2565
Sök

Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer

252 129 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#241
danjac skrev:
Det var som tusan. Jo men flathead är speciella fast på ett bra sätt tycker jag smile Sen tycker jag om att ni använder nostalgi delar som offenhauser. Det blir bara rätt av det då tongue Ja ni justera ju bara LITE wink Han måste har varit lite galen. En v12. Måste ha varit en rolig båt. Måste nästan söka efter mer information om det finns lol

Kul att du gillar konceptet med justeringar! cool
Det finns ingen båt kvar med V12:an kvar i båten men en del av båtarna finns kvar! Ser ut som Kurre men bra mycket kortare!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
11 maj 2014
#242
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Det var som tusan. Jo men flathead är speciella fast på ett bra sätt tycker jag smile Sen tycker jag om att ni använder nostalgi delar som offenhauser. Det blir bara rätt av det då tongue Ja ni justera ju bara LITE wink Han måste har varit lite galen. En v12. Måste ha varit en rolig båt. Måste nästan söka efter mer information om det finns lol

Kul att du gillar konceptet med justeringar! cool
Det finns ingen båt kvar med V12:an kvar i båten men en del av båtarna finns kvar! Ser ut som Kurre men bra mycket kortare!

Kan tänka mig det hmm Jag tycker garaget kan införa gilla knappen jag saknar den på denna tråd =P


1 039 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
#243
danjac skrev:
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Det var som tusan. Jo men flathead är speciella fast på ett bra sätt tycker jag smile Sen tycker jag om att ni använder nostalgi delar som offenhauser. Det blir bara rätt av det då tongue Ja ni justera ju bara LITE wink Han måste har varit lite galen. En v12. Måste ha varit en rolig båt. Måste nästan söka efter mer information om det finns lol

Kul att du gillar konceptet med justeringar! cool
Det finns ingen båt kvar med V12:an kvar i båten men en del av båtarna finns kvar! Ser ut som Kurre men bra mycket kortare!

Kan tänka mig det hmm Jag tycker garaget kan införa gilla knappen jag saknar den på denna tråd =P

Ha, ha håller med om gilla-knapp! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#244
Kurres Flathead: Uppbyggnaden igång, del 3.

Det har nu blivit läge för lite mer delar att skruva dit.....
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0334_zpsef0fd85f.jpg

Ni vet den där nästan euforiska känslan av att återmontera nya eller renoverade delar? Så är det nu! smile
Nya pinnbultar, packningar och toppar!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0382_zps929d96f9.jpg

Här ses även en gammal fin bröstkåpa i aluminium som glasblästras för att passa in:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0384_zpsf0f4a809.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0389_zps990d62fa.jpg

Innan insuget hamnar på plats så monteras dessa fördelningsplåtar för oljan i ventilutrymmet:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0411_zps2da59fa1.jpg

Då åker det gamla uppfräschade insuget och packningar åker på:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0413_zps6deaeff6.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0430_zps30d4c9da.jpg

...och sedan dit med den nytillverkade mekaniska bränslepumpen och den helelektroniska Joe Hunt-fördelaren med inbyggd tändspole. Här saknas dock den härliga aluminium-kåpan runt fördelaren som verkar varit original på marin- eller industrimotorerna. Den visade sig passa runt Joe Hunt-fördelaren och monteras senare efter lite uppfräschning, så det kommer att se helt original ut trots det toppmoderna innandömet!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0437_zps86ef71f4.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0443_zps537f0686.jpg


....fortsättning följer! smile
Senast redigerat av hugger69 (12 maj 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

2 030 Inlägg
12 maj 2014
#245
Börjar se ut som en hel och körbar motor nu big_smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 039 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#246
BlueScreeen skrev:
Börjar se ut som en hel och körbar motor nu big_smile

Ha, ha, men skenet bedrar! smile
...kommer mer bilder framöver som sagt och det är en lååång väg kvar till uppstart! roll

Mycket är ju special till denna motor då vi blandar gammalt och nytt samt att det är en marin motor med sitt speciella kylsystem med rördragningar hit och dit, allt sånt görs om så det är tidskrävande....tongue
Tex gör vi egna tändkablar för att vi skall får det att passa ihop med de speciella marina tändhattarna som följde med motorn samt att kablarna måste lira ihop med den helelektroniska tändningen...

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
12 maj 2014
#247
Motorn blir allt vackrare för varje uppdatering! Jämfört med en toppventilsåtta är denna motortyp betydligt kompaktare vilket måste vara en fördel i detta sammanhang.

1 039 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#248
tommyhjortasen skrev:
Motorn blir allt vackrare för varje uppdatering! Jämfört med en toppventilsåtta är denna motortyp betydligt kompaktare vilket måste vara en fördel i detta sammanhang.

Japp, det går åt rätt håll! big_smile
Visst r den kompakt, men ganska hög och det är min största rädsla då det är det stora dilemmat i båten och inte bredden.....

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

145 Inlägg
1 039 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#250
Oggart skrev:
Fyfan vad vacker motor ! wink

Tack för de orden!
Visst är det en läckerbit och bättre blir det framöver, stay tuned! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
12 maj 2014
#251
hugger69 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Motorn blir allt vackrare för varje uppdatering! Jämfört med en toppventilsåtta är denna motortyp betydligt kompaktare vilket måste vara en fördel i detta sammanhang.

Japp, det går åt rätt håll! big_smile
Visst r den kompakt, men ganska hög och det är min största rädsla då det är det stora dilemmat i båten och inte bredden.....

Det jag menar är att topparna är betydligt lägre jämför med en toppventilare. Hur var det nu med tråget, modifierade du inte det för lägre profil.

1 039 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#252
tommyhjortasen skrev:
hugger69 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Motorn blir allt vackrare för varje uppdatering! Jämfört med en toppventilsåtta är denna motortyp betydligt kompaktare vilket måste vara en fördel i detta sammanhang.

Japp, det går åt rätt håll! big_smile
Visst r den kompakt, men ganska hög och det är min största rädsla då det är det stora dilemmat i båten och inte bredden.....

Det jag menar är att topparna är betydligt lägre jämför med en toppventilare. Hur var det nu med tråget, modifierade du inte det för lägre profil.

Förstår!
Ja, tråget svetsades igen botten då man inte behöver en oljeplugg i en båtmotor men vi tjänade bara några mm i höjd kanske! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#253
Kurres Flathead: Uppbyggnaden igång, del 4.

Jaha, då fortsätter vi väl med lite mer montage, fast nu i färg......
Nylackade delar som står i tur att återförenas med sitt block:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0373_zps9d90d541.jpg

Först vänder vi dock på bladet och monterar pickup och oljepump:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0450_zpsf6a2836a.jpg

Sedan är det trågets tur, nu börjar det verkligen likna en motor igen! De olackade ytor som framträder kommer att rostskyddas och bättringsmålas i samma härliga grönfärg.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0457_zpsf58ab521.jpg

Ny vändning, skönt med motorstativ en sådan här gång! Pumphus, limpa mm åker på:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0468_zps6ee23cdd.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0008_zps9b90ab94.jpg

Ser fränt ut med råa kopparrör till utblås men väl i båten blir det annat och skräddarsytt efter Kurres förutsättningar!

Närbild på dessa fräna limporna som är N.O.S!! Tänk att få montera typ 70 år gamla helt oanvända kyllimpor till en Ford Flathead, och dessutom tillverkade i Sverige!  ...undar vad amerikanerna skulle tycka om detta bygge? smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0010_zps9765dbd0.jpg

Vi närmar oss färdig motor! Lite färgbortagning och de gamla orignaldelarna framträder i sin forna glans och material. Gasaren ditställd för posering enbart!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0012_zps84608397.jpg

Det återstår fortfarande en hel del som tillverkning av generatorfäste och monatge av generator, egen tillverkning och dragning av tändkablar och inte minst all rördragning för kylsystemet, puh! Så provstart ligger ett tag bort men närmare nu än tidigare i alla fall! smile
.....fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

9 121 Inlägg
15 maj 2014
#254
Blir fint som fasen ju! Kopparutblås var ju lite annorlunda annars, kommer det sitta någon typ av ljuddämpning på motorn sen?


1 049 Inlägg
15 maj 2014
#255
Koppar, mässsing, alluminium, stål och krom i skön förening.

2 038 Inlägg
1 039 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#257
He, he trevligt att d vi gör uppskattas! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#258
Putteliten skrev:
Blir fint som fasen ju! Kopparutblås var ju lite annorlunda annars, kommer det sitta någon typ av ljuddämpning på motorn sen?

Nope, dämpare är för fegisar! cool
Denna motor går relativt tyst utan dämpning men avgaserna kommer att blandas med vatten vid utblåset vid limpan för att kyla de varma avgaserna. Sedan ansluts avgasslangar till de polerade ut låsen i aktern!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

2 038 Inlägg
1 039 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#260
Nosliwe skrev:
Kan ju inte dämpa en V8 på en så fin båt smile

Rätt! tongue
Hade inte dämpare på förra båten heller med B20! De låter som en rak 6 på tomgång med vattenfyllda avgaser!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1


Sök