3615
Sök

Vad är eran erfarenhet med stöld av extraljus?

812 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
Funderar på att köpa några extraljus till golfen som får sitta på under vintern. Men vet inte riktigt hur jag skall sätta dit dom med montage skruv i spoilern med genomgående låsbultar?

Montageskruv = mindre skador om någon vill sno dom

Genomgående bultar i spoilren, lås bultar, mm = större skador om någon försöker rycka bort dom

Ni som har blivit av med era extraljus hur satt dom fast?

7 399 Inlägg
22 december 2013
aakesson skrev:
Funderar på att köpa några extraljus till golfen som får sitta på under vintern. Men vet inte riktigt hur jag skall sätta dit dom med montage skruv i spoilern med genomgående låsbultar?

Montageskruv = mindre skador om någon vill sno dom

Genomgående bultar i spoilren, lås bultar, mm = större skador om någon försöker rycka bort dom

Ni som har blivit av med era extraljus hur satt dom fast?

vad är det för extraljus?? köper man billiga så blir de ej stulna smile
ex sim och biltema

812 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
Min tanke var att sätta dit NBB 225 då jag inte gillar desigenen på SIM:en eller Biltemas

7 399 Inlägg
22 december 2013
aakesson skrev:
Min tanke var att sätta dit NBB 225 då jag inte gillar desigenen på SIM:en eller Biltemas

antingen lägga en liten svetspunkt å de inte går att skruva lös,, eller några specialmuttrar,,
mitt råd,, parkera där det är minst risk för stöld

5 127 Inlägg
22 december 2013
Parkera alltid mot väggar, staket och räcken smile då syns dom inte och blir bökiga att sno. Sen svetsade gängor är effektivt.
Kan man så skruva 2 bultar genom krockbalken men självlåsande bultar på insidan. Det är effektivt de med smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

609 Inlägg
26 december 2013
mb_pucken skrev:
Parkera alltid mot väggar, staket och räcken smile då syns dom inte och blir bökiga att sno. Sen svetsade gängor är effektivt.
Kan man så skruva 2 bultar genom krockbalken men självlåsande bultar på insidan. Det är effektivt de med smile

Bara att kolla på mercorna som glider runt i dina trakter, 4-6 extra lysen är ingen ovanlig syn big_smile

Extra pris på meknomen, eller grannen extraljus - vad vet jag? ^^

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 december 2013
spöa en tre fyra extraljus tjuvar så fåru ha dom i fred sen! garanterar wink

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Forummoderator
26 364 Inlägg
26 december 2013
Har aldrig blivit av med några så jag har inte så stor erfarenhet av det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

214 Inlägg
26 december 2013
Är väl inte så mycket extraljusstölder numera.. Var vanligare för 5-8 år sen. Nu ska det ju stajlas och sänkas och sånt så extraljus är väl ute..

Numera snor väl folk vingen på bakluckan och ventilskydd, det är min erfarenhet iaf

7 399 Inlägg
27 december 2013
cyberk2 skrev:
Är väl inte så mycket extraljusstölder numera.. Var vanligare för 5-8 år sen. Nu ska det ju stajlas och sänkas och sånt så extraljus är väl ute..

Numera snor väl folk vingen på bakluckan och ventilskydd, det är min erfarenhet iaf

nja beror lite på var man bor,, om man har fina Nbb med xenon så är dom garanterat stöldbegärliga,,
enkelt att stjäla dessutom,,

2 140 Inlägg
27 december 2013
farsan blev av med sina IPF 2 gånger.. De bröt sig in i vårat garage och sågade sönder alla stag och bröt bort allting. tongue Blev big knickare efter andra gången..

Själv kör jag med nbb xenon och har lyckligtvis inga erfarenheter av stölder. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

812 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
Kom själv på en grej jag skall göra. Då lamphusen är av plast så skall jag brännmärka mitt namn på alla extraljus på flera ställen. Så blir dom i alla fall svårare att sälja vidare om dom skulle bli stulna

Evildan
27 december 2013
Min erfarenhet är att man får vara redo på att springa utav hlvt om någon kommer ut wink

Nåväl, min erfarenhet av att när någon grinskalle stjäl tillbaka dom är som så att är dom svåra att demontera förstörs mer av värde än om dom är lätta att plocka av.

wink

1 532 Inlägg
27 december 2013
Vagnsbult till själva ljusfästena sedan vagnsbult i extraljusfästet in i stötfångaren. Blir rätt jobbigt att behöva plocka sönder hela extraljuset + att om man ska ha bort hela fästet så måste man plocka sönder halva bilen.
Ett lättare alternativ är ju att ställa in allt sen svetsa muttrarna.

Har själv gjort båda o jag har aldrig blivit av med några extraljus medans polare har blivit av med sina stup i ett

88 Inlägg
27 december 2013
jag har kört med 4 NBB med original xenon i 4 år och jag har parkeringen längst ut mot vägen och inte blivit av med dom än..

1 944 Inlägg
27 december 2013
Två muttrar med ett rakblad emellan.. olagligt och det är du som åker dit om någon skadar sig vid stöldförsök, men fan så rätt det skulle kännas att sitta där i rätten och hånflina åt killen utan fingertoppar smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 944 Inlägg
27 december 2013
Kan även tilllägga att här uppe i Skellefte så är det NBB, Lightforce, och Bosch Navigator som verkar vara stöldbegärliga.

Citat från lokala nyhetstidningen:

"Fräck stöld av extraljus vid Coop

Mitt på ljusa dagen, mitt bland andra bilar och kunder – ändå slog extraljus-tjuven till.

Skelleftepolisen efterlyser nu vittnen till en fräck stöld ute på Coop Forums parkering i Skellefteå mellan klockan 10.45 och 11.15 i tisdags.

Tre extraljus stals

– En bilägare var inne och handlade i affären i en halvtimme. Under den tiden hann någon bokstavligen bryta loss en ramp på bilens front där det satt tre extraljus, berättar Erik Jonsson vid Skelleftepolisen.

Han påpekar att vid den tidpunkten på dagen borde det finnas chans att någon har sett stölden utanför Coops entré.

”Verkligen fräckt”

– Det uppstod skador på bilen, och det borde ha uppstått kraftiga ljud utifrån hur den här rampen med extraljus bröts loss. Det här är verkligen en fräck stöld, tillägger Erik Jonsson."

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

och Dupont
581 Inlägg
27 december 2013
Rakblad låter lockande, skulle nog va trevlig om det fanns lite ström i plåten också wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 december 2013
jag har aldrig råkat ut för något .
de jag oroar mig mest över e typ vid fick parkering om nån skulle backa in i dom och bara pysa iväg
eller såna där parkeringar där man parkar front mot front skärmade hur folks parkerings skillz är

Forummoderator
26 364 Inlägg
28 december 2013
MrEricsson skrev:
jag har aldrig råkat ut för något .
de jag oroar mig mest över e typ vid fick parkering om nån skulle backa in i dom och bara pysa iväg
eller såna där parkeringar där man parkar front mot front skärmade hur folks parkerings skillz är

Va?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök