3211
Sök

Snälla hjälp - hur kör jag med Kia Ceed??

8 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har precis köpt en Kia Ceed men nu känner jag mig urkorkad och sitter här som ett frågetecken... Vore så tacksam för hjälp. Det är säkert en jätteenkel fråga men jag lyckas inte få ut något svar från instruktionsboken. Vilken inställning ska jag ha på ljusspaken när jag kör med Kia? Vrider jag spaken till halvljus / helljus så slocknar inte strålkastarna när jag stängt av bilen och larmat. Inte kan det väl vara så att jag varje gång jag ska köra bil, måste vrida spaken till halvljus och sedan vrida tillbaka till 0 när jag har kört klart? Eller??

Jättetacksam för svar!
Med vänlig hälsning Jossan

Evildan
22 december 2013
#2
Hej och välkommen hit.

Lyser inte dina strålkastare/bakljus när du har spaken på läge -0- ?

De flesta Asiatiska bilar är på det viset att du har halvljusautomatik på läge -0- men på en del modeller lyser inte instrumentbelysningen.
Vrider du på till läge halv/hel så lyser instrumentbelysningen och du kan variera strålkastarbelysningen emellan halv/hel.

Så, ja ska du använda belysningen får du vrida på spaken, så är det.

8 883 Inlägg
22 december 2013
#3
Låt den stå på auto, halvljuset tänds automatiskt när det inte längre räcker med Daylight

Fotograf på tierpidag.se

Gear Heads Göteborg
156 Inlägg
22 december 2013
#4
Vet inte hur det är på Ceed men på min sorento tänder sig inte ljuset fören man släpper handbromsen kan ju va nått med..


Evildan
22 december 2013
#5
mrglass skrev:
Vet inte hur det är på Ceed men på min sorento tänder sig inte ljuset fören man släpper handbromsen kan ju va nått med..

Var likadant på min Sephia II

8 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#6
Evildan skrev:
Hej och välkommen hit.

Lyser inte dina strålkastare/bakljus när du har spaken på läge -0- ?

De flesta Asiatiska bilar är på det viset att du har halvljusautomatik på läge -0- men på en del modeller lyser inte instrumentbelysningen.
Vrider du på till läge halv/hel så lyser instrumentbelysningen och du kan variera strålkastarbelysningen emellan halv/hel.

Så, ja ska du använda belysningen får du vrida på spaken, så är det.

Nja, jag tror att bakljusen inte lyser när jag har spaken på läge 0.

Precis som du skriver så lyser instrumentbelysningen inte om jag har på läge 0. Däremot började instrumentbelysningen lysa när jag vred spaken till halvljus / helljus. Men jag kan alltså inte alltid ha spaken stående på halvljus/helljus utan så fort jag har kört klart så måste jag alltså vrida tillbaka spaken till läge 0 eller kan jag ändra någon inställning så att strålkastarna slocknar så fort jag stänger av bilen? Eller kan jag köra på läge 0 jämt? Är det det normala att köra på läge 0? (förutom när det är mörkt ute så att jag behöver ha helljus).

8 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#7
Tack, vad snällt av er alla att svara. Jo det kanske är så även med Ceed då att bakljusen tänds när man släpper på handbromsen. Det måste jag kolla upp...  Ni som hade Sorento och Sephia, körde ni alltid på läge 0 eller vred ni alltid upp ratten till halv/helljus såfort ni körde? Eller är det bättre att köra på Auto som Hamilton skrev? Slocknar lamporna då när man stänger av bilen eller måste man ändå vrida tillbaks till 0 när man stannar bilen?

Evildan
22 december 2013
#8
Har du det av Hamilton antagna läget -Auto- använd det, då kommer förmodligen lyset att fungera som det är tänkt, tänk dock på att i dimma och regn kan emellertid den automatiska funktionen utebli.

Forummoderator
17 996 Inlägg
22 december 2013
#9
joss81 skrev:
Tack, vad snällt av er alla att svara. Jo det kanske är så även med Ceed då att bakljusen tänds när man släpper på handbromsen. Det måste jag kolla upp...  Ni som hade Sorento och Sephia, körde ni alltid på läge 0 eller vred ni alltid upp ratten till halv/helljus såfort ni körde? Eller är det bättre att köra på Auto som Hamilton skrev? Slocknar lamporna då när man stänger av bilen eller måste man ändå vrida tillbaks till 0 när man stannar bilen?

Som Hamilton skrev. Kör på auto. Då ska även "rätt" ljus tända sig när mörkret faller. På dagen har bilen inget bakljus men det ska vara så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#10
Dieselsmurfen skrev:
joss81 skrev:
Tack, vad snällt av er alla att svara. Jo det kanske är så även med Ceed då att bakljusen tänds när man släpper på handbromsen. Det måste jag kolla upp...  Ni som hade Sorento och Sephia, körde ni alltid på läge 0 eller vred ni alltid upp ratten till halv/helljus såfort ni körde? Eller är det bättre att köra på Auto som Hamilton skrev? Slocknar lamporna då när man stänger av bilen eller måste man ändå vrida tillbaks till 0 när man stannar bilen?

Som Hamilton skrev. Kör på auto. Då ska även "rätt" ljus tända sig när mörkret faller. På dagen har bilen inget bakljus men det ska vara så.

Vaddå, har inte bilen bakljus på dagen? Jag trodde att man alltid hade bakljuset på oavsett dag eller kväll. Är bakljuset alltså påslaget endast när man använder helljus?

Evildan
22 december 2013
#11
joss81 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
joss81 skrev:
Tack, vad snällt av er alla att svara. Jo det kanske är så även med Ceed då att bakljusen tänds när man släpper på handbromsen. Det måste jag kolla upp...  Ni som hade Sorento och Sephia, körde ni alltid på läge 0 eller vred ni alltid upp ratten till halv/helljus såfort ni körde? Eller är det bättre att köra på Auto som Hamilton skrev? Slocknar lamporna då när man stänger av bilen eller måste man ändå vrida tillbaks till 0 när man stannar bilen?

Som Hamilton skrev. Kör på auto. Då ska även "rätt" ljus tända sig när mörkret faller. På dagen har bilen inget bakljus men det ska vara så.

Vaddå, har inte bilen bakljus på dagen? Jag trodde att man alltid hade bakljuset på oavsett dag eller kväll. Är bakljuset alltså påslaget endast när man använder helljus?

Nej, nyare bilar har ofta inget bakljus dagtid, detta för att spara bränsle.
När mörkret faller då du har spaken i -Auto- slår bilen själv på bakljusen och som Dieselsmurfen
(a.k.a Hybridsmurfen)
skrev övrig erforderlig belysning.

8 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#12
Evildan skrev:
joss81 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Som Hamilton skrev. Kör på auto. Då ska även "rätt" ljus tända sig när mörkret faller. På dagen har bilen inget bakljus men det ska vara så.

Vaddå, har inte bilen bakljus på dagen? Jag trodde att man alltid hade bakljuset på oavsett dag eller kväll. Är bakljuset alltså påslaget endast när man använder helljus?

Nej, nyare bilar har ofta inget bakljus dagtid, detta för att spara bränsle.
När mörkret faller då du har spaken i -Auto- slår bilen själv på bakljusen och som Dieselsmurfen
(a.k.a Hybridsmurfen)
skrev övrig erforderlig belysning.

Aha, tack då förstår jag lite mer hur det fungerar. Tack för era tips allihopa! Lite mer kunnig känner jag mig nu i alla fall smile

Forummoderator
17 996 Inlägg
22 december 2013
#13
Evildan skrev:
joss81 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Som Hamilton skrev. Kör på auto. Då ska även "rätt" ljus tända sig när mörkret faller. På dagen har bilen inget bakljus men det ska vara så.

Vaddå, har inte bilen bakljus på dagen? Jag trodde att man alltid hade bakljuset på oavsett dag eller kväll. Är bakljuset alltså påslaget endast när man använder helljus?

Nej, nyare bilar har ofta inget bakljus dagtid, detta för att spara bränsle.
När mörkret faller då du har spaken i -Auto- slår bilen själv på bakljusen och som Dieselsmurfen
(a.k.a Hybridsmurfen)
skrev övrig erforderlig belysning.

Ah!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
22 december 2013
#14
Dieselsmurfen skrev:
Evildan skrev:
joss81 skrev:

Vaddå, har inte bilen bakljus på dagen? Jag trodde att man alltid hade bakljuset på oavsett dag eller kväll. Är bakljuset alltså påslaget endast när man använder helljus?

Nej, nyare bilar har ofta inget bakljus dagtid, detta för att spara bränsle.
När mörkret faller då du har spaken i -Auto- slår bilen själv på bakljusen och som Dieselsmurfen
(a.k.a Hybridsmurfen)
skrev övrig erforderlig belysning.

Ah!

cool

sorry...


Bra släde annars Cee´d, och tydligen väldigt hållbar om man tittar på BBCs "motor/humor"program.

383 Inlägg
23 december 2013
#15
Belysning vid färd på väg

68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.
En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.
Används helljus behöver inte halvljus eller främre positionsljus vara tänt. Inte heller behöver främre positionsljus vara tänt, när halvljus används.
Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).

69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon ska halvljus användas, om inte annat följer av 68, 70 eller 71 §. Förordning (2009:960).

70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.
Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

Bilar tillverkade från och med 2009 får inte ha halvljus, bakljus, skyltbelysning eller sidopositionljus tända vid körning i dagsljus -då varselljusen fram lyser.
Nya bilar: skymnings sensor är inbyggd i dagljus systemet, när bilen startas i dagsljus är all belysning släckt -utom varselljusen fram, vid skymning, i tunnlar eller då ljusförhållandena ändras tänds automatiskt halvljus bakljus osv.

Vid körning i mörker, regn, dimma eller för övrigt nedsatt sikt skall halvljus och bakljus vara tända.
På nyare bilar tänds ljuset per automatik, förutom vid lätt regn eller dimma, på äldre bilar får man tända ljuset manuellt.
Senast redigerat av Maffia (23 december 2013)

185 Inlägg
23 december 2013
#16
testa och kör utan halvljus o bakljus framför en polis så får du böter oavsett vilken bil och ålder det är på den. du måste ha ljus på underfärd. Det är inte lagligt att köra med auto funktionen i sverige. detta vet jag eftersom pappa har en subaru legacy 2010 och blev stoppad. halvljus eller dimljus med positionsljus är ett måste. detta togs även upp på körkortsteorin i sommras om dom nu inte ändrat det på mindre än ett halv år så är jag rätt säker på det.

Lev livet för du har bara ett

1 534 Inlägg
23 december 2013
#17
Trycker du 2gånger på låsknappen så släcks alla ljus wink


157 Inlägg
23 december 2013
#18
Mickeus skrev:
testa och kör utan halvljus o bakljus framför en polis så får du böter oavsett vilken bil och ålder det är på den. du måste ha ljus på underfärd. Det är inte lagligt att köra med auto funktionen i sverige. detta vet jag eftersom pappa har en subaru legacy 2010 och blev stoppad. halvljus eller dimljus med positionsljus är ett måste. detta togs även upp på körkortsteorin i sommras om dom nu inte ändrat det på mindre än ett halv år så är jag rätt säker på det.

Helt lagligt med autofunktionen som finns på dagens bilar. Kravet idag är minst varseljus fram dagtid, övrig belysning får som sagt vara släckt. Se även svaret ovanför ditt, där står hela ljus avsnittet.

Muttley
23 december 2013
#19
Mickeus skrev:
testa och kör utan halvljus o bakljus framför en polis så får du böter oavsett vilken bil och ålder det är på den. du måste ha ljus på underfärd. Det är inte lagligt att köra med auto funktionen i sverige. detta vet jag eftersom pappa har en subaru legacy 2010 och blev stoppad. halvljus eller dimljus med positionsljus är ett måste. detta togs även upp på körkortsteorin i sommras om dom nu inte ändrat det på mindre än ett halv år så är jag rätt säker på det.

Jag har haft de så sedan Februari 2012.  Fullt lagligt åtminstone sedan dess. Fick din far böter för det och bilen var godkänd för kombinationen så bör han se till att få pengar tillbaka.
Jag kör en passat och har då aldrig haft någon som stoppat mig för att bakljusen är släckta och finns ingen anledning till de heller.

Såg däremot att körkortonline inte har ändrat sin information.

Här har du transportstyrelsens paragrafer åtminstone.  http://www.transportstyrelsen.se/Global … _89_EG.pdf
Senast redigerat av tkd_rille (23 december 2013)

90 Inlägg
23 december 2013
#20
tkd_rille skrev:
Mickeus skrev:
testa och kör utan halvljus o bakljus framför en polis så får du böter oavsett vilken bil och ålder det är på den. du måste ha ljus på underfärd. Det är inte lagligt att köra med auto funktionen i sverige. detta vet jag eftersom pappa har en subaru legacy 2010 och blev stoppad. halvljus eller dimljus med positionsljus är ett måste. detta togs även upp på körkortsteorin i sommras om dom nu inte ändrat det på mindre än ett halv år så är jag rätt säker på det.

Jag har haft de så sedan Februari 2012.  Fullt lagligt åtminstone sedan dess. Fick din far böter för det och bilen var godkänd för kombinationen så bör han se till att få pengar tillbaka.
Jag kör en passat och har då aldrig haft någon som stoppat mig för att bakljusen är släckta och finns ingen anledning till de heller.

stämmer bra.. bilar som har fabriks monterade "diodslinga"LED" och är godkända får ha det på dagen även om bakljus inte är tända (de flesta är släckta)
så farbror blå kan inte göra nått.. (om inte han är okunnig )

99% av nya bilar har släcka bakljus under så kallad dagsljus påslagna eller AUTO..
har varit snack om detta länge i media..med detta är eu's krav pga miljö och förbrukning på bilar..
själv tycker jag att detta inte är bra.. för på vissa bilmodeller kan man köra på kvällen med dagsljus på.. då ser man inte bilen framför..och vissa kör så !! yikes (idioter i min mening som kör så)


ang TS fråga.. så kanske det är inkopplad sk.. walking home ljus? släck inte de efter 15-30-60sek?
som nån sa testa tryck på låsknappen på dosan 1g till..
sj har jag 15sek ljus på efter låsning.. trycker jag på låsknappen/ljusknappen 1g till så släcks de..
Senast redigerat av ahi (23 december 2013)


Sök