3364
Sök

Börja Med Drifting?

118 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#1
Hejsan jag är Helt ny med detta med Drifting. Jag är 18 år och har hållt på (Dragreacing) innan
Jag har kollat runt mycket o letat lite info men skulle behöva lite tips och råd.

Jag bygger om en Gammal Opel Manta till  (I grunder Dragreacing bil) Det är en bmw m30 motor med turbo 300-350hk bmw låda och cheva bak axel Bilen har 4-Link och halv bur just nu.
" http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=50771 " <--- bilen

För o får denna sett upp o funka va skulle jag behöva göra? och lite tips om vart man kan testa o drifta o köra lite? Allt ni tycket jag behöver veta. Tanken är inte o bli proffs eller liknande utan mer o anpassa bilen så man kan testa köra lite Drifting köra lite Gatebil o liknande

Jätte glad för alla svar! MVH: Sebbe
Senast redigerat av Sebb0 (15 december 2013)


3 384 Inlägg
16 december 2013
#2
dragreacing? ny sport? big_smile


349 Inlägg
16 december 2013
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193094/193094-7cdc0e70b987c3d174083eab86c97fdc.jpg

Ska du köra med dem bakhjulen så kan det bli lite svårt, det kan jag lova dig smile


Mitt tips för att lära sig drifting är att köra -> köra -> köra ännu mer -> köra -> köra -> sen 100000x till.
Finns ändå mycket event för att köra drifting, exempelvis driftbash, gatebil, action meet mm.
In och sök på google! Ha koll på olika banor vad dem har för event och sådär.

1 532 Inlägg
16 december 2013
#4
På me andra bakhjul o ut o testa lite. Annars kan du ju ta dig till Mantorp när 5100 är där nån fredag i veckan när dom brukar köra. Sen äre ju som sagt Gatebil o prova på drifting.
Själva Mantan isig ser ju ut o passa bra för drifting ändå med fyrlänken o de.
De ända är ju att Manta är lite lömska att åka o sladda med pågrund av hjulbasen


118 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#5
Tack för alla svaren! jaa andra hjul blir de ju såklart xD Sliks använder vi när vi kör rakt fram enbart tongue   men lätt modifiering är ju en hydraulisk handbroms och ändra styr stoppet lite. någon spacer så de blir lite mer vinkel.? smile

Ett problem med bilen är ju att den får ju inte köras på vägen så de är ju banor som gäller.
Man kan ju så klart ta den till någon parkering någon natt men de är ju ganska riskabelt.
Har ju en E30 som ska få snik turbo. men man vill ju öva drifting i bilen man ska drifta med så att säga.


Liten fråga till. Några tips på hur man kan (drifta lugnt) på torrt går de ju ganska fort. Men jag har inte råd att sätta bilen i ett räcke direkt. ut lite i sanden o studsa eller o snudda lite är ju en sak. men hur kan man anpassa övningen för o minska risken att kvadda bilen nu när man ska börja ? smile


1 532 Inlägg
16 december 2013
#6
Hydraulisk handbroms, ändrad styrvinkel, spacers fram o en massa fälgar o däck.
Jag själv började på isen när jag var typ 8-9 år sen grusväg.
När jag blev 18 så var det små asfalterade vägar med Nissan 200a senare en Nissan S14 trimmad.
Det bästa är ju parkeringar eller små ensliga vägar helst med en polare som åker före med typ komradio så han kan varna för mötande bilar.
Nu har jag inte hållt på så mkt sen jag hade min Skyline men har börjat lite smått med min Explorer jag ska köra me sen.

Det bästa är ju att prova sig fram med själva Mantan men även med körtekniken alla underlag är annorlunda.
Asfalt är ju minst förlåtande när man tex får kast.
Jag hade börjat sladda nu på snö o is för att känna hur det känns.


118 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#7
Okej! tack så jätte mycket!  ja förlora kortet lika fort som jag tog de på grund av klantighet och att man är en "race head" men kommer ta de igen någon någon gång i början av feb. 

Har skaffat en 740 o sladda med under vintern också som jag inte är rädd om alls.
men ska man köra is (Det är redan en tanke) måste man ha Isdäck eller duger det med typ väldigt fina vanliga dubbade? 

Om man över på is. sen så fort jag får kortet ut på snön och grus med 740. sen parkering när de är tort med e30 och sen om man känner sig redo är den en prova på dag på mantorp den 10 maj med drifting. tror du man kan ta med några par gamla sulor på plåt fälg och köra lite o bara känna på de? eller krävs de mer? smile


118 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#8
Hur är de igenkännlig.. ser ju lite i videos men använder man handbroms så mycket? de är ju bara en av flera tekniker för o få bilen o börja sladda?  för tillfället har jag ju ingen handbroms alls på mantan. så de är ju alltså nått jag måste bygga till. men är de nått man måste ha när man börjar eller är de nått man kan fixa senare?

och hur är de med kamber fram? är de nått med att de ska understyra lite lätt eller är de bara för dom har förlängt länkarmarna? (de kan jag inte köra på mantan för då går den inte bra på strippen) så eventuell lösning där?

http://www.youtube.com/watch?v=7bVvtx7CfkE
http://www.youtube.com/watch?v=PGqeQAfMgEk


1 532 Inlägg
16 december 2013
#9
Kör me isdäck fram o lite bättre dubbade vägdäck bak.
När du kör på Mantorp så äre ju baa ha några gamla däck o leka runt på.
Det är ju typ bara dom som är sponsrade som kör med nya 17-18" däck varje ggn.

Jag själv kommer ha 15" original fälgarna och 16" Skyline fälgar sen o leka på.


118 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#10
Okej. ska se om man kan hitta några is däck då.   ett litet problem är ju de att jag har chevas stora bult mönster back som om jag inte mins fel är 4.75 = 5 x 127  vilket är ett lite ovanligt bult mönster.. och då blir de svårt att hitta plåt fälgar bland annat. och det är stocka där då.. funderar på om man kan göra någon spacer för typ 5 x 120 som bmw. eller vad är de volvo har ?  5 x 108?  (något som är 5 bult som håller och man kan hitta Billiga fälgar och bra däck storlek.


1 532 Inlägg
16 december 2013
#11
Kolla på manton.se tror jag dom heter dom kan få fram spacers med varierande bult mönster.
Volvo har 5x108 bultmönster.
Då är det bästa för dig o köpa 4st spacers så du har samma bultmönster runtom.


118 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#12
jaa spacers fixar jag. de är inga problem men varför ska jag har samma runt om?  funkar de inte med som små 14tum fram ?

Och frågar igen

Hur är det igenkännlig.. ser ju lite i videos men använder man handbroms så mycket? de är ju bara en av flera tekniker för o få bilen o börja sladda?  för tillfället har jag ju ingen handbroms alls på mantan. så de är ju alltså nått jag måste bygga till. men är de nått man måste ha när man börjar eller är de nått man kan fixa senare?

och hur är de med kamber fram? är de nått med att de ska understyra lite lätt eller är de bara för dom har förlängt länkarmarna? (de kan jag inte köra på mantan för då går den inte bra på strippen) så eventuell lösning där?

http://www.youtube.com/watch?v=7bVvtx7CfkE
http://www.youtube.com/watch?v=PGqeQAfMgEk


1 532 Inlägg
16 december 2013
#13
Det är ju nice om du vill ha ett o samma bultmönster typ ha 4a likadana fälgar.
Du kan ju använda kopplingen eller handbromsen för att tvinga fram en sladd men handbromsen kan du även använda till att assdraga alltså släpa bakvagnen i en sladd.
När jag kört så har jag använt handbromsen till att hjälpa bakvagnen att släpa efter för när man använder gasen vill ju bilen framåt hela tiden men med hjälp av handbromsen drar man ut på framåt rörelsen.

På min Ford sen ska jag ha en hydraulisk handbroms fram för att kunna stå stilla vid en burnout utan att slita på bakbromsarna men jag ska även ha en hydraulisk handbroms bak för att kunna assdraga Forden då den blir tung baktill i en sladd.
Den har ju inte dom rätta proportionerna för att gå på sladd alls.

Angående cambern har jag nog inge svar på tror jag.
Jag kommer själv bara spaca ut mina framhjul för en bättre styrvinkel men kommer nog göra samma sak bak för att den ska bli lite bredare o stabilare på tvären.


118 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#14
Okej Okej Tack igen för dom bra svareN! smile jag kommer också montera ett system som jag inte mins namnet på just nu som bara bromsar fram. Men som sagt va då vet jag. Handbroms ska fixas.

Och de du säger nu med lite stabilare är ju också ett problem. Min bakaxel är ju inte bred alls. Den är ju anpassad för ett par stora sliks. Så skulle nog behöva fixa spacers så jag kan ha typ 5x108 eller 5x120 och sen nav vända plåtisar. och ha bak.. sen som sakt va kan de ju va kul med samma sorts däck fram som bak de är helt rätt. smile

Får fundera lite på hur jag ska lösa allt detta smile Men ska bli kul att med lite tur kunna testa något nytt smile


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
16 december 2013
#15
Föreslår att du kollar igenom denna filmen, han har en del bra tips på hur du ska komma igång, och jag skulle rekommendera att du börjar med att träna t.ex handbromsladd/360 runt koner som han visar i filmen och får lite känsla för hur bilen reagerar på broms, gas och styrning i olika situationer. När du börjar känna dig bekväm så kan du börja pröva på teknikerna som bygger på tyngdpunkten, och sen kan du go wild och börja bygga driftmissil smile

http://www.youtube.com/watch?v=IPQyQgyuNMI

118 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#16
Aaah smile Har sett en kortare version med just dom 6 sätten han driftar på smile Men ska kolla genom hela filmen smile Tack för tipset! smile


671 Inlägg
17 december 2013
#17
Low skrev:
dragreacing? ny sport? big_smile

Onödig kommentar !


Sök