3608
Sök

Köpråd: 850R, Bmw 325/328 E36, Nissan 200sx s14

218 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Då körkortet är på ingång och jag är sugen på att köpa något med lite mer körglädje än mina nuvarande 850s så tänkte jag se vad ni har för tankar och åsikter eller kanske egna förslag?
Har i runda slängar 50.000 kr att lägga på inköp.

Den får inte kosta allt för mycket att äga (Försäkring, skatt, reparationer) Kort och gott ska en 18-åring ha råd att äga den. Farsan får stå som ägare.

Det jag har om bilarna just nu

850R:

+
Motorljudet.
Relativt lätt att hitta delar.
Kan det mesta om dom.
Ser bra ut.
Bekväma att köra.

-
Driver i fel ände.
Har ägt 3 st 850s. Kanske dags att prova nytt?
Ofta hårt körda.



Bmw 325/328:

+
Motorljudet.
Driver i rätt ände.
Ser bra ut.
Bra med effekt om man väljer att turbokonvertera.
Välbalanserat chassi


-
Rost.
Mycket vanliga fel känns det som?
Ingen "speciell" bil.


Nissan 200sx S14

+
Driver i rätt ände.
Lätt att få ut effekt.
Välbalanserade.
Ser bra ut.
Sportig.

-
Relativt dyra delar
Dyr försäkring
Kan vara svårt att få tag i ett fint exemplar.
Hårt körda.


Fyll gärna på listan! Tack på förhand

Mvh
Senast redigerat av Lofarn (18 december 2013)

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 december 2013
#2
Hej, jag antar att du tänker på BMW 3-serie E36 och att den skulle ha många svagheter känner jag inte igen. Den har sina problem men det är en stadig konstruktion vars svagheter egentligen påminner en del om just Volvo 850, motorn kan dras med tickande ljud om service inte sköts, chassidetaljer slits gärna eftersom de körs hårt och en del enklare elfel kan dyka upp vid något tillfälle när den blir äldre och liknande. Till det kan du addera ett kylsystem med komponenter i plast som utvecklar ett humör när saker blivit slitna så byt hellre ut de känsliga delarna i förväg är mitt tips, det handlar inte om mycket pengar eller tid men du slipper vara osäker.

Andra punkter jag hade fört in i listan för BMWn är att det finns gott om delar till bra priser men även kunskap, allt från aktiva forum till aktörer som specialiserat sig på märket och verkstadsmanualer tillgängliga på nätet. En nackdel jag fört in är att även BMW körs hårt så var uppmärksam på de slitage som buskörning kan föra med sig.

En 325i eller 328i är visserligen ingen speciell modell som något med ett M eller R i modellbeteckningen eller en japansk tvådörrars kupé och jag förstår att om man har ägt tre stycken 850 och trivts med dem kan det vara kul och pröva på värstingen i serien. Men det innebär att du kan hitta en ok 3-serie en bra bit under din budget och då finns det gott om utrymme för att själv göra bilen lite mer personlig och E36 har en del ess i rockarmen, allt från M-modellens stag som du kan montera rakt på till ett annat insug som ger 328i ett bra tillskott i effekt.

Det var BMW men Volvo och Nissan känner jag inte lika väl, lycka till med jakten!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 587 Inlägg
18 december 2013
#3
3 serie kan jag inte ge något svar om direkt, har provat 323 och 328 och kan inte säga något dåligt om bilen men däremot om den har svagheter eller inte vet jag icke tyvärr, alla bilar har det iofs. Men 850R har jag haft min nu i 7 år snart tror jag. Försök få tag i en som gått mindre mil och är bra omhändertagen, dom som du ser ute på blocket för 24.000 osv hade jag avstått från.

850R driver i fel ände, ja men är ändå otroligt rolig att köra, gott om plats, inte dyr att laga och man åker ganska skönt upp till 190-200 sen blir dom lite oroliga. På vintern kan du inte ha så kul med dom som du kan med en BMW.
Det dröjer nog ett tag innan man hittar en i riktigt bra skick och låga mil och dessutom lär man få pröjsa en del för dom, avstå från trimmade bilar för att du kan aldrig veta hur seriöst det är gjort.


175 Inlägg
18 december 2013
#4
Varför inte kika på 330 e46? Effekt som är ganska lik en 850r original.
Dock inte lika lättrimmad som 850 och japanen. Trevlig bil med en härlig gång i motorn.

Nackdelen är ju försäkringen och rost men gissar på att en 850r inte heller är så billig.

218 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#5
Tack för svaren!
Står nu mellan E36an och R:en, bestämt mig för att vänta med att köpa S14 eller liknande.

Nisse1: Tack för tipset, men är inte så mycket av ett fan av e46orna.
Senast redigerat av Lofarn (18 december 2013)

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

4 261 Inlägg
18 december 2013
#6
Lofarn skrev:
Tack för svaren!
Står nu mellan E36an och R:en, bestämt mig för att vänta med att köpa S14 eller liknande.

Nisse1: Tack för tipset, men är inte så mycket av ett fan av e46orna.

lycka till, sj letar jag efter en fräsch e36 men på 3 månader har ja endast sett ett väldigt fåtal som är kördugliga.
dom flesta är helt slutkörda, vibrationer i ratten, feta avgas system som låter som fan,
läckage i motorn osv osv.

o så är dom hur dyra som helst. en 325 från 92-93 ska folk ha nästan 30.000 för.

ger nästan upp på att hitta e36

1 679 Inlägg
18 december 2013
#7
En 850R hittar du lättare fräsch än en vanlig T5 då det är i regel lite mer av en entusiast som haft en 850R smile
Skulle gissa att en s14 är mer busad, nu vet jag inte vad försäkringen är på din far men min 850R är dyrare i helförsäkring än vad en s14 är på 22år boende i södra norrland utan tidigare skade historik.
Alla dom tre bilarna du nämnt så är det ganska lätt att hitta delar till dom.
En s14 är den dyraste bilen, iaf i inköp om du inte tittar på första karossen av s14 dom står lite lägre i pris oftast iaf.

Men det är ett svårt val, jag har en 850R nu men är riktigt sugen på en s14, men dom jag tycker verkar hyggliga kostar då ungefär 80.000kr smile
Men jag hade valt mellan 850in eller s14 pga turbon, konverterar du. Bmwn så är den ju inte gatlagliga vilket kan bli stora problem om det skulle hända nån olycka i trafiken och eftersom du ska skriva nån av bilarna på din far så är bara det en risk i sig vid otur så kan dom neka dig att betala ut ersättning vid olycka.

Lycka till i valet smile


218 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#8
JimmyAndersson skrev:
En 850R hittar du lättare fräsch än en vanlig T5 då det är i regel lite mer av en entusiast som haft en 850R smile
Skulle gissa att en s14 är mer busad, nu vet jag inte vad försäkringen är på din far men min 850R är dyrare i helförsäkring än vad en s14 är på 22år boende i södra norrland utan tidigare skade historik.
Alla dom tre bilarna du nämnt så är det ganska lätt att hitta delar till dom.
En s14 är den dyraste bilen, iaf i inköp om du inte tittar på första karossen av s14 dom står lite lägre i pris oftast iaf.

Men det är ett svårt val, jag har en 850R nu men är riktigt sugen på en s14, men dom jag tycker verkar hyggliga kostar då ungefär 80.000kr smile
Men jag hade valt mellan 850in eller s14 pga turbon, konverterar du. Bmwn så är den ju inte gatlagliga vilket kan bli stora problem om det skulle hända nån olycka i trafiken och eftersom du ska skriva nån av bilarna på din far så är bara det en risk i sig vid otur så kan dom neka dig att betala ut ersättning vid olycka.

Lycka till i valet smile

Jo det är precis så som du skriver som jag tycker och tänker just nu haha, Det är ett svårt val..

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

Ung&Dum
430 Inlägg
19 december 2013
#9
Har haft min 850R nu i snart 3 år , inte ett fel på den och när jag köpte den hade den rullat 27509 mil , i vintras bestämde jag mig för att bygga en ny rolig motor så den gamla togs ur och sen i med den nya.

Som sagt stirra dig inte blind på milen man ser oftast om den är väl omhändertagen ,
Vanliga fel
är att det klonkar från framvagn
Tickande ljud (Ej ljud från spridarna som låter väldigt mycket)
automatlåda som växlar hårt
Rost kan förekomma , ofta vid hjulhusen alt baklucka annars är dom väldigt fria från rost
Annars är det absolut väldigt roliga bilar som kör ifrån båda dom andra bilarna du nämner orginal

Kolla efter en hyffsat orginal bil !
mvh

In hoc signo vinces

218 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#10
CurvaN skrev:
Har haft min 850R nu i snart 3 år , inte ett fel på den och när jag köpte den hade den rullat 27509 mil , i vintras bestämde jag mig för att bygga en ny rolig motor så den gamla togs ur och sen i med den nya.

Som sagt stirra dig inte blind på milen man ser oftast om den är väl omhändertagen ,
Vanliga fel
är att det klonkar från framvagn
Tickande ljud (Ej ljud från spridarna som låter väldigt mycket)
automatlåda som växlar hårt
Rost kan förekomma , ofta vid hjulhusen alt baklucka annars är dom väldigt fria från rost
Annars är det absolut väldigt roliga bilar som kör ifrån båda dom andra bilarna du nämner orginal

Kolla efter en hyffsat orginal bil !
mvh

Jo precis det är också därför en R ligger bra till för mig just nu, för att jag kan typ det mesta om dom redan, alltså vad man ska kolla på när man köper dom osv, lärde mig den hårda vägen haha roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185889/185889-a7926fbe79a0b9c804be7a1765f65b53.jpg

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

Ung&Dum
430 Inlägg
19 december 2013
#11
Lofarn skrev:
CurvaN skrev:
Har haft min 850R nu i snart 3 år , inte ett fel på den och när jag köpte den hade den rullat 27509 mil , i vintras bestämde jag mig för att bygga en ny rolig motor så den gamla togs ur och sen i med den nya.

Som sagt stirra dig inte blind på milen man ser oftast om den är väl omhändertagen ,
Vanliga fel
är att det klonkar från framvagn
Tickande ljud (Ej ljud från spridarna som låter väldigt mycket)
automatlåda som växlar hårt
Rost kan förekomma , ofta vid hjulhusen alt baklucka annars är dom väldigt fria från rost
Annars är det absolut väldigt roliga bilar som kör ifrån båda dom andra bilarna du nämner orginal

Kolla efter en hyffsat orginal bil !
mvh

Jo precis det är också därför en R ligger bra till för mig just nu, för att jag kan typ det mesta om dom redan, alltså vad man ska kolla på när man köper dom osv, lärde mig den hårda vägen haha roll
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185889/185889-a7926fbe79a0b9c804be7a1765f65b53.jpg

Jo trösklarna är det många som drabbas av tyvärr ..men tycker absolut du ska slå till på en här är en fin för bra pris ! http://www.blocket.se/kalmar/Akta_volvo … 11&w=3 och kan säga att sedanerna börjar bli väldigt ovanliga bara i sommras så tror jag 4-5 gick till skrot pga av stöld och brand

In hoc signo vinces

218 Inlägg
19 december 2013
Trådstartare
#12
CurvaN skrev:
Lofarn skrev:
CurvaN skrev:
Har haft min 850R nu i snart 3 år , inte ett fel på den och när jag köpte den hade den rullat 27509 mil , i vintras bestämde jag mig för att bygga en ny rolig motor så den gamla togs ur och sen i med den nya.

Som sagt stirra dig inte blind på milen man ser oftast om den är väl omhändertagen ,
Vanliga fel
är att det klonkar från framvagn
Tickande ljud (Ej ljud från spridarna som låter väldigt mycket)
automatlåda som växlar hårt
Rost kan förekomma , ofta vid hjulhusen alt baklucka annars är dom väldigt fria från rost
Annars är det absolut väldigt roliga bilar som kör ifrån båda dom andra bilarna du nämner orginal

Kolla efter en hyffsat orginal bil !
mvh

Jo precis det är också därför en R ligger bra till för mig just nu, för att jag kan typ det mesta om dom redan, alltså vad man ska kolla på när man köper dom osv, lärde mig den hårda vägen haha roll
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185889/185889-a7926fbe79a0b9c804be7a1765f65b53.jpg

Jo trösklarna är det många som drabbas av tyvärr ..men tycker absolut du ska slå till på en här är en fin för bra pris ! http://www.blocket.se/kalmar/Akta_volvo … 11&w=3 och kan säga att sedanerna börjar bli väldigt ovanliga bara i sommras så tror jag 4-5 gick till skrot pga av stöld och brand

Ja tyvärr är det så.. Kommer nog ta ett tag för mig att hitta den rätta ifall jag ska ha en R.
Vill ha följande:
T-gul eller Röd
Taklucka ( Ifall det är en R givetvis och inte T5-R då alla T-5R ju har det )
Ljusa inredningen ( Gäller bara R såklart)
Svensksåld
Manuell
Helst under 30k mil (eller över 50k bara för sakens skull)

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

Ung&Dum
430 Inlägg
19 december 2013
#13
Lofarn skrev:
CurvaN skrev:
Lofarn skrev:

Jo precis det är också därför en R ligger bra till för mig just nu, för att jag kan typ det mesta om dom redan, alltså vad man ska kolla på när man köper dom osv, lärde mig den hårda vägen haha roll
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185889/185889-a7926fbe79a0b9c804be7a1765f65b53.jpg

Jo trösklarna är det många som drabbas av tyvärr ..men tycker absolut du ska slå till på en här är en fin för bra pris ! http://www.blocket.se/kalmar/Akta_volvo … 11&w=3 och kan säga att sedanerna börjar bli väldigt ovanliga bara i sommras så tror jag 4-5 gick till skrot pga av stöld och brand

Ja tyvärr är det så.. Kommer nog ta ett tag för mig att hitta den rätta ifall jag ska ha en R.
Vill ha följande:
T-gul eller Röd
Taklucka ( Ifall det är en R givetvis och inte T5-R då alla T-5R ju har det )
Ljusa inredningen ( Gäller bara R såklart)
Svensksåld
Manuell
Helst under 30k mil (eller över 50k bara för sakens skull)

Absolut bara kolla runt , till våren kommer dom stiga i pris dock blir ju alltid så ..Håll lite koll på NordicR kan dyka upp där

In hoc signo vinces

1 679 Inlägg
19 december 2013
#14
Lofarn skrev:
CurvaN skrev:
Lofarn skrev:

Jo precis det är också därför en R ligger bra till för mig just nu, för att jag kan typ det mesta om dom redan, alltså vad man ska kolla på när man köper dom osv, lärde mig den hårda vägen haha roll
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185889/185889-a7926fbe79a0b9c804be7a1765f65b53.jpg

Jo trösklarna är det många som drabbas av tyvärr ..men tycker absolut du ska slå till på en här är en fin för bra pris ! http://www.blocket.se/kalmar/Akta_volvo … 11&w=3 och kan säga att sedanerna börjar bli väldigt ovanliga bara i sommras så tror jag 4-5 gick till skrot pga av stöld och brand

Ja tyvärr är det så.. Kommer nog ta ett tag för mig att hitta den rätta ifall jag ska ha en R.
Vill ha följande:
T-gul eller Röd
Taklucka ( Ifall det är en R givetvis och inte T5-R då alla T-5R ju har det )
Ljusa inredningen ( Gäller bara R såklart)
Svensksåld
Manuell
Helst under 30k mil (eller över 50k bara för sakens skull)

Låter som min R smile
Jag skulle anta att min R hamnar på blocket till våren smile
Precis gått 21.000mil ljusa inredningen, taklucka, manuell dock ej T-röd eller T-gul en av dom ovanliga färgerna smile
Men det betyder också att det är en import smile
Har dock riktigt mycket papper på den, även service papper från landet den kom ifrån smile


77 Inlägg
19 december 2013
#15
Jag själv äger en s14a, grymt rolig bil är de! men hade jag varit i din sits så hade jag nog avstått från en s14, då de i stort sett bara är en busbil med knappt någon plats i bilen för varken folk eller baggage. Är du ute efter att trimma så hade jag nog satsat på en 850 isåfall. Bra potential i dem motorerna! men kan ju vara för att jag är lite av en Nissan samt Volvo fantast och har aldrig haft något större intresse för BMW wink


64 Inlägg
19 december 2013
#16
CurvaN skrev:
Lofarn skrev:
CurvaN skrev:
Har haft min 850R nu i snart 3 år , inte ett fel på den och när jag köpte den hade den rullat 27509 mil , i vintras bestämde jag mig för att bygga en ny rolig motor så den gamla togs ur och sen i med den nya.

Som sagt stirra dig inte blind på milen man ser oftast om den är väl omhändertagen ,
Vanliga fel
är att det klonkar från framvagn
Tickande ljud (Ej ljud från spridarna som låter väldigt mycket)
automatlåda som växlar hårt
Rost kan förekomma , ofta vid hjulhusen alt baklucka annars är dom väldigt fria från rost
Annars är det absolut väldigt roliga bilar som kör ifrån båda dom andra bilarna du nämner orginal

Kolla efter en hyffsat orginal bil !
mvh

Jo precis det är också därför en R ligger bra till för mig just nu, för att jag kan typ det mesta om dom redan, alltså vad man ska kolla på när man köper dom osv, lärde mig den hårda vägen haha roll
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185889/185889-a7926fbe79a0b9c804be7a1765f65b53.jpg

Jo trösklarna är det många som drabbas av tyvärr ..men tycker absolut du ska slå till på en här är en fin för bra pris ! http://www.blocket.se/kalmar/Akta_volvo … 11&w=3 och kan säga att sedanerna börjar bli väldigt ovanliga bara i sommras så tror jag 4-5 gick till skrot pga av stöld och brand

Det var en fin bil du länkade smile


Sök