(Saxad artikel från SR1.se)
Toyota Prius är ingen riktig miljöbil. Tvärtom är Toyotas bensin-hybridbil mycket mera miljöfarlig än t.ex Citroën C3 HDi. Varför är det då på detta viset? För det första väger bilen 1.4 ton vilket gör den väldigt bensinslukande när den körs på bensin. Stadskörning på el & bensin drar den 0.5DL/mil. Landsvägskörning el & bensin drar den 4.2DL/mil. Batteriet som laddas upp vid körning är mycket miljöfarligt och hälsofarligt. Det innehåller bland annat stora mängder starkt frätande batterisyra.
Batterier är en dyr förbrukningsvara som dessutom kräver en omfattande miljöhantering när dom inte längre fungerar. Om batteriet går sönder kostar ett nytt 20860:-
Dessutom är det inget vidare smart fordonsval ifall man vill ha hjälp av räddningstjänsten vid en eventuell olycka, anledningen: att bilen är byggd så att högspänning från det miljöfarliga batteripaketet kan sprida sig via bilens karosseri.
DN-artikel om det hittar du HÄR:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … nderType=1 Exempel på bilar som däremot förtjänas att kallas för miljöbilar är:
Citroën C3 HDi 110 hk - Diesel med partikelfilter
Förbrukning: blandat 4.5DL/mil, landsväg 3.8DL/mil
Citroën C3 HDi 69 hk - Diesel med partikelfilter
Förbrukning: blandat 4.4DL/mil, landsväg 3.8DL/mil
Opel Meriva 1,3 CDTI - Diesel med partikelfilter
Förbrukning: blandat 5.0DL/mil, landsväg 4.3DL/mil
Volvo V50 1,6D - Diesel med partikelfilter
Förbrukning: blandat 5.0DL/mil, landsväg 4.3DL/mil
Flera bilmodeller på Konsumentverkets hemsida:
http://www.nybilsguiden.konsumentverket … select.aspDet som kan tilläggas är att de flesta dieselbilar
som säljs idag går att köra på miljöbränslet RME (RapsMetylEster) utan att någon ombyggnad krävs.
Dessutom går nästan alla bensinmodeller med enkla och billiga medel att konvertera till E85 drift.
Med E85 i tanken vinner man både i plånboken och i miljön. Dessutom får man mera effekt i bilen om man ställer in tändningen korrekt.