3198
Sök

Vatten i oljestickan som vit gegga,vad kan felet vara?:(

332 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#1
Volvo 855 t5a,årsmodell 94a. När man äntligen fått ordning på bilen så kommer nästa fel. Hittade vatten/vit gegga på oljestickan men när jag kollade där man fyllde på olja så va de inge vatten/vit gegga. Har bytt olja och oljefilter och den visar jämt tryck i alla cylindrar,den går bra o låter inge konstigt i motorn,dock drar den liiite olja så får fylla på 2 gånger i månaden,men inte mkt. Nån som har nån aning om vad det kan vara??sad

5 198 Inlägg
8 december 2013
#2
ta en långkörning för att få ut eventuell fukt och kolla sedan på stickan

8 250 Inlägg
8 december 2013
#3
Antingen kör du många korta sträckor eller så kör du väldigt lugnt? Den vita geggan kan vara något som kallas för kallslam som försvinner bara man får oljan rejält varm. Åker man 5 mil och se till att gasa ur den lite mer än vanligt några gånger så är det borta sedan.


Evildan
8 december 2013
#4
Förmodar att det inte går åt vatten? Då du redan gjort en genomgång av motor.

Marlboromans förslag sällar jag mig till, prova även att byta olja, är det mycket kondens i den kan oljan ha förlorat för mycket av sina egenskaper för att vara tillrådig att köra vidare på.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 december 2013
#5
Gör rent vevhusventilationen och ta bilen för en längre körningar. "mesmör" liknande vita geggan är som sagt oftast kondens av olja och vatten.

på sambons bil satt gegget igen vevhusventilation och funkar inte den så har fukten svårt att ta sig ur motorn.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

332 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#6
Vevhusventilationen/oljefällan har jag precis fått hjälp o byta då den va igensatt o tryckte ur sig olja ur olje stickan,har även bytit  alla oljeslangar i motorn och oljefilter och ny olja för 5 veckor sen. Har på senaste tiden kört väldans korta sträckor fram o tebax te jobbet bara. Tkr de minskat lite av kylar vattnet.... Är orolig att det är topplockspackningen som gått........men hur kan man se de mer??

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
8 december 2013
#7
HBB skrev:
Vevhusventilationen/oljefällan har jag precis fått hjälp o byta då den va igensatt o tryckte ur sig olja ur olje stickan,har även bytit  alla oljeslangar i motorn och oljefilter och ny olja för 5 veckor sen. Har på senaste tiden kört väldans korta sträckor fram o tebax te jobbet bara. Tkr de minskat lite av kylar vattnet.... Är orolig att det är topplockspackningen som gått........men hur kan man se de mer??

Du kan försöka ta kompprov och se om det är nån cylinder som utmärker sig med mycket mindre komp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

332 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#8
Har gjort komptest för ett tag sen o fick jämt tryck i alla cylindrarna det va innan oljestickan såg ut så...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
8 december 2013
#9
HBB skrev:
Har gjort komptest för ett tag sen o fick jämt tryck i alla cylindrarna det va innan oljestickan såg ut så...

Just därför ska du göra om komptestet nu när stickan ser ut som den gör.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 349 Inlägg
8 december 2013
#10
Byt den lilla packningen på oljestickan. Det hjälpte för mig.
Dock så finns inte packningen till den gamla stickan på Volvo - i alla fall inte här - så försök få tag i den nån annanstans där dom säljer gummiringar/packningar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

332 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#11
Ja precis,får ta o göra ett nytt komp test o se då va de visar...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
8 december 2013
#12
HBB skrev:
Ja precis,får ta o göra ett nytt komp test o se då va de visar...

Visar det bra komp på alla cylindrarna kan du nog utesluta toppackningen och du får leta fel på andra håll.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

332 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#13
Komp testet är från biltema o vette fan hur mkt de e o lita på haha? min karl gjorde komp test me de på sin evo då visade jämt tryck i alla sen kollade han me ett annat komp test o då visade inte alls samma..men får provam e biltemas igen o se va de visar sen förska låna nå annat komptest o prova..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
8 december 2013
#14
HBB skrev:
Komp testet är från biltema o vette fan hur mkt de e o lita på haha? min karl gjorde komp test me de på sin evo då visade jämt tryck i alla sen kollade han me ett annat komp test o då visade inte alls samma..men får provam e biltemas igen o se va de visar sen förska låna nå annat komptest o prova..

Jag tror inte att man ska lite för mycket på dom billigaste verktygen. Man brukar få vad man betalar för, så brukar jag resonera.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

332 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#15
Hur mkt får man ge för ett vettigt komp test då? ska se om någon har som ja kan låna..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
8 december 2013
#16
HBB skrev:
Hur mkt får man ge för ett vettigt komp test då? ska se om någon har som ja kan låna..

Ingen aning, jag har ingen själv. Men kolla på mekonomen eller meka men dom kanske är lika billiga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

97 Inlägg
8 december 2013
#17
topplockspackningen

332 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#18
Har en svag känsla av att de kan va topplockspackningen också. Skan og beställa en topplockspackning o byta de o lämna iv äg toppen till nån som planar den o fixar de.. bara skruva ihop skiten o hoppas de funkar. Men om de är en spricka i toppen är de svårt o fixa?? dyrt??sad

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
8 december 2013
#19
HBB skrev:
Har en svag känsla av att de kan va topplockspackningen också. Skan og beställa en topplockspackning o byta de o lämna iv äg toppen till nån som planar den o fixar de.. bara skruva ihop skiten o hoppas de funkar. Men om de är en spricka i toppen är de svårt o fixa?? dyrt??sad

Det billigaste är nog en beg. topp men då vet man ju inte hur den är. En ny är ju väldigt dyr tror jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 632 Inlägg
8 december 2013
#20
Kylarvätskan kan ha minskat för pga luft i systemet, du hade ju gjort större rep nyligen?

Att den drar olja är troligen ventiltätningarna, och klägget är oljekondens.

De/Dem


Sök