3290
Sök

Konstigt ljud när man kör iväg från start bmw e36 328

51 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
har ett problem. blir ett konstigt ljud när ja börjar köra iväg ca 5-10 meter. spelar ingen roll om ja kryper eller om ja gasar på. men det är bara när ja startat bilen. stannar ja längre fram efter ljudet uppståt och gör samma procedur så låter det ingenting. stänger ja av bilen och startar igen och kör iväg så låter det igen. låter precis som om man spänner upp en fjäder. har ingen aning om vad ja ska kolla på under bilen efter detta ? kan tillägga att några bussningar i bakvagnen är dåliga för de känns och hörs att de glappar. bilen är en 328 -97

192 Inlägg
15 december 2013
låter det som kopplingen? eller kommer ljudet efteråt?

51 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
nej tror inte de är kopplingen.
de låter efter att ja släppt upp kopplingen och åker iväg. efter en bit ca 10 meter så låter de "pijong" som en gammal fjäder. men stannar jag i nästa korsning så låter det inget mer. men stänger jag av och startar igen och åker så uppstår samma fenomen. sitter ju ICV ( idle control valve ) på kopplingen som gör att kopplingen ska slira längre för att minska slitage på drivlinan. kanske är den som låter när kopplingen är kall och börjat få fäste ? bara spekulationer.

5 089 Inlägg
51 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
nej drar väldigt sällan handbromsen när ja stannar och parkerar.

2 250 Inlägg
15 december 2013
Piong -ljud från en gammal fjäder.

Kan mycket riktigt vara från en fjäder. Orsaken i så fall är fjäderbenslagret i övre änden av stötämpare fram.
Ljudet uppstår vanligtvis när man man gör stora rattrörelser. Men kan komma ett tag efter om det är något som ändrar sig i framvagnen, t ex då man gasar på, för då drar det i benen, både hit o dit.
Fjädrarna vrids upp och stannar uppvriden därför att fjäderbenslagret kärvar. Så släpper det plötsligt.
Förmodligen så drar bilen också ibland,men inte alltid åt endera hållet på rak väg.... trots att hjulinställningen är bra och inga däck slits.

51 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Förmodligen så drar bilen också ibland,men inte alltid åt endera hållet på rak väg.... trots att hjulinställningen är bra och inga däck slits.

det kännetecknar mina symptom rätt bra. ratten står lite snett om ja åker rakt fram. hur kollar jag fjäderbenslagret ? bryter och bänder ?

1 Inlägg
14 maj 2014
Hej!
Vet inte om du fått svar på ditt problem än.
Jag har en 320i -09 har exakt samma problem.
Lämnade in bilen på BMW och efter mycket om och men så kom de fram till att det är en "själv test" av Anti spin funktionen. Hade svårt att ta detta på på en så ny pass bil, men orkade inte tjata.....
Så nu har jag åkt I 3 år med ett fjäderlikt ljud efter varje start.....tror de sa att det hander vid 29 Km/h.
SOm du sager later som en fjäder som släpper, samt att det känns vibrationer till kopplingen.

Jonny

51 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
kanon och tack för svaret! det låter väldigt likt iaf och nu kanske man kan få en förklarning till ljudet.

Sök