2215
Sök

Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer

252 139 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#161
tommyhjortasen skrev:
Angående detta att förgasaren är monterad något i vinkel, kan det bero på att båten under gång planar upp en aning. Nyfiken.

Delvis korrekt!
D e väl en form av kompromiss då motorn monteras lutande pga rakt monterad propelleraxel och den går snett ner genom båtens botten! wink
Då Kurre är från 1937 så planar den aldrig utan rider fram på en våg med vatten sprutandes åt sidorna, även kallats för mustascher! Se bild nedan! D gör att förgasaren även kommer att luta lite bakåt vid snabb färd så det sneda montaget kan kompensera litegrann i det läget men blir som sagt en kompromiss då gasaren är ganska plan i båtens viloläge. Detta för att flottören skall få rätt förutsättningar, typ! wink Vart du klokare? wink
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DOC120912-0005-1.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
24 mars 2014
#162
Jajjemän. Tack för förklaringen, detta med propelleraxeln löste problemet.

Förresten, angående effekten i motorn, kommer med en vild gissning. Vid 3500 rpm ger din motor ca 120 hp.

Detta kom jag fram till genom det jag läst om sidventilare och trim genom åren, kan också vara en underskattning.

1 039 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#163
tommyhjortasen skrev:
Jajjemän. Tack för förklaringen, detta med propelleraxeln löste problemet.

Förresten, angående effekten i motorn, kommer med en vild gissning. Vid 3500 rpm ger din motor ca 120 hp.

Detta kom jag fram till genom det jag läst om sidventilare och trim genom åren, kan också vara en underskattning.

Härligt!
Ja, jag har ingen aning om effekten men enligt min motorguru, som bara bygger Flatheads, så skulle den hamna på runt 150-160 hk.....
D vi gör är ju först att borra till överdimension 040 sedan ökar vi slaget till 4" vilket motsvarar en Mercury sida. Bara här ger väl en original Mercury mellan 112-125 hk....roll
Sedan har vi en Holley 390 cfm på ett Offenhauser triminsug för fyrportsförgasare.
Original gjutjärnstopplock är utbytta mot Offenahuser dito i aluminium med mycket bättre kylning.
På allt detta lägger vi en racing kam från Iskerian, en Isky Max-1 med följande data:

Specs
•Hot valve lash .014" intake and exhaust
•.364" lift, intake and exhaust
•249-deg advertised duration intake and exhaust
•226-deg duration @ .050 intake and exhaust
•111-deg LC

Även bränslepump, lyftare och ventilfjädrar är anpassade för kammen vilket ger bidrag till toppeffekten d med.
Ett helelektroniskt tändsystem med inbyggd fördelare borde inte ge sämre prestanda i alla fall...

Kan du utläsa från någon sida vad detta kan ge för effekt och vridmoment skulle det vara kul att se för vi uppskattar bara siffror utifrån erfarenhet här...! smile
Senast redigerat av hugger69 (24 mars 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
24 mars 2014
#164
Stämmer säkert med 150 till 160 hp på toppen, både förgasaren och kammen bidrar ju säkert till att fyllnadsgraden blir mycket bra. Min gissning låg vid 3500 rpm kontinuerlig toppbelastning under längre gång. Själv extrapolerar jag endast utifrån att ha läst Start & Speed, Colorod och Road and Track sedan 1972. Som tidigare ägare till Camaro 70 Lt1 kan jag lite mer om toppventilare, men inte mycket.

Ser med spänning fram emot nästa rapport!!

698 Inlägg
25 mars 2014
#165
hugger69 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Jajjemän. Tack för förklaringen, detta med propelleraxeln löste problemet.

Förresten, angående effekten i motorn, kommer med en vild gissning. Vid 3500 rpm ger din motor ca 120 hp.

Detta kom jag fram till genom det jag läst om sidventilare och trim genom åren, kan också vara en underskattning.

Härligt!
Ja, jag har ingen aning om effekten men enligt min motorguru, som bara bygger Flatheads, så skulle den hamna på runt 150-160 hk.....
D vi gör är ju först att borra till överdimension 040 sedan ökar vi slaget till 4" vilket motsvarar en Mercury sida. Bara här ger väl en original Mercury mellan 112-125 hk....roll
Sedan har vi en Holley 390 cfm på ett Offenhauser triminsug för fyrportsförgasare.
Original gjutjärnstopplock är utbytta mot Offenahuser dito i aluminium med mycket bättre kylning.
På allt detta lägger vi en racing kam från Iskerian, en Isky Max-1 med följande data:

Specs
•Hot valve lash .014" intake and exhaust
•.364" lift, intake and exhaust
•249-deg advertised duration intake and exhaust
•226-deg duration @ .050 intake and exhaust
•111-deg LC

Även bränslepump, lyftare och ventilfjädrar är anpassade för kammen vilket ger bidrag till toppeffekten d med.
Ett helelektroniskt tändsystem med inbyggd fördelare borde inte ge sämre prestanda i alla fall...

Kan du utläsa från någon sida vad detta kan ge för effekt och vridmoment skulle det vara kul att se för vi uppskattar bara siffror utifrån erfarenhet här...! smile

Det där låter som en vacker skapelse cool


1 039 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#166
tommyhjortasen skrev:
Stämmer säkert med 150 till 160 hp på toppen, både förgasaren och kammen bidrar ju säkert till att fyllnadsgraden blir mycket bra. Min gissning låg vid 3500 rpm kontinuerlig toppbelastning under längre gång. Själv extrapolerar jag endast utifrån att ha läst Start & Speed, Colorod och Road and Track sedan 1972. Som tidigare ägare till Camaro 70 Lt1 kan jag lite mer om toppventilare, men inte mycket.

Ser med spänning fram emot nästa rapport!!

Ha, ha, tackar! D gör jag med! wink
Vi kommer ju aldrig att bänka motorn så d får fortsätta att vara en hemlighet vilken effekt den har, som en Rolls! lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#167
danjac skrev:
Det där låter som en vacker skapelse cool

Hoppas du får rätt! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
25 mars 2014
#168
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Det där låter som en vacker skapelse cool

Hoppas du får rätt! cool

Du måste lägga upp en film när den spelar den ljuva musiken också cool


1 039 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#169
danjac skrev:
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Det där låter som en vacker skapelse cool

Hoppas du får rätt! cool

Du måste lägga upp en film när den spelar den ljuva musiken också cool

D kan du fethajja att jag ska! lol
....dock var d lite osäkert om min motorbyggare hade filmmöjligheter i sin gamla digitalkamerna men vi ska nog lösa det den dagen! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Wolf_89
446 Inlägg
25 mars 2014
#170
Du får ta ledigt från jobbet och va där och filma vid uppstart smile

Ser riktigt bra ut. Bara att hålla tummarna nu och hoppas att allt blir klart tills sommaren. Som tur är så är det ju några dagar kvar smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

1 039 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#171
Wolf_89 skrev:
Du får ta ledigt från jobbet och va där och filma vid uppstart smile

Ser riktigt bra ut. Bara att hålla tummarna nu och hoppas att allt blir klart tills sommaren. Som tur är så är det ju några dagar kvar smile

Ja, det är ju bara 25 mil enkel resa dit....roll
Tack du, jag hållar mina med!
Senast redigerat av hugger69 (25 mars 2014)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
25 mars 2014
#172
hugger69 skrev:
danjac skrev:
hugger69 skrev:

Hoppas du får rätt! cool

Du måste lägga upp en film när den spelar den ljuva musiken också cool

D kan du fethajja att jag ska! lol
....dock var d lite osäkert om min motorbyggare hade filmmöjligheter i sin gamla digitalkamerna men vi ska nog lösa det den dagen! tongue

Ja det får du ta och fixa annars blir jag ledsen lol


1 039 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#173
danjac skrev:
hugger69 skrev:
danjac skrev:

Du måste lägga upp en film när den spelar den ljuva musiken också cool

D kan du fethajja att jag ska! lol
....dock var d lite osäkert om min motorbyggare hade filmmöjligheter i sin gamla digitalkamerna men vi ska nog lösa det den dagen! tongue

Ja det får du ta och fixa annars blir jag ledsen lol

I'll do my very best, sir! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

850MatteR
25 mars 2014
#174
hugger69 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Jajjemän. Tack för förklaringen, detta med propelleraxeln löste problemet.

Förresten, angående effekten i motorn, kommer med en vild gissning. Vid 3500 rpm ger din motor ca 120 hp.

Detta kom jag fram till genom det jag läst om sidventilare och trim genom åren, kan också vara en underskattning.

Härligt!
Ja, jag har ingen aning om effekten men enligt min motorguru, som bara bygger Flatheads, så skulle den hamna på runt 150-160 hk.....
D vi gör är ju först att borra till överdimension 040 sedan ökar vi slaget till 4" vilket motsvarar en Mercury sida. Bara här ger väl en original Mercury mellan 112-125 hk....roll
Sedan har vi en Holley 390 cfm på ett Offenhauser triminsug för fyrportsförgasare.
Original gjutjärnstopplock är utbytta mot Offenahuser dito i aluminium med mycket bättre kylning.
På allt detta lägger vi en racing kam från Iskerian, en Isky Max-1 med följande data:

Specs
•Hot valve lash .014" intake and exhaust
•.364" lift, intake and exhaust
•249-deg advertised duration intake and exhaust
•226-deg duration @ .050 intake and exhaust
•111-deg LC

Även bränslepump, lyftare och ventilfjädrar är anpassade för kammen vilket ger bidrag till toppeffekten d med.
Ett helelektroniskt tändsystem med inbyggd fördelare borde inte ge sämre prestanda i alla fall...

Kan du utläsa från någon sida vad detta kan ge för effekt och vridmoment skulle det vara kul att se för vi uppskattar bara siffror utifrån erfarenhet här...! smile

Följer detta med spänning! smile

1 039 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#175
850MatteR skrev:
Följer detta med spänning! smile

Tackar, då är vi minst två! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#176
Kurres Flathead: Blocket borrat!! smile

Fick ett glädjande besked i går, Flathead-blocket från 1951 är borrat och honat!
Dock är nedanstående en bild innan borrningen...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00183_zpse19ba137.jpg


Inga synliga eller akustiska sprickor noterades vid förfarandet vilket var ett stort steg framåt för arbetet med Kurres motor! smile

Motorns rörliga delar genomgår just nu en noggrann balansering och viktjustering. Alla kolvar, kolvbultar, knaster, kolvringar, vevstakar, vevaxel, remskivor mm vägs separat och viktjusteras för bästa möjliga gång!

En trevlig detalj är att original vevstakar från Ford 1951 återanvänds, då de anses hålla en högre kvalité än dito nytillverkade!



.....ser verkligen fram mot att få höra denna motor spinna som en katt, rappt men ändå med en mjuk och harmonisk gång?!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
27 mars 2014
#177
Så vackert kan höra ljudet redan nu =P Du kommer verkligen få en hållbar motor när han är så seriös och vikta o balansera allt smile


1 039 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#178
danjac skrev:
Så vackert kan höra ljudet redan nu =P Du kommer verkligen få en hållbar motor när han är så seriös och vikta o balansera allt smile

Vi hoppas på det!
Det ska ju bli en bruksmotor i en båt så man måste kunna lite på den när man är på familjeutflykt! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
27 mars 2014
#179
hugger69 skrev:
danjac skrev:
Så vackert kan höra ljudet redan nu =P Du kommer verkligen få en hållbar motor när han är så seriös och vikta o balansera allt smile

Vi hoppas på det!
Det ska ju bli en bruksmotor i en båt så man måste kunna lite på den när man är på familjeutflykt! wink

Ja precis. Måste röra på sig när man kör själv också men det viktigaste är nog att den inte stannar när man har fruntimmer med sig och är själv med dem. Då blir det inte roligt. Då säger de säkert något i stil med:
Jaha är bensinen slut nu bara för du vill ha ett ligg och då blir det ett jävla liv lol  Men du ska se att hela tjocka släkten vill åka med sen wink


1 039 Inlägg

Sök