Halloj, säg att man köper en sprillans ny volvo v70, stället sig utanför bil salongen, sätter i friläge och trycker maxgas. Hur länge orkar bilen köra på maxvarv innan den går sönder? Säg att vi lägger en fläkt framför bilen så den får friskt med luft, hur många minuter/timmar skulle det ta innan nåt gör sönder i den? Och när någon väl gör sönder, vad är det första som brister?
Frågar detta bara utan ren nyfikenhet, ( Jag vet att jag tänker på skumma saker HAHA )
Har i min ungdom kört drygt 20 mil på varvstopp på högsta växeln på en 250hk bil utan att något hände en mörk och bilfri söndagsnatt på autobahn... Största problemet om du står stilla och larmar på fullvarv är kylningen.
Det är det du har varvstoppet till. För att inte skada motorn alltså...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Har i min ungdom kört drygt 20 mil på varvstopp på högsta växeln på en 250hk bil utan att något hände en mörk och bilfri söndagsnatt på autobahn... Största problemet om du står stilla och larmar på fullvarv är kylningen.
Dum fråga kanske, men är varvstopp när man har bilen rullandes, samma som varvstopp i neutral eller kopplingen nedtryckt??
Dum fråga kanske, men är varvstopp när man har bilen rullandes, samma som varvstopp i neutral eller kopplingen nedtryckt??
Beror på bilmodellen.
Den aktuella bilen gjorde ca 240 på gpsen och ja den varvade ut fullt på högsta växeln. Som Kristian skriver orkar inte alla bilar varva ut till maxvarv.
måste ju fråga om de kliar i plånboken? varför man nu äns skulle tänka tanken på och köpa en 300 tusen kr bil och har som mål att få ras direkt när man fått nycklarna?
måste ju fråga om de kliar i plånboken? varför man nu äns skulle tänka tanken på och köpa en 300 tusen kr bil och har som mål att få ras direkt när man fått nycklarna?
Man kanske heter Carl Philip och har en tät farsa?
Man kanske heter Carl Philip och har en tät farsa?
Vet inte om det är du/ni som är tröga, eller jag som inte kan formulera mig. Men har inga som helst tankar på att genomföra detta, har inte ens råd att tanka i min nuvarande bil, så använder kollektiv trafiken för att ta mig fram i dagsläget, så nej, jag ska inte bränna en bil för 300k eller vad de nu kostar. Tog bara nya volvon som exempel.
Problemet eller fördelen hur man nu skall se det är att det finns personer som är så tröga, så man designar en bil för att tåla det.
Borde förövrigt vara rätt likt en båtmotor, där finns Volvo penta D3 som enligt wikipedia är samma motor i stort som en D5 från just V70. 220hk vid 4000rpm.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Kom och tänka på Bubblan som vintervilar i garaget. I instr.bok står det att topp/marschfart är 135 km/h. När pratade billtillverkare om marschfart sist :-)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kom och tänka på Bubblan som vintervilar i garaget. I instr.bok står det att topp/marschfart är 135 km/h. När pratade billtillverkare om marschfart sist :-)
Toppfart och marchfart är ju dock inte samma sak...
Toppfart och marchfart är ju dock inte samma sak...
I detta fallet är det så.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!