"Varför en G60?!" Är en fråga jag ofta fick när jag köpte den, jadu... ibland undrar jag själv
Svaret är egentligen inte så invecklat, Det är Volkswagens första klassade " sportbil "
och vilken frisk människa gillar inte kompressor vinande?
Men liksom alla andra bilar har de sina sjukdomar, G60 drabbas ofta av att Kompressorn
Brukar ge sig, och det kan bli dyrt. Denna lilla Corren har dock utrustats med en Rotrex, En Amerikans
kompressor som har ett par fördelar: Den har eget kylsystem, så den tar inte från Motorns olja, Utan
ett helt eget slutet system med tank och kylare. Det som är positivt är att den "är" sin egna pump.
så då tar den bara den mängd olja den behöver
Och med ett härligt pris på 1800 kr/L ( !!! ) så vill man se till att det funkar
Dock så behöver man inte byta oljan på ca 5000 - 10000 Mil, beroende på slitage/användning
Men rekommenderat är 4000 mil
Just denna lilla pärla har en bit kvar tills den är i bruksskick
Och jag kommer småpilla med den i den mån jag kan!
Alla tips, trix och idéer är jätte varmt välkomna. Helst via Pm
Är tacksam för den hjälp jag fått hittills!
Folk som inte haft tid har tagit sig tid och ställt upp, guld värt!Redan utbytt av föregående ägare (Plural):* kompressorn har bytts ut till en Rotrex
* förmodligen alla kablar till och från stereon, för det e f** det värsta jag varit med om.
* mindre remhjul på kompressorn
* chippad och medföljande original chip
* Tattarbygge till avgassystem. Ligger emot kaross och använder inte original upphängning
* Defekt kylsystem
* servo som satte på en skruv
* slarvat med oljebyten ( vilket man ser på bilderna...)
* Dåligt dragna / skarvade sladdar OCH slangar.
Mycket av grejorna har man fått kännas vid efter bilköpet, tråkigt som fan!
Aktuellt just nu: (Uppdaterad 7/6 -20)
* Bilen står nu på sina 4 ostar och inväntar de sista småsakerna inför uppstart.
* håller på att göra om ett fäste så att behållaren för kompressorn sitter i rätt höjd
för att sen måtta ut ny slang och montera den, efter det är det tänkt att det ska göras en uppstart
Elen: endast det som krävs för att starta / driva bilen, detta
ÄR Huvudmålet.
Vill mer än gärna få ut Corradon och se vad som behövs göras efter det
ALL HJÄLP ÄR VÄLKOMMEN
Saker som ska bytas ut/byggas/renoveras:* Lacka om takluckan och klä den ( invändigt )
* extraktorgrenrör. ( då detta ger lägre temp, bättre förbrukning och mer effekt
* fixa lacken och valsa skärmarna
* Sidepipe. retar alltid någon.
* pinna om kontakterna för fönsterhissarna ( olika på pre facelift / facelift )
Kort vad som gjorts med bilen ( än så länge )* Stort sett allt i motorväg utan kolvar och några lager.
* En Reservmotor att plocka delar ifrån, och eventuellt bygga på senare.
* svart Skinn inredning ( från en -92 Vr6 Facelift )
* 50% av allt i upphängningen är uppdaterat/bytt
Orimliga önskemål:* Digifiz instrumentpanelen
* Ralley Front
Bra sidor till corrado ägare! *
http://www.jimellisvwparts.com/ Sprängskissar på flertal bilmärken/modeller
*
http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1 Kolla lite dimensioner och vad som passar vad.
*
http://www.arz-tuning.de/shop/ Lite styling delar och diverse.
*
http://www.bahnbrenner.com/ Trimm-delar och lite annat gött till VAG och G60