3389
Sök

Saab 9-3 aero -01 gnäller när man svänger

37 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
Hej! Har en saab som det står i rubriken. Fick detta problem när det började bli kallt ute.
Har inte kunnat lämna in på verkstad ifall det skulle visa sig vara dyrt.
Nu till problemet.
Bilen gnäller nått så alldeles högt när jag svänger. Ljudet är riktigt högt i kupen och folk utanför vänder sig om för att kolla vad fan det är för katt som plågas ihjäl.
Det är bara vid stilla stående eller vid låg hastighet det låter när jag vrider på ratten.
Ratten är inte seg och det vibrerar inget men något är ju uppenbart fel när det låter såhär.
Ljudet är svårt att beskriva, men det låter liksom att bilen får kämpa när jag vrider om ratten.
Behövs yttligare info så säg till.

Med vänlig hälsning, Svampen
Senast redigerat av Svampsaft559 (4 december 2013)

Trafikledare
563 Inlägg
4 december 2013
Låter som att det är dålig fart i servostyrningssystemet. Det kan bero på flera orsaker, typ för lite olja eller sliten pump osv

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

300 Inlägg
4 december 2013
Låter ju som rem eller pump?

4 767 Inlägg
4 december 2013
Fyll på servoolja och byt/spänn remmen smile

För lite/sliten olja = pumpen går trögt = remmen är gammal = slirar = skriker när pumpen belastas.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 december 2013
pumpen måste det vara isf, remmen skulle isf slira hela tiden när ac pumpen o generatorn går o drar lite på remmen! vart ifrån låter det? övre framkant på motorn kanske? då är det servopumpen

37 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
Tack för alla svar!
Hann åka in till verkstaden och höra med dom innan jag läst era svar.
Han kollade servooljan och jag frågade då om det var någon olja i och han svarade att det var lite skum kvar i.. Haha.
Det läcker olja ifrån en oljetryckslang eller dylikt som sitter strax "norr" ut från servooljebehållaren.
Kalaset kommer kosta 3000kr när jag lämnar in den men fick med mig en flaska olja sålänge så jag kan fylla på när det tar slut.
Lånar nog annan bil dock tills problemet åtgärdat så inte pumpen stryker med.
Tråkiga pengar nu i juletider men kom billigt undan med nya vinterdäcken så lite nöjd får man väl ändå va.
4st dubbdäck med bra mönster bytta på fälg och ditsatta för 1000kr.

Tack för ändå för alla svar!
Med vänlig hälsning, Svampen

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 december 2013
är nog den vanliga orsaken, ett servorör i fronten som alltid rostar sönder, men skönt iaf att du fick svar och en bra deal på vintersulor!

Sök