tommyhjortasen skrev:
Jajjemän. Tack för förklaringen, detta med propelleraxeln löste problemet.
Förresten, angående effekten i motorn, kommer med en vild gissning. Vid 3500 rpm ger din motor ca 120 hp.
Detta kom jag fram till genom det jag läst om sidventilare och trim genom åren, kan också vara en underskattning.
Härligt!
Ja, jag har ingen aning om effekten men enligt min motorguru, som bara bygger Flatheads, så skulle den hamna på runt 150-160 hk.....
D vi gör är ju först att borra till överdimension 040 sedan ökar vi slaget till 4" vilket motsvarar en Mercury sida. Bara här ger väl en original Mercury mellan 112-125 hk....
![roll](img/smilies/roll.png)
Sedan har vi en Holley 390 cfm på ett Offenhauser triminsug för fyrportsförgasare.
Original gjutjärnstopplock är utbytta mot Offenahuser dito i aluminium med mycket bättre kylning.
På allt detta lägger vi en racing kam från Iskerian, en Isky Max-1 med följande data:
Specs
•Hot valve lash .014" intake and exhaust
•.364" lift, intake and exhaust
•249-deg advertised duration intake and exhaust
•226-deg duration @ .050 intake and exhaust
•111-deg LC
Även bränslepump, lyftare och ventilfjädrar är anpassade för kammen vilket ger bidrag till toppeffekten d med.
Ett helelektroniskt tändsystem med inbyggd fördelare borde inte ge sämre prestanda i alla fall...
Kan du utläsa från någon sida vad detta kan ge för effekt och vridmoment skulle det vara kul att se för vi uppskattar bara siffror utifrån erfarenhet här...!
![smile](img/smilies/smile.png)