SavetheWorld skrev:
Det är vi som har skapat denna klimatförändringen det är VI! detta är ingen naturlig förändrig som naturen skapar själv, Vi har tagit för mkt av naturen, Om 30 kommer hälften av de ryggradsdjur och växter som finns vara ut döda tack vare oss det är VI som har gjorde detta det måste ni förstå!
Att säga det där som fakta är lite farligt... Jag skulle be om extremt välkända och bekräftade publiceringar av forskare inom ämnet (inte bara en kvacksalvare som ropar "utomjordingarna kommer" om du förstår vad jag menar). För hittills har jag sett ungefär lika mycket olika teorier som pekar både mot att vi orsakar stora delar av klimatförändringarna, som jag sett som visar på att vi inte har lika mycket med saken att göra. På båda sidor finns bevis framlagda för att styrka deras teori.
Min sammanfattning efter allt jag läst är att vi antagligen påverkar klimatförändringen, men inte till så stor grad som de flesta skrifter vi läser säger. Ofta när något globalt farligt når denna nivå försöker organisationer skrämma oss lite extra då man brukar räkna med "Sikta mot stjärnorna, landa på månen".
Men vad du säger om att hälften ryggradsdjur och växter kommer dö ut inom 30 (jag antar du menar år) stämmer med största sannorlikhet ej. Det är för kort tidsperiod för detta att ske, finns för många arter som ej är utrotningshotade, eller påväg mot det, och för många som försöker rädda de som är det, och se till att det inte blir fler.
Sedan sparas de flesta av dessa arters DNA i banker, vilket gör att vi kan klona fram dem för fortsatt utveckling om vi anser detta sakligt.
Dock får du tänka på att vi är en del av naturen, och genom de 4-5miljarder år som jorden funnits (om du accepterar Darwins evolutionsteori i.a.f.) Har många djur dött ut, många har utvecklats, och människan är ej större orsak till detta än alla andra faktorer genom tiderna, trots att vi blir itjatade detta s.k. "faktum".
Evolution handlar i grund och botten om att "Den som är starkas utrustad för sin miljö, överlever". Människan verkar vara detta i nuläget, självklart är inte detta hela sanningen, krokodiler, kackerlackor, delfiner (som till och med anses smartare än oss) och många andra arter har överlevt mycket längre än oss, och kommer även att finnas i framtiden, så länge som vi inte gör något drastiskt t.ex. atomvinter. En ny istid eller smälta poler kommer inte störa dem.
Jag vet att jag har flackat ut lite här, så jag ska sammanfatta lite:
- Människan är en del av naturen, allt vi gör är naturligt och en del av evolutionen
- De djur som är starkast kommer alltid att överleva, kackerlackor t.ex.
- Människan är knappast den starkaste och vi måste utveckla vår art i allmänhet och inse att vi inte är perfekta innan vi blir starkast.
Om du inte håller med mig får du gärna svara här, om du tycker att vi går bort från relevansen i tråden får du gärna skicka mig ett PM, då jag finner det intressant att disskutera meningskiljaktigheter.
Mvh Jimmy