3229
Sök

Volvo 945 LTT -98 Går riktigt dåligt

102 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#1
Hej

Har en 945'a ltt år 1998 som jag har fått generalknas med..
Han går riktigt dåligt, hostar och smäller och orkeslös minst sagt. Orkar knappt att varva 1200.. (en automatare så blir riktigt ryckig gång) och når en fart av 10km/h på sin höjd. En liten uppförsbacke är för mycket för stackarn att ta sig upp för sad

Felet uppkom "med tiden" under en tidsperiod av uppskattad 2 timmars körning på samma dag. Börja med att säkring (5?) som är till dimljus och "felsökningsuttaget " drog då dimljuslampan på förarsidan bak small i bitar (Fö, köp aldrig biltemas lampor, andra lampan som händer samma sak med) Bytte säkring och tyckte allt var frid och fröjd..
Efter det blev den tröttare som en sliten GL.., vilket vara i 30 minuter tills allt gick utför, blev tröttare och tröttare tills det knappt gick att köra. vid det läget tog jag mig raka vägen hem.. sad

Den går klockrent på tomgång och startar lätt. pumpen låter som den fungerar i tanken dock med ett "skvalpande" ljud? Typ som rinnande vatten från tanken när jag lyssnar i tanklocket. Har nästan full tank, uppskattningsvis 60 liter av 75 möjliga med 95ok bensin.
Inga varningslampor har tänds.

Bilen har rullat blygsamma ~57 400 mil dock med motorn bytt som har gått dryga 27 000 nu. Motorn och bilen kändes frisk innan och gick bättre än många andra Volvo turbos som även de är chippade.

Modifikationer som jag har gjort är en annan WG och laddar ~0.55 - 0.65 bar (FTT). Ej chippad eller dylikt.

Vad kan det vara för fel? Tyvärr svårt att få ut felkoder för min del ur OBD2 uttaget.. hmm

EDIT: Tagit bort batteriet under en natt utan någon skillnad. Går lika illa kall som varm.
Senast redigerat av TurboRiddarn (9 december 2013)

102 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#2
Provat byta spridarrelä utan någon förändring.

Gjorde ett snabbt klipp på hur den beter sig utan "belastning" (Den är varmkörd)
https://www.youtube.com/watch?v=nLguT0E3Sj0

Några idéer?

111 Inlägg
9 december 2013
#3
Prova att byta lmm, men kolla så att det är samma nummer på den lmm du ska prova med

102 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#4
FredrikBr skrev:
Prova att byta lmm, men kolla så att det är samma nummer på den lmm du ska prova med

Köpte en ny på volvo idag, ingen skillnad kall som varm sad

61 Inlägg
10 december 2013
#5
Går den fett? ryker svart, luktar bensin om avgaserna?

102 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#6
chybber skrev:
Går den fett? ryker svart, luktar bensin om avgaserna?

Luktar inte som den går fett, ryker gör den inte dock luktar som bränd koppling (antagligen för att den ligger och slirar, då det är automat och hostar vid ~1200-1500). Om man gasar väääldigt lugnt kan den få för sig att "dra" iväg i 1 sekund för att sedan återgå till sitt smällande.
Dock är jag väldigt fundersam på soppapumpen.. ska det verkligen låta som rinnande vatten i tanken? (min 740 med halv tank låter inte så)

102 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#7
Ladda upp en litet klipp hur den beter sig under färd/motstånd.
(i början la jag i 1'an på automatlådan för annars kan jag inte köra någon stans..)

http://www.youtube.com/watch?v=_zRKsLSl … e=youtu.be

Ursäktar dåligt filmat, mobilkamera!

Fö. glömt att nämna, han har börjat gå ojämnt på tomgången en smula.
Drar ingen vatten, oljan ser fin ut (Castrol edge sport 0W-40) och volvo original filter som har gått max 70 mil med. Allt i nivå perfekt.
Senast redigerat av TurboRiddarn (10 december 2013)

102 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#8
Bytt tändmodul, lmm, kollat fördelaren, bytt spridarrelä (allt volvo original!) utan någon framgång.. sad
Beställt ny pump, filter (förfilter och huvudfilter under bilen) och bränslerelä och gör en vild chansning på att det är det, har inga redskap att kolla soppatrycket dock går bilen kanon i ca 5 sekunder av vad jag tror förtrycket som pumpen pumpar upp när man vrider tändningen. (sker enbart när jag hört att pumpen har pumpat)

Har nya stift, kablar och fördelare med rotor liggande som jag ska byta i samma veva, dock tänkt vart till min 740.

Återkommer vad som sker för framtida syften.

102 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#9
Sådär så, det var soppapumpen som var problemet, det och kombination med en sprucken slang mellan armatur och pump gjorde dessa symptomer.

Problem löst och bilen går i mitt anseende bättre än förr!


Sök