2286
Sök

Köpråd: Volvo 945 Gl/T L/FTT S.E(?)

1 830 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder smile

Söker efter ett par köpråd när det gäller 945 vad bör man tänka på vilken modell är roligast att köra?
Är de olika i handling etc pga de olika modellerna eller hur är det?


Har läst lite om att 965 har delad bakaxel o vitblock(?). Vet inte så mycket om 965erna så ge köpråd där med smile

Tack på förhand.


6 738 Inlägg
15 december 2013
#2
ska man ha 940 så är det en 945a tööbo som gäller enligt mej wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 830 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#3
Henkix skrev:
ska man ha 940 så är det en 945a tööbo som gäller enligt mej wink

en fet sniiigel tongue men är det någon större skillnad på ltt o ftt? ^^


6 738 Inlägg
15 december 2013
#4
Jiiimmie skrev:
Henkix skrev:
ska man ha 940 så är det en 945a tööbo som gäller enligt mej wink

en fet sniiigel tongue men är det någon större skillnad på ltt o ftt? ^^

wastegaten är det som skiljer dessa vad jag vet smile annars är det samma saker tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 830 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#5
Henkix skrev:
Jiiimmie skrev:
Henkix skrev:
ska man ha 940 så är det en 945a tööbo som gäller enligt mej wink

en fet sniiigel tongue men är det någon större skillnad på ltt o ftt? ^^

wastegaten är det som skiljer dessa vad jag vet smile annars är det samma saker tongue

trodde det var mer än så :o haha, har hittat ftt's som är mycket dyrare än en ltt och då har de vart i "samma skick" :o


5 700 Inlägg
15 december 2013
#6
Henkix skrev:
Jiiimmie skrev:
Henkix skrev:
ska man ha 940 så är det en 945a tööbo som gäller enligt mej wink

en fet sniiigel tongue men är det någon större skillnad på ltt o ftt? ^^

wastegaten är det som skiljer dessa vad jag vet smile annars är det samma saker tongue

Endast wastegate-klockan. Allt annat är samma.

LTTn har 0,3bar klocka och FTT har 0,5-0,6bar klocka.

Och ska det vara 940 så är det turbo som gäller, slöare än en FTT vill man ju inte ha (men som sagt, LTTn är samma, bara byta tryckklocka/ställa upp trycket så blir den en FTT).

Annars verkar 965 vara riktigt fina bilar. Har själv varken åkt eller kört en men skulle gärna ha en som bruksbil. Multilink-bakvagn för bättre komfort och en aluminium rak sexa finns både 2,5L och 3,0L.


1 830 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Henkix skrev:
Jiiimmie skrev:
en fet sniiigel tongue men är det någon större skillnad på ltt o ftt? ^^

wastegaten är det som skiljer dessa vad jag vet smile annars är det samma saker tongue

Endast wastegate-klockan. Allt annat är samma.

LTTn har 0,3bar klocka och FTT har 0,5-0,6bar klocka.

Och ska det vara 940 så är det turbo som gäller, slöare än en FTT vill man ju inte ha (men som sagt, LTTn är samma, bara byta tryckklocka/ställa upp trycket så blir den en FTT).

Annars verkar 965 vara riktigt fina bilar. Har själv varken åkt eller kört en men skulle gärna ha en som bruksbil. Multilink-bakvagn för bättre komfort och en aluminium rak sexa finns både 2,5L och 3,0L.

Jo, hade ju tänkt ha en och pilla lite lätt med och fräsha till och ha som vardagsbil så behöver ju inte vara en värsting bil utan tycker dem är fina som dem är egentligen smile

Men har även funderat på diesel men då blir det väl dieselskatt för att det inte finns ett partikelfilter..?

EDIT: Har själv inte åkt i en 965a så har ingen aning hur de är tongue samma gäller 900 modeller men de är väl som 700? men med mer komfort? tongue
Senast redigerat av Jiiimmie (15 december 2013)


5 700 Inlägg
15 december 2013
#8
Jiiimmie skrev:
Jo, hade ju tänkt ha en och pilla lite lätt med och fräsha till och ha som vardagsbil så behöver ju inte vara en värsting bil utan tycker dem är fina som dem är egentligen smile

Men har även funderat på diesel men då blir det väl dieselskatt för att det inte finns ett partikelfilter..?

EDIT: Har själv inte åkt i en 965a så har ingen aning hur de är tongue samma gäller 900 modeller men de är väl som 700? men med mer komfort? tongue

Fräscha till lite låter bra, de flesta gamm-volvona är ju oftast dåligt omhändertagna.

Jo blir ju dyr dieselskatt, såvida den inte är lastbilsreggad men det blir då olagligt att ha passagerare i baksätet. Har för mig 940-diesel (D24 har jag för mig) inte är så pass mycket snålare än B230 så man måste köra många mil för att det ska bli billigare, såvida man inte får tag i riktigt billig diesel då såklart.

940 och 740 anser jag är väldigt likvärda i komfort. Har kört och åkt diverse olika årsmodeller av 940 och 740 både kombi och sedan.
Edit:
Kanske tolkade lite fel där. Men jo 960 är ju en 900-serie i grunden så det mesta är förmodligen lika förutom bakaxel och motor då.
Inredningen däremot är "helt" annan i 960. 960 är också lite bättre ljudisolerad än 940 om jag inte minns fel.
Senast redigerat av simlar (15 december 2013)


1 830 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Jiiimmie skrev:
Jo, hade ju tänkt ha en och pilla lite lätt med och fräsha till och ha som vardagsbil så behöver ju inte vara en värsting bil utan tycker dem är fina som dem är egentligen smile

Men har även funderat på diesel men då blir det väl dieselskatt för att det inte finns ett partikelfilter..?

EDIT: Har själv inte åkt i en 965a så har ingen aning hur de är tongue samma gäller 900 modeller men de är väl som 700? men med mer komfort? tongue

Fräscha till lite låter bra, de flesta gamm-volvona är ju oftast dåligt omhändertagna.

Jo blir ju dyr dieselskatt, såvida den inte är lastbilsreggad men det blir då olagligt att ha passagerare i baksätet. Har för mig 940-diesel (D24 har jag för mig) inte är så pass mycket snålare än B230 så man måste köra många mil för att det ska bli billigare, såvida man inte får tag i riktigt billig diesel då såklart.

940 och 740 anser jag är väldigt likvärda i komfort. Har kört och åkt diverse olika årsmodeller av 940 och 740 både kombi och sedan.
Edit:
Kanske tolkade lite fel där. Men jo 960 är ju en 900-serie i grunden så det mesta är förmodligen lika förutom bakaxel och motor då.
Inredningen däremot är "helt" annan i 960. 960 är också lite bättre ljudisolerad än 940 om jag inte minns fel.

jo, gjorde ju om min 740 en del från att jag köpte den. (inte mycket som syns men det vart en del undertill) tongue
det jag tänkt göra är ju typ i med dämpningsmatta o sånt skit överallt sen smacka in lite ljud ^^
utöver det så blir det ju bara enkel renovering i början sedan lite mer om jag känner att bilen är värd dem pengarna smile

nja känner ingen som har diesel direkt, men åker rätt som det är till stockholm och det är en resa på ca 2-3h härifrån, men annars så är det mest i stan jag åker (till och från praktik på en restid ca 15min) annars kör jag inte så himla mycket och det är 60väg så vet inte vilket man "tjänar" bäst på egentligen wink

jo visst en liten golf vore väl nått men nej vill ha 945/65 wink


Forummoderator
18 038 Inlägg
16 december 2013
#10
Jiiimmie skrev:
simlar skrev:
Jiiimmie skrev:
Jo, hade ju tänkt ha en och pilla lite lätt med och fräsha till och ha som vardagsbil så behöver ju inte vara en värsting bil utan tycker dem är fina som dem är egentligen smile

Men har även funderat på diesel men då blir det väl dieselskatt för att det inte finns ett partikelfilter..?

EDIT: Har själv inte åkt i en 965a så har ingen aning hur de är tongue samma gäller 900 modeller men de är väl som 700? men med mer komfort? tongue

Fräscha till lite låter bra, de flesta gamm-volvona är ju oftast dåligt omhändertagna.

Jo blir ju dyr dieselskatt, såvida den inte är lastbilsreggad men det blir då olagligt att ha passagerare i baksätet. Har för mig 940-diesel (D24 har jag för mig) inte är så pass mycket snålare än B230 så man måste köra många mil för att det ska bli billigare, såvida man inte får tag i riktigt billig diesel då såklart.

940 och 740 anser jag är väldigt likvärda i komfort. Har kört och åkt diverse olika årsmodeller av 940 och 740 både kombi och sedan.
Edit:
Kanske tolkade lite fel där. Men jo 960 är ju en 900-serie i grunden så det mesta är förmodligen lika förutom bakaxel och motor då.
Inredningen däremot är "helt" annan i 960. 960 är också lite bättre ljudisolerad än 940 om jag inte minns fel.

jo, gjorde ju om min 740 en del från att jag köpte den. (inte mycket som syns men det vart en del undertill) tongue
det jag tänkt göra är ju typ i med dämpningsmatta o sånt skit överallt sen smacka in lite ljud ^^
utöver det så blir det ju bara enkel renovering i början sedan lite mer om jag känner att bilen är värd dem pengarna smile

nja känner ingen som har diesel direkt, men åker rätt som det är till stockholm och det är en resa på ca 2-3h härifrån, men annars så är det mest i stan jag åker (till och från praktik på en restid ca 15min) annars kör jag inte så himla mycket och det är 60väg så vet inte vilket man "tjänar" bäst på egentligen wink

jo visst en liten golf vore väl nått men nej vill ha 945/65 wink

Dieseln vill h ca 0.75 till 0.85 p/mil. Skatten bör väl vara i klassen 6500-7000 per år. Ingen sparbössa men de låter riktigt gott!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 830 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#11
hehe, jo tyvärr så är det ju så att dem ska ha så grymt mycket i skatt hmm har vart sugen på en diesel ett bra tag men det är ju skatten som jag tycker är lite för dyr i nuläget sad


Forummoderator
18 038 Inlägg
16 december 2013
#12
Jiiimmie skrev:
hehe, jo tyvärr så är det ju så att dem ska ha så grymt mycket i skatt hmm har vart sugen på en diesel ett bra tag men det är ju skatten som jag tycker är lite för dyr i nuläget sad

Ska du åka diesel som inte är "nästan ny" så kolla på MB 300D -83 och tidigare. 0 kronor i skatt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 830 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#13
Dieselsmurfen skrev:
Jiiimmie skrev:
hehe, jo tyvärr så är det ju så att dem ska ha så grymt mycket i skatt hmm har vart sugen på en diesel ett bra tag men det är ju skatten som jag tycker är lite för dyr i nuläget sad

Ska du åka diesel som inte är "nästan ny" så kolla på MB 300D -83 och tidigare. 0 kronor i skatt.

haha nej inte en sådan, har kört en sådan (diesel) och tyckte det inte var nått o ha xD


736 Inlägg
16 december 2013
#14
Gött ljud i 965:an 6:a också, men mer än man tror som skiljer mot 940 så räkna inte med att glida in på Biltema och köpa reservdelar...

Väljer du automat får du ju en mycket modernare låda i 960:in också


1 830 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#15
frasse4 skrev:
Gött ljud i 965:an 6:a också, men mer än man tror som skiljer mot 940 så räkna inte med att glida in på Biltema och köpa reservdelar...

Väljer du automat får du ju en mycket modernare låda i 960:in också

hehe jo men förstod att ljudet skulle bli annorlunda. Är smått sugen på en automat, men det spelar ingen större roll egentligen ^^ Men ju nyare o mordenare ju bättre tongue
Men vill även kunna hitta delar rätt lätt också :o


736 Inlägg
16 december 2013
#16
Jo, men det är ju lätt att beställa på skroten numer, och annars finns ju det mesta på volvo.

Nivomater som trasslar på dessa är ju dock dyra, det är bara att söka på forumet. Tror man kan byta dessa mot vanliga dämpare. Jag hade en -94 och den hade stel bakaxel och spiralfjädrar som en 940.


8 Inlägg
16 december 2013
#17
960 automatlåda drar lite väl mycke för att bara bestämma sig att ta en tre timmars biltur enkelväg o fortfarande ha kvar i plånboken

1 830 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#18
dsg90 skrev:
960 automatlåda drar lite väl mycke för att bara bestämma sig att ta en tre timmars biltur enkelväg o fortfarande ha kvar i plånboken

just därför funderar jag även på något enklare som kanske en gl..? behöver inte det massiva trycket som vissa har ^^


Forummoderator
18 038 Inlägg
17 december 2013
#19
Jiiimmie skrev:
dsg90 skrev:
960 automatlåda drar lite väl mycke för att bara bestämma sig att ta en tre timmars biltur enkelväg o fortfarande ha kvar i plånboken

just därför funderar jag även på något enklare som kanske en gl..? behöver inte det massiva trycket som vissa har ^^

Här har du en liten uppfattning om hur en 945 LTT går (Min gamla, filmat av mig)...
http://www.youtube.com/watch?v=l1xAbCbfcgE
Tycker den räcker gott att köra brett med i vinter...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 639 Inlägg
17 december 2013
#20
Jag röstar för 940 LTT, går som en GL hos försäkringsbolagen, ett chip till bränsleboxen för en tusenlapp å uppställt ladd så har du en riktigt rolig 945a som dessutom går billigt (i volvo mått mätt).

Ligger på 0,8 blandad med min som laddar 1 bar.



Sök