare får man leta efter. Jag lyfter av hatten för Dan och dig som delar med sig av detta vackra bygge.

Tack, skall hälsa Dan det! smile
Ja, det är väldigt ovanligt med en helrenovering av en original marin Ford Flathead så jag tycker det är lite av ett allmänintresse! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#225
Putteliten skrev:
Kul att det händer saker med maskinen nu! Verkligen spännande konstruktion på toppen där.

Tack!
....däremot har ju denna motor inga toppar i vanlig bemärkelse utan en form av cylinder- eller topplock. Detta då ventilerna är sidomonterade! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
9 maj 2014
#226
Nörd som man är när det gäller sidventilare så är er foto och textdokumentation guld. Skulle dock vilja se mer i detalj hur ventilerna är infästa och monterade. De träs i ovanifrån och låses med bläcket? Låsmutter justering?

1 039 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#227
tommyhjortasen skrev:
Nörd som man är när det gäller sidventilare så är er foto och textdokumentation guld. Skulle dock vilja se mer i detalj hur ventilerna är infästa och monterade. De träs i ovanifrån och låses med bläcket? Låsmutter justering?

Tack Tommy!
Ventilerna skjuts i ovanifrån, av naturliga skäl tongue, och hålls fast i blocket av de knaster du ser ovan! Justeringen ser du ju på bilderna med va..? wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 811 Inlägg
9 maj 2014
#228
Detta blir ju kalasbra smile


1 049 Inlägg
9 maj 2014
#229
Jajjjemen, visst ser jag justerskruven, men vad låser den?

818 Inlägg
9 maj 2014
#230
Läst igenom hela tråden nu, måste säga att jag är mäkta imponerad! Otroligt intressant läsning smile Blir ännu bättre när man ser vilket detaljarbete du gör. Kul att du hittat så mycket fakta om båtens tidigare liv smile

1 039 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#231
tommyhjortasen skrev:
Jajjjemen, visst ser jag justerskruven, men vad låser den?

Nu fattar jag vad du menar, sorry! tongue
Helt riktigt konstaterat från dig, det finns ingen kontramutter utan den mutter som finns där går trögt på gängen helt enkelt!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#232
Carlén skrev:
Detta blir ju kalasbra smile

Tack mannen, det uppskattas! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#233
rasurbo skrev:
Läst igenom hela tråden nu, måste säga att jag är mäkta imponerad! Otroligt intressant läsning smile Blir ännu bättre när man ser vilket detaljarbete du gör. Kul att du hittat så mycket fakta om båtens tidigare liv smile

Jättekul att du uppskattar det vi gör, sånt som får en motiverad att fortsätta kämpa på! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
9 maj 2014
#234
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Den där Dan kan sin sak. Mer seriös motorbyggare får man leta efter. Jag lyfter av hatten för Dan och dig som delar med sig av detta vackra bygge.

Tack, skall hälsa Dan det! smile
Ja, det är väldigt ovanligt med en helrenovering av en original marin Ford Flathead så jag tycker det är lite av ett allmänintresse! wink

Håller med. Antingen sätter de i en modernare v8 eller så trimmar de gamla med nya delar som inte passar men här gör man rätt från början. smile


1 039 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#235
danjac skrev:
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Den där Dan kan sin sak. Mer seriös motorbyggare får man leta efter. Jag lyfter av hatten för Dan och dig som delar med sig av detta vackra bygge.

Tack, skall hälsa Dan det! smile
Ja, det är väldigt ovanligt med en helrenovering av en original marin Ford Flathead så jag tycker det är lite av ett allmänintresse! wink

Håller med. Antingen sätter de i en modernare v8 eller så trimmar de gamla med nya delar som inte passar men här gör man rätt från början. smile

Tackar för de fina orden, de e sånt som sporrar!
Sedan är det ju väldigt speciellt med en svenskbyggd mahognyracer från 1937 som har en Ford Flathead som originalmotor, det förekommer inte ens i motorns hemland utan konstruktören, Gideon Forslund, var nog fasen först i världen med att marinisera Flathead i löpande produktion!?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Fixare
321 Inlägg
10 maj 2014
#236
hugger69 skrev:
Tackar för de fina orden, de e sånt som sporrar!
Sedan är det ju väldigt speciellt med en svenskbyggd mahognyracer från 1937 som har en Ford Flathead som originalmotor, det förekommer inte ens i motorns hemland utan konstruktören, Gideon Forslund, var nog fasen först i världen med att marinisera Flathead i löpande produktion!?

Det är vi följare som ska tacka. Inte nog med att du har tid, lust och intresse för att genomföra ett sånt här projekt utan dessutom stadigt uppdaterar din projekt tråd så andra får följa resan är mycket beundransvärt.

Lone Star Garage

1 039 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#237
gravityone skrev:
Det är vi följare som ska tacka. Inte nog med att du har tid, lust och intresse för att genomföra ett sånt här projekt utan dessutom stadigt uppdaterar din projekt tråd så andra får följa resan är mycket beundransvärt.

Bugar & bockar!
Det är ju tack vare alla följare som det känns motiverat att uppdatera!
Sedan försöker jag vara bidra med sånt jag tycker är roligt att läsa om själv! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
10 maj 2014
#238
hugger69 skrev:
danjac skrev:
hugger69 skrev:

Tack, skall hälsa Dan det! smile
Ja, det är väldigt ovanligt med en helrenovering av en original marin Ford Flathead så jag tycker det är lite av ett allmänintresse! wink

Håller med. Antingen sätter de i en modernare v8 eller så trimmar de gamla med nya delar som inte passar men här gör man rätt från början. smile

Tackar för de fina orden, de e sånt som sporrar!
Sedan är det ju väldigt speciellt med en svenskbyggd mahognyracer från 1937 som har en Ford Flathead som originalmotor, det förekommer inte ens i motorns hemland utan konstruktören, Gideon Forslund, var nog fasen först i världen med att marinisera Flathead i löpande produktion!?

Helt rätt. Och som det handlar om en mahognyracer från 37 så klappar hjärtat extra. Satt verkligen Flathead originalt? Väldigt ovanligt isåfall. Gideon Forslund har man läst lite om hans racerbåtar. Gjorde 25-30 vilket nog var fantastiska siffror på hans tid.


1 039 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#239
danjac skrev:
Helt rätt. Och som det handlar om en mahognyracer från 37 så klappar hjärtat extra. Satt verkligen Flathead originalt? Väldigt ovanligt isåfall. Gideon Forslund har man läst lite om hans racerbåtar. Gjorde 25-30 vilket nog var fantastiska siffror på hans tid.

Jajjemän, en 60 hk Ford Flathead beställdes till Kurre som originalmotor! Det är därför jag kör detta projektet med en Flathead, ingen optimal motor i en båt annars då den är relativt tung förhållande till effekten!
.....men det senare leker vi ju på att justera lite! wink
Gidde, som han kallades, använde även Ford Zephyr V12:or i vissa båtar som tom var mindre än Kurre!!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
11 maj 2014
#240
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Helt rätt. Och som det handlar om en mahognyracer från 37 så klappar hjärtat extra. Satt verkligen Flathead originalt? Väldigt ovanligt isåfall. Gideon Forslund har man läst lite om hans racerbåtar. Gjorde 25-30 vilket nog var fantastiska siffror på hans tid.

Jajjemän, en 60 hk Ford Flathead beställdes till Kurre som originalmotor! Det är därför jag kör detta projektet med en Flathead, ingen optimal motor i en båt annars då den är relativt tung förhållande till effekten!
.....men det senare leker vi ju på att justera lite! wink
Gidde, som han kallades, använde även Ford Zephyr V12:or i vissa båtar som tom var mindre än Kurre!!

Det var som tusan. Jo men flathead är speciella fast på ett bra sätt tycker jag smile Sen tycker jag om att ni använder nostalgi delar som offenhauser. Det blir bara rätt av det då tongue Ja ni justera ju bara LITE wink Han måste har varit lite galen. En v12. Måste ha varit en rolig båt. Måste nästan söka efter mer information om det finns lol



Sök