Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och... Visa mer
Tråkigt med timingen på haveriet, men du verkar ju fått ordning på det bra igen. Snyggt jobbat!
För mig tog det större delen av en norrländsk vinter att byta topppackning första gången. Avståndet och bristen uppvärmning i arbetsutrymmet kan ha dock ha dragit ut lite på tiden...
Tråkigt med timingen på haveriet, men du verkar ju fått ordning på det bra igen. Snyggt jobbat!
För mig tog det större delen av en norrländsk vinter att byta topppackning första gången. Avståndet och bristen uppvärmning i arbetsutrymmet kan ha dock ha dragit ut lite på tiden...
Mer eller mindre skulle jag vilja säga. Tar de lite senare i detta inlägg. Aa du, en redig plats att meka på gör grymt mycket mer än vad man kan tro.
Stämmer bra de! Bara lite flera dörrar, med båda är lika stiliga ändå!
jodå, det som var stora skillnaden. sen har han lite mer lull lull med
Har lite och jobba på då
------------------------
Har börjat fundera över hur man skall göra med motor. Sedan packningen gick så har det börjat låta lite om han om man säger så. Kan vara vattenpumpen men har inte lyssnat så noga. Kommer från baksidan av motorn i varje fall. Det finns ju saker som jag skulle vilja göra på motorn om man tänker efter, turbopackningen måste bytas (hade ingen i örebro), grenrörspackningen är på gång att gå, en packbox på vevaxeln läcker lite. Samt att de inte skulle vara fel att fila till motorn lite med en 2,3 topp och 2,1 insug osv samt fixa till den fin.
Men frågan är hur man skall göra? Börjar man på de ena så känns de som man får göra allt dvs passa på med lager,koppling och andra slitage delar. Men är inte så sugen på att köpa en motorlyft & stativ för denna lille T16 som bara ändå gått 21 000 mil.
Vad skulle ni gjort? Jag nöjer mig med cirkus 200 häst
byt vattenpump, grenrörspackning, packboxen, remmar och turbo packning.
kolla efter läckage.
kör på... med T5 kan man plocka många hk utan 2.3/2.1 grejjer.
eventuellt kan generatorn låta lite, har du inte bytt bussningarna till den så gör det. dom blir dåliga så "vrider" sig generatorn av remmspänningen och hamnar då i fel vinkel. sliter remmar och låter illa.
Får nog bli ett byte av dessa prylar som du nämner. Tog en lite sväng och kan konstatera att de är vattenpumpen som är på gång att ge sig. Hade orostankar på att de kunde vara kamdrivingen, så där kan man pusta ut. Dessa bussningar har bytts för inte länge sedan, sitter till och med powerflex där Motor bygget får vänta
Har också märkt att tempmätare inte går upp till mitten helt nu efter den rasa i örebro, den går bara upp typ lite mer än 1/4 av totala mätaren när man är ute och kör. Är de ny termostat som bör införskaffas? Eller givare? Kan tillägga att när man står still på tomgång så är den i mitten som den skall efter en stund på tomgång.
Jadu det var ett tag sedan men nu blir de en ny update!
Har hänt lite på stående. Bytte vattenpump, lite slangar, termostat och allt det där som det skrevs av tidigare i tråden men tog tyvärr inga kort på de hela. Efter detta så fortsatte jag och köra med bilen men oljudet från motorn kvarstod. Bestämde mig då att få en besiktning gjort fort som få och därefter skulle bilen in i ladan för meck!
Så sant som de är sagt så åkte den in på bess. Efter att ha monterat av mitt "trim kitt" vilket gav resultat blanka papper. Tack Dekra!!
originalish under huven
Där efter åkte den in i ladan!
Sedan efter ett par veckor så åkte jag till Biltema och köpte loss en motorlyft vilket kom till nytta i fredags när den lille T16 åkte ur.
[img][/img]
Har även lyckats få tag på lite goa grejor i form av NOS ramlager för 10;- st och kamkedja. Men även skrämbreddare storlek bred som jag har letat efter i ett år minst (inte så jätte aktivt men ändå ).
Nästa steg blir att få motorutrymmet rent samt motorn så man kan börja plocka ner samt börja renovera. I motorn så skall kamdrivingen bytas, lager, hona, ev nya kolvringar, koppling, slav, uttrampninglager, lite färg osv osv. En original renovering med andra ord
jag tänkte göra samma sak men blev rådd av han som skulle hona att borra istället pga åldern. men få tag i kolvar va halvsvårt, men hade tur och fick tag på nya saab org T8 APC kolvar som är typ samma sak.
lyxig takhöjd när du lyfter motorn vill man göra det enkelt för sig plockar man front och kylarbalk med, då behöver man inte lyfta lika högt.
dessutom kan det vara rost där och det är bra att ta det direkt.
trevliga fynd du gjorde "bara resten kvar" kan tipsa att saabklubbens medlemsshop har mycket godis för bra priser och det är bra grejer, mycket gamla saker som legat i konserveringsolja i åratal.
sist men inte minst, minns inte om du har 7ans primör, men annars kan det vara bra tillfälle att skaffa och montera det.
Jaså! Tänkte mest hona för att man ändå plockar ner motorn. För när jag hade ner toppen i Örebro så tyckte jag de såg så fint ut. Men aja vi får se lite mer på detta när motorn är nere i molekyler ! Vill helst slippa byta kolvar
Takhöjden var fan underbar! Kunde maxa lyften och ändå ha god marginal. Gjorde lyftet lätt och smidigt då jag slapp plocka ner så mycket Ska ta av krockbalken inom kort så man kan få in den på blästring. Gav mig på den förra vintern men blev inte nöjd med resultatet.
Det där men primär har jag inte klurat ut helt vad jag har i 900an, tror de är 7an? Det är ju en 900s LTT från 1991 som gör ca 120km/h på 3000rpm.
kolla numret på lådan, tredje siffran från vänster- exempel GM45706 där GMxx7xx är primärnummret
Alright! Har ju 2 lådor, den som sitter på motor och en som ligger löst. Båda visade sig ha koden GM45614. Fan, trodde att den som låg löst hade 7ans.. Aja, då får man leta lite primär då! Men när man byter, byter man drev, kedja (släpor ?) eller vad byts? Har inte plockat ner de förr så har inte koll på ur de ser ut där inne i primären. Tänkte så man får tag på rätt delar och så
Har länge funderat på att byta till 8ans eftersom jag trodde att jag hade 7ans. Men när jag väl har 6ans så får de la bli 7ans som åker i
M_broberg, du råkar inte ha en 7ans liggandes eller någon annan här inne?
dreven är det som skiljer, kedjan är samma tror jag. men jag byter allt. smidigast.
spännaren i mitten skiter jag i om den såklart inte ser ut som skit. Drev och kedjor är det som byts.
nej tyvärr, har bara en styck 7a och den är till min egen bil.
EDIT: ska ta en bild på hur det ser ut under primär locket idag. håller på att plocka ner min låda.
Jo 8an har jag hört att de är en jävel att få tag på! Hittar man någon så kan man nog få besök hemma av en eller annan saabentusiast
Men de är bra, då vet jag vad jag ska leta efter - drev & kedja. Räknade med att de skulle finnas någon annan spännare då jag trodde den skilde mellan de olika primärerna.
Den bilden får du gärna dela med dig med, så man har lite koll innan man river
Erick skrev:
Jag bytte från 6ans till 7ans primär på min gamle, det blev mkt roligare och bättre med 7an. Ingen anledning att leta sej död efter 8ans.
Nåväl! Nu har motorn gått i bitar för en gång skull! Gick ganska lätt, bara kopplingen som var den jobbigaste länken men klurade ut hur man skulle göra tillslut. Som grädde på moset så fick de en fin beställning på speedparts med stort sätt alla delar till motorn och lite till
Vad sägs om lite bilder, blev lite få då det var så kul och skruva motor men men...
hade velat måla osv men +4 grader i garaget och dessutom fullt med bil osv gör det svårt.. jävla dilemma.
Blir de mesta typ. Lager, allt i kamkedjeväg, kolvringar, koppling, slav osv osv. Fick hem en gör go beställning från speedparts nu i veckan som kommer göra motorn väl.
Kan la bara instämma gällande lackandet, hade turen att övertala päronen att kunna ta 1k syra grundfärgen i källaren med lite värme (då den inte lucktar så mycket) men lägga 2k täckfärgen var inte lika populärt. Så de har inte blivit gjort än. Jäkla kasst att de är så kallt också, går ju inte att lacka då i garaget som du säger. Men förhoppningsvis blir de lite värme strax. Börjar känna doften av STCS´s första barnåk!
Lite bilder till tråden om vad för prylar som har tillkommit:
Det ser lovande ut, har du börjat plocka ihop motorn nu?
Nu var de ett jäkla tag sedan jag uppdaterade denna tråden men ja, motorn är ihop och funkar vid detta laget. En update av storleken större kommer under kvällens gång
Dedära med att komma ihåg grejer och inte skuta upp saker man borde göra är inte min grej direkt. Speglas la på mitt massiva hopp mellan denna och förra uppdateringen men nu jävlar. Kan redan nu förvarna att de är brista på bilder lite då och då. Men då får ni tänka på att de var jävligt roligt att skruva just då
I detta inlägget så blir de motorn, så tar jag karossen i de andra samt möjligtvis ett 3dje inlägg för lite extra sköjiga grejer
Blocket fick sig ett stänk med färg. Blev lite saabs 278 Laser red när man ändå håller på och mekar saab.
Sedan så var de upp på stativet:
Hona lite:
I med le grand vev:
Sedan så gav jag mig på kolvarna:
En av snyggingarna:
Lite kamkedje pyssel:
Toppen på bordet. Planad, slipat lite ventiler osv. Gör snyggt! synd att inte detta syns
Och så kämpade jag vidare med motorn:
16st nya ventiltryckare:
Och så i med dom:
Sedan blev de lite kamdriving ingen:
När man ändå håller på så bytte jag lager, packbox osv till out drivesen
Samt även en 7ans primär för att 6ans inte dög
Motorn hamna på lådan och kopplingen trilla ner! Successes!
Vad hände med karossen då? Jo de var ju så rostigt kring motorn så tänkte de är lika bra och blästra samt ge den lite ny lack Vissa grejer som bör vara med på bild hamna tyvärr inte på bild
Hur de såg ut med motorn ur, rostigt och synd att kameran inte ville ge focus!
Sedan så började de slipas och blästras (fick ingen bild på när de var 100% plåtrent):
På med lite grund:
Samt avluta med lite gött svart:
Motorn trilla ner:
Sedan var de gör skoj o meka så ta bilder glömdes att ta men till slut en sen kväll så rullades den ut efter en massa månader i ladan. Med en ägare som var gör nöjd!
Trevligt bygge! Ovanligt med en og i svart! Alltid velat få tag på en i svart men citrinbiege fick det bli! Blev riktigt fräscht med blästringen och nylacken i motorrummet! (: